welke flat schoenen??

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Freerider Pro. Echt een super schoen. Veel beter dan mijn normale Freeriders. Lekker stijve zool, spatwaterdicht en een licht schoentje. En makkelijk schoon te maken en houden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

bob. schreef: wo 17 oktober 2018, 21:30 Om een oude topic weer even nieuw leven in te blazen.. Ik heb wat newbie vragen over het gebruik van flat-pedals en bijhorend schoeisel.
Omdat ik overweeg mijn enduro-bak van flats te voorzien, ben ik mij aan 't orienteren op nieuwe fietsschoenen. Totop heden heb ik alleen ervaring met XC SPD materiaal.

Wanneer ik met normale nike sneakers op de flats een rondje fiets, merk ik direct dat deze zool mijn voet geen support geeft en ik hier last van krijg. Het lijkt alsof de stijfheid van de zool hier van groot belang is. Hoe is dit gesteld met bijvoorbeeld een Fiveten Freerider ELC? Of moet ik juist richting een Shimano SH-GR9? Iemand die hier nog een potentiële kandidaat tussen kan zetten?

Eisen
- 'Robust', moet tegen een stootje kunnen
- Enigszins waterdicht (flap over de veters bijvoorbeeld)
- Goede grip op flats (duh..)
- Stijve zool

Mijn selectie tot dusverre:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... lat-689473
https://www.bike-discount.de/en/buy/fiv ... oes-707822
Ik heb die ELC's en vind ze erg prettig. Die flap die er overheen zit is handig tegen rommel (modder e.d.) en om je veters vast te zetten zodat ze niet per ongeluk ergens in je drivetrain terecht komen. Zool voelt voor mij echt uitstekend aan. In combinatie met Sixpack flatpedals heb ik erg veel grip. Ze lopen ook erg prettig en het geheel zit een beetje zoals ik gewend ben met skateschoenen. Enige nadeel is dat ze in de zomer warm zouden zijn, maar dat moet ik nog ervaren (heb ze net anderhalve maand oid). Kijk wel even waar je ze koopt. Ik heb de groene variant op de kop kunnen tikken voor 65 euro geloof ik.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

https://fiveten.co.nz/collections/bike

Daar kijken welke je aanstaan en dan goed zoeken op internet. Kan nog wel verschillen qua prijs. Zelf rij ik al weer meer dan een jaar met de 5-10 Elements.

Waterdicht genoeg (tuurlijk, knie diepe plassen helpt niks tegen), warm in de winter en toch in de zomer (ook met 30 graden+) geen last van overdreven warme voeten. De schoenen vallen ruim genoeg om dikke sokken te kunnen dragen, de maat is spot on.

Verder heeft de schoen een stevige zool, maar is flexibel genoeg om mee te kunnen lopen. Sterker nog, qua walk & fit doen ze me aan skate schoenen denken.
“Old, not obsolete”
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

awinkel schreef: di 24 juli 2018, 14:11 Ik gebruik ook beiden. Clicks in NL en flats in het buitenland waar het een stuk technischer is..
Enige nadeel bij gebruik van flats vind ik de slappe zool van de Five Ten schoenen.
Bij een beetje doortrappen krijg je dan al snel vermoeide voeten.
Deze quote komt uit een ander topic, maar wie deelt deze ervaring met 'awinkel'? Dit is wel precies waar ik bang voor ben namelijk.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij de freerider ELC heb ik daar nooit last van gehad, met de freerider pro wel.

Heb nu een oude impact, dat werkt voor mij perfect, maar zal voor veel mensen een te zware schoen zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Zojuist een setje freerider ELC's besteld. Aanbieding @ bike-discount. Kijken of 'the flat pedal life' iets voor mij is :tong
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

bob. schreef: do 18 oktober 2018, 20:35 Zojuist een setje freerider ELC's besteld. Aanbieding @ bike-discount. Kijken of 'the flat pedal life' iets voor mij is :tong
Die hebben inderdaad een mooie aanbieding. Zwart, geel/groen of rood?
Ga je geen spijt van krijgen denk ik.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Zwart/geel. Enige in mijn maat.
Gebruikersavatar
Prodigy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 15:17
Mijn mountainbike: YT CAPRA CF Pro Race 2016/ Speciallized Fatboy Trail 2016
Contacteer:

Je hebt de schoenen al besteld, maar mochten andere mensen nog op zoek zijn of misschien voor je volgende paar...

Ik ben zeer teverden over de Adidas Terrex Trail Cross SL schoenen. De smalle pasvorm past goed bij mijn voeten, de zool biedt veel ondersteuning en de stealth zool voldoende grip. Verder is de temperatuur in de schoenen ook okay, heb ze echter nog niet midden winter gebruikt...
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

bob. schreef: do 18 oktober 2018, 20:35 Zojuist een setje freerider ELC's besteld. Aanbieding @ bike-discount. Kijken of 'the flat pedal life' iets voor mij is :tong
Om er nog even op terug te komen, gisteren een volle dag bij Wood15 bezig geweest, voor het eerst op flats (Saint) en de FiveTen ELC's. Wat een verademing t.o.v. van de SPD combi waar ik voorheen mee reed. Heel erg prettig om bijvoorbeeld op korte (langzame) behendigheidsfeatures snel een voetje bij te kunnen zetten. Erg blij met de overstap v.w.b. mijn enduro bike!
De stijfheid van de zool is ook naar verwachting goed. Geen last van mijn voeten gehad zoals ik dat met een 'gewone' sneaker al snel had na een fun rondje door de buurt.
Plaats reactie