Fullface MIPS of niet?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik ben toe aan een nieuwe fullface helm voor in het park.
Ik heb al een enduro met verwijderbaar kinstuk.

Sinds de laatste keer dat ik een fullface park helm heb gekocht is er weer veel veranderd.
Ik zag dat er verschillende helmen met MIPS zijn.
Nu is dit voor gewone mtb helmen volgens mij een nieuwe en betere ontwikkeling.

Mijn enduro helm heeft dit MIPS, maar is eigenlijk niet prettig op te zetten met het kinstuk eraan.
Zou dit bij de fullface helm ook zijn. Helaas zijn er niet veel plaatsen waar je een helm kun passen.

Mijn vraag is dus of ik een MIPS fullface moet kopen of een zonder.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Heb een Fox Proframe full face met MIPS en heb eigenlijk geen last van wat je beschrijft, die is heel makkelijk op te zetten en zit goed 'vast'. Sowieso een fijne helm met hele goede doorluchting en weegt niet veel voor hoe stevig ie is. Helaas is de zonneklep niet te verstellen, heb continue ruzie met de bril als ik die probeer ergens anders op de helm te klemmen. Nog geen oplossing voor, behalve dat ik de bril niet meer gebruik..
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Helm op en bril af, strap om je nek en de bril zelf naar achteren een optie?

Of wat bedoel je?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

JW schreef: vr 19 oktober 2018, 22:09 Heb een Fox Proframe full face met MIPS en heb eigenlijk geen last van wat je beschrijft, die is heel makkelijk op te zetten en zit goed 'vast'. Sowieso een fijne helm met hele goede doorluchting en weegt niet veel voor hoe stevig ie is. Helaas is de zonneklep niet te verstellen, heb continue ruzie met de bril als ik die probeer ergens anders op de helm te klemmen. Nog geen oplossing voor, behalve dat ik de bril niet meer gebruik..
Zat zelf inderdaad ook aan de fox proframe te denken. Ben zelf nogal een zweter en de doorluchting schijnt heel goed te zijn. Tevens lees ik dat de helm lekker licht is maar wel dh rated.

Bril heb ik altijd om mijn nek als ik hem niet op heb, en daar is altijd plek, dus voor mij geen minpunt. :winkie:
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Ik heb de proframe ook, die vind ik meer vergelijkbaar met een endurohelm met kinstuk als een dh helm. Hij heeft aanzienlijk minder padding of hoe noem je die kussentjes.

Tevens wrijft het gele MIPS wat je op onderstaande foto duidelijk kunt zien langs het voorhoofd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

WAS schreef: ma 22 oktober 2018, 16:30 Ik heb de proframe ook, die vind ik meer vergelijkbaar met een endurohelm met kinstuk als een dh helm. Hij heeft aanzienlijk minder padding of hoe noem je die kussentjes.

Tevens wrijft het gele MIPS wat je op onderstaande foto duidelijk kunt zien langs het voorhoofd.
Afbeelding
Wat zou je als dh helm adviseren?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Geen idee, nooit op zoek geweest naar een echte downhill helm. Mocht ik er wel zelf 1 uitkiezen zou ik uitkomen op iets van een Rampage Landi of Comp. Maar mocht geld geen bezwaar zijn dan zo'n POC helm, die full face helms van hun zijn echt 😍

Alle drie zonder Mips trouwens. Poc heeft daar een eigen systeem voor en bij Fox zit t alleen in de carbonnen full face helmen als ik t goed heb
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

JW schreef: vr 19 oktober 2018, 22:09 Heb een Fox Proframe full face met MIPS en heb eigenlijk geen last van wat je beschrijft, die is heel makkelijk op te zetten en zit goed 'vast'. Sowieso een fijne helm met hele goede doorluchting en weegt niet veel voor hoe stevig ie is. Helaas is de zonneklep niet te verstellen, heb continue ruzie met de bril als ik die probeer ergens anders op de helm te klemmen. Nog geen oplossing voor, behalve dat ik de bril niet meer gebruik..
Zelfde (positieve) ervaring met deze helm!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MIPS zorgt er voor dat als je met hoge voorwaartse snelheid valt je hoofd iets minder wegdraait dan je helm. Het is dus een ontzettend welkome techniek bij wielrenners die vaak met hoge snelheid het asfalt knuffelen. Ik kan me voorstellen dat dergelijke crashes ook in het bikepark gebruikelijk kunnen zijn. Bij het boomknuffelen en eigenlijke elke crash die ik heb gehad in het bos doet MIPS weinig voor je. Wat dat betreft zijn de meningen over het nut op de MTB dan ook verdeeld. Ik denk dat het een welkome aanvulling kan zijn.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat ik me vooral afvraag bij MIPS in een fullface, is hoeveel nut het überhaupt heeft.
MIPS is er op gebaseerd dat je helm een beetje kan bewegen tov je hoofd. Door de wangkussens kan dat echter een stuk minder dan bij een trail helm...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Makkelijk schreef: wo 5 december 2018, 10:26 Bij het boomknuffelen en eigenlijke elke crash die ik heb gehad in het bos doet MIPS weinig voor je.
Hoe weet je dat? Heb je elke crash opnieuw gedaan, met en zonder MIPS :winkie: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie