https://youtu.be/Ekk-nHq6tBY
Leuke review van zo'n Marin DSX . Droppertje erin en gaan
"Flatbar Gravelbikes" zin of onzin? Marin DSX "a mountainbikers gravelbike".
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Schroom niet foto's en ervaringen van eigen of andere "flatbar gravelracers" ( avant-la-lettre) te tonen !
Ik heb dit "Flatbar Gravelracer" Topic eigenlijk gestart naar aanleiding van de Marin DSX ( en bv Specialized Diverge flatbar) met als vraag/discussie of zo'n ding een leuk/nieuw/bruikbaar alternatief is voor de grote groep dropbar gravelbikes die intussen worden aangeboden door vrijwel ieder merk.
Het is dus geen "Marin DSX only " topic of SYS ......ondanks dat ik er intussen uit nieuwsgierigheid toch een heb gekocht....maar meer een "recht-stuur-vlot-offroad-(bagger?)-fiets" topic . Ik heb de titel wat aangepast.
NB: ik rijd ook veel op een starre 29er ( Karate Monkey SS en OnOne Inbred staan nog steeds klaar in de schuur) en dat is natuurlijk heel erg met deze flatbar gravelbikes vergelijkbaar , ............maar die staan nergens in de mainstream winkels of webshops compleet te koop. Zo'n Marin DSX staat wel betaalbaar tussen de hippe gravelbikes.
Ik heb dit "Flatbar Gravelracer" Topic eigenlijk gestart naar aanleiding van de Marin DSX ( en bv Specialized Diverge flatbar) met als vraag/discussie of zo'n ding een leuk/nieuw/bruikbaar alternatief is voor de grote groep dropbar gravelbikes die intussen worden aangeboden door vrijwel ieder merk.
Het is dus geen "Marin DSX only " topic of SYS ......ondanks dat ik er intussen uit nieuwsgierigheid toch een heb gekocht....maar meer een "recht-stuur-vlot-offroad-(bagger?)-fiets" topic . Ik heb de titel wat aangepast.
NB: ik rijd ook veel op een starre 29er ( Karate Monkey SS en OnOne Inbred staan nog steeds klaar in de schuur) en dat is natuurlijk heel erg met deze flatbar gravelbikes vergelijkbaar , ............maar die staan nergens in de mainstream winkels of webshops compleet te koop. Zo'n Marin DSX staat wel betaalbaar tussen de hippe gravelbikes.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Die van mij zweeft al ergens hier in dit topic, en schuift inmiddels al een stukje meer richting gravel door de Schwalbe Hurricane 2.25 banden die onderweg zijn. Heb er een gebruikt wielsetje bijgekocht en daar moet uiteraard rubber omheen... Ik ga maar niet uitrekenen wat dit als "very low budget" gestarte project inmiddels gaat kosten aangezien er ook nog een carbon vork onderweg is..*
*niet perse omdat ik van alu naar carbon wil, maar de huidige vork heeft een te lage kroon/korte poten waardoor de bracket net te dicht bij de grond komt cq pedaal aan de grond in sommige situaties..
*niet perse omdat ik van alu naar carbon wil, maar de huidige vork heeft een te lage kroon/korte poten waardoor de bracket net te dicht bij de grond komt cq pedaal aan de grond in sommige situaties..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Die uitdehandlopende "projectjes" kennen velen hier wel .....part of the fun.
Ik probeer het met aanschaf van een compleet fietsje soms te voorkomen, maar dat gaat ook vaak mis.
Ik probeer het met aanschaf van een compleet fietsje soms te voorkomen, maar dat gaat ook vaak mis.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik denk dat ik straks tot de conclusie ga komen dat een complete fiets economisch gezien verantwoorder was geweest maarja...wie A zegt..MonkeyRider schreef: βvr 10 december 2021, 21:42 Die uitdehandlopende "projectjes" kennen velen hier wel .....part of the fun.
Ik probeer het met aanschaf van een compleet fietsje soms te voorkomen, maar dat gaat ook vaak mis.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Intussen heb ik wat meer ritjes op de Marin DSX 1 "flatbar gravelbike" gemaakt en heb ik wel een redelijke eerste indruk.
Fiets is standaard eigenlijk gewoon goed. Ik heb er een 90mm stuurpen op gezet ipv geleverde 70mm .
Verder is de zware 11-51 cassette vervangen door een 11-42 die ik nog had liggen en zit de iets duurdere en lichtere wielset van mijn Marin Headlands gravelbike er in die ik over had. Dit zijn leuke "updates", maar ook de standaard spullen werken gewoon goed.
Rijklaar zit hij nu tegen de 11kg incl pedalen, maar daar krijg je met iets betere wielset/tlr banden en niet-JIS crankset nog vlot een kilo van af als je dat perse zou willen.
Hoe rijdt het?
In eerste instantie had ik na een paar ritjes op asfalt al spijt van de aanschaf van de "flatbar". Offroad en door de bagger ideaal, maar op lange asfalt stukken kon ik mijn draai niet vinden. Niks mis met het stuurgedrag, maar het zit gewoon niet lekker met zo'n recht stuur op de weg. Ook met een Salsa Bend2 backsweep stuur werd het niet beter.
Toen werd ik getipt over SQ-lab Inner Barends......en dat zijn de beste 40β¬ die ik in tijden heb uitgegeven aan upgrades.
Standaard heb ik de handen nu vaak op die steuntjes, soms op asfalt tegen de wind op het smalle deel van het stuur, offroad op de grepen voor max controle. Je levert de positie in de drops in,Β maar krijgt er een bredere grip voor terug.
Ik zit nu dus goed op de weg met de Marin DSX, maar daar koop je hem natuurlijk niet voor. Het is vooral een fietsje waar je heerlijk offroad mee rond kunt scheuren en dat doet ie top op de 45mm Riddlers.Β Er kunnen zelfs 29x2.1" banden in, dus de modernste 700x50 gravelbanden kun je er ook in kwijt. Het rijgedrag houdt het midden tussen een starre 29er en een gravelbike.
Verder is de fiets ook enorm veelzijdig; spatbord steunen, bagage drager en ik heb blijkbaar een versie met extra vork-mounts (?) .
Gek genoeg mist ie bidonboutjes aan de onderbuis, maar heeft ie wel een centrale bevestiging voor een fietsstandaard.
Voor wie zou zo'n fiets wat kunnen zijn?Β
Iemand die een voordelige fiets wil hebben waarmee hij "alles" kan behalve weg-racen en stevig mountainbiken.
Boodschappenfiets, woonwerk verkeer, vakantie fietstocht, winterse modder toertochten, gematigde singletrackjes rijden en natuurlijk "gravel biken" ( wat je daar ook onder mocht verstaan).
Kortom een "gravelbike" die wat meer naar de offroad kant neigt en wat minder naar de road-race kant.
Hij zit voor mijn gevoel tussen mijn singlespeed Karate Monkey 29er en Marin Headlands dropbar gravelbike in........erg leuk erbij als vrij goedkoop winterfietsje, maar eigenlijk ook erg overbodig
Een 2x zo dure Diverge zou ik niet kiezen, maar als ik veel met 50mm gravelbanden over zanderige bospaden zou willen raggen wist ik het wel.
Fiets is standaard eigenlijk gewoon goed. Ik heb er een 90mm stuurpen op gezet ipv geleverde 70mm .
Verder is de zware 11-51 cassette vervangen door een 11-42 die ik nog had liggen en zit de iets duurdere en lichtere wielset van mijn Marin Headlands gravelbike er in die ik over had. Dit zijn leuke "updates", maar ook de standaard spullen werken gewoon goed.
Rijklaar zit hij nu tegen de 11kg incl pedalen, maar daar krijg je met iets betere wielset/tlr banden en niet-JIS crankset nog vlot een kilo van af als je dat perse zou willen.
Hoe rijdt het?
In eerste instantie had ik na een paar ritjes op asfalt al spijt van de aanschaf van de "flatbar". Offroad en door de bagger ideaal, maar op lange asfalt stukken kon ik mijn draai niet vinden. Niks mis met het stuurgedrag, maar het zit gewoon niet lekker met zo'n recht stuur op de weg. Ook met een Salsa Bend2 backsweep stuur werd het niet beter.
Toen werd ik getipt over SQ-lab Inner Barends......en dat zijn de beste 40β¬ die ik in tijden heb uitgegeven aan upgrades.
Standaard heb ik de handen nu vaak op die steuntjes, soms op asfalt tegen de wind op het smalle deel van het stuur, offroad op de grepen voor max controle. Je levert de positie in de drops in,Β maar krijgt er een bredere grip voor terug.
Ik zit nu dus goed op de weg met de Marin DSX, maar daar koop je hem natuurlijk niet voor. Het is vooral een fietsje waar je heerlijk offroad mee rond kunt scheuren en dat doet ie top op de 45mm Riddlers.Β Er kunnen zelfs 29x2.1" banden in, dus de modernste 700x50 gravelbanden kun je er ook in kwijt. Het rijgedrag houdt het midden tussen een starre 29er en een gravelbike.
Verder is de fiets ook enorm veelzijdig; spatbord steunen, bagage drager en ik heb blijkbaar een versie met extra vork-mounts (?) .
Gek genoeg mist ie bidonboutjes aan de onderbuis, maar heeft ie wel een centrale bevestiging voor een fietsstandaard.
Voor wie zou zo'n fiets wat kunnen zijn?Β
Iemand die een voordelige fiets wil hebben waarmee hij "alles" kan behalve weg-racen en stevig mountainbiken.
Boodschappenfiets, woonwerk verkeer, vakantie fietstocht, winterse modder toertochten, gematigde singletrackjes rijden en natuurlijk "gravel biken" ( wat je daar ook onder mocht verstaan).
Kortom een "gravelbike" die wat meer naar de offroad kant neigt en wat minder naar de road-race kant.
Hij zit voor mijn gevoel tussen mijn singlespeed Karate Monkey 29er en Marin Headlands dropbar gravelbike in........erg leuk erbij als vrij goedkoop winterfietsje, maar eigenlijk ook erg overbodig
Een 2x zo dure Diverge zou ik niet kiezen, maar als ik veel met 50mm gravelbanden over zanderige bospaden zou willen raggen wist ik het wel.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4077
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
.......en ik was zo goed bezig met uitdunnen van mijn fietsstal ; fatbike is er al weer jaren uit, plusbikes ook al een tijdje , Ragley "echte" mtb vervangen door E, eindelijk eens een goede road/gravel combi bike gevonden ........verzinnen ze dit weer
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Soms is het ook gewoon leuk om iets te kopen of bouwen zonder dat je het echt nodig hebt, maar gewoon omdat je het mooi vindt...niets mis mee. Daar ontlenen hele bedrijfstakken hun bestaansrecht aan.
De euforie tijdens de eerste ritten, die daarna weer afzwakt, waarbij je laatste aanwinst al het voorgaande doet verbleken. Vanmorgen een stuk van een vaste route met de Cube FBR gedaan op het nieuwe rubber en dat ging supergoed , zo goed dat ik soms dacht dat mijn geveerde hardtail wel overbodig zou kunnen worden
Pak ik die morgen mee op dezelfde route zal ik mijn mening hoogstwaarschijnlijk herzien.
Ik woon een km of 10 van het bos af,.een groot deel van mijn fietstochten gaan dus over asfalt...dat gaat in ieder geval een stuk vlotter met de Cube Beide bikes hebben een bestaansrecht
De euforie tijdens de eerste ritten, die daarna weer afzwakt, waarbij je laatste aanwinst al het voorgaande doet verbleken. Vanmorgen een stuk van een vaste route met de Cube FBR gedaan op het nieuwe rubber en dat ging supergoed , zo goed dat ik soms dacht dat mijn geveerde hardtail wel overbodig zou kunnen worden
Pak ik die morgen mee op dezelfde route zal ik mijn mening hoogstwaarschijnlijk herzien.
Ik woon een km of 10 van het bos af,.een groot deel van mijn fietstochten gaan dus over asfalt...dat gaat in ieder geval een stuk vlotter met de Cube Beide bikes hebben een bestaansrecht
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8046
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Innerbarends en flat bar bevallen mij ook goed, zowel op gravel Pasen als op de weg.
Krom stuur biedt mij geen voordelen want diep zitten beviel mij nooit op de racefiets.
Heb de gravelbike met kromstuur dan ook nooit begrepen .
Dragers, verlichting en spatborden vind ik een meerwaarde. De looks? Als ik het daarvoor zou doen had ik een schuur vol met fietsen nodig. De afmeting van een gemiddeld Nederlands schuurtje kennend past dat niet.
Krom stuur biedt mij geen voordelen want diep zitten beviel mij nooit op de racefiets.
Heb de gravelbike met kromstuur dan ook nooit begrepen .
Dragers, verlichting en spatborden vind ik een meerwaarde. De looks? Als ik het daarvoor zou doen had ik een schuur vol met fietsen nodig. De afmeting van een gemiddeld Nederlands schuurtje kennend past dat niet.