Specialized gaat direct sales

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik sprak vandaag iemand die bij S werkt.
De reden (zijn verhaal) dat dit wordt geïntroduceerd is dat de klant de keuze heeft om online én bij de dealer te bestellen.
Er zijn gebieden waar geen S dealer zit (in NL natuurlijk minder het geval dan in buitenland) en dan heb je als klant dus de keuze om online iets uit te zoeken.
Alle leveringen gaan via de dealer, je kan de fiets daar ophalen of de dealer verstuurd het naar jou.
Het is dus niet zo dat de dealer wordt buiten gesloten.
En ze krijgen er een vergoeding voor.
Of dat voldoende dekkend is, is natuurlijk de vraag.
Wellicht levert het wel meer verkoop en dus ondehoud op.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Okè,dat is niet wat ik gehoord heb;
Ik hoorde dat je bij on-line bestellen kan kiezen of je hem bij een dealer wil ophalen( de dealer krijgt de fiets toegestuurd bouwt 'm op en krijgt 50% van z'n normale marge). Of je laat 'm pre gemonteerd (zoals o.a. Canyon) thuisbezorgen, dan gaat de hele marge naar specialized.

Maar nogmaals, dat is alleen zoals het mij verteld is!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jamis Diablo schreef: za 29 januari 2022, 15:05 Ik sprak vandaag iemand die bij S werkt.
De reden (zijn verhaal) dat dit wordt geïntroduceerd is dat de klant de keuze heeft om online én bij de dealer te bestellen.
Er zijn gebieden waar geen S dealer zit (in NL natuurlijk minder het geval dan in buitenland) en dan heb je als klant dus de keuze om online iets uit te zoeken.
Alle leveringen gaan via de dealer, je kan de fiets daar ophalen of de dealer verstuurd het naar jou.
Het is dus niet zo dat de dealer wordt buiten gesloten.
En ze krijgen er een vergoeding voor.
Of dat voldoende dekkend is, is natuurlijk de vraag.
Wellicht levert het wel meer verkoop en dus ondehoud op.
Kijk..er komt al wat meer nuance in de zaak "S"
Vraag me overigens wel af of sommige felle reacties ook gegeven waren indien het GIANT, CUBE of TREK was geweest...🤔....die dit voorbeeld ongetwijfeld gaan volgen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Azurri schreef: za 29 januari 2022, 16:57 Okè,dat is niet wat ik gehoord heb;
Ik hoorde dat je bij on-line bestellen kan kiezen of je hem bij een dealer wil ophalen( de dealer krijgt de fiets toegestuurd bouwt 'm op en krijgt 50% van z'n normale marge). Of je laat 'm pre gemonteerd (zoals o.a. Canyon) thuisbezorgen, dan gaat de hele marge naar specialized.

Maar nogmaals, dat is alleen zoals het mij verteld is!
In het pinkbike artikel staat;

"Retailers that assemble bikes purchased online for pickup will earn 50% of their standard sales margin, compared with 75% currently, and retailers that assemble and deliver bikes purchased online will earn 75% of the standard margin."
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

gijsje schreef: za 29 januari 2022, 17:06
Jamis Diablo schreef: za 29 januari 2022, 15:05 Ik sprak vandaag iemand die bij S werkt.
De reden (zijn verhaal) dat dit wordt geïntroduceerd is dat de klant de keuze heeft om online én bij de dealer te bestellen.
Er zijn gebieden waar geen S dealer zit (in NL natuurlijk minder het geval dan in buitenland) en dan heb je als klant dus de keuze om online iets uit te zoeken.
Alle leveringen gaan via de dealer, je kan de fiets daar ophalen of de dealer verstuurd het naar jou.
Het is dus niet zo dat de dealer wordt buiten gesloten.
En ze krijgen er een vergoeding voor.
Of dat voldoende dekkend is, is natuurlijk de vraag.
Wellicht levert het wel meer verkoop en dus ondehoud op.
Kijk..er komt al wat meer nuance in de zaak "S"
Vraag me overigens wel af of sommige felle reacties ook gegeven waren indien het GIANT, CUBE of TREK was geweest...🤔....die dit voorbeeld ongetwijfeld gaan volgen...
Trek, Gazelle en Cannondale doen dit al. De laarste 2 ook in NL. Maar daar hoor je niemand over...
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Har77 schreef: zo 30 januari 2022, 20:21
gijsje schreef: za 29 januari 2022, 17:06

Kijk..er komt al wat meer nuance in de zaak "S"
Vraag me overigens wel af of sommige felle reacties ook gegeven waren indien het GIANT, CUBE of TREK was geweest...🤔....die dit voorbeeld ongetwijfeld gaan volgen...
Trek, Gazelle en Cannondale doen dit al. De laarste 2 ook in NL. Maar daar hoor je niemand over...
Kijk aan !
Ik noemde die merken gewoon willekeurig zonder te checken of ze al actief waren met direct sales online.
Op Facebook is CUBE vaak de klos, en hier Specialized....maar waarom toch ?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

gijsje schreef: zo 30 januari 2022, 20:45
Har77 schreef: zo 30 januari 2022, 20:21

Trek, Gazelle en Cannondale doen dit al. De laarste 2 ook in NL. Maar daar hoor je niemand over...
Kijk aan !
Ik noemde die merken gewoon willekeurig zonder te checken of ze al actief waren met direct sales online.
Op Facebook is CUBE vaak de klos, en hier Specialized....maar waarom toch ?
Ik kan me niet anders herinneren dan dat er altijd merken om totaal ongefundeerde redenen worden afgezeken in deze sport. Te innovatief? Boe! Te boutique? Troep! Te commercieel? Slecht! Te weinig vorkpoten? Boe! Te veel onderdelen met eigen merk er op? Slecht! Onbekend merk? Kan niks zijn!

Winkeliers kunnen er ook een handje van hebben om af te zeiken wat zij niet verkopen en andere winkeliers zwartmaken was ook niet ongewoon. Dat hoor je dan weer terug in de meningen van bikers. Als je vervolgens vraagt om onderbouwing krijg je een hoop onzin te horen. Ga voor de grap eens met een Lefty rijden. Dan leer je sommige mede-bikers (of winkeliers) snel kennen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Oli4k schreef: di 1 februari 2022, 15:35
gijsje schreef: zo 30 januari 2022, 20:45

Kijk aan !
Ik noemde die merken gewoon willekeurig zonder te checken of ze al actief waren met direct sales online.
Op Facebook is CUBE vaak de klos, en hier Specialized....maar waarom toch ?
Ik kan me niet anders herinneren dan dat er altijd merken om totaal ongefundeerde redenen worden afgezeken in deze sport. Te innovatief? Boe! Te boutique? Troep! Te commercieel? Slecht! Te weinig vorkpoten? Boe! Te veel onderdelen met eigen merk er op? Slecht! Onbekend merk? Kan niks zijn!

Winkeliers kunnen er ook een handje van hebben om af te zeiken wat zij niet verkopen en andere winkeliers zwartmaken was ook niet ongewoon. Dat hoor je dan weer terug in de meningen van bikers. Als je vervolgens vraagt om onderbouwing krijg je een hoop onzin te horen. Ga voor de grap eens met een Lefty rijden. Dan leer je sommige mede-bikers (of winkeliers) snel kennen.
Het is hier dus eigenlijk net zo als op elk ander forum...al valt me wel op dat hier vooral "de grote S" de pispaal is.
( wel het merk waarmee zelden gestunt of korting verleend wordt...dat zal 't wel zijn 😉)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als we alle kritiek op Specialized die gelinkt is aan de Brain dempers even wegdenken valt het reuze mee ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Jamis Diablo schreef: za 29 januari 2022, 15:05 Ik sprak vandaag iemand die bij S werkt.
De reden (zijn verhaal) dat dit wordt geïntroduceerd is dat de klant de keuze heeft om online én bij de dealer te bestellen.
Er zijn gebieden waar geen S dealer zit (in NL natuurlijk minder het geval dan in buitenland) en dan heb je als klant dus de keuze om online iets uit te zoeken.
Alle leveringen gaan via de dealer, je kan de fiets daar ophalen of de dealer verstuurd het naar jou.
Het is dus niet zo dat de dealer wordt buiten gesloten.
En ze krijgen er een vergoeding voor.
Of dat voldoende dekkend is, is natuurlijk de vraag.
Wellicht levert het wel meer verkoop en dus ondehoud op.

Dit klinkt mij ook als de meest logische uitleg.

Dat Specialized direct gaat verkopen en de marges 'lekker' in eigen zak gaat steken gaat namelijk niet op helaas. Cost of direct sales ligt simpelweg hoger dan verkoop via het dealer kanaal. Denk bij direct sales aan supply chain management + planning, marketing, sales kosten, services / garantie etc. Sterker nog, ik denk dat het Specialized misschien wel meer gaat kosten dan het ze meteen gaat opleveren. Dat de prijzen dan ook zo blijven is dan dus ook zeer netjes. Ze zouden de kosten van direct sales ook aan de klant kunnen doorberekenen. Zelfs ook via hun dealer kanaal prijzen dmv algehele prijsverhoging.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Stunning schreef: di 1 februari 2022, 22:02 Cost of direct sales ligt simpelweg hoger dan verkoop via het dealer kanaal. Denk bij direct sales aan supply chain management + planning, marketing, sales kosten, services / garantie etc.
Deze zie ik toch even anders,

Supply Chain management en planning doet S al om Bikes aan dealers te kunnen leveren. Marketing doet S ook al met advertenties, online content, race teams, events, Bikepark Mook, etc etc. . En service cq garantie regelen ze denkelijk via de dealer die de aflevering doet in het verhaal van Jamis. Ik denk dat die sales kosten wel uit kunnen van de marge die ze bij de dealer weghalen.

Ik heb zelf ooit eerste hand gezien welke kosten de S maakt met hun dealers.
Op vakantie in Leogang zag ik “volgend” modeljaar S fietsen bij de lift, nog niet te koop. En een dag later zag ik ze in het volgende dorp. Het was de S dealer event, waarvoor een compleet hotel afgehuurd was voor enkele weken. Groots opgezet.. Gasten waren de Europese dealer netwerken die kwamen om de nieuwe producten te leren kennen. In PowerPoint, in de handen met S monteurs erbij, en op de trails. En vooral de schaal van dit event was wel een eye opener. Allemaal betaald door de klanten uiteraard

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Heckler40 schreef: wo 2 februari 2022, 12:35
Stunning schreef: di 1 februari 2022, 22:02 Cost of direct sales ligt simpelweg hoger dan verkoop via het dealer kanaal. Denk bij direct sales aan supply chain management + planning, marketing, sales kosten, services / garantie etc.
Deze zie ik toch even anders,

Supply Chain management en planning doet S al om Bikes aan dealers te kunnen leveren. Marketing doet S ook al met advertenties, online content, race teams, events, Bikepark Mook, etc etc. . En service cq garantie regelen ze denkelijk via de dealer die de aflevering doet in het verhaal van Jamis. Ik denk dat die sales kosten wel uit kunnen van de marge die ze bij de dealer weghalen.

Ik heb zelf ooit eerste hand gezien welke kosten de S maakt met hun dealers.
Op vakantie in Leogang zag ik “volgend” modeljaar S fietsen bij de lift, nog niet te koop. En een dag later zag ik ze in het volgende dorp. Het was de S dealer event, waarvoor een compleet hotel afgehuurd was voor enkele weken. Groots opgezet.. Gasten waren de Europese dealer netwerken die kwamen om de nieuwe producten te leren kennen. In PowerPoint, in de handen met S monteurs erbij, en op de trails. En vooral de schaal van dit event was wel een eye opener. Allemaal betaald door de klanten uiteraard

Enjoy!!
Mag een fabrikant alsjeblieft nog zelf bepalen wat hij met z'n verdiende geld doet ? Al gaan ze met alle dealers naar een bordeel is dat toch vooral hun zaak.
Het is geen belastinggeld wat opgemaakt wordt aan feestjes ofzo.
Ik heb in mijn loopbaan al diverse van dit soort evementen meegemaakt cq mede georganiseerd. Niet elke doorsnee dealer wordt hiervoor uitgenodigd , en degenen die wel mogen komen hebben daar vooraf echt wel iets moeten presteren lees : omzet gemaakt... Op de lange termijn vind je van de netto kosten van zo'n evenement misschien een paar euro in de prijs van een fiets terug.
Laatst gewijzigd door gijsje op wo 2 februari 2022, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 09:04 Dealers worden gepasseerd, kunnen alleen nog de service doen en worden straks opgekocht als ze bijna omvallen door gebrek aan omzet. Tot we een netwerk van alleen nog maar een paar merkwinkels over hebben en de LBS is verdwenen. Trek heeft een agressieve strategie wat dat betreft en de andere grote merken kunnen niet achterblijven. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (misschien omdat Nederland een a-typische markt is dat het hier niet zo'n vaart al lopen?). Vooralsnog gaat vooral de winstgevendheid van Specialized hier voordeel van hebben denk ik.
Yep. Maar ben bang dat deze trend niet te stoppen is. De facto is de tussenhandel als distributeur door internet niet meer nodig.

En dat is niet alleen voor fietsen zo, maar zal voor heel veel branches denk ik de standaard modus operandi gaan worden de komende jaren.

Als monteur ben je nog nodig, als verkoper niet. Wat je zal gaan krijgen is een flinke stijging van kosten bij de reparatie-locaties, want de winst uit verkoop zijn ze kwijt en die is meestal toch echt de hoofdmoot. Als koper krijg je je fiets voor minder, maar ben je niet handig dan betaal je dubbel en dwars meer voor de reparaties op lange termijn. Lachende 3e is de fabrikant, jij en de dealer niet (tenzij je zelf vrijwel alles kan).
Laatst gewijzigd door MVMVML op wo 2 februari 2022, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Stunning schreef: di 1 februari 2022, 22:02 Cost of direct sales ligt simpelweg hoger dan verkoop via het dealer kanaal. Denk bij direct sales aan supply chain management + planning, marketing, sales kosten, services / garantie etc. Sterker nog, ik denk dat het Specialized misschien wel meer gaat kosten dan het ze meteen gaat opleveren.
Nee dit is echt niet waar. Directe verkoop scheelt simpelweg de dealermarge. In mijn branche is die ergens tussen de 25 en 50%. Denk dat het in de fietsbranche ergens rond de 30/35 zal liggen. Die kosten zijn simpelweg weg en het incidentele terugsturen zal niet opwegen (want dat doet de dealer ook wel eens).
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

MVMVML schreef: wo 2 februari 2022, 14:21
Stunning schreef: di 1 februari 2022, 22:02 Cost of direct sales ligt simpelweg hoger dan verkoop via het dealer kanaal. Denk bij direct sales aan supply chain management + planning, marketing, sales kosten, services / garantie etc. Sterker nog, ik denk dat het Specialized misschien wel meer gaat kosten dan het ze meteen gaat opleveren.
Nee dit is echt niet waar. Directe verkoop scheelt simpelweg de dealermarge. In mijn branche is die ergens tussen de 25 en 50%. Denk dat het in de fietsbranche ergens rond de 30/35 zal liggen. Die kosten zijn simpelweg weg en het incidentele terugsturen zal niet opwegen (want dat doet de dealer ook wel eens).
Je antwoord geeft al aan dat je het complete plaatje niet ziet of begrijpt. Waarschijnlijk ben je een simpele sales guy die alleen naar z'n marge plaatje kijkt, maar geloof me, de issue van direct sales zit 'm echt in de kosten. Overigens is dat niet alleen mijn verzinsel (en ik zal je mijn achtergrond hierin besparen), maar dit komt ook naar voren in alle economie en marketing studies.

Stel je zelf eens de volgende vraag... Als directe verkoop goedkoper is dan de verkoop via dealers, waarom verkopen bedrijven dan nog steeds via dealers ?

Overigens als je denkt dat Canyon nog lang de goedkoopste gaat zijn en alleen direct levert, dat model heeft ook zijn langste tijd gehad. De fietsen business is teveel gegroeid om nog bij te kunnen houden met een direct model. Vroeg of laat, en ik ben bang vroeg, zullen zij ook consessies moeten gaan doen. Hetzij met de prijzen, onderdelen of het werken via een dealer netwerk.
Plaats reactie