ervaring bike park Meribel, Courchevel of Champagny-en-V ?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Maikel, ik raad je aan om de auto te pakken en niet naar Courchevel maar Meribel Mottaret te gaan. Dat is 1 dal verder vanaf Nozem. Denk 30 minuten rijden. Je kan praltisch naast de lift parkeren. Ook eventueel verhuur daar. En skillparkje. Gezin kan zich daar ook vermaken.

Aan beide kant van dat dal mooie bikepark runs. Liften gaan flink hoog, dus lange afdalingen. Sommige bovenaan wel wat rotsig en kaal omdat je pistes kruist. Dat is nadeel van een skigebied.
Mooi is om een keer naar St. Martin de Beleville af te dalen.

Zijn ook meer enduro achtige trails. Die heb ik niet gedaan.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Maikelvanderdonk schreef: zo 28 november 2021, 10:05
In Courchevel is zijn volgens mij ook nog wel gave trails waaronder een 15 km lange downhill track vanaf de Saulire, van 2738 m naar 1300 m! Je gaf aan dat de trails in Courchevel wat minder zouden zijn maar dat was in 2018.
Ik heb die van de zomer gereden omdat ie zo tof zou zijn - op trailforks- maar viel me erg tegen, veel daalmeters, ja, maar veel over gravelwegen ed.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

ReinierT schreef: ma 29 november 2021, 20:11 Maikel, ik raad je aan om de auto te pakken en niet naar Courchevel maar Meribel Mottaret te gaan.
En ik raad je aan om om 9 uur de (gratis) bus, incl. fietstrailer, te pakken vanuit Brides les Bains :wink: . Zo kun je een van de monster enduro afdalingen (E4 of E7) naar Brides doen aan het einde van de dag.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

markindealpen schreef: di 30 november 2021, 13:27
Maikelvanderdonk schreef: zo 28 november 2021, 10:05
In Courchevel is zijn volgens mij ook nog wel gave trails waaronder een 15 km lange downhill track vanaf de Saulire, van 2738 m naar 1300 m! Je gaf aan dat de trails in Courchevel wat minder zouden zijn maar dat was in 2018.
Ik heb die van de zomer gereden omdat ie zo tof zou zijn - op trailforks- maar viel me erg tegen, veel daalmeters, ja, maar veel over gravelwegen ed.
Ah de zwarte track in courchevel...

Afbeelding
Ik heb hem ook een kans gegeven. Maar inderdaad valt ie tegen. Niet voor Nederlandse begrippen, maar wel in vergelijking met al het anders wat daar ligt. Ik zou hem ook geen zwart geven, eerder blauw of rood (de lengte zal flink meewegen vermoed ik).

Meribel is inderdaad prachtig, Menuires uiteraard ook.

Als je dan toch een uber lange en mooie afdaling wilt, doe dan de rode E7 Les Crêtes.
E4 is ook prachtig, al staat die sinds kort niet meer compleet op de trailforks website. Geen idee of deze gesloten is?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Top om dit te lezen, ik zit er eind juli / begin augustus.

Ik gebruik veel Trailforks als referentie. Die E4 top-down trail heeft daar een vrij groot missend stuk tussen Part 1 en Part 2. Is hij bewegwijzerd, of pak je tussen deel 1 en 2 nog andere trails (kan ook zijn dat het in de praktijk 1 lange trail is maar is even lastig op de kaart te checken).

Ik zie ook veel afdalingen vanaf Tougnete richting Villarlulin (bijvoorbeeld trail E7 Les Cretes). Hoe kom je vanaf Villarlulin weer boven/in Brides les Bains?
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Mooi vooruitzicht Bram!

E4 is (of was iig) bewegwijzerd en loopt als 1 lange trail tot aan Meribel door. Maar goed, het een en ander kan veranderd zijn in de tussentijd.

Als je E7 Les Cretes helemaal volgt dan kom je veel hoger uit dan Villarlurin. E7 eindigt normaal ergens in Les Allues, en van daaruit kun je de hoofdweg pakken richting Meribel. Of je pakt een rode trail terug naar Brides Les Bains:
https://www.trailforks.com/trails/doron-rive-gauche/
Best een aardige trail door het bos.

Als je wel helemaal bent afgedaald naar Villarlurin dan is er een groene trail die retour loopt naar Brides Les Bains:
https://www.trailforks.com/trails/chemi ... ur-brides/
Hier heb ik echter geen ervaring mee.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zie het inderdaad. Zeer uitgebreid gebied zo te zien. Sowieso een dagje die berg op en aan de andere kant de klim naar Mt Jovet + trails terug gaan ook op de lijst.

En een voor mij nieuwe categorie op Trailforks: Geel/Oranje (Proline: extremely difficult). Iemand ervaring op die DH10 track?
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Bram87 schreef: ma 2 mei 2022, 13:42
En een voor mij nieuwe categorie op Trailforks: Geel/Oranje (Proline: extremely difficult). Iemand ervaring op die DH10 track?
Ik heb vorig jaar het eerste stuk gereden tot aan DH7. Ik vond het goed te rijden er is een super grootte roadgap die bij ons toen dicht was. De trail werd alleen niet echt onderhouden dus veel begroeiing. En ik geloof dat het stuk na DH7 dicht was maar dat weet ik niet meer zeker. Wel gewoon lekker steil maar als je DH7 beneden komt kom je dit ook wel beneden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zal de laatste zijn die een trail links laat liggen omdat het bordje zegt dat het 'extremely difficult' is. Altijd zelf kijken ;) Maar ik rijd meestal solo dus ben dan wat voorzichtiger met gapjumps en trails met veel exposure. Ervaring leert dat veel mensen zich wel laten afschrikken, vorig jaar in Les Arcs op een van de topdagen in het hoogseizoen zeker 3 kwartier langs een zwarte track gelunchd zonder iemand voorbij te zien komen, terwijl de liften + blauwe trails vol zaten.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Maikelvanderdonk schreef: za 27 november 2021, 10:56
Ik ga hopelijk zomer 2022 naar Bozel.
wanneer precies?
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

DuReal schreef: di 30 november 2021, 14:55
ReinierT schreef: ma 29 november 2021, 20:11 Maikel, ik raad je aan om de auto te pakken en niet naar Courchevel maar Meribel Mottaret te gaan.
En ik raad je aan om om 9 uur de (gratis) bus, incl. fietstrailer, te pakken vanuit Brides les Bains :wink: . Zo kun je een van de monster enduro afdalingen (E4 of E7) naar Brides doen aan het einde van de dag.
Dat is een mooie tip, kun je altijd de fiets meenemen met die bus? De E4 en de E7 zien er allebei heel vet uit op kaart. De E7 gaat een heel stuk over een kam zo te zien. Ik zou ze ook allebei kunnen doen op 1 dag. Eerst de bus vanuit Brides les Bains naar la Chaudanne. Daar met de lift TC Tougnete 1 en 2 naar boven. Dan de E7 route pakken. Vervolgens de bus weer in bij Les Allues en dan naar Meribel Mottaret, de lift TC Pas du Lac 1 en 2 naar La Saulire en dan de E4 helemaal naar Brides les Bains..... Ik heb geen idee of dat te doen is op 1 dag.... Iemand ooit gedaan?
Maikelvanderdonk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 20:19

Bram87 schreef: di 3 mei 2022, 15:32
Maikelvanderdonk schreef: za 27 november 2021, 10:56
Ik ga hopelijk zomer 2022 naar Bozel.
wanneer precies?
Van 14 augustus tm 2 september
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wij zijn dan net weg helaas.
Andere mensen daar vanaf eind juli/begin augustus?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Maikelvanderdonk schreef: vr 15 juli 2022, 13:15 Vervolgens de bus weer in bij Les Allues en dan naar Meribel Mottaret, de lift TC Pas du Lac 1 en 2 naar La Saulire en dan de E4 helemaal naar Brides les Bains..... Ik heb geen idee of dat te doen is op 1 dag.... Iemand ooit gedaan?
vaak mag je alleen bij het onderste station (B-l-B in dit geval) de fiets opladen op de trailer, en niet halverwege de rit...of had je al gevonden dat dat in Allues wel mocht?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja fiets kan altijd mee, ook vanaf les Allues. Maar dan loop je wel het risico dat de trailer al vol is en dat je dus niet mee kan. E4 + E7 kun je prima op een dag doen, mits je een beetje doorrijdt. Maar dan wel sochtends top down en smiddags de Crete. Andersom ga je niet redden, zelfs niet alleen tot les Allues i.p.v. helemaal naar het dal: zit een hoop vlak/op en neer/pittige klim in en dat duurt lang.

Ik doe altijd ‘s ochtends E4 en smiddags E7 + E10. Dat is een schitterende trail (Loam Ranger) waar je knetterhard kan vlammen. Dan terug pedellen naar Brides via het pad en ijs eten in het park tussen de oudjes van de thermaal baden. :-q
Plaats reactie