Levenslange schorsing Erwin Bakker

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie
Woerden, 10 mei 2006


Levenslange schorsing Erwin Bakker

Naar nu bekend is geworden heeft CAS (Court of Arbritation for Sport) mountainbiker Erwin Bakker op 8 mei veroordeeld tot een levenslange schorsing.

Dit is naar aanleiding van een tweede positieve dopingtest. Erwin Bakker was reeds voor twee jaar geschorst naar aanleiding van het gebruik van EPO.

De twee overtredingen van Bakker betreffen een te hoge T/E ratio op 26 maart 2005 in de Ronde van Valladolid en een positieve EPO-test op 23 juni 2005 in Mont St-Anne in Canada.

De KNWU sprak Bakker in eerste instantie vrij in de T/E ratio zaak, aangezien zij vond dat er in deze zaak onvoldoende bewijs was dat het ging om exogene toediening. De UCI ging echter niet akkoord met deze uitspraak en ging in beroep bij het CAS.

Tijdens de behandeling van deze eerste zaak, kwam ook de EPO-zaak aan het licht.

De KNWU-uitspraak in de EPO-zaak was 2 jaar schorsing. Hiertegen ging Bakker in verweer bij het CAS.

Na het doorlopen van de hele hoger beroepsprocedure in de T/E ratio zaak, werd alsnog een straf van twee jaar uitgesproken.

Toen ook het CAS enkele dagen geleden de twee jaar schorsing in de tweede zaak (EPO) van de KNWU bevestigde, leidde dat tot een reglementaire levenslange uitsluiting van competitiesport voor Erwin Bakker.

Bron KWNU
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Doet ie toch voortaan gewoon of ie zijn broer is. Ook al werkt dat niet altijd:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2&start=75
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze bedoel je:
nu.nl schreef:Geschorste mountainbiker wint onder valse naam

Uitgegeven: 10 mei 2006 14:28
Laatst gewijzigd: 10 mei 2006 14:37
RIJSWIJK - Het lukt Erwin Bakker maar niet om het rechte pad te bewandelen. Het afgelopen weekend reed de vorig jaar vanwege dopinggebruik geschorste mountainbiker een marathonwedstrijd onder een valse naam, namelijk die van zijn broer Jarno. Een wakkere Duitse journalist herkende Erwin echter op de huldigingsfoto.

Inmiddels heeft de Brabander zijn excuses aangeboden op zijn website. Maar de Duitse bond wil hem niet meer in Duitsland zien.

Afgelopen weekend verscheen de geschorste mountainbiker aan het vertrek in de Vulkan Bike Marathon in het Duitse Schotten. Een wedstrijd waarvoor ook geen licentie noodzakelijk is. Bakker won de wedstrijd, maar viel later, toen foto's op de website van het evenement verschenen, door de mand. Niet Jarno, maar Erwin Bakker had de koers gewonnen.

De Duitse bond liet weten dat hij niet welkom is in wedstrijden, waarvoor weliswaar geen licentie noodzakelijk is, maar die wel in het bondsorgaan zijn aangemeld. Eerder werd hem al de toegang ontzegd bij de SKS-marathon in Sundern-Hagen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Dat staat ook in de thread die ik aangaaf. Knap om zo snel 2 keer positief in het nieuws te komen.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

1. Positieve Anabole Steroiden test in Maart 2005 (sterkere spieren, snel herstel)
2. Positieve EPO-test in Juni 2005 (groter duurvermogen)

Dat is inderdaad 2x positief.
Gebruikersavatar
kokopelli
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4628
Lid geworden op: za 25 juni 2005, 00:14
Mijn mountainbike: yeti
Contacteer:

Kleine Eskimo schreef:Dat staat ook in de thread die ik aangaaf. Knap om zo snel 2 keer positief in het nieuws te komen.
Tevens 2 keer negatief in het nieuws te komen :tong
team funride
YETICYCLES.NL
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Zo bedoelde ik hem ook
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

waarom zeg je dat dan niet?
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Vriendelijk verzoek aan iedereen om heel erg on-topic te blijven aangezien dit onderwerp toch al de potentie heeft om te ontaarden
Eat, sleep, ride, repeat
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

Dat is wel heftig hoor, levenlang geschorst....
Ik ben totaal tegen wat hij gedaan heeft en het is een goed "voorbeeld" voor andere die met de gedachte spelen om dope te gebruiken.

Maar tis toch in en in triest...
Laatst gewijzigd door pauluz! op wo 10 mei 2006, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
martijn_mb
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2007 + Gary Fisher Big Sur 2002

Dat het niet mag (en moreel verwerpelijk is) wat hij gedaan heeft lijkt me wel duidelijk. Dat hij het voor zichzelf wel erg verprutst heeft ook. Wat ik alleen niet bergijp is dat hij twee keer binnen zo'n korte tijd geschorst kan worden. Na de eerste schorsing is hij toch al uit de competitie en zonder licentie. Waar wordt de tweede controle/schorsing dan op gebaseerd? Zal wel voer worden voor juristen. Levenslang vind ik wel erg lang...... :-{
Refro
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 17 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC02/Ronin/Full XT/Louise

Wat ik alleen niet bergijp is dat hij twee keer binnen zo'n korte tijd geschorst kan worden. Na de eerste schorsing is hij toch al uit de competitie en zonder licentie.
De KNWU sprak Bakker in eerste instantie vrij in de T/E ratio zaak, aangezien zij vond dat er in deze zaak onvoldoende bewijs was dat het ging om exogene toediening. De UCI ging echter niet akkoord met deze uitspraak en ging in beroep bij het CAS.
Dan is het niet zo heel moeilijk om alsnog een 2e keer geschorst te worden. Het blijft jammer van een talentvolle biker. Maar ja het zijn z'n eigen keuzes geweest dus medelijden hoeven we denk ik niet te hebben.
martijn_mb
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 20 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2007 + Gary Fisher Big Sur 2002

Dat het volgordelijk zo gegaan is had ik al wel gelezen. Maar als ik het goed begrijp is hij vanaf maart 2005 voor twee jaar geschorst. Vanaf dat moment is hij gedurende twee jaar geen lid meer van de club, geen onderdeel meer van het spel, een verschoppeling, etc, etc.
Hoe kan diezelfde club dan vinden dat ze hem in juni opnieuw kunnen betrappen? Hij hoort er dan toch al een paar maanden niet meer bij?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8048
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

talentvol, was ie dat? Of ging ie hard op dat ie doping gebruikte?
Verkeerde arts in de hand genomen, dat noem ik pas dom. Doping gebruiken, ik keur het af maar kun je nog wel zonder tegenwoordig? Er gaat steeds meer geld om in het fietsen, de wedstrijden worden steeds extremer.
Als je het doet doe dit dan met een arts erbij die er voor zorgt dat ze het niet vinden.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Talentvol is ie zeker, laat daar geen misverstand over bestaan. Met alleen epo kom je niet zover.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gesloten