Giant Anthem 2022

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

De “spy shots” waren er al een tijdje, maar dan nu dan echt officieel. De nieuwe anthem.

https://m.pinkbike.com/news/first-look- ... -club.html

Redelijk standaard recept zo te zien. Langer, slacker en flex in de seatstay’s. Wel opvallend is dat de veerweg “maar” 110/100mm is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

35mm stem en stuur...ik zie alleen nergens (tis nog vroeg) de diameter van de zadelpen?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Jammer dat ze zijn afgestapt van het (duurder te produceren) Maestro systeem,
Feitelijk 1 op 1 de vorige Top Fuel met minder veerweg/ 'oude' Spark met wat moderner hoeken,

Wel dan nog 1 van de weinige longer en slacker xc fullies met 100mm die nieuw verkrijgbaar zijn, maar ook weer maar 1 bidon.

Als je het mij vraagt: gemiste kans.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

corex schreef: vr 19 november 2021, 09:58 30,9

https://www.velozine.nl/nieuws/2022-gia ... we-vering/
Thnx.
Ze hebben blijkbaar geleerd :-q
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Mooie fietsen maar ik val wel achterover van de prijzen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

bertp schreef: vr 19 november 2021, 11:23 Mooie fietsen maar ik val wel achterover van de prijzen.
Ik ook. Ik had een beetje kwijl bij de eerste foto, maar dat droogde wel op toen ik de prijs zag.

Overigens ziet die kabelloop uit de het frame er niet uit. Wel handig ipv kabels door de achtervork, maar voor een fiets van $14k had dat wel wat mooier gemogen.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

De prijzen zijn hoog, maar giant heeft het wel uit aan de onderdelen waar het belangrijk is.
De €4500 versie heeft wel de goede voorvork, demper en een dropper+ Carbon wielen. Dat schakelen en remmen met deore gaat is makkelijk aan te passen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ik vraag me af hoe die bevestiging van de main pivot / demper het gaat houden met wat Hollandse jongens van de gestampte pot op zo'n bike. In de regel zit op dat gedeelte alleen de onderste demperbevestiging met alleen verticale krachten, maar daar komt nu ook nog laterale belasting bij op een gedeelte dat er nu niet bepaald over-engineered uitziet
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ziet er goed uit :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Har77 schreef: vr 19 november 2021, 09:58 Jammer dat ze zijn afgestapt van het (duurder te produceren) Maestro systeem,
Feitelijk 1 op 1 de vorige Top Fuel met minder veerweg/ 'oude' Spark met wat moderner hoeken,

Wel dan nog 1 van de weinige longer en slacker xc fullies met 100mm die nieuw verkrijgbaar zijn, maar ook weer maar 1 bidon.

Als je het mij vraagt: gemiste kans.
Het afstappen van het Maestro systeem is wat mij betreft de grootste gemiste kans.
En dan niet alleen van Maestro afstappen, maar ook zoals veel merken een draaipunt 'vergeten' en dat waarschijnlijk proberen te verkopen als 'bewust ingebouwde flex in de achterbrug' terwijl er maar 1 werkelijk argument voor is: Goedkoper te produceren en met de juiste marketing BS duurder te verkopen.
Veerkarakteristiek dient m.i. bepaald te worden door de (lucht)veer en niet mede door de 'flexy-wobbly-slappe' achterbrug constructie.

Vind het verder een mooie fiets maar hij komt er bij mij om bovenstaande reden niet in iig.
Ow ja, prijs is ook wel een dingetje hoewel ik verwacht dat de lijn die nu ingezet is met de Anthem Advanced Pro ook wel doorgezet gaat worden naar de Anthem voor een iets vriendelijkere prijs.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Naar het veersysteem kijken voor aanschaf van een mtb doet de gemiddelde koper niet. Dus dacht Giant, we misten al eerder de boten (vol inzetten op 650b het latere 27.5), dus laten we nu maar snel het veersysteem aanpassen om een graantje mee te pikken.

Blijft enkel Cube als mainstream merk over met een waardig veersysteem. En enkel ‘boetiek’ merken zoals Pivot, Niner en Stoll
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 21 november 2021, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jurriaan schreef: zo 21 november 2021, 14:42 Naar het veersysteem kijken voor aanschaf van een mtb doet de gemiddelde koper niet. Dus dacht Giant, we misten al eerder de boten (vol inzetten op 650b het latere 27.5), dus laten we nu maar snel het veersysteem aanpassen om een graantje mee te pikken.

Blijft enkel Cube als mainstream merk over met een waardig veersysteem. En enkel ‘boetiek’ merken zoals Pivot, Niner en Santa Cruz.
Santa Cruz.......🤔?

https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/blur
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Nope, ook zo'n iel buigstangetje.....
Maar da's daar dan weer net de uitzondering, de meest Santa Cruz modellen hebben wel een fatsoenlijk systeem.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

KTManiac schreef: zo 21 november 2021, 20:12 Nope, ook zo'n iel buigstangetje.....
Maar da's daar dan weer net de uitzondering, de meest Santa Cruz modellen hebben wel een fatsoenlijk systeem.
Bij de grotere veerwegen gebruiken de meeste merken een link/scharnierpunt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie