Specialized gaat direct sales

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kennelijk zijn er nog steeds mensen die een winkel running welke Specialized verkoopt. Als dat zo is zal het allemaal wel mee valleen en verdiend diegene er een boterham mee (zo niet, moet diegene wat anders gaan doen, daarvoor ben je tenslotte ondernemer.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rings was de eerste $pesh concept store. Ook weer de eerste die dat nu niet meer is……
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

De vraag is of ze de direct-sales-bui al zagen hangen, of dat er nog andere zaken speelden. Ik dacht dat ze al een half jaar voordat Sp€sh direct-sales aankondigde Cannondale erbij hebben genomen. Ik zou als ondernemer ook nooit op één paard wedden; je maakt je veel te afhankelijk van de grillen van zo'n merk en/of importeur. Plus dat je gewoon potentieel klanten mist die niet van je enige merk gecharmeerd zijn.

Ik ben wel benieuwd hoeveel % van de verkopen in NL via dat direct-sales kanaal gaat lopen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je een fiets van 5K+ en met een slechte prijs-afmontage-verhouding (lees: hoge marge) aanklikt zonder eerst even met een dealer te babbelen.
carbon bike, titanium collarbone...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In het geval van Specialized mag een dealer officieel geen korting geven, dus daarvoor hoef je dan niet via de lbs te kopen. Geen idee overigens of er dealers zijn die toch korting geven, meestal zal dat in de vorm van accessoires gaan. En dat gaat dan weer niet lukken bij kopen via internet...
Bij sommige (buitenlandse) webshops zie ik trouwens wel prijzen die lager liggen dan de adviesprijzen voor Specialized fietsen.

Hun prijspolitiek is iets waar ik niet blij van wordt, maar ze zijn er niet de enige in. Genoeg merken die raprap gebouwde wieltjes met Formula of Shimano 400 naafjes (ja, da's Alivio level) in fietsen van 5 mille hangen :-{
Mogelijk gemaakt doordat mensen het gewoon blijven kopen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

kermit schreef: do 7 april 2022, 11:22 ...Bij sommige (buitenlandse) webshops zie ik trouwens wel prijzen die lager liggen dan de adviesprijzen voor Specialized fietsen.
Klopt, ik heb zo vorig jaar mijn Turbo Levo Expert Carbon, die normaal gesproken 9400 euro had moeten kosten bij Bike24 gekocht voor 7100 euro. Er zit dus genoeg marge op die bikes ;-) Voor service kan ik gewoon bij de NL Spesh lbs langs (of in mijn geval de Belgische). Het enige nadeel dat bij garantie gevallen zoals iets met de motor (welke bij een Turbo Levo niet geheel ontdenkbaar is) je het arbeidsloon moet betalen voor een garantiewissel van de motor. Maar dan spreek je over ong 55 euro vs 1000 euro die de motor kost. Dus tsja...voor 2300 euro korting durfde ik het risico wel te nemen :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

kermit schreef: do 7 april 2022, 11:22 In het geval van Specialized mag een dealer officieel geen korting geven, dus daarvoor hoef je dan niet via de lbs te kopen. Geen idee overigens of er dealers zijn die toch korting geven, meestal zal dat in de vorm van accessoires gaan. En dat gaat dan weer niet lukken bij kopen via internet...
Korting, inruil, same difference :)
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

VanBiLL.com schreef: do 7 april 2022, 17:04
kermit schreef: do 7 april 2022, 11:22 ...Bij sommige (buitenlandse) webshops zie ik trouwens wel prijzen die lager liggen dan de adviesprijzen voor Specialized fietsen.
Er zit dus genoeg marge op die bikes ;-)
Dat hoeft niet perse voor de NL dealers te gelden. In het buitenland kunnen inkoopprijzen ook lager liggen.

Bij ons op het werk verkopen we gereedschap van een bepaald merk, maar onze inkoopprijzen via de NL importeur liggen hoger dan de verkoopprijzen in het buitenland. En er zijn dan weer andere winkels die in het buitenland inkopen en ze voordeliger hier verkopen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Paul! schreef: zo 10 april 2022, 10:59
VanBiLL.com schreef: do 7 april 2022, 17:04
Er zit dus genoeg marge op die bikes ;-)
Dat hoeft niet perse voor de NL dealers te gelden. In het buitenland kunnen inkoopprijzen ook lager liggen.

Bij ons op het werk verkopen we gereedschap van een bepaald merk, maar onze inkoopprijzen via de NL importeur liggen hoger dan de verkoopprijzen in het buitenland. En er zijn dan weer andere winkels die in het buitenland inkopen en ze voordeliger hier verkopen.
Precies....de dealermarges in de 2-wielerbranche liggen hier overigens het hoogst van heel west europa..vandaar de vaak wat hogere prijzen dan over de grens.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Dat de bruto marge in NL hoog is in deze branche is duidelijk. Dat heeft niets met Specialized te maken, maar met hoe de markt hier functioneert. Waar de spanning ontstaat is dat Specialized een zwalkend beleid vertoont ten aanzien van die dealers. Eerst hebben ze jarenlang de druk opgevoerd om te komen tot een situatie waarin dealers single-brand gingen, althans binnen het segment dat Specialized aanbood.
Dat hebben ze onder andere bereikt door een paar jaar geleden redelijk scherp geprijsde modellen te introduceren.
De laatste twee jaar doen ze het tegenovergestelde: prijzen enorm omhoog, beschikbaarheid zeer beperkt en dan ook nog eens met - naar verluidt - een aparte voorraad voor online sales - direct concurreren met de eigen dealers.
Nu zijn er dealers die financieel redelijk in de tang zitten omdat ze van Specialized afhankelijk lijken te zijn voor een voorraadfinanciering. De dealers die niet in die tang zitten gaan op zoek naar alternatieven. O.a. Cannondale springt handig in de gat.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Klopt....de eigenaar van de Specialized concept store alhier was zachtgezegd "not amused" maar kan domweg geen kant op. Alle leuke meisjes hebben al verkering dus overstappen naar een vergelijkbaar/ander merk is er momenteel niet bij. Maar je kunt er de klok op gelijk zetten dat andere grote merken gaan volgen...zij leren nu even van de schoonheidsfoutjes van de Specialized werkwijze. Vergis je niet in het marktaandeel van merken als Canyon wereldwijd..dat gaan ze echt niet laten liggen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

gijsje schreef: zo 10 april 2022, 21:27 Alle leuke meisjes hebben al verkering
:lol: :lol:
Tis net het echte leven :wink:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nog ruimte zat in het dealernetwerk voor een Santa Cruz zou ik zo zeggen. Ook een begeerlijk meisje :tong
carbon bike, titanium collarbone...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nespresso schreef: ma 11 april 2022, 09:39 Nog ruimte zat in het dealernetwerk voor een Santa Cruz zou ik zo zeggen. Ook een begeerlijk meisje :tong
Ook met een S en ook hugely overpriced :bier:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Met alle respect, maar kleine "boutiquemerken" kunnen nog zo fraai en exclusief zijn...daar vang je geen aantallen van een volumemerk als Specialized mee op.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

scottpaul schreef: wo 9 februari 2022, 15:35 Probleem voor de dealers is dat ze lang moeten wachten op de fietsen die ze besteld hebben, terwijl diezelfde fiets online meteen gekocht en geleverd kan worden.
Een staaltje misachting en arrogantie van Speci die hun dealers wel allerlei restricties oplegt en vervolgens zelf doet waar ze zin in hebben.
Komt nog bij dat elke Speci dealer garantie moet verlenen, ook aan de klant die een Speci online heeft gekocht.
Maw Specialized zadelt hun dealers op met garantieperikelen en kosten terwijl ze niks aan die fiets verdient hebben... :oops:
Gisteren daarover nog even gesproken met een S dealer, was niet blij dus!
Dat speelt ook bij mij. Fiets besteld in augustus 2021. Komen wat andere dingetjes op en en ruil mijn huidige in. Zag tot mijn stomme verbazing vorige week dat “mijn” fiets leverbaar is op de site. Naar de dealer gegaan. Die verteld me dat hij niet aan die fiets kan komen omdat Spez die fiets achterhoud voor online verkoop. Het enige wat hij kan doen is net als wij consumenten hem om internet bestellen en afrekenen, waar ie vervolgens dan een fee voor krijgt. Maar dus ook op een later moment mijn bestelde fiets moet afnemen.

Heb Spez een mail met een klacht gestuurd dat ik het een bizarre gang van zaken vindt. Bij elk normaal bedrijf kan je het kopen in de winkel, is het niet op voorraad kan het besteld worden via de website en wordt het in de winkel (of thuis) bezorgd en dus het fysieke en internet kanaal vloeiend met elkaar laten samenwerken. Heb ze gevraagd of ze nog in de jaren 90 leefden. . Had binnen een uur antwoord. Tja dat ze zelf ook hier niet zo blij mee waren en bezig waren dit te veranderen. En om welk model en dealer het ging om het alsnog te regelen.
Plaats reactie