"Flatbar Gravelbikes" zin of onzin? Marin DSX "a mountainbikers gravelbike".

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: wo 10 november 2021, 15:17 https://cyclingtips.com/2021/11/marin-d ... tra-tubes/

https://advntr.cc/marin-goes-flat-bar-with-dsx/

Mijn eerste "commuter" was een Marin ( 1996 Redwoods), mijn eerste mtb was een Marin ( 1997 Riftzone FS) en mijn fijnste gravelbike ( tot nu toe) is een Marin (2021 Headlands1) . Iets doen ze daar ten noorden van de Golden Gate bridge blijkbaar toch zo dat ik ze blijf tegenkomen als merk.

Nu is er de Marin DSX ? Een "flatbar gravelbike" of is het niet gewoon een old school "kale hybride" of " starre 29er" met resp ruime of krappe bandenruimte ? ( 29x2.1" max)
Specialized heeft natuurlijk ook zijn "Diverge" reeks intussen met een exemplaar met vlak stuurtje uitgebreid, dus 100% uniek is ie niet.

Raar idee? Ik weet het niet? "Gravelbikes " ( met dropbar) waren ook een niche en hebben intussen de verkoop van racefietsen aan "starters" waarschijnlijk al overtroffen.
Misschien dat zo'n lichte simpele "flatbar gravelbike" over 5 jaar de verkoop van "starters" mountainbikes totaal heeft weggevaagd?

Ik vind het voorlopig gewoon een leuk fietsje. Niet iets dat ik snel zou kopen, maar ik heb al een schuur vol met star&staal 29ers, E-mtb, gravel en race. Als ik gewoon 1 sportief fietsje zou willen, zou ik er serieus over nadenken.

Edit: nog wat reviews/linkjes

https://advntr.cc/marin-dsx-2-review/

https://youtu.be/-VEYcfiv_d8

Afbeelding
Plak er 'gravel' op, een paar skinwalls en een jaren 60 kleurtje en de marketing doet overduidelijk zn werk...
Heb hier namelijk nog nooit een topic gezien over de Giant Toughroad of Koga X29 Runner/X-over..... 8)

Ziet er leuk uit, maar natuurlijk wel gewoon (heel) oude wijn in nieuwe zakken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Concept is van alle tijden, en als je op je dropbar toch niet in de beugels gaat is het verschil minimaal

Jamaar de geometrie etc... zitpositie..... etc

Wel, dat is juist het leuke, alle oude concepten van road vs off-road geometrie worden bij gravelbikes juist door elkaar gehusseld

pick your poison

1994 Crossroads anyone? Stuur is wat hoog, maar ik zie juist bij gravelbikes enorme spacertorens en, jawel, riser dropbars :lol:
Afbeelding

En mijn eigen Independent flatbar "gravelbike" met 50mm banden ipv 42mm, rijd geweldig
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik vind het wel een mooi concept. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom gravelbikes een race-stuur hebben. Persoonlijk vind ik een mtb stuur comfortabeler. En ik vind een race-stuur in het bos een soort van a-relaxte combinatie. Ik heb van oudsher een wielren achtergrond, dus het is niet dat ik iets tegen racefietsen heb.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat het een "oud" concept is en er al 30-40 jaar op wordt gereden maakt het voor mij juist een leuke bike. Lijkt natuurlijk op een starre 29er.....maar die zul je zelf moeten opbouwen en staan vrijwel nergens "mainstream" te koop. "Fitness-bike" komt nog het meest overeen denk ik......maar daarmee scoor je niet in "image" op FB of Insta :winkie:

Gelukkig is er nu keuze in een breed scala aan "gravelbikes" en hoeft niet iedereen krampachtig op een aero-racer te zitten of met een enduro mtb over bospaadjes te toeren.
Ik vind een dropbar zelf ook lekker zitten....maar er is niks mis met een flatbar en zeker niet offroad. Ik vind het wel leuk dat Marin daar een "gravelbike" frame voor heeft ontworpen en moderne technologie op los laat ......dan is er weer wat te kiezen en ze houden het redelijk betaalbaar.
NB: Koga's X-runner was zeker ook een leuk concept :-q
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 12:54 Omdat het een "oud" concept is en er al 30-40 jaar op wordt gereden maakt het voor mij juist een leuke bike. Lijkt natuurlijk op een starre 29er.....maar die zul je zelf moeten opbouwen en staan vrijwel nergens "mainstream" te koop. "Fitness-bike" komt nog het meest overeen denk ik......maar daarmee scoor je niet in "image" op FB of Insta :winkie:

Gelukkig is er nu keuze in een breed scala aan "gravelbikes" en hoeft niet iedereen krampachtig op een aero-racer te zitten of met een enduro mtb over bospaadjes te toeren.
Ik vind een dropbar zelf ook lekker zitten....maar er is niks mis met een flatbar en zeker niet offroad. Ik vind het wel leuk dat Marin daar een "gravelbike" frame voor heeft ontworpen en moderne technologie op los laat ......dan is er weer wat te kiezen en ze houden het redelijk betaalbaar.
NB: Koga's X-runner was zeker ook een leuk concept :-q
:-q
Flatbar vind ik zelf juist heerlijk rijden.
Zou er alleen wel ergogripjes opgooien met barends (maat 2) zodat je wat meer variatie hebt mbt stuur.

Vind dit verder ook een hele vette bike. En natuurlijk een mooie aanvulling op je Marin fietspark.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb hem niet gekocht, hoor :D Voorlopig rijd ik lekker op mijn Marin Headlands1 gravelbike....met dropbar :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Classic Biker schreef: do 11 november 2021, 11:51 Ik vind het wel een mooi concept. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom gravelbikes een race-stuur hebben. Persoonlijk vind ik een mtb stuur comfortabeler. En ik vind een race-stuur in het bos een soort van a-relaxte combinatie. Ik heb van oudsher een wielren achtergrond, dus het is niet dat ik iets tegen racefietsen heb.
Het is natuurlijk niet voor niets dat terreinfietsen doorgaans flatbars hebben (of risers, zelfde idee), en wegfietsen een dropbar.
Dus of je gravelbike al dan niet een racestuur "moet" hebben is vooral afhankelijk van waar je 'm het meest wilt gebruiken. Op de weg, dan voor mij toch echt een dropbar erop. In het terrein zou je een flatbar kunnen overwegen, maar dan zie ik het voordeel t.o.v. een mountainbike niet meer eerlijk gezegd.

Een gravelracer is voor mij een fiets die het op de weg goed doet, en waarmee je ook niet te gek terrein in kunt. Dan vind ik een dropbar zinvol. Ga je hem als pseudo-mountainbike gebruiken kan ik me de keuze voor een flatbar voorstellen. Maar dan mis ik de clou een beetje waarom je niet meteen voor een (starre) mountainbike kiest.
Zoals die IF van Heckler, dat is een veelzijdiger fiets dan zo'n ding met te steile vorkhoek en te smalle banden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

kermit schreef: do 11 november 2021, 13:32
Classic Biker schreef: do 11 november 2021, 11:51 Ik vind het wel een mooi concept. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom gravelbikes een race-stuur hebben. Persoonlijk vind ik een mtb stuur comfortabeler. En ik vind een race-stuur in het bos een soort van a-relaxte combinatie. Ik heb van oudsher een wielren achtergrond, dus het is niet dat ik iets tegen racefietsen heb.
Het is natuurlijk niet voor niets dat terreinfietsen doorgaans flatbars hebben (of risers, zelfde idee), en wegfietsen een dropbar.
Dus of je gravelbike al dan niet een racestuur "moet" hebben is vooral afhankelijk van waar je 'm het meest wilt gebruiken. Op de weg, dan voor mij toch echt een dropbar erop. In het terrein zou je een flatbar kunnen overwegen, maar dan zie ik het voordeel t.o.v. een mountainbike niet meer eerlijk gezegd.

Een gravelracer is voor mij een fiets die het op de weg goed doet, en waarmee je ook niet te gek terrein in kunt. Dan vind ik een dropbar zinvol. Ga je hem als pseudo-mountainbike gebruiken kan ik me de keuze voor een flatbar voorstellen. Maar dan mis ik de clou een beetje waarom je niet meteen voor een (starre) mountainbike kiest.
Zoals die IF van Heckler, dat is een veelzijdiger fiets dan zo'n ding met te steile vorkhoek en te smalle banden ;-)
Niet helemaal mee eens. Is toch ook iets persoonlijks(en wellicht zelfs lichamelijk),
Heb meerdere racefietsen gehad en reed nooit onderin de beugels. Handen altijd of op het stuur of op de bovenkant van de remmen (als een soort van barends). Andere houding vind mijn lichaam gewoon niet fijn.
Op mijn laatste racefiets die ik had had ik zelfs om die reden een soort ossenkopstuur ipv dropbar.

Voor mij heeft een dropbar in welk terrein ik ook fiets dus geen enkele toegevoegde waarde.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dropbar of flatbar is natuurlijk ook gewoon kwestie van smaak/voorkeur.
Het verschil tussen diverse starre 29ers of flatbar "gravelbikes zit natuurlijk ook in geometrie en frame-set.
Ik vind het altijd opvalend hoe verschillend fietsen kunnen sturen/rijden met ogenschijnlijk dezelfde opbouw/specs. Zo stuurt mijn Marin Headlands totaal anders als de andere gravelbikes die ik heb gehad. Erg speels, licht, maar ook verrassend stabiel.

Als Marin dat ook met deze DSX voor elkaar heeft, zou het wel eens een erg leuk fietsje kunnen zijn en sowieso een stukje lichter.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Een gravelracer is voor mij een fiets die het op de weg goed doet, en waarmee je ook niet te gek terrein in kunt. Dan vind ik een dropbar zinvol. Ga je hem als pseudo-mountainbike gebruiken kan ik me de keuze voor een flatbar voorstellen. Maar dan mis ik de clou een beetje waarom je niet meteen voor een (starre) mountainbike kiest.
Dit is wel de clou, het is maar net hoe je hem gaat gebruiken. Ik vind het mooi om in de natuur te fietsen. Als ik een gravelbike zou kopen, bijvoorbeeld voor een lange fietsvakantie met bagage, dan zou ik het liefst routes kiezen met zo weinig mogelijk asfalt. Met name het meenemen van veel bagage lukt niet zo goed op een moderne mountainbike. Voor mij zou een flatbar dan prima zijn. Maar plan je een lange fietsvakantie over meest geasfalteerde wegen en hooguit wat gravelroads, dan is een racestuur weer meer geschikt. Of zo'n fiets dan nog iets toevoegt aan je bestaande racefiets of mountainbike is maar net hoe kritisch je bent, hoe dik je spaarrekening is en hoe gemotiveerd je bent om er een fiets bij te kopen. De een vind 1 fiets genoeg, een ander heeft er 7 in de schuur staan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 11 november 2021, 14:55 Dropbar of flatbar is natuurlijk ook gewoon kwestie van smaak/voorkeur.
Het verschil tussen diverse starre 29ers of flatbar "gravelbikes zit natuurlijk ook in geometrie en frame-set.
Ik vind het altijd opvalend hoe verschillend fietsen kunnen sturen/rijden met ogenschijnlijk dezelfde opbouw/specs. Zo stuurt mijn Marin Headlands totaal anders als de andere gravelbikes die ik heb gehad. Erg speels, licht, maar ook verrassend stabiel.

Als Marin dat ook met deze DSX voor elkaar heeft, zou het wel eens een erg leuk fietsje kunnen zijn en sowieso een stukje lichter.
Het is zeker een voorkeur, dus iedereen moet vooral doen wat-ie zelf prettig vindt. Dat is sowieso mijn houding over de fietshobby, we rijden er immers op omdat we er lol in hebben en dan moet je het ook zo doen dat de lol maximaal is :)
Maar er zijn ook objectieve feiten: met een dropbar is het gewoon efficiënter fietsen als het echt snel moet, er is een reden dat profrenners geen flatbars gebruiken ;-)

Ik rijd ook niet vaak in de drops, daar kan mijn nek niet meer tegen. Maar op de hoods rijdt het ook een stuk fijner dan op een flatbar. Vind ik ;-)
Sterker nog, omdat je onderarmen ongeveer horizontaal liggen als je voorover buigt en de hoods vast hebt is dat een aerodynamischer houding dan in de drops waar je hele arm wind vangt...
En wil ik wat relaxter fietsen heb ik de handjes bovenop, wat ik op lange afstanden comfortabeler vind dan een flatbar die (normaalgesproken) verder van je af staat dan een dropbar.

Maar goed, het wordt wel een beetje veel off-topic over persoonlijke voorkeur.
Als we teruggaan naar de Marin uit de startpost en dergelijke fietsen: ik zou zelf niet snel zo'n fiets kopen, laat ik het daarop houden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dat was me al duidelijk :D :-q
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Classic Biker schreef: do 11 november 2021, 11:51 Ik vind het wel een mooi concept. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom gravelbikes een race-stuur hebben. Persoonlijk vind ik een mtb stuur comfortabeler. En ik vind een race-stuur in het bos een soort van a-relaxte combinatie. Ik heb van oudsher een wielren achtergrond, dus het is niet dat ik iets tegen racefietsen heb.
Omdat ik mijn gravelbike gebruik voor rechte zand- en gravelpaden die niets te maken hebben met technische uitdaging en voor het asfalt. Wordt het meer onverhard, single track of technisch wel wat, dan pak ik de MTB.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heckler40 schreef: do 11 november 2021, 11:32 1994 Crossroads anyone? Stuur is wat hoog, maar ik zie juist bij gravelbikes enorme spacertorens en, jawel, riser dropbars :lol:
Afbeelding
Precies mijn gedachte.
Don't believe the hype, it's a sequel :)
Die Speci foto is bij mij voor de deur volgens mij, lang niet gezien.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jamis Diablo schreef: do 11 november 2021, 18:05 Die Speci foto is bij mij voor de deur volgens mij, lang niet gezien.
Grappig, foto met google opgehaald van Retrobike volgens mij.

Wel echt goede kleuren op de Crossroads dat jaar :-q ,

enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie