Enduro fiets als freeride bike gebruiken

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

The Funk Soul Brother schreef:
funride schreef:zitten toch wel een aantal 6m+in de minder toegankelijke lijnen.
Hoe verder je springt, hoe minder hard de klap is bij de landing (indien je niet hoger de lucht in gaat, maar bij Filthy zijn het allemaal lage verre sprongen)
In de praktijk wel ja. Verre jumps zijn over het algemeen vlakker qua 'vlucht' dus meer horizontale dan verticale afstand en dus in de meeste gevallen land je dan (!) ook zachter. Bij dezelfde snelheid is een verdere jump over het algemeen vlakker en dus zachter qua landing. Hier moet wel bij gezegd worden dat een hoge korte jump ook zacht te landen is met een steile landing met veel transition erin, wat weer niet werkt met een platte verre jump omdat de hoek van de landing dan niet klopt met de boog die je in de lucht maakt.

Verschil is goed te zien in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=sK-IHZZUam0" onclick="window.open(this.href);return false;

Op die eerste jump ga je vooral vooruit, op die tweede vooral omhoog. Mooie combinatie ook, alleen maar de lucht in of vooruit wordt ook eentonig dus die twee een beetje afwisselen met hier en daar wat mooie hips en bochten erin is wel het beste.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

jongens het gaat mij niet om hoe hard de landing wel/niet is hahahaha.
meer dat er wordt geroepen dat er geen grote jumps in FT zouden liggen..........
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Geen jumps waar een dh fiets voor nodig is iig
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

funride schreef:jongens het gaat mij niet om hoe hard de landing wel/niet is hahahaha.
meer dat er wordt geroepen dat er geen grote jumps in FT zouden liggen..........
Snap ik maar dat is wel relevant voor de vraag of je met een endurofiets uit komt bij het springen. Denk dat dat bij jumps wel goed zit, het zijn eerder de (dikke) wortelstukken en rock gardens waar je met minder veerweg in het nadeel bent.

Voor 'echte' jumps werkt al die veerweg eerder tegen dan mee.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, er rijden daar ventjes op een Dirt jumper met alleen een achter rem.

Ik bedoelde niet dat er geen grote gaps zijn, maar eerder geen bizarre sprongen.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Als je niet verder komt dan Filthy Trails, Malmedy, Winterberg en Willingen en je verder geen downhill ambities hebt, dan heb je zeker geen downhillbike nodig.
Met een enduro kan je prima uit de voeten in bovenstaande bikeparks. Af en toe is het natuurlijk wel een compromis, maar dat houd je altijd, met welke bike ook.
Plaats reactie