Rookie vragen over bikeparks

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In grote lijnen wel met het bovenstaande eens, Saalbach-Hinterglemm is beter dan Leogang voor een eerste kennismaking.
Kan je nog switchen van Leogang naar Saalbach, of is alles al geboekt en betaald ?
Saalbach is (ook voor je vriendin) best te doen, Leogang is een stap verder.
Scheelt natuurlijk van persoon tot persoon, maar ik denk dat TS en z'n vriendin meer lol hebben in Saalbach.

Wat je kunt doen is XC rijden op de wandelpaden. Daar zitten mooie singletracks bij en omdat het geen hoogebergte is, zijn er weinig tot geen onaangename verrassingen. (scheelt natuurlijk ook weer van persoon tot persoon)
Mijn ervaring is best positie, maar het biken op die paden is vaak wel illegaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 01:34 Kan je nog switchen van Leogang naar Saalbach, of is alles al geboekt en betaald ?
Op zich is de overgang van leogang naar saalbach best een leuke trail... voor iemand met conditie. Dan moet je alleen nog naar beneden. De gopro line van leogang is een beetje stijl, maar als dagafsluiter wel leuk. Alternatief is een stuk Tiroler runde pakken en dan via Hutten wat singletrack naar beneden, zie de trailmap. https://www.saalbach.com/en/download__2281670 en https://www.saalfelden-leogang.com/en/r ... /all-tours.

Maar als er nog niet geboekt is maak ik graag nog een keer reclame voor Pension Pennhab. Wij kregen dat toen ook als tip hier ergens. Supergoedkoop, bike friendly en gratis gids (ok, je krijgt ook geen garantie, maar die man rijdt elke dag dat er geen marathonwedstrijd in de buurt is...)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 01:34 Wat je kunt doen is XC rijden op de wandelpaden.
Lijkt me een slecht plan.
Wandelaars en MTB-ers worden gescheiden in Saalbach-Hinterglemm.
Dat gebeurd al in de gondels en daarnaast heeft ieder zijn eigen paden.
Ik heb er een verschrikkelijke hekel aan als er wandelaars op de tracks lopen als je daar komt aanvliegen.
Omgedraaid zullen wandelaars MTB-ersop op de wandelpaden ook niet kunnen waarderen.

Op de schotterpaden (verbindingswegen) kom je elkaar tegen en wordt er verwacht dat je rekening met elkaar houdt.

Er zijn voldoende beginnerstracks te rijden en afstappen en wandelen is geen schande. Daarbij is mijn ervaring dat alle MTB-ers daar erg netjes en beleeft zijn tov mindere goden en daar niet moeilijk doen als iemand langzamer is.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zei ook al dat het illegaal is. :wink:
Vóór het hoogseizoen zitten de wandelaars nog achter de geraniums en is het best te doen (maar nog steeds niet toegestaan). Als we op een dag 2 wandelaars zijn tegengekomen is het veel.
Op tijd remmen, plaatsmaken en groeten scheelt natuurlijk ook een hoop.
In het hoogseizoen is het te druk om zonder wrijving de wandelpaden te gebruiken, maar als de trails van Leogang te heftig zijn moet TS toch iets...

Met de fiets vanuit Leogang naar Saalbach kan je ook eerst naar beneden en dan pas rechtsaf. Dus niet de wurzeltrail. De afdaling moet je ff zoeken, de uitgepijlde gaat over schotter, maar als je boven links houdt bij de meertjes en de splitsing, dan kom je links vd beek op een leuk pad richting Exbach en Viehofen. Het zigzag pad is op googlemaps goed te zien. Beneden rij je dan langs de helling Saalbach in (Sonnenpanoramastrasse?).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 april 2019, 16:00In het hoogseizoen is het te druk om zonder wrijving de wandelpaden te gebruiken, maar als de trails van Leogang te heftig zijn moet TS toch iets...
Ben je dan niet op het verkeerde moment op de verkeerde plaats...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik denk zeker dat dit geldt voor de TS...

Wij hebben ons prima vermaakt op de trails, maar na een week is een tochtje over andere paden ook wel eens leuk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Bedankt voor de adviezen!
We hebben nog niet geboekt. Ondat we een eigen accomodatie willen hebben is er bijna geen keus in Oostenrijk. Bijna alleen hotels en appartementen.
Kwamen iets leuks een Leogang tegen en verwachtte dat we ons hier beiden kunnen vermaken op fietsgebied.

Wanneer ik alleen ga hadden we het bikepark in gedachten omdat ik dat niet in de afgelegen gebieden zit.
Wanneer ik met mijn vriendin ga huren we een ebike en gaan we samen schotter rijden.

Vind het geen ramp om veel schotter te rijden, maar af en toe een leuke afdaling is inderdaad leuk. En als dat in een gebied met veel controle is, kan dat alleen.
Zo lang er een mooi landschap is, komt het goed. Dat was ook zo in Zillertal. Dat was prima

We gaan de week na het hoogseizoen (laatste twee weken van Augustus)
Waar ik niet zo’n zin in heb, is dat ik ophejaagd ga worden door snelle jongens en constant uit te moeten kijken voor tegenmoedkomend verkeer.

Zijn de berghellingen daar zo steil dat je geen ritme kan vinden? Of wat is er zwaar aan?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Winterberg gaat trouwens maandag de 15de open, ik zal er 99% zeker zijn. Zondag nog Techno Classica in Essen, daarna naar Winterberg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freewheeler schreef: zo 7 april 2019, 21:53 Bedankt voor de adviezen!
We hebben nog niet geboekt. Ondat we een eigen accomodatie willen hebben is er bijna geen keus in Oostenrijk. Bijna alleen hotels en appartementen.
Kwamen iets leuks een Leogang tegen en verwachtte dat we ons hier beiden kunnen vermaken op fietsgebied.

Wanneer ik alleen ga hadden we het bikepark in gedachten omdat ik dat niet in de afgelegen gebieden zit.
Wanneer ik met mijn vriendin ga huren we een ebike en gaan we samen schotter rijden.

Vind het geen ramp om veel schotter te rijden, maar af en toe een leuke afdaling is inderdaad leuk. En als dat in een gebied met veel controle is, kan dat alleen.
Zo lang er een mooi landschap is, komt het goed. Dat was ook zo in Zillertal. Dat was prima

We gaan de week na het hoogseizoen (laatste twee weken van Augustus)
Waar ik niet zo’n zin in heb, is dat ik ophejaagd ga worden door snelle jongens en constant uit te moeten kijken voor tegenmoedkomend verkeer.

Zijn de berghellingen daar zo steil dat je geen ritme kan vinden? Of wat is er zwaar aan?
Pod Smrkem?
https://podsmrkem.singltrek.cz/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel ervaring daar heb ik niet, maar ik heb er wel twee dagen de flowtrails in Saalbach en Hinterglemm gedaan. Ik vond het supergaaf, maar ik heb ook mensen trillend van angst langs het pad zien staan en die durfden niet verder. Stoere knul die op zijn meisje in aan het praten is, je kent het wel... :-{

Dat waren hoogstwaarschijnlijk wel echte beginners, maar daarvoor is het dus toch vrij heftig. Met wat Ardennenervaring op iets meer dan de makkelijkste paden gaat het daar ook wel lukken.

Technisch zijn die paden niet zo moeilijk, het is meer dat je erg makkelijk veel snelheid maakt als je even van je remmen afblijft. En dan kan het voor iemand met weinig ervaring toch behoorlijk spannend worden als er flink geremd moet worden voor een bocht of bultje waar je zonder te remmen meters door de lucht vliegt (maar die met gematigde snelheid gewoon te rollen zijn).

Het hangt dus helemaal van je ervaring/niveau af hoe je die trails gaat ervaren. Voor veel bikers leuk, maar voor echte beginners lijkt het mij toch verstandiger (en leuker) om op andere paden ervaring op te doen.
(ik heb het hier specifiek over de Milka, Panorama, Blue Line en Z-line).

Zeker als je weinig ervaring hebt een aanrader: volg een goede clinic voor je afreist.
Daar heb je echt baat bij, en het is nog leuk ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennisvdb schreef: zo 7 april 2019, 22:15 Winterberg gaat trouwens maandag de 15de open, ik zal er 99% zeker zijn. Zondag nog Techno Classica in Essen, daarna naar Winterberg.
Ik las het ja! Gelukkig maar, want ik zit er vanaf 19 april! Net aan open dus :P

Is het trouwens alleen in de weekenden open of ook door de weeks?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Freewheeler schreef: zo 7 april 2019, 21:53 Bedankt voor de adviezen!
We hebben nog niet geboekt. Ondat we een eigen accomodatie willen hebben is er bijna geen keus in Oostenrijk. Bijna alleen hotels en appartementen.
Kwamen iets leuks een Leogang tegen en verwachtte dat we ons hier beiden kunnen vermaken op fietsgebied.

Wanneer ik alleen ga hadden we het bikepark in gedachten omdat ik dat niet in de afgelegen gebieden zit.
Wanneer ik met mijn vriendin ga huren we een ebike en gaan we samen schotter rijden.

Vind het geen ramp om veel schotter te rijden, maar af en toe een leuke afdaling is inderdaad leuk. En als dat in een gebied met veel controle is, kan dat alleen.
Zo lang er een mooi landschap is, komt het goed. Dat was ook zo in Zillertal. Dat was prima
Eigenlijk klinkt Leogang dan best goed voor je. Als je ook schotter af wilt dalen kom je prima terug in Leogang uit en de blauwe trails in Saalbach-Hinterglemm zijn voor iedereen leuk. Qua landschap, doe de Hacklberg trail, het is prachtig. De drops hebben altijd een bypass en als iets te eng is loop je even want het is geen stijle trail.
We gaan de week na het hoogseizoen (laatste twee weken van Augustus)
Waar ik niet zo’n zin in heb, is dat ik ophejaagd ga worden door snelle jongens en constant uit te moeten kijken voor tegenmoedkomend verkeer.
Alleen Bikepark Leogang zal dat probleem hebben, Saalbach heb ik midden in het seizoen als rustig ervaren. Dat komt waarschijnlijk door het enorme aantal trailkilometers.
Zijn de berghellingen daar zo steil dat je geen ritme kan vinden? Of wat is er zwaar aan?
De schotterpaden kom je sowieso wel op. Ze zijn redelijk stijl maar je vind gewoon ritme hoor. Het is alleen een beetje frustrerend om te kijken naar een lift vol fietsjes terwijl jij omhoog fietst.

De meesten hier, waaronder ik, gaan met een ander plan naar zo'n gebied. Maar als je wat kilometers wilt maken dan kom je via schotterpaden wel ontzettend mooie trails tegen, die allemaal op trailmaps en trailforks te vinden zijn.

Accomodaties zoeken zou ik trouwens op Bergfex doen, daar staat zo'n beetje heel Oostenrijk vermeld.

Winterberg is door de weeks open.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Het grote voordeel van Bikepark Winterberg is dat het elke dag open is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennisvdb schreef: ma 8 april 2019, 13:17 Het grote voordeel van Bikepark Winterberg is dat het elke dag open is.
Mooi. Ik zit een weekje van vrijdag tot vrijdag in een Landal-greenpark daar en hoopte dat het ook door de weeks open is, zodat we het in het drukke weekend kunnen ontwijken.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Freewheeler schreef: zo 7 april 2019, 21:53 Bedankt voor de adviezen!
We hebben nog niet geboekt. Ondat we een eigen accomodatie willen hebben is er bijna geen keus in Oostenrijk. Bijna alleen hotels en appartementen.
Kwamen iets leuks een Leogang tegen en verwachtte dat we ons hier beiden kunnen vermaken op fietsgebied.
We zijn daar een paar jaar geleden ook geweest en hebben toen hier geboekt / geslapen:
https://www.google.nl/maps/place/Apartm ... 3667?hl=nl

Mocht je nog niet geboekt hebben, is dit een leuk appartementje waar alles inzit. Fietsen mag je van de eigenaar in zijn garage zetten (naast de ski-spullen) en hij heeft ook een tuinslag die je kan gebruiken mocht je de fiets willen afspoelen. De eigenaar is Oostenrijks, maar hij en zijn vrouw spreken vloeiend Nederlands... We hebben bijvoorbeeld de Gunzi-trail gedaan vanuit het huisje.. Is geen lange route maar dan hou je ook nog tijd over voor een wandeling in de middag.. mocht je dat willen. Vanuit het huisje kun je ook een aantal wandelroutes doen, maar wij waren er in het hoogseizoen en hebben ons toen voor het fietsen aan de fietsroutes gehouden.
Plaats reactie