"Flatbar Gravelbikes" zin of onzin? Marin DSX "a mountainbikers gravelbike".

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op de originele Marin Redwoods uit 1996 zat 3x7 Shimano STX-RC ......21 versnellingen tov de 11, 12 of 13 ( Campa Ekar) waar we nu de moderne gravelaars en mtb's mee uitvoeren......hoezo "vooruitgang" :winkie:

Om weer on-topic te komen: Toch blijft zo'n racer of gravelbike met recht stuurtje een geinige optie met zeker ook bepaalde voordelen en niet per definitie langzamer als met dropbar :

https://youtu.be/lqSbc0qjVZk
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Afbeelding

Ik heb mijn zelfbouwer nu een paar weken "klaar" ...bredere ( 50 mm ) banden dan de doorsnee hybride, minder ( big apple ) profiel dan de doorsnee gravelracer...en ik weet eigenlijk ook niet zo goed in welke categorie dit bouwsel valt. Maar wat ik wel weet is dat het een "blijvertje" is, al heel veel plezier aan beleefd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat maakt ook niet uit hè, categoriën zijn er vooral om niet zelf te hoeven nadenken ;-)
Als je er plezier mee hebt is het goed, daarom fietsen we toch? En hij ziet er ook nog eens leuk uit, mooi projectje!

En 2x5=10, da's een goeie ja :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maar weer eens een upje met leuk "lijstje"

https://www.cyclingabout.com/best-flat- ... ikes-2021/

En flatbar gravelbikes kunnen ook mooi zijn

Afbeelding


Afbeelding

https://bikerumor.com/enigma-bikes-roll ... tain-bike/
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MonkeyRider schreef: za 4 december 2021, 19:57 Maar weer eens een upje met leuk "lijstje"

https://www.cyclingabout.com/best-flat- ... ikes-2021/

En flatbar gravelbikes kunnen ook mooi zijn

Afbeelding


Afbeelding

https://bikerumor.com/enigma-bikes-roll ... tain-bike/
:-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Lang verhaal kort:
Na een stevige modderrit met de carbon Marin Headlands 1 gravelbike was het tijd voor winter "gravelaar"........en die staat er nu. Wederom een Marin, maar nu een alu DSX 1 "flatbar-gravelbike".

Kort verhaal lang:
Na allerlei verkoop van fietsen en geschuif met onderdelen bleef er ondermeer mijn 1999  Musing Thron racefiets over die was omgebouwd tot 9.5kg "flatbar"racer met 2x9 mix Deore, Campa en FSA . Fietst eigenlijk heel leuk......maar brengt niks op via MP
Dat bracht me op het idee misschien toch eens een Surly CrossCheck frameset te kopen en deze op te bouwen tot "flatbar-gravelbike" zoals Surly deze tegenwoordig op de website heeft staan.
Vrijwel alle spul van de racer ging passen.....en er stond nog ergens een passende nieuwe frameset te koop. Met wat klein spul erbij ging de bestelling richting 700€ ........en dan ga je toch weer eens rekenen:  Voor 700€ heb ik dus een old-school v-brake crossbike afgebouwd met oud spul.....heel veel spacers en oude 17mm QR wielset (19mm is ook nog wel te koop, maar dan gaat het al rap naar 900€ ) ....mezelf kennende komt daar nog wel wat bij voordat het naar mijn zin is.
.......en dan staat er een Marin DSX 1 flatbar gravelbike in mijn maat op voorraad bij een webshop in de buurt van Gouda voor 1100€ .
Eigenlijk gelijk alles afgevinkt: moderne geo en standaards, schijfremmen, 1x11 en hip kleurtje met skinwall's......en toch totaal iets anders als mijn Headlands. Zou toch een erg leuk "winter" fietsje moeten zijn ?

CrossCheck plan exit, Marin DSX in de schuur.

Afbeelding

Afbeelding

Nog ff helemaal standaard met 90mm pen ipv 70mm. Eerste indruk : fietst erg LEUK !

Nadeel: ik heb nu nog steeds die 2x9 opbouw en dat oude raceframe in de schuur liggen :((
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ziet er ook erg leuk uit!
Voor de grap toch eens de geo nazoeken :)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Afbeelding

One day we accidentally received a container full of hybrids. We called them flat bar gravel bikes!
Everybody bought a new bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

paulus1981 schreef: wo 8 december 2021, 23:49 Ziet er ook erg leuk uit!
Voor de grap toch eens de geo nazoeken :)
Wel vrij slack, maar niet echt long. Ik heb een L bij 182 ( advies Marin ) maar zou vlgs mij ook op XL passen ?
90mm pen ipv 70mm voelt nu goed en lekker wendbaar. Nog maar uurtje wat lokale slingerpaadjes gedaan, dus pas een eerste indruk.
NB mijn dropbar Marin Headlands voelde ook wat kort in eerste instantie, daar zit nu een 80mm pen op ipv 60mm en dat zit en stuurt nu top.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

asphaltdude schreef: do 9 december 2021, 00:03 Afbeelding

One day we accidentally received a container full of hybrids. We called them flat bar gravel bikes!
Triest maar waar. :-{ Ik ben begonnen met een Gazelle XR2 en na een half jaar besloten dat het net niks was. Heel hard en oncomfortabel op de trails en te langzaam op de weg. Over gegaan op een MTB en Racefiets, Na flink wat MTB’s nu een SSSS en een Gravelbike met 2 wielsetjes om het “echte” gevoel weer te krijgen.
Zou zomaar kunnen dat een flatbar gravel the next step is :winkie:
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MonkeyRider schreef: za 13 november 2021, 21:14 History repeats inderdaad :winkie:

Mijn 1996 Marin Redwoods met flatbar als "kale hybride" ........

Afbeelding
Na 25 jaar opgevolgd door de Marin DSX 1 flatbar gravelbike

Afbeelding

Zoek de verschillen :winkie: ( die zijn er overigens niet alleen in specs, maar vooral in het rijden )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onverbeterlijk die Monkey! :D :wink:

Ik vind het echt wel een leuk fietsje om te zien, maar ik blijf me gewoon afvragen wat die nou beter kan dan (bijvoorbeeld) je Karate Monkey met wat snellere bandjes. De behoefte aan regelmatig een nieuwe fiets begrijp ik daarentegen wel heel goed :oops: :D

Achteraf bezien was gisteren trouwens wellicht een geschikte dag geweest om een ritje samen te doen. De zon scheen de hele tijd! :roll:
Ben nu met de Snowdon het jou welbekende drieluik wezen rijden. Wat is dat een hel zonder ondersteuning! :D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 9 december 2021, 11:40 Onverbeterlijk die Monkey! :D :wink:

Ik vind het echt wel een leuk fietsje om te zien, maar ik blijf me gewoon afvragen wat die nou beter kan dan (bijvoorbeeld) je Karate Monkey met wat snellere bandjes. De behoefte aan regelmatig een nieuwe fiets begrijp ik daarentegen wel heel goed :oops: :D

Achteraf bezien was gisteren trouwens wellicht een geschikte dag geweest om een ritje samen te doen. De zon scheen de hele tijd! :roll:
Ben nu met de Snowdon het jou welbekende drieluik wezen rijden. Wat is dat een hel zonder ondersteuning! :D :D
Gisteren had ik ook niet zien aankomen inderdaad, volgende keer ff appen dan neem ik de singlespeed mee.....voel je jezelf een stuk sneller :D

Zo'n KM met snelle bandjes kan erg veel inderdaad, maar het voelt toch anders en minder snel aan als op deze Marin DSX. Het blijft een mtb-op-de-weg gevoel.
Overigens ben ik mede geinspireerd door jouw mooie "winter" gravelaar. Ik wilde alleen echt iets anders als een tweede "budget" dropbar gravelbike naast mijn dure Marin Headlands.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 12:58 Ik wilde alleen echt iets anders...
Ik heb even de essentie eruit gehaald :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

George heeft 'm door ;-)
MonkeyRider schreef: do 9 december 2021, 12:58 ...Overigens ben ik mede geinspireerd door jouw mooie "winter" gravelaar.
Ja, het is allemaal decadent gedrag besef ik... een wintergravelbike erbij :roll: :D

Maar het is zekers een leuk fietsje om te zien, en door de flatbar kunnen ze al op een lager prijspeil met hydraulische remmen werken. Dat blijft bij dropbar-hendels toch een duur geintje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie