ervaring bike park Meribel, Courchevel of Champagny-en-V ?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

DuReal schreef: za 16 juli 2022, 20:15 Ik doe altijd ‘s ochtends E4 en smiddags E7 + E10. Dat is een schitterende trail (Loam Ranger) waar je knetterhard kan vlammen. Dan terug pedellen naar Brides via het pad en ijs eten in het park tussen de oudjes van de thermaal baden. :-q
pak je dan midden op de dag weer de bus vanuit BlB om je naar boven? Of combinatie van liftjes en trails terug naar de start van E7?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Om 13 uur dan idd weer de bus vanuit Brides omhoog.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

DuReal schreef: ma 18 juli 2022, 14:18 Om 13 uur dan idd weer de bus vanuit Brides omhoog.
En dan de lift neem ik aan. Zie dat de bus in het weekend gaat. Maar eens kijken!
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

Bram87 schreef: wo 27 juli 2022, 23:06
DuReal schreef: ma 18 juli 2022, 14:18 Om 13 uur dan idd weer de bus vanuit Brides omhoog.
En dan de lift neem ik aan. Zie dat de bus in het weekend gaat. Maar eens kijken!
Ik ben heel benieuwd hoe het is, laat maar weten!!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik ga morgen. Heb al wel een ochtendje Courchevel gereden. Op zich leuk maar op zichzelf niet heel bijzonder, dus vooral combineren met Meribel lijkt me. Ik had de pech dat de bovenste lift (vizelle) stuk was dus kon niet op de top komen en dus ook niet aan de kant van Meribel even omlaag. Ik heb wel de Integral trail helemaal naar Bozel gevolgd en dan is het wel een gaaf eind omlaag met hele steile stukken.

Als je de langere trails in Meribel wil rijden is het wat puzzelen omdat de shuttle naar Meribel alleen do-vrij-zat gaat, maar niet alle liften ook op zaterdag open zijn. Als je dus de befaamde E7 trail wilt rijden maar ook wat kortere bikepark trails kun je dat eigenlijk alleen op donderdag of vrijdag doen, of je moet zelf een shuttle kunnen regelen of een shitload gaan klimmen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Vandaag een dagje Meribel gedaan. Inderdaad om 0900 de bus vanuit Brides-les-Bains, ongeveer 09:30 de lift omhoog vanuit Meribel. Afgedaald naar Mottaret via E3 ‘combes’ (afrader, foutje, saai) en toen vanuit Mottaret omhoog naar Saulire. Gestart met de E4 ‘top down’, machtig mooi zeg. Heel natural over rotsen. Halverwege overgestapt op de rode DH6 ‘mottaRED’. Heel gaaf, inclusief een gapjump vanaf een schuur die ik na wat wikken en wegen toch heb gepakt.
Weer omhoog naar Saulire, weer E4 top down en nu overgestapt op de blauwe DH2 die je weer naar Meribel brengt. Ook echt een leuke trail, erg lang.
Vanaf Meribel alle trails aan de west/rechterkant gereden. Vooral Forest Jump en de DH9 waren mooi. De zwarte DH10 ‘GoPro g force’ en DH7 ook gereden maar deze waren mij te zwaar, steil, Spectral protesteerde en de onverwachte flinke drops en gaps voelden niet meer goed, had er ook al een flinke dag opzitten.
Afgesloten met de E7 les Cretes. Wat een parel. Wel echt flink klimmen, wat echt niet tof is na een dagje park dus hou wat reserve over als je deze wil rijden.
Onderaan E7 overgestapt op E10, puur geweld is dat. Als je remmen niet 110% zijn moet je deze overslaan ;)

Resultaat was 90km en 8000+ hoogtemeters dankzij de shuttle en liften.
Helaas dus niet de volledige E4 gereden maar ik betwijfel of die nog volledig bestaat. Hij staat niet meer op de map, hoewel het bovenste deel dus nog wel is bebord.
Zoals aangegeven had ik Courchevel al los gedaan, het is niet te doen deze er ook nog bij te doen op dezelfde dag (ik heb van 0930 tot 1630 non stop gereden)
Mega dank voor de tips allen, especially @DuReal
Laatst gewijzigd door BramVice op za 6 augustus 2022, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

8000hm, dat is nogal wat! :)

Volgende keer dat ik er zit zal ik de E10 ook eens proberen, die ken ik nog niet.

De Spectral zal het op de zwaardere trails wat lastig kunnen krijgen. Maar ook DH en enduro bikes kunnen aardig gaan tegensputteren als het terrein te ruig wordt.

Oh ja misschien had ik je moeten waarschuwen dat er nog een "klein" klimmetje in E7 les Cretes zit :lol:
Op de ebike niet zo'n probleem maar kan me voorstellen op een analoge bike dat het ff zweten is.

En nu je eenmaal verwend bent voelt het fietsen in nederland toch wat minder spectaculair aan eh?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Het is vooral de 2e en 3e klim in E7 en helemaal op het eind nog een klein stukje…na die eerste lange denk je dat je er bent maar er volgen nog een paar kleintjes die na een dagje park echt pijnlijk zijn. Zeker met 30 graden haha maar ze zijn het 10x waard.
E10 Corbassiere volgt nadat je al zeker 15-20 minuten hard aan het dalen bent op het laatste deel van E7, vingers werken niet mee, remmen gloeiend heet. Was blij dat ik de Sram Codes helemaal in orde had gemaakt en een 200mm schijf achter heb gezet.

Heel misschien in de komende dagen nog de Jovet beklimmen, maar er was een bosbrand aan die kant waardoor de gemeente veel paden heeft afgesloten. Ook de blauwe trail Bois de la Cour is dicht (want dat bois stond in de fik). En de rode Bonrieu ook deels afgesloten dus weinig beloning voor de klim…
De brand is nu al een paar dagen uit dus ik houd trailforks in de gaten of er weer ridelogs gaan verschijnen. Wil niet voor niks omhoog klimmen en over gravel weer moeten afdalen
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Jovet heb ik destijds ook gereden, maar de rode trails vond ik er erg lastig. Vooral het stuk naar beneden via de Torrent de Bonrieu.
Ik denk niet dat je veel mist als je dit stuk overslaat en meer focust op de trois vallees.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb het bovenste en onderste deel van die Bonrieu al wel gereden maar het midden is dicht. Wel zonde want het is een mooie uitdagende trail, technisch erg lastig ja. Paar switchbacks moeten afstappen. Maar ik heb een alternatieve afdaling gezien via Tincave die me mooi lijkt dus die ga ik nog proberen. Stond niet op trailforks. En je bent dan niet afhankelijk van lift-tijden, wat ook wel handig is ivm wensen van het gezin ;)
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

DuReal schreef: za 16 juli 2022, 20:15 Ja fiets kan altijd mee, ook vanaf les Allues. Maar dan loop je wel het risico dat de trailer al vol is en dat je dus niet mee kan. E4 + E7 kun je prima op een dag doen, mits je een beetje doorrijdt. Maar dan wel sochtends top down en smiddags de Crete. Andersom ga je niet redden, zelfs niet alleen tot les Allues i.p.v. helemaal naar het dal: zit een hoop vlak/op en neer/pittige klim in en dat duurt lang.

Ik doe altijd ‘s ochtends E4 en smiddags E7 + E10. Dat is een schitterende trail (Loam Ranger) waar je knetterhard kan vlammen. Dan terug pedellen naar Brides via het pad en ijs eten in het park tussen de oudjes van de thermaal baden. :-q
De E4 staat niet meer op de kaart zoals Bram87 ook al aangaf…
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Je kunt hem nog wel rijden, maar een deel van E4 is de DH2.
Vanaf Saulire (de piek die te bereiken is met de lift vanuit Mottaret of vanuit Courchevel) volg je de bordjes E4 top down, gewoon een beborde trail dus (mega vet ook). Dat is het eerste deel, wat nog gewoon bestaat en is bebord. Deze trail 'eindigt' dan op de blauwe DH2 'Bellevue', die ook echt leuk is (snel, jumpje, uitzicht). Die DH2 ga je volgen. Op een gegeven moment splitst deze zich in de rest van DH2 en in de zwarte E5 (en volgens mij staat E4 ook hier alsnog aangegeven). Als je die zwarte E5 volgt (niet helemaal naar beneden!) steek je aan het begin een asfalt weg over (Rte de l'Altiport). Daar rechtsaf het asfalt op, stukje doorfietsen, langs Altiport, daar verder omhoog, en vanaf daar kun je dan E4 Top Down verder oppakken naar Brides.
In mijn herinnering is de E4 nog wel volledig bebord (ik heb E4 bordjes gezien langs de blauwe DH2). Als je op Google Maps Streetview kijkt zie je ook de rode bordjes staan op die Rte de l'Altiport, waar waarschijnlijk gewoon E4 op staat: https://goo.gl/maps/FbXFHBP8p31mMPYN6
En ook voorbij het Altiport staat gewoon bebording: https://goo.gl/maps/4cYFmYYZwARKsG7U6

E4 staat dus niet op de officiële kaarten maar is nog rijdbaar (waarbij een deel over DH2 gaat), en hij is gewoon van begin tot eind bebord.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zoals aangegeven waren tijdens mijn trip in Bozel de meeste afdalingen (die op Trailforks staan) vanaf de Mont Jovet gesloten vanwege bosbranden (trails Bois de la Cour) en uiteindelijk werd ook de hele rode Torrent de Bonrieu afgesloten omdat er gewerkt wordt aan stroomkabels in die kloof. Hierdoor heb je eigenlijk geen goede trail meer terug naar Bozel en moet je veel over fire roads afdalen, wat zonde is.
Ik heb een mooi alternatief gevonden:

Als je vanaf de Jovet via de rode Bois des Perrieres terug bent in het gehucht La Cour, fiets je richting de start van Torrent de Bonrieu. Hier ga je aan voorbij, je volgt dus de gravel road, tot je boven het gehucht Le Pré bent (dit duurt wel even trouwens, ik denk dat ik er een kwartiertje over fietste). Je kunt dan rechtsaf een wandelpad omlaag (gele bordjes) richting Le Pre en Tincave. Mega vette steile trail met enorme losse stenen, rotsen en wortels op het pad, all natural. Als je in Tincave bent ga je linksaf de Chemin dit de Tincave op (ietsjes omhoog, niet omlaag). Na het laatste huisje van Tincave (na 1 minuut dus) gaat er schuin rechts een pad omlaag, Strava segment Chemin des Mineurs Enduro. Gave trail over een paar flinke rock gardens en switchbacks, met best wat exposure. Deze kun je helemaal volgen (je steekt halverwege nog de D915B over) tot in Le Villard en vanaf daar terug naar Bozel.

Als je vanaf de camping in Bozel een niet te lange klim wil doen kun je ook naar Tincave klimmen over asfalt/fire roads en die Chemin des Mineurs Enduro rijden, hij is het waard!
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

Thx voor de tips, zit nu in de bus naar boven 😁😁
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Tof, ben benieuwd naar je ervaringen! Verbaast mij eigenlijk een beetje dat Chatel en Morzine zo enorm populair lijken te zijn terwijl Meribel ook echt heel groot is en heel veel mogelijkheden heeft...

Ik heb zelf dus E4 niet meer helemaal gedaan omdat ik niet 2x op 1 dag in de bus wilde (vond ik een te groot risico + ik wilde ook wat jump lines enz rijden). Dus ik heb de bus om 0900 gepakt, dagje bikepark/liften gedaan en afgesloten met E7.
Plaats reactie