Vergunning route Veluwezoom & Montferland

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Mariekemeisje schreef:Waarom moeten mensen met paarden al jaren wel dat bedrag betalen?
Misschien omdat ze daadwerkelijk schade toebrengen ? Of omdat zij zichzelf hier al jaren geleden al een keer vreselijk slecht in hebben onderhandeld ? Misschien wel omdat voor paardrijders rechten afkopen niet zo'n probleem was ?
Mariekemeisje schreef: Maar als we neits willen betalen, betekend dat dat de routes van gemeenschapsgeld onderhouden zouden moeten worden. Is dat reëel, ik vind van niet.
Hoezo, daar is gemeenschapsgeld toch voor ? wij zijn toch een aanzienlijk aandeel (plm.10%) van de gebruikers van deze openbare ruimte ?
(There is strength in numbers ! 10%, dat is net zoveel als het aandeel van homo's op het gemiddelde winkelpubliek op een zwolse zaterdagmiddag! AfbeeldingMoet je eens proberen als openbaar orgaan, om zo'n groep mensen te lopen pesten ! )

Door trailonderhoud te doen zouden mtb-trails zichzelf (voor een deel) kunnen terugverdienen. WTF is dat eigenlijk met die toertochten, waarom kost het geld om ergens een vaste route met een klub mensen te kunnen rijden, waar blijft dat geld eigenlijk?
Toon mij maar eens een paar openbare jaarrekeningen van tourclub Heerde als je dit gelul vind :evil:
Mariekemeisje schreef:( de voetbalvereniging ook, tennsi idem dito ).
Sorry dat ik je zo aanval, maar dit is ook gezeik en een discussie die we vooraf van de tafel zouden moeten vegen; dit zijn sporten waarvoor echt iets moet worden aangelegd, ik vraag geen aanleg, ik hoef geen doelpalen, netten, kantine! Ik wil alleen toegang, en behandeld worden als elke boerenlul in dat gebied, ongeacht of ik bruin of zwart ben, wandel, neuk of hardloop, met een wandelstok, kinderwagen, rolstoel of mountainbike onderweg ben.

Als ik op zondagmiddag gravende kindjes dreig plat te springen of ouwe vrouwtjes uitscheld mag je me arresteren, van mijn fiets afschieten voor mijn part, geen probleem, maar als ik me gedraag, wil ik toegang meer niet, verder geen gezeik, that's all.
:evil:

No flame intended, het zit me gewoon een beetje hoog dit amateuristische gelul !Afbeelding
Please correct me als ik het verkeerd zie maar, voor mijn gevoel zijn die heren van de het Veluwe beraad zo produktief als een aap achter een typmachine...

Sorry, dat was niet aardig... Trusten allemaal Afbeelding
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Segunda, denk aan je hart :wink:

Je kent de routes van Nederland toch, als je ze ziet, weet je ook wat voor type mensen ze hebben uitgezet. Weinig uitdaging dus, maar ze werden wel uitgzet en van tijd tot tijd onderhouden en van nieuwe bordjes voorzien.

Helaas zien de instanties die het over zulke routes te zeggen hebben aan de onderhandeltafel alleen maar bike-noobs en leden van veredelde wielerverenigingen die ook maar een mtb-afdeling er bij hebben want dat is een populairdere business dan cyclo cross in de winter. En daar heb je het probleem voor een deel van jou frustratie.

Voor de meer freeride-achtige rijders wordt er geen ene klote gedaan. Waarschijnlijk omdat er geen goede organisatie achter staat.

Maar als er bijvoorbeeld een landelijke vergunning zou komen. Wil ik daar best voor betalen en als ik dan betaald heb, zoek ik een aantal strijdmakkers uit die ook een vergunning hebben en ga ik lobby-en voor meer funstuff of lekkere speel lussen bij een route.

Kijk bijvoorbeeld in Apeldoorn naar wat wij mini-willingen noemen. Een stukje singeltrack met een aantal kleine sprongetjes die lekker zigzagt. Werkelijk de totale oppervlakte is zo klein. Het ligt zo compact bij elkaar. Zulke dingen kun je veel meer aaqnleggen voor ons soort bikers en dat kost bijna geen ruimte. Zet er dan bij drukkere gebieden borden neer "Pas op mountainbike-route" of "Pas op mountainbike-terrein" en we hebben wat, maar eerst moeten we op 1 of andere manier georganiseerd worden.

Ik denk dat een soort vergunningsstelsel daar in mee zou kunnen helpen en zeker als mijn beschrijving hierboven uitkomt, wil ik daar best wat geld voor betalen.

Trouwens nog wel lekker geslapen :wink:
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

midazzz schreef:Lees net in de FIETS #12 dat we vanaf 01/01/2005 een sticker nodig hebben om op de routes te mogen rijden. Heeft iemand enig idee waar die stickers(Kosten a 5 euro) te verkrijgen zijn?
Volgens mij heeft niemand antwoord op de vraag gegeven ?

Ik heb het antwoord ook niet maar vraag me af hoe kom ik aan zo'n vergunning ik fiets er elke zondag dus ik zou dat dan dus ook graag weten !
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Iets concreets is er nog niet. Gewoon lekker blijven fietsen.
Waarschijnlijk was het een proefballon.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Segunda, ik hoop dat je toch nog goed geslapen hebt?

Wat betreft het betalen voor paard rijden; ze hebben hier altans, kompleet eigen paden die speciaal voor hun zijn aangelegt en waar ook aardig wat bomen voor gekapt zijn en dat zijn hier aardig wat kilometers. Ze maken dus nauwelijks gebruik van de bestaande paden. Mischien betalen ze hier voor?

Landelijke vergunning oké, maar zeker niet plaatselijk want dan is het overal weer anders....of ze moeten daar iets op vinden dat je met dat ding overal mag komen, dus toch maar landelijk!

Maar hoe zit dat dan met de uitvoering ervan? Mag je dan niet meer buiten de route komen? Jaha, die kans wordt dan wel erg groot. Lijkt mij dan een zeer slechte deal!! Ik vind dat het zoveel mogelijk open moet blijven.
Dus dat door een vergunning sterker staan, klinkt mooi, maar is dat rieel?
Ik denk het wel, maar er zitten wel haken aan.
Vind trouwens dat je het gebruik van het bos moet scheiden van het gebruik van een route! Voor een route kun je speciaal een pad en heuveltjes maken en daar mag dan voor gaan betaald vind ik, maar betalen om gewoon in het bos te mogen komen......dan moet iedereen gaan betalen en niet allleen de fietsers. Want dat is ONRECHT!!
Kortom, betalen voor een route [maar dan wel landelijk] is oké maar dan moet het buiten de route wel vrij blijven en dat voor IEDEREEN!!!!!
En als laatste, als je moet gaan betalen voor routes als Heerde.......nou dan wordt het helemaal leuk.....niet dus :-{
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Voor paarden worden inderdaad speciale routes aangelegd, maar datzelfde geldt voor mountainbikers, wat dat betreft zie ik geen enkel verschil.

Als ik realistisch ben , denk ik dat het inderdaad zo ver gaat komen dat je met je bike alleen op de daarvoor aangewezen routes mag komen, en dat er een paar grotere bossen zijn waar de regels soepel zijn en iedere bosgebruiker zijn eigen weg mag zoeken.

Zo ging het met de paarden ( zelfde verhaal, boze wandelaars, boze paardenbezitters vanwege wandelaars met enge loslopende honden etc etc) en zo al het ook wel met de bikers gaan.
We hebben te weinig natuur in Nederland omdat zomaar te kunen gebruiken, eigenlijk superweird dat zelfs de natuur nog verdeelt meot worden, maar goed das nou eenmaal Nederland..

Als het dan toch zover komt, dan wil ik wel graag tta de routes wat uitdagender worden, een beheerder hebben, dat je iemand kan aanspreken op de route ( ik heb wel eenseen poging gedaan een verdwenen paaltje te melden in Drenthe.... na een aantal telefoontjes opgegeven).
en ja dan wil ik er best voor betalen.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Mbt vaste routes :

Of ze daadwerkelijk onderhouden worden is soms de vraag.

Kwam laatst op verschillende VR situaties tegen die soms al maanden geleden voorkwamen. Omgewaaide bomen die het originele pad versperren en waar men dus een nieuw "pad" omheen creeert.
Een van deze routes werd nog wel door een club uitgezet.In mijn ogen heeft die club dan ook de plicht deze regelmatig te controleren op situaties zoals deze en die ook zsm uit de weg te ruimen of te laten ruimen.
Ook dienen VR gecontroleerd te worden op gevaarlijke situaties ( niet elke berijder is bekwaam genoeg om ze goed te nemen ) die bovendien elk jaar gevaarlijker worden ( voor sommige een uitdaging ) door de slijtage van het berijden.

On-topic , heb de VZR nu 3 keer gereden ( 2x met de wijzers van de klok mee en de laatste keer tegen de wijzers van de klok in ) de laatste 3 jaar , maar ik kon echt niet zien dat er onderhoud is gepleegd aan die vaste route.

Ik las dat vele routes in de regio Z-O Brabant zijn gefinancierd door de Europese Gemeenschap (Stimulus). ATB-routes in Bladel, Eersel, Luyksgestel, Reusel, Deurne, Someren, Nuenen, Asten, Cranendonck en Gemert-Bakel. In Zuidoost-Brabant ligt inmiddels een omvangrijk netwerk van vaste, bewegwijzerde terreinfietsroutes die voor de echte liefhebbers van deze buitensport een gevarieerd aanbod bieden. Ik lees alleen niet of ze ook onderhouden worden door dezelfde instantie !!
it ain't what you do it's the way that you do it
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Jass schreef:, maar eerst moeten we op 1 of andere manier georganiseerd worden.
Dit is waar alles om draait ! Zorg er voor dat je georganiseerd bent en je kunt een vuist maken, dingen gedaan krijgen ! Dat gaat van vergunningenstelsels tot begrip en acceptatatie door mede(bos)weg gebruikers.

Ik denk dat Jass 100% gelijk heeft !
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Lucifer schreef:
Jass schreef:, maar eerst moeten we op 1 of andere manier georganiseerd worden.
Dit is waar alles om draait ! Zorg er voor dat je georganiseerd bent en je kunt een vuist maken
idd dat is vaak ook waarom het elders wel gelukt is
- en dan nog in Engeland heeft men veel gedoe gehad en dan is Wales een positief voorbeeld. Er is daar dan ook nog eens econimsche achterstand én veel ruimte.
The freedom to ride where you want, when you want.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Maar de vraag blijft: Waar koop je zo´n sticker? Bij een VVV in de buurt of bij Natuurmonumenten?
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

volgens mij gaat het hele project niet door als ik het een en ander goed gelezen heb.
Maar dat maakt de discussie niet minder interressant natuurlijk
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

@Jass & Hotbiker:
Bedankt dat jullie zo bezorgd zijn, ik heb er prima om geslapen hoor ;-)
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Ik heb niet echt inhoudelijk op je mail gereageerd, ik kon me er voor een deel wel in vinden, maar denk dat het realistischer is om er van uit te gaan dat we een apart soort bosgebruikers zijn ( ja net als de paarden, die willen wandelaars ook niet overal tegenkomen)
floerp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 16:36

Wellicht het antwoord op de vraag:

Natuurmonumenten heeft plannen om vanaf 1 januari 2005 te laten betalen voor het fietsen op de MTB route. Het gaat om een bedrag van € 5,- per jaar. Dit bedrag wordt vervolgens gebruikt voor het onderhoud van de route. Een systeem zoals dat op de Veluwezoom ook al voor ruiters geldt. Ruiters betalen overigens € 10,-. Dit komt omdat er meer kilometer ruiterpad is. Wanneer je de € 5,- betaald hebt krijg je een sticker die (voor zover bekend) op de helm geplakt moet worden. De stickers worden straks in ieder geval verkocht bij de vvv's en het bezoekerscentrum. Let wel; deze informatie heb ik van het bezoekerscentrum gekregen. De verantwoordelijke beheerder hoop ik binnenkort te pakken te krijgen. Ik zal hem vragen met een duidelijk verhaal te komen. Dit verhaal kan je dan lezen op http://home.hetnet.nl/~mtbrouteworden geplaatst.
Laatst gewijzigd door floerp op ma 6 december 2004, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Op je helm? Tegen het advies van de helmfabrikant in?

Een pasje lijkt mij een beter plan.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie