Alles over dirt

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik ben gezegend met een mooie dirt-spot op vijf minuten fietsen van m'n huis, en ben daar dus ook regelmatig te vinden, vaker met schep dan met fiets. Nu brengt het onderhouden en rijdbaar maken van een dirt spot in de hedendaagse maatschappij nogal wat uitdagingen met zich mee, dus het leek mij leuk om een soort verzameltopic te openen om ervaringen uit te wisselen.

Bij ons zijn de twee grootste uitdagingen de zanderige ondergrond en de locale wheelie-omafiets-jeugd die alles sloopt. Eigenlijk hetzelfde probleem, want we moeten dus alles zo hufterproof mogelijk maken. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die daar nog goeie tips voor hebben.

Wat werkt:
-Cement door het zand mengen, nat maken: krijg je redelijke dirt van, nog wel te shapen, maar vrij stevig. Nadeel is dat het niet echt mileuvriendelijk is en je best een hoop cement nodig hebt. Ik heb één roller met cement gemaakt, die ligt er nog goed bij, en één berm, die is 'mwa'. Te weinig cement denk ik.
-Tegellijm door het zand mengen: krijg je keiharde dirt van waar je echt je best voor moet doen om 't los te krijgen. Nadelen uiteraard milieu, en tegellijm is ook duur. Ik heb hier zelf niks mee gedaan, maar de oude garde heeft een paar rollers met tegellijm gemaakt, en die liggen er al 10+ jaar.

Ik ga vandaag met kattengrind aan de slag. Blijkbaar is zand + kattengrind + water een soort klei. Het is nu nat, maar er komt een hele droge periode aan en dan verandert onze mooie spot altijd in een zandbak. We hebben net een leuk lijntje gemaakt met een paar rollers en twee jumps, dus ik ben benieuwd of dit een beetje goed blijft.

Andere optie is wat vlonderplanken in het zand stampen en hopen dat ze blijven liggen... Maar dit lijkt me zeker niet ideaal.

Ik zal ook even wat foto's maken/posten. Kom maar op met de dirt-praat!
Plaats reactie