Dirtbike

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Trekex7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 24 februari 2014, 21:29
Mijn mountainbike: Trek supperfly 8 29er

Hallo allemaal

Ik wou graag gaan beginnen met dirtbike
Heb alleen een vraag over de fiets
Welke maat velgen raden jullie me aan 24 of 26 inch
waar je alles een beetje kan doen :D
Alvast bedankt
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Wielmaat maakt niet uit, dat is puur persoonlijke voorkeur.

Theoretisch gezien zitten er hele minimale voordelen en nadelen aan verschillende wielmaten, maar geometrie zal veel meer verschil maken dan die 2".
De wielmaat zal wel anders aanvoelen, maar zal zeker niet helpen met skills of sneller leren van tricks.

Het beste is om gewoon wat verschillende fietsen van anderen uit te proberen, en te kijken wat jij persoonlijjk het lekkerst vindt rijden.
Trekex7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 24 februari 2014, 21:29
Mijn mountainbike: Trek supperfly 8 29er

Maakt het nog uit kwa voorvork
Een met vaste vork
Of een met een geveerde
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat wil je er exact mee gaan doen?
Trekex7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 24 februari 2014, 21:29
Mijn mountainbike: Trek supperfly 8 29er

Dirtjumpen
Bikeparken
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Trekex7 schreef:Dirtjumpen
Bikeparken
In dat geval raad ik 26" aan met voorvering:

Gezien de brakebumps en de banen met ruiger ondergrond (o.a. downhill) zijn grotere wielen beter in bikeparks, omdat het makkelijker over obstakels rolt.

Om dezelfde reden raad ik daar ook voorvering aan. Vooral voor de brakebumps eigenlijk, als je daar zonder vering doorheen knalt hou je geen polsen meer over aan het eind van de afdaling.

Vering is voornamelijk handig om ruig ondergrond glad aan te laten voelen, waardoor je sneller bent.
Vering is eigenlijk een beetje overbodig voor het opvangen van klappen: BMX rijders tegenwoordig springen ook van 5m hoog en hebben geen vering nodig om de klap op te vangen. Op schanzen kan het zelfs soms in je nadeel werken.

Bijvoorbeeld op dirt jumps of pumptracks absorbeert het een deel van je 'pump' waardoor je weer net wat minder snel bent.
Daarentegen zijn veel dirts niet helemaal smooth gebouwd, en dan is vering juist weer fijn; zodat je niet op ruig ondergrond landt, waardoor je trillend landt en je trillend weer af moet zetten op de volgende sprong.


Voor puur skateparks / street / pumptracks / smoothe goed onderhouden dirts zou ik een starre vork aanraden, maar in jouw geval is vering beter.

Ik zou er ook echt een voorremmetje op zetten voor in de bikeparks. 70% van je remkracht zit in je voorrem, en als je opeens zonder dat moet rijden valt dat vies tegen (heb zelf een tijdje terug in Winterberg gereden op mijn street machine met 24" wielen, starre vork, en alleen een achterremmetje; is niet aan te raden).
Plaats reactie