Downhill/freeride mtb kopen -- advies --

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Beste Dames en heren,

Deze zomer ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met downhill mountainbiken, ik was in Oostenrijk en was onmiddellijk verkocht, nu ben ik opzoek naar een fiets die ik zowel in Oostenrijk ( of ergens anders ) kan gebruiken voor downhill maar welke ik ook gewoon goed kan gebruiken hier in NL of België.

Mijn oog is nu gevallen op een tweedehands specialized big Hit1 kunnen jullie mij misschien adviseren of dit een goede fiets is om te kopen en waar ik op moet letten ??

Groet, Rob
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Hi Rob,

Ja, dat DH-en is nogal verslavend ;)
De Big Hit was indertijd een populaire bike voor de bikeparks e.d. ondertussen wel een beetje ouder maar het ligt er ook wel een beetje aan hoevaak, hoe en hoeveel geld je voorover hebt natuurlijk. Opvolger(s) van de Big Hit zijn de Stratus en in mindere mate de Demo. Stratus is meer de Freeride/Park fiets. De Demo is iets meer gericht op DH race maar ook een zeeeer geschikte park en freeride fiets. Is wat duurder dan de Stratus ook.

Allemaal geen fietsen die je in Nederland ook maar ergens met goed fatsoen kunt gebruiken eigenlijk. Ze trappen voor geen meter en zijn veel te lomp voor wat we hier hebben.

Ik gebruik mij Specialized Demo heel veel. Maar dat brengt ook veel reizen met zich mee. Winterberg is wel het dichtsbijzijnde waar zo'n fiets een beetje tot zijn recht komt. Maar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië zijn betere plekken.

Wil je af en toe eens in een park rijden en verder Ardennen en zo, is een Enduro wellicht beter (160mm achtig) Maar als je echt van veel stenen, wortels, springen en steil houdt. Tsja dan is een DH/Fr toch echt fijner en blijft langer heel.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Bighit1 zou ik laten staan. Tenzij je m voor 400 euro kan kopen ofzo (en in degelijke staat).
Oud en goedkoop: Kona Stinky.
Maar dan alleen bruikbaar downhill, niet in nl ofzo

Hoeveel heb je te besteden?
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Bij een park als winterberg moet je echt verrekte snel zijn wil je echt alles uit een echte DH fiets halen, denk ik. Ik kan er met mijn 'enduro'/all-mountain met ca 160mm veerweg ruim uit de voeten en ben niet langzamer dan veel mensen met een DH bak. En die werkt nog goed in (zuid) Nederland. Tuurlijk komt die fiets eerder aan zn grenzen dan een echte DH fiets, ik weet alleen niet hoe vaak je dat nodig hebt. Misschien is het ook fijn een iets minder zware fiets te hebben in een park.

Moeilijke afweging, ik heb gekozen voor een fiets die ook nog lekker berg op gaat en eventueel met een setje minder lompe banden ook prima een tocht van 60 km kan maken.
Heb je ruimte en budget voor 2 fietsen is dat misschien ook een optie. Een lompere 2e hands DH machine en een enduro-achtige voor het werk in NL/BE/DE etc dat geen bikepark is.

Hangt ook van de rijstijl en andere zaken af. Ik weeg niet echt veel en rij niet al te lomp. Mijn fiets is 15 Kg. Zoiets krijg ik ook niet stuk in een bikepark.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Heb je een DH nodig in Winterberg: Nee
Is een DH/FR het behoud van je dure/lichtgewicht/carbon 160mm: Ja
Zal een DH/FR je beter uit de brand helpen bij een foutje: Ja
Kun je er NL/BE mee rijden: Nee (vind ik)

Maar ik vind zelf wel dat mensen soms ook teveel van hun Enduro verwachten. Ik rij dit jaar een dag of 30 tot 40 park en DH. Dat moet je een Enduro niet aandoen ;)

En veel mensen denken dat het verschil tussen een Enduro en een DH 40mm veerweg is. Maar dat is het zeer zeker niet. Het is de hele constructie van een DH/FR, geometrie, werking van de vering enz. die het verschil maken.

Afgelopen weekend in Winterberg iemand met een 170mm Canyon Torque een rondje op mijn vriendin d'r DH (Scott Gambler) laten rijden. Die persoon heeft 2 dagen later een DH bak gekocht. Ik had hem gewaarschuwd ;)
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Klopt, een 'enduro' of andere fiets die multi-inzetbaar is kan en zal vaak een compromis zijn.

Had inderdaad even niet gedacht aan het opvangen van foutjes.

Denk inderdaad dat de gemiddelde enduro niet ontworpen is voor 40 park-dagen per jaar :)
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

:-q

Maar ben met je eens hoor, als je 2 weekendjes Winterberg doet per jaar, kun je beter huren, of je Enduro gebruiken.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Zoek eens naar een oude cube stereo. Betaalbaar en in Nederland redelijk mee te rijden. Ik vond m in Winterberg leuker dan m'n downhillfiets.

Maar alles nog steeds afhankelijk van je budget...
Gebruikersavatar
kokopelli
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4628
Lid geworden op: za 25 juni 2005, 00:14
Mijn mountainbike: yeti
Contacteer:

Ja idd als je 2 dagen in het jaar gaat, gewoon lekker huren!

Hahaha kusanagi, mooi is dat he, mensen weten niet van te voren hoe verslavend het is :wink:

En zoals maaf2 al zei, budget is afhankelijk uiteraard!
team funride
YETICYCLES.NL
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Thanks allemaal,

Ik kon de Bighit overnemen voor €750,- mijn budget ligt tussen de 1000 en 1250 ongeveer.
Helaas dus niet genoeg om 2 fietsen aan te schaffen ;-)

Ik ben zoiezo van plan om regelmatig naar Oostenrijk en of andere gebieden te gaan waar DH echt tot zijn recht komt ( want zoals je allemaal inderdaad zeggen is er een verslaving geboren daar in die bergen )
Ik vind het alleen zonde dat ik hem dan jn principe vrijwel niet in NL en BE kan gebruiken omdat ik daar bv in de weekenden ook nog wel een paar keer wil rijden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je geen budget heb om een degelijke fiets te kopen, weet je dan wel zeker dat je budget heb om regelmatig naar het buitenland te gaan? Vergeet niet dat dat ook heel veel geld en tijd kost.

In Winterberg had ik het prima naar mij zin op mijn 140mm LTHT. Toen ik daarna op een fully ging vond ik het al een heel stuk minder leuk. Op een DH bak lijkt het me daar al helemaal niet leuk meer.

Wat dat betreft wonen we gewoon in het verkeerde land!
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ja, de kosten voor trips kunnen aardig oplopen. Wij slepen de caravan achter ons aan en camperen meestal gratis op een parkeerplaats onder aan de lift (in veel Alpen landen de normaalste zaak van de wereld) Daarnaast rij ik een leasebak met buitenland tankpas. Als we die niet zouden hebben weet ik niet of ik wel zoveel en zo vaak in het buitenland zou zitten (of eigenlijk weet ik het wel...).

On-topic: 1000 euro is geen torenhoog budget voor een relatief dure fiets. De fiets heeft veel bewegende delen en ze worden soms (maar ook vaak helemaal niet) actief afgebeuld. Waarmee ik wil zeggen, als ze ouder zijn en wellicht beperkt onderhoud hebben gehad, jij daar straks voor opdraait.

Kijk hier eens rond: http://bikemarkt.mtb-news.de/category/5 ... e%5B%5D=26

Heb het filter staan op 26" fietsen met 180mm of meer, te koop in DE, BE of NL
Weet niet welke frame maat je hebt maar een S is vaak goedkoper dan een M of L. Staat een mooie Scott Voltage S uit 2014 en een leuke Voltage L uit '12. Of wat dacht je van een RM FlatLine M uit '12 voor 1200,- Of een Spesh Status 1.... Allemaal fietsen die ik boven de BigHit zou kiezen zeg maar.

Je kunt ook eens shops in de Alpen bellen. Morzine is een goed startpunt. Daar gaan fietsen na 1 jaar verhuur weg vanaf 1500 voor FR en 2000 voor DH (ongeveer) Ze staan nu vast al te koop, einde seizoen is in een paar weken. Als je geduld hebt kun je over een maandje wellicht nog een betere deal sluiten. Huurfietsen zijn vaak helemaal niet zo zwaar gebruikt eigenlijk, vergeleken met fietsen van mensen die ervaren zijn. De huurfietsen zijn vaak wel wat meer bekrast en zo. FB Freeride in Morzine is een betrouwbare zaak. Die doen nog wel onderhoud (voor ze hem verkopen) Ook in Winterberg stonden de fietsen van vorig jaar te koop. Maar ik zie nu niets meer staan op de site...

(dus eigenlijk zeg ik, kijk of je je budget richting de 1500 kunt ophogen. Dan heb je meer keus en modernere fietsen :) )
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

[quote="deROBofderonder"]Thanks allemaal,

Ik kon de Bighit overnemen voor €750,- mijn budget ligt tussen de 1000 en 1250 ongeveer.
[/quote]

Laten staan, die bighit. Ding is echt geen 750 waard!

Het is bijna einde seizoen, dus ik zou niks overhaast kopen nu. Gewoon rustig afwachten tot je een koopje tegenkomt. (Want ja, 1000-1250 is voor een degelijke dh bike een relatief koopje)
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

japie carbon schreef:Als je geen budget heb om een degelijke fiets te kopen, weet je dan wel zeker dat je budget heb om regelmatig naar het buitenland te gaan? Vergeet niet dat dat ook heel veel geld en tijd kost.

In Winterberg had ik het prima naar mij zin op mijn 140mm LTHT. Toen ik daarna op een fully ging vond ik het al een heel stuk minder leuk. Op een DH bak lijkt het me daar al helemaal niet leuk meer.

Wat dat betreft wonen we gewoon in het verkeerde land!
Tja, tis maar net hoe je het ziet, verschilt misschien ook per persoon. Ik reed eerst ook met m'n 140mm dirtjumper met dh parts erop in Winterberg en Ferme Libert. Maar nu ik sneller word is het niet meer uit te houden. Rij nu op een stumpy fsr met een pike van m'n maat nu, scheelt enorm en reken maar dat ik plezier heb! Ook een rondje op zijn dh-bak en ja, daar word het nog makkelijker van. Maar om nu te zeggen minder leuk? :-{

En kijk even om je heen in zo'n park. Grootste deel rijdt op een dh bak of freerider.

Maar uiteindelijk moet je vooral maar zelf rijden. Ik was eerst ook overtuigt hardtail en platform pedalen fan, maar rij nu dus op een dikke fully met klikpedalen. Alleen maar door te ervaren! :wink:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

datang schreef: En kijk even om je heen in zo'n park. Grootste deel rijdt op een dh bak of freerider.
:wink:
Klopt, er rijden heel erg veel DH bakken. En juist dat is het leukste, daaraan voorbij vliegen op een HT ;)
Al zijn er meestal ook wel een paar die niet bij te houden zijn.

Maar ik bedoelde aan te geven dat je heel erg goed moet nadenken om een DH bak te kopen, dan moet je toch wel zeker zijn dat je vaker naar de alpen gaat. Doe je dat niet dan kom je makkelijk weg met een iets simpelere fiets, waar je dan ook de locale rondjes nog mee kan rijden.
Plaats reactie