beginner downhill/freeride

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
remy.denboer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 januari 2016, 12:28

Beste MTB'ers,

Momenteel mountainbike ik regelmatig in dorst( http://www.mtbroutes.nl/route/1005/Dorst" onclick="window.open(this.href);return false; , fiets; Merida matts lite 2000 OF Merta TFS 700). Een technisch parcours is mij verteld (heb zelf niet veel andere parcours gezien namelijk).

Nu zag ik recent wat downhill/freeride filmpjes en dit lijkt mij ontzettend gaaf om te doen/proberen. Nu heb ik al rond lopen kijken en weet ik dat er 'in de buurt' nogal wat parkjes/banen zijn.
NL: Wijchenseberg, spaarnwoude,
DUI: Winterberg, Willingen, aachen
BE: Filthy trials. ferme liberte, ovifat, champles

Ik vroeg me af:
- welke van deze parkjes/banen zijn geschikt voor beginners(21 jaar)
- is een van mijn fietsen geschikt hiervoor(beide hardtail)
- is een intergraalhelm/motorcrosshelm verplicht(zo worden ze vast niet genoemd, maar weet niet hoe ik het anders moet beschrijven)


graag hoor ik van jullie experts!

Remy den Boer
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ter plaatse kun je vaak het nodige materiaal huren. In ieder geval bij de grotere parken. Zowel de kleding als een fiets die iets meer aan de wensen van het parcours zal voldoen.
Laatst gewijzigd door mud mate op wo 20 januari 2016, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Lekker een keer een dagje bij Filthy Trails beginnen. Kan prima met je huidige fiets, en heeft genoeg te bieden als beginner. Kan je op die manier kijken of het iets voor je is
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Als je het leuk vindt kan je een keer met me mee. Als mijn DH in elkaar zit heb ik dan ook een freeride bike te leen (maat S). Scheelt je 70 euro ;).
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

- welke van deze parkjes/banen zijn geschikt voor beginners(21 jaar)
Allemaal! Je kan overal naar beneden en je hebt zelf in de hand hoe gek je doet 8)

- is een van mijn fietsen geschikt hiervoor(beide hardtail)
je komt met een hardtail wel beneden.. wil je optimaal genieten van de discipline om zo te kunnen oordelen zou ik zoals hierboven gezegd op de parken (Willingen, Winterberg) een downhill fiets huren.

- is een intergraalhelm/motorcrosshelm verplicht(zo worden ze vast niet genoemd, maar weet niet hoe ik het anders moet beschrijven)
Een fullface helm is zeker aan te raden! (zijn op de grotere bikeparks ook te huur)

En een meer ervaren rijder die je onder zijn vleugels neemt is echt een aanrader!
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Hey Remy,

Welkom in de wondere wereld van downhill/freeride fieten ;P
Ik zou als ik jou was in Winterbergen beginnen. Daar hebben ze goed materiaal te huur en de banen die ze daar hebben zijn echt gericht op beginners en zijn dan ook goed te rijden. Je kunt er eventueel met een hardtail uit de voeten maar als ik jou was zou ik het echte freeride/dh materiaal huren zodat je de volledige ervaring krijg en betekend dat je waarschijnlijk een veel betere tijd op de baan gaat hebben.

Ik zou zeker ook de bescherming huren zoals een fullface helm, body armour en kneepads. Daarnaast zou ik stevige kleding aan doen die wat losser zit zoals bv n spijkerbroek/korte broek, handschoenen en een wat losser shirt dus geen xc spandex ;P.

De andere parken die je opnoemt:
NL parken: weet ik niet ben ik nooit geweest dus geen idee kwa materiaal en banen.
DU:
Aken echt niet de moeite waard plus geen verhuur van materiaal maar je kunt wel even lekker in t parkje stunten en dan een lekkere xc lus aan plakken.
Willingen: 2 banen en goed huur materiaal. 1 super easy en leuke baan en 1 wedstrijd baan waar je waarschijnlijk geen leuke tijd op gaat hebben als een beginner.
Winterberg: is je beste optie. goed huur materiaal en makkelijke banen

Belgie:
Filthy trails: Leuk om je techniek bij te schaven en wat te leren springen. goed onderhouden park met makkelijke banen, vriendelijke mensen (meestal) en goed huur materiaal maar niet de echte dh/fr experience als je t mij vraagt maar zeker ook een goede optie om te beginnen.
Malmedy: Mijn persoonlijke favoriet en thuisbasis. Echt crappy en duur huur materiaal en de banen redelijk moeilijk voor beginners.
Ovifat: Is geen park meer geloof ik.
Champles: geen idee.

Verder zijn er nog redelijk wat zelfgebouwde tracks te vinden (kijk eens bij jou in de buurt rond?) maar dan moet je wel goed eigen materiaal hebben.
Check http://www.pinkbike.com" onclick="window.open(this.href);return false; en gebruik de zoekfunctie op land of omgeving en misschien vind je wat en krijg je ook een impressie van de banen die ik beschreven heb. Denk er wel aan dat alles wat via een gorpo gefilmd wordt minder snel en stijl en hoog en ver lijkt dan het daadwerkelijk is ;)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Champles is in de winter een aanrader, grotendeels zandgrond dus in tegenstelling tot de Ardennen wordt het daar geen modderbende als het regent.
gerarddekker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 11 maart 2016, 11:27

Wijchenseberg zitten moeilijke stukken tussen, maar ook het iets eenvoudigere werk kan je er vinden.
Je moet wel steeds zelf omhoog fietsen, want een lift is er niet :)
En verder moet je er ook niet al te veel van verwachten. Het is zeker niet zo uitgebreid als winterberg
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

houd onze facebook page ff in de gaten.. we gaan regelmatig naar bikeparks toe en dan kan je mee en kunnen we je wel op weg helpen: https://www.facebook.com/dhcdevolharding/events" onclick="window.open(this.href);return false; :-D
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

afgelopen zondag naar Filthy Trails geweest, goed om te doen als beginner (same here) en je kan daar de bescherming huren die je wilt dragen. Wij hebben met onze trail helmen gefietst maar een volgende keer word het toch een full face helm en body protection omdat je dan toch meer durft.

De singletrack en foxhole is goed te fietsen net als het tussenstuk van de road gap route.
Wel handig om een ervaren rijder erbij te hebben die tips kan geven, wij hebben nu afgekeken bij de andere rijders.
Gebruikersavatar
flo amsterdam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 9 november 2015, 09:18
Mijn mountainbike: Giant Talon 29er 2 2015
Contacteer:

@kingjoop... nieuwe fb follower hier ;)
Langzaam ga/wil ik ook meer en meer richting DH/FR....

zou graag eens mee willen.
Show your horns! There can be only one...
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

zondag gaan we naar Winterberg! 8)

https://www.facebook.com/events/281198772214924/" onclick="window.open(this.href);return false; :-D
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie