Waar in Europa moet ik hoognodig gaan rijden?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Die bergkam is eigenlijk de minst interessante trail daar. Kost veel moeite om er te komen en de afdaling is wel geinig, maar vooral het uitzicht is de moeite waard. Eenmaal lager in de bossen heb je prachtige natuurlijke trails, waarbij rood ook echt rood is, en ik bij zwart toch wel af en toe heb moeten lopen. In juli en augustus rijdt er 4 x per dag een gratis bus vanaf het centrum van Beaufort naar de top van de Mont Bisanne. Vanaf daar heb je een aantal mooie afdalingen van rond de 1000hms lopen.
Goed om te weten. Zo zie je maar weer, info van locals is goud waard.

Ik zal het kaartje een bestuderen! Misschien wel aardig als een beetje afwisseling met al dat bikepark geweld.

Neuchatel is inderdaad maar een uurtje of wat verder rijden dan Vogezen dus dat is inderdaad een goede optie! Morgen maar even trailscouten.
Laatst gewijzigd door Chemini op di 10 december 2019, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Check ook trailforks, daar staan voor zowel Neuchatel als Bex wat leuke trails. Bes heeft trouwens een trein ipv een lift, hoef je dus nog steeds niet omhoog te fietsen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Chemini schreef: di 10 december 2019, 17:09... maar onze voorkeur gaat uit toch wel uit naar de bikeparks.
Dan zou ik een dagje LacBlanc eigenlijk niet overslaan. Er is een reden dat het zeker vroeg in het seizoen vol staat met (snelle) Zwitsers.
Chemini schreef: di 10 december 2019, 17:093. Morzine / Les Gets / Chatel
Ook een legendarisch bikepark, vooral Morzine spreekt mij aan. De rest lijkt meer flowtrails te zijn.
Het interessantste in Morzine en Les Gets wat betreft natuurlijke tracks is niet voorzien van een bikepark bordje en zit vol met wortels, een aanzienlijk spectaculairdere hellingshoek en geen kombochten. Als je in essentie toch PDS aan doet kun je Champery en evt. Morgins ook overwegen, WorldCup~Worlds track moet je een keer gedaan hebben en de ridgeline vanaf de Franse grens is ook niet onaardig (of je het nog helemaal mag fietsen weet ik even niet). Is gewoon allemaal op de fiets te doen vanuit Morzine.
Chemini schreef: di 10 december 2019, 17:09Verbier stond ook nog op de lijst maar lijkt vooral te bestaan uit veel alpen weide paadjes zonder ooit echt extreem te worden. Iemand die hier zijn ervaring mee kan delen?
Nooit de enduro tracks gereden, maar Tire Fire was niet echt alpenweide en de Freeride werd me te krankzinnig...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Deze trail was in Verbier zeker wel erg gaaf: https://www.youtube.com/watch?v=HLDSri9SxZ0
Andere rode enduro trail bleek vooral double track te zijn, en de rode en zwarte trails in het bikepark waren simpelweg 1 of 2 maten te groot voor onze LTHT's en trailfullies.
Dan ligt er in de omgeving nog heel veel natuurlijk moois waar je met een trein of bus kan komen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Chemini schreef: di 10 december 2019, 17:09 Net terug in Nederland na vier maanden Canada ...
Je moet ook niet terug gaan!
Chemini schreef: di 10 december 2019, 17:09 4: Dignes les Bains
Verder geen lift beschikbaar en verder niet zo bekend maar de volgende foto maakte dat deze foto direct op de lijst moest.
Ik ben volgend jaar mei of juni daar in de buurt en heb mijn oog laten vallen op het Evo Bike Park bij Digne: https://www.evobikepark.com/
Zoals gebruikelijk in Frankrijk een wat brakke website maar de video's van de trails zien er wel leuk uit. Komt een beetje over als Coast Gravity Park meets Trans Provence 8)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Lac Blanc makkelijk aan te rijden, lekker opwarmertje voordat je de alpen ingaat, met de camper gratis wildkamperen naast het liftgebouw.

Verbier als je van steil en natuurlijk houdt zeker de moeite waard.
http://www.verbierbikepark.ch/activites_enduro_en.php
in de tabel even opletten op Total length/On single tracks en Difference - dan wordt het vanzelf duidelijk welke trails de moeite waard zijn.
van de bikepark trails is 04.Wouaiy steil en natuurlijk, de rest zijn standaard flow trails en tire's fire een afgeragde race course.

In de Aosta vallei is Breuil-cervinia minder bekend, maar ook de moeite waard.
rondom Aosta zijn buiten de parken ook nog een hoop andere trails, zelf omhoog trappen of een uplift met een gids.

dan zijn les Arcs en Tignes om de hoek, de focus ligt daar weliswaar op zoveel mogelijk huurfietsen over de blauwe trails sturen, maar de moeilijkere trails die er zijn, zijn wel de moeite waard. en vallen zeker in de categorie steil en natuurlijk.

wanneer je vandaar uit naar la Grave rijdt kom je langs Valloire, relaxt bikepark, met veel natuurlijke trails, wel steil, maar niet zo intens als la Thuile.

vlakbij la grave is alpe d'huez, maar dat wist je waarschijnlijk al.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: di 10 december 2019, 22:14 de rode en zwarte trails in het bikepark waren simpelweg 1 of 2 maten te groot voor onze LTHT's en trailfullies.
ah, 't lag aan de fiets :wink: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In combinatie met mijn beperkte skills uiteraard. Jij was daar waarschijnlijk fluitend naar beneden gereden op een starre retrobike uit '93. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: wo 11 december 2019, 10:31 In combinatie met mijn beperkte skills uiteraard. Jij was daar waarschijnlijk fluitend naar beneden gereden op een starre retrobike uit '93. :-q
Ik heb ook zeker mijn grenzen, maar als ik daar met mijn LTHT dan bij sta denk ik nooit "op een dikke DH bak durf/kan ik dat wel" ..... waarschijnlijk ook omdat ik nog nooit op een dikke fully heb gereden :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

cheeta schreef: di 10 december 2019, 21:54 Het interessantste in Morzine en Les Gets wat betreft natuurlijke tracks is niet voorzien van een bikepark bordje en zit vol met wortels, een aanzienlijk spectaculairdere hellingshoek en geen kombochten. Als je in essentie toch PDS aan doet kun je Champery en evt. Morgins ook overwegen, WorldCup~Worlds track moet je een keer gedaan hebben en de ridgeline vanaf de Franse grens is ook niet onaardig (of je het nog helemaal mag fietsen weet ik even niet). Is gewoon allemaal op de fiets te doen vanuit Morzine.
Goed om te weten, dat wordt nog even speuren op strava dan. Ik heb inderdaad ook veel gelezen over de WC track in Champery, die run van Danny Hart daar blijft legendarisch. Die kan je niet vaak genoeg bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=EqYgAX6D43Q
sik schreef: wo 11 december 2019, 01:02 Verbier als je van steil en natuurlijk houdt zeker de moeite waard
Wellicht dat Verbier toch maar weer terug moet op de lijst, misschien ipv Les Orres...

Bedankt voor je tips, @sik, zo blijft de to-do list wel gevuld :-q
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

nielsvk schreef: di 10 december 2019, 22:35
Je moet ook niet terug gaan!
Ik weet het, ik mis het nu al Niels. Maar ik kom nog wel een keer terug denk ik :winkie:
nielsvk schreef: di 10 december 2019, 22:35
Ik ben volgend jaar mei of juni daar in de buurt en heb mijn oog laten vallen op het Evo Bike Park bij Digne: https://www.evobikepark.com/
Zoals gebruikelijk in Frankrijk een wat brakke website maar de video's van de trails zien er wel leuk uit. Komt een beetje over als Coast Gravity Park meets Trans Provence 8)
Die overzichtelijke flowtrails doen we mij inderdaad denken aan Coast Gravity Park. Wie weet, als we daar toch in de buurt zijn... :bier:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bij Les Gets vond ik 'Le Canyon' wel de moeite waard...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens niet in de buurt van jullie roadtrip, maar de laatste filmpjes van BKXC die door Spanje trekt laten toch ook wel heel erg veel hele erge mooie fietsgebieden zien. Je zou bijna die malle TSTM gaan begrijpen. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Chemini schreef: wo 11 december 2019, 13:34
nielsvk schreef: di 10 december 2019, 22:35 ... Evo Bike Park bij Digne: https://www.evobikepark.com/ ... Coast Gravity Park meets Trans Provence ...
Die overzichtelijke flowtrails doen we mij inderdaad denken aan Coast Gravity Park. Wie weet, als we daar toch in de buurt zijn... :bier:
Niet alleen flowtrails volgens mij. Zit ook technisch werk bij en een stuk door de 'terres noires', precies zoals die foto die jij gepost had.

Zelf ben ik volgend voorjaar dus even in de Provence maar voor iets anders en zonder mtb dus het Evo BP is dan logistiek het makkelijkst voor een half dagje huurbike+shuttles.

Als je meer tijd hebt is een betere optie in die regio misschien omgeving Sospel, van te voren contact opnemen met Ash van TP.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

nielsvk schreef: wo 11 december 2019, 16:55
Chemini schreef: wo 11 december 2019, 13:34
Die overzichtelijke flowtrails doen we mij inderdaad denken aan Coast Gravity Park. Wie weet, als we daar toch in de buurt zijn... :bier:
Niet alleen flowtrails volgens mij. Zit ook technisch werk bij en een stuk door de 'terres noires', precies zoals die foto die jij gepost had.

Zelf ben ik volgend voorjaar dus even in de Provence maar voor iets anders en zonder mtb dus het Evo BP is dan logistiek het makkelijkst voor een half dagje huurbike+shuttles.

Als je meer tijd hebt is een betere optie in die regio misschien omgeving Sospel, van te voren contact opnemen met Ash van TP.
Ah je hebt inderdaad gelijk, ze hebben ook nog twee technische lijnen. Dat maakt het alleen maar interessanter :-q

Sospel is ook een bekende naam die ik al vaker voorbij heb horen komen ja. Ik denk alleen niet dat dit voor ons haalbaar is in combinatie met alle andere bestemmingen, is toch weer 3 uurtjes extra rijden.
Plaats reactie