Shimano introduceert automatisch schakelen op e-MTB's

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nou, deze keer een link naar onze eigen homepage: https://www.mountainbike.nl/nieuws/2022 ... -op-e-mtbs

Dus alleen i.c.m. de electrische aandrijving. Dan zou je toch ook wel snel een nieuwe XTR/XT DI2 voor de niet-ondersteunde-bikkels verwachten. Iemand al een gerucht gehoord?
carbon bike, titanium collarbone...
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Het zal vast stukken beter werken dan ik me voorstel maar het lijkt me verschrikkelijk
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zat eraan te komen. Ik zie nog wel meer interessante mogelijkheden, met Di2. Ook voor MTB’s, maar vooral ook voor racefietsen. (Geautomatiseerde intervaltrainig, bijvoorbeeld. Of rijden met constante cadans.) Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dat daar vanuit Garmin nog weinig innovatie te bespeuren is.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
euh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 januari 2014, 13:15
Mijn mountainbike: On One inbred 29, C'dale Spalpel-Si carbon 2, Cube reaction SL beachracer

Met de alfine naven werkt het goed, maar dat is toch voor een andere doelgroep. Daar kan je wel kiezen tussen manueel en automatisch.
Wielen zijn rond!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Daar is toch geen zak aan?
Schakelen hoort toch bij de beleving?
Maar ja, ik rij dan ook geen e-MTB…
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Lijkt me meer iets voor een gewone e-bike. Op een mtb moet je vlak voor een steile helling de juiste versnelling er al in hebben liggen. Zo’n automatisch ding detecteert pas dat dat nodig is, als je al op de helling bent en dat is meestal te laat. Op langzaam steilere hellingen kan het wel, maar met een mtb kom je nu eenmaal vaak plotseling steile hellingen tegen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Starcruiser schreef: vr 22 juli 2022, 22:45 Lijkt me meer iets voor een gewone e-bike. Op een mtb moet je vlak voor een steile helling de juiste versnelling er al in hebben liggen. Zo’n automatisch ding detecteert pas dat dat nodig is, als je al op de helling bent en dat is meestal te laat. Op langzaam steilere hellingen kan het wel, maar met een mtb kom je nu eenmaal vaak plotseling steile hellingen tegen.
Combineren met GPS is dat wat?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Op een beetje knappe e-MTB wordt je heus die helling wel opgesleurd, hoor. Is natuurlijk de moord voor je aandrijving, maar iets zegt me dat ze dat bij Shimano helemaal niet zo erg vinden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Op parcoursen waar ik regelmatig rij gaat schakelen bij mij al automatisch.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat automatisch schakelen lijkt mij ook (nog?) niet zo geweldig, ik kan me moeilijk voorstellen dat dat in alle situaties precies de versnelling kiest die je zelf zou willen.

Maar die andere optie, free shift, heeft wel degelijk voordelen!
Schakelen zonder trappen omdat de motor de ketting wel door laat draaien terwijl je de pedalen stil hebt. In die paar jaar dat ik met een Rohloff gereden heb deed ik dat namelijk regelmatig, die kun je ook zonder te trappen schakelen. Als je daaraan gewend bent merk je de voordelen.

Verder zou ik liever zien dat Shimano hun e-bike motoren eerst eens reviseerbaar maakt en pas daarna verder fröbelt aan dit soort technologiën maar dat is een ander verhaal... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

kermit schreef: ma 25 juli 2022, 14:14 Verder zou ik liever zien dat Shimano hun e-bike motoren eerst eens reviseerbaar maakt en pas daarna verder fröbelt aan dit soort technologiën maar dat is een ander verhaal... :roll:
Mag jij raden waar ze het meeste geld aan verdienen… :wink:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

awinkel schreef: ma 25 juli 2022, 20:47
kermit schreef: ma 25 juli 2022, 14:14 Verder zou ik liever zien dat Shimano hun e-bike motoren eerst eens reviseerbaar maakt en pas daarna verder fröbelt aan dit soort technologiën maar dat is een ander verhaal... :roll:
Mag jij raden waar ze het meeste geld aan verdienen… :wink:
Gokje, grote orders van fabrikanten voor montage op nieuwe fietsen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteraard, maar als je zo'n motortje niet meer kunt (laten) fixen, de garantieperiode is voorbij en Shimano levert geen losse motortjes wordt je wel gedwongen eerder een nieuwe fiets te kopen...
Ik vind dit zo'n groot minpunt dat ik bij een eventuele opvolger voor mijn huidige fiets een Shimano motor als een nadeel zie. Dat is dus niet vanwege de functionaliteit maar wel vanwege de wegwerp-insteek die zij bij zulke dure producten blijkbaar hanteren.

(Zijspoor, maar ik zit nu ook met een niet meer te vinden onderdeeltje van een Shimano fietsbril. Die bril is nog perfect, de sterkteglazen in het insertje kloppen nog, maar ik kan hem niet meer gebruiken omdat er een metalen pinnetje door het neusrubber steekt. Als ik zo'n ding van een paar cent niet meer kan vinden moet ik dus een perfecte bril met optische insert wegflikkeren... dank u Shimano.)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@Kermit Dat onderdelen later nog te krijgen zijn is voor mij vaak onderdeel van de afweging om iets wel of niet te kopen. Beetje afhankelijk van de prijs/kwaliteit verhouding maar bij duurdere spullen ga ik liever voor iets minder trendgevoelig.

Grappig dat men nu overal de loftrompet afsteekt over een universele derailleurpad (waarvan de rechten bij Sram liggen dus zo universeel is die niet) maar tegelijkertijd de hele fietsbranche de fiets tot Nespresso-apparaat probeert om te toveren met afwijkende stuur- en zadelpennen en andere rare onderdelen die straks niet meer te krijgen zullen zijn. Het motto lijkt zoveel mogelijk afhankelijkheid van de leverancier en zo min mogelijk universeel. Daar gaan heel veel klanten op termijn keihard op afknappen, als je het mij vraagt. Over een paar jaar hebben die allemaal een keer een domper gehad toen ze hun voor veel geld gekochte elektrische fiets probeerden te verkopen waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn, en die fiets dan nauwelijks nog wat waard bleek. Soms wordt dat 'planned obsolescence' genoemd maar ik vraag me af of die fabrikanten, ook Shimano, zo strategisch nadenken.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Niks mis met een Nespresso apparaat. Is onlangs nog netjes gerepareerd terwijl ik al 3 volautomaat Siemens en Saeco apparaten naar de milieustraat heb kunnen brengen... :tong

Maar inderdaad, hoe meer integratie en optimalisatie, hoe lastiger het wordt verschillende merken/onderdelen te mixen. Probeer straks nog maar eens een Shimano of Campagnolo 10-speed shifter of derailleur voor je racert te kopen. Maar goed, als alles hetzelfde/gestandaardiseerd blijft dan is er ook geen vooruitgang (en nee, niet alle veranderingen zijn vooruitgang).
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie