Bandenspanning

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Heb net een bikepark fully aangeschaft en was even benieuwd wat voor banden spanning ik ermee zou moeten rijden.
Met mijn ltht rij ik tubeless en zo weinig mogelijk druk, maar begrijp dat een park fiets veel meer druk moet hebben ivm werking van de vering. Ergens gehoord 2.5 bar. Lijkt me best wel veel. Rij met de ltht onder de 1.5 bar.

Tevens ben ik benieuwd of jullie, binnenband, tubeless of procore adviseren.
Met mijn ltht rij ik eigenlijk nooit lek en aangezien ik waarschijnlijk ook niet met heel weinig bandenspanning zal rijden lijkt me tubelss afvallen.

Benieuwd naar de meningen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat wil je ermee doen in een bikepark...? Wanneer je alleen slopestyle lijnen wilt rijden en super man-made tracks met sprongen en grote kombochten dan ben je in de regel beter af met een hogere bandenspanning alsmede hogere veerconstantes en demping...

Edoch wanneer je pure DH tracks of DH/Enduro track achtige trails dan heb je op wortels en stenen a) geen grip en b) stuiter je werkelijk alle kanten op en worden bandenspanning gebruikt zoals je dat normaal voor DH of Enduro zou doen. Redelijk laag dus...


1) Na in Chatel ooit 4 binnenbanden op een dag lek te hebben gereden, rijd ik tubeless. Geen behoefte terug te gaan naar binnenbanden...
2) DH of SuperGravity casing of equivalent van andere merk (in La Thuile een SuperGravity stuk gereden, in Verbier een Conti dual-ply; minder beschouw ik als een no-go)
3) Al m'n wielsets voor bikepark gebruik hebben 'ghetto norris' inserts om niet in bandenspanning omhoog te moeten voor die ene boomwortel of steen die je net verkeerd raakt
4) Ik beschik over Procore, maar da's niet echt installeren en vergeten (na verloop van tijd heeft het ventiel de neiging dicht te gaan zitten, verdraait de blauwe band door contact met de buitenband iets waardoor het gaatje niet meer mooi voor de geleider zit, etc...). Ik gebruik het alleen wanneer ik extreem laag - lager dan inserts - wil kunnen gaan voor maximale grip in behoorlijk rotsachtig terrein en het me niet kan veroorloven om onderweg te stoppen. Inserts zijn wel installeren en vergeten dus die hebben voor normaal gebruik m'n voorkeur (prijstechnisch ook aantrekkelijker)
5) Absolute bandenspanning mag een ieder voor zichzelf uitmaken omdat het te sterk beinvloed wordt door de rijder zelf (massa/positie op de fiets/rijstijl/...), soort tracks dat je rijdt en in geval van DH zou ik nog toevoegen de bereidheid een velg af te schrijven...

... bij een voorkeur voor enigszins 'natuurlijke' (wortels, stenen, ...) DH en enduro tracks met een 160mm "mini-DH" enduro fiets.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wat bedoel je met inserts cheeta ?
En heb je die ook altijd in je voorwiel dan ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... maar dan een zelfgemaakte versie van closed cell foam. De eerste waren geinspireerd door de "Huck Norris", de laatste zijn geinspireerd door de Marsh F*ck Flats.

Zowel voor en achter, is maar 45g per wiel extra (bij de eerste serie, tweede niet gewogen maar zal een 10g meer zijn gok ik). Paar keer bewust met geen spanning of te lage spanning doorgereden en dan valt er nog redelijk te rijden (gezien de omstandigheden), alleen riskeer je dan wel dat het je uiteindelijk een insert kost.

Eigenlijk altijd foam insert voor, achter soms met Procore in plaats van foam insert.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank je :-q

Heb ze zelf nog niet nodig gehad, alleen iedereen die wat steviger rijdt, lijkt wel met zoiets te rijden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ok, helder. Dus niet anders dan de Honzo. Tubeless dus.. Zo zacht mogelijk, zonder dat de banden gaan rollen in snelle bochten.

Heb ook even naar Huck Norris en Marsh fck flats gekeken. Marsh spreekt me het meeste aan, maar kost dit nu €32 per wiel :o

Onderstaande tekst snap ik dan weer niet Cheeta.
cheeta schreef: za 22 december 2018, 09:18 ... bij een voorkeur voor enigszins 'natuurlijke' (wortels, stenen, ...) DH en enduro tracks met een 160mm "mini-DH" enduro fiets.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

dorretje schreef: za 22 december 2018, 20:05Onderstaande tekst snap ik dan weer niet Cheeta.
cheeta schreef: za 22 december 2018, 09:18 ... bij een voorkeur voor enigszins 'natuurlijke' (wortels, stenen, ...) DH en enduro tracks met een 160mm "mini-DH" enduro fiets.
Ik startte met wat wil je ermee doen... De laatste zin is alleen om mijn gebruikscondities enigszins af te bakenen voor 1) tot 5); niet dat ik er bijvoorbeeld geen man-made supersmooth afgewerkte flowtrack met kombochten en sprongen mee zou rijden maar puur daarvoor zou ik andere keuzes maken / aan sommige zaken minder belang hechten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

cheeta schreef: za 22 december 2018, 20:49 Ik startte met wat wil je ermee doen... De laatste zin is alleen om mijn gebruikscondities enigszins af te bakenen voor 1) tot 5); niet dat ik er bijvoorbeeld geen man-made supersmooth afgewerkte flowtrack met kombochten en sprongen mee zou rijden maar puur daarvoor zou ik andere keuzes maken / aan sommige zaken minder belang hechten.
Ah zo :-q

Mijn gebruiksdoel is van flowtrack tot mini dh. Ik noem dat dan maar supenduro.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Plaats reactie