Orienteren Freeride/downhill?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Hallo allen,

Ik rijd op dit moment een cube ltd hardtail en rijd hiermee vooral rond in de brabantsche bossen en af en toe in de Ardennen. Net als vele anderen vind ik het erg jammer dat Nederland platter is dan een pannekoek. Ik zou dus ook graag ander terein opzoeken en wil dit jaar een andere fiets kopen.

Wat mij in eerste instantie het meest aantrekt is AM in en rond de Alpen. Echter is dit vanuit financieel oogpunt gewoonweg niet realistisch. Ik wil geen fiets kopen die ik maximaal eens per jaar kan uitlaten dan kan ik net zo goed een fiets huren.

De bikparks in Maasmechelen, Winterberg en Willingen zijn voor mij wel realistisch, om een voldoende aantal malen per jaar heen te gaan en de aanschaf van een fiets te kunnen rechtvaardigen.

Nu ben ik nog nooit in een Bikepark geweest en ik wil binnen nu en enkele maanden eens beginnen met waarschijnlijk een clinic bij de Filthy Trails. Nu is er natuurlijk altijd de kans dat ik banger aangelegd ben dan ik zelf graag wil geloven en dan wordt de keuze heel makkelijk. Dan komt er alsnog een nieuwe fiets maar dan wordt het XC fully. Waarschijnlijk een Canyon Nerve.
Mocht het echter zo zijn dat ik het wel heel erg leuk vind ga ik op zoek naar een Freeride of Downhill bak. En daar ligt voor mij een beetje de vraag.

Ik heb me inmiddels voldoende ingelezen om tot de conclusie te komen dat een fiets te gebruiken in een bikepark en ook nog met plezier te gebruiken is in een brabantsche toertocht niet echt bestaat. De meningen zijn erover verdeeld maar je levert hoe dan ook aan beiden kanten in.

Die zoektocht heb ik dus afgeblazen en ik ben dus alvast preventief op zoek naar een fiets voor de parkjes. (ik heb zo'n donkergrijs vermoeden dat ik op the filthy trails de dag van mijn leven ga hebben)

Ik wil de schade berperkt houden en daarmee bedoel ik een max van circa €2.000.
Op dit moment kijk ik vooral naar fietsen van bijvoorbeeld Canyon en Radon. Ik ben van mening dat de afmontage op die fietsen ongeëvenaard goed is en een pro die de minpunten van die frame's daadwerkelijk merkt zal ik toch nooit worden.

Wat ik me nu echter afvraag is waar ik naar moet kijken. In bijvoorbeeld Winterberg zijn verschillende soorten trails: downhill, free cross, funride en de singletrack die mij aanspreken. Echter vraag ik me af wat voor fiets ik beter kan aanschaffen.

Ik lees hier op het forum wel eens dat een fiets met meer veerweg ook meer vergevingsgezind is dan een fiets met minder veerweg. Maar een fiets met 200mm veerweg is normaliter ook zwaarder dan een fiets met 160mm veerweg waardoor de eerste misschien, zeker op lagere snelheden, moeilijker te berijden is? Bij een clinic op the filthy trails wordt je volgens mij ook geacht een fiets mee te nemen met minimaal 160mm veerweg.

Ik lees ook dat er eigenlijk qua stijfheid minimaal een steekas voor en achter dient te zitten. Zover ik begrijp is er bij een luiere balhoofdhoek een betere controle op hoge snelheden maar waar moet ik nog meer op letten.

In de prijs zit het hem niet perse:
200mm veerweg:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... tml?b=3271" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Sw ... 25944_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

wat minder maar nog steeds een aanzienlijke veerweg:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes ... ab-reiter2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Sw ... 25936_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik het kort samenvat want het wordt een beetje een lang verhaal:
- Waar moet ik op letten bij de aankoop van een fiets geschikt voor een bikepark? (minimale vereiste)
- Wat raden jullie aan voor een beginner?
- Is meer veerweg per definitie ook makkelijke rijden?
- Naast Canyon en Radon andere bikes? En zijn deze uberhaupt geschikt?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik hoop halverwege het jaar een sys'je te kunnen posten.
-
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Niet helemaal een antwoord op je vraag;
maar je zou ook kunnen denken aan een stevige Enduro.
Blijft een compromis maar dan kan je naast bikepark ook nog leuk AM mee rijden.

- Kona Process
- Cube Fritzz
- Specialized Enduro
- Trek Slash
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

fietstas schreef:Wat ik me nu echter afvraag is waar ik naar moet kijken. In bijvoorbeeld Winterberg zijn verschillende soorten trails: downhill, free cross, funride en de singletrack die mij aanspreken. Echter vraag ik me af wat voor fiets ik beter kan aanschaffen.
Wat spreekt je in deze trails aan, waarom bijvoorbeeld wel een free cross of funride en niet de 4-cross? De beste fiets voor die trails verschilt waarschijnlijk van een short-travel fully (brekerzandparcoursen) tot een DH-fiets. Idem is in Willingen de ideale fiets voor de freeridestrecke, de fourcross en het DH-parcours niet dezelfde. De fiets die je het beste kan aanschaffen wordt daarmee toch wel tamelijk afhankelijk waar je zelf het accent wilt opleggen. Misschien dat je het beste is dat je dat zelf eerst echt helder ziet te krijgen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
joddi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 12:46
Mijn mountainbike: Giant Reign Advanced / Giant Anthem
Contacteer:

Maar het is lastig om helder te krijgen wat je precies wilt als je het nooit ervaren hebt, misschien is het een idee om eens een fiets te huren?

Persoonlijk denk ik dat een enduro fiets prima is om mee te starten, als je begint ligt de snelheid toch laag en kan je op veel tracks met een enduro nog prima uit de voeten, voordeel is dat een enduro fiets breder inzetbaar is.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik ben begonnen met deze clinic
http://www.mikeysbikeadventures.com/cli ... DOC_INST=7" onclick="window.open(this.href);return false;
die kan je gewoon op je xc hardtail doen.

voor winterberg/willingen/filthy heb je geen 200mm veerweg nodig, daarvoor moet je toch weer naar de alpen.
dus:
1 clinic doen op je xc
2 verschillende fietsen huren in winterberg en/of willingen
3 bedenken wat voor jou het beste is (ik gok een enduro die je bv. in de ardennen nog redelijk omhoog kan trappen)
4 dit forum en dirty-pages in de gaten houden of er iets leuks 2de hands voorbij komt (van het geld dat je zo bespaart, kan je makkelijk een week naar de alpen)
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

funride schreef:Niet helemaal een antwoord op je vraag;
maar je zou ook kunnen denken aan een stevige Enduro.
Blijft een compromis maar dan kan je naast bikepark ook nog leuk AM mee rijden.

- Kona Process
- Cube Fritzz
- Specialized Enduro
- Trek Slash
Dat is wat ik zou doen, met 160mm kom je een heel eind wat lokale DH betreft en voor de wat hardere tracks kan je altijd nog een setje stevigere banden kopen. Daarnaast leer je ook netter rijden dan als je gelijk met 200mm begint omdat je gedwongen wordt je lijnen goed te kiezen en dingen een beetje net te landen.
Laatst gewijzigd door de lachende derde op vr 24 januari 2014, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Als ik je zo hoor dan zou ik de DH fietsen vergeten.... Doe eens een clinic in Winterberg, huur een fiets en bepaal wat je leuk vindt. Persoonlijk vind ik pumptracks etc niets aan en hou ik meer van DH/AM en singletracks... Men rijdt de Megavalanche en Mountain of Hell met minder dan 160mm al is dat ook wel een kunst op zich. Een fiets moet in sommige gevallen ook nog fietsbaar zijn en ik maak uit jouw verhaal op dat het ook in jouw geval zo is. Voor 2000 Eur een gebruikte Kona Process of een nieuwe AM Canyon...Probeer maar eerst eens wat uit
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Een DH bak heeft echt wel zijn voordelen hoor. maar zeker als je net nieuw bent en nog niet precies weet wat je leuk vind zou ik wat kopen waarmee je meerdere dingen kan proberen.
Met een Enduro kan je nog best aardig een DH track af rijden met een DH een AM rit volbrengen word wat lastiger.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

cheeta schreef:
fietstas schreef:Wat ik me nu echter afvraag is waar ik naar moet kijken. In bijvoorbeeld Winterberg zijn verschillende soorten trails: downhill, free cross, funride en de singletrack die mij aanspreken. Echter vraag ik me af wat voor fiets ik beter kan aanschaffen.
Wat spreekt je in deze trails aan, waarom bijvoorbeeld wel een free cross of funride en niet de 4-cross? De beste fiets voor die trails verschilt waarschijnlijk van een short-travel fully (brekerzandparcoursen) tot een DH-fiets. Idem is in Willingen de ideale fiets voor de freeridestrecke, de fourcross en het DH-parcours niet dezelfde. De fiets die je het beste kan aanschaffen wordt daarmee toch wel tamelijk afhankelijk waar je zelf het accent wilt opleggen. Misschien dat je het beste is dat je dat zelf eerst echt helder ziet te krijgen...
Helder. Ik zal het toch eerst moeten ondervinden maar dat bmx-achtige 4cross trekt mij in eerste instantie het minste. Wat ik meer trachtte aan te geven is dat ik een fiets zoek die ik in meerdere disciplines kan inzetten. Die vraag heb je in ieder geval beantwoord.
Laatst gewijzigd door fietstas op do 23 januari 2014, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou eerst eens wat gaan rijden, Filthy Trails is iets heel anders dat Winterberg of Willingen. Ik zou zeker ook even naar Winterberg gaan en daar een fiets huren. Tip: ga met zijn twee of meer man van vergelijkbare afmetingen en huur zowel een DH als een Enduro fiets, dan kun je het eens goed vergelijken. Als je voornamelijk in bikeparks en gebieden met liften wilt gaan rijden zou ik ook zeker een DH bike overwegen (in ieder geval nog niet afschrijven)

Gewoon gaan proberen dus.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

joddi schreef:Maar het is lastig om helder te krijgen wat je precies wilt als je het nooit ervaren hebt, misschien is het een idee om eens een fiets te huren?

Persoonlijk denk ik dat een enduro fiets prima is om mee te starten, als je begint ligt de snelheid toch laag en kan je op veel tracks met een enduro nog prima uit de voeten, voordeel is dat een enduro fiets breder inzetbaar is.
Ik wil inderdaad eerst een clinic doen bij bv filthy trails en in Duitsland eerst een keer een fiest huren.
Je geeft aan dat een enduro bike beter is om mee te starten. Ik wil echter voorkomen dat ik na een jaar al weer wil upgraden. Wil dus proberen een beetje "op de groei te kopen". Het kan dus zijn dat zeker in het begin een freeride bike genoeg is, alleen heb je een nadeel bij een fiets met meer veerweg. Bijvoorbeeld bij de jumps op the filthy trails?
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Ik lees al een aantal zinvolle dingen:
- Downhill track rijden op een AM bike gaat prima, andersom echter lastiger.
- clinic volgen en dus eerst ondergaan wat ik het leukst vind in plaats van wat mij het leukst lijkt
@sik: bedankt voor de link. Zijn betaalbare clinics en ziet er goed uit!
- Downhill bak nog niet afschrijven :bier: (Ik ben ook niet perse op zoek naar een fiest waarmee ik naar de Ardennen kan. Mijn hardtail voldoet daar prima namelijk)

Zijn er hier forumleden die wel eens samen naar bijvoorbeeld Winterberg rijden? Of zijn er meer potentiele brokkenpiloten die wel eens een keer iets willen proberen? Ben 1.90 lang dus een lage fiestmaat zou goed uitkomen om zoals George aangeeft twee soorten fietsen samen te huren :D
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Ik hou me zeker aanbevolen om bijvoorbeeld een clinic in Winterberg te volgen via http://www.mtbclinic.nl/downhill-freeri ... al-clinic/" onclick="window.open(this.href);return false;

10 mei is de eerste dit jaar weer....en ik ben ook nat achter de oren
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

SugaHoneyIceTea schreef:Ik hou me zeker aanbevolen om bijvoorbeeld een clinic in Winterberg te volgen via http://www.mtbclinic.nl/downhill-freeri ... al-clinic/" onclick="window.open(this.href);return false;

10 mei is de eerste dit jaar weer....en ik ben ook nat achter de oren
Volgens mij is die van10 mei in Winterbergen alweer vol :~
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Hoe kom je daarbij? Ik kan gewoon op het inschrijfformulier 10 mei selecteren en daar staat niet 'VOL' achter.
Heb nog gecheckt na mijzelf in te hebben geschreven ;)
Plaats reactie