Wat is jouw hoogste Bunny Hop?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Vergeet factor 7 niet; het gaat om de lol toch? ;-)

Wel mooi om de verschillen in techniek te zien in dat filmpje.
Degene die het hoogst komt is degene die de fiets zo ver mogelijk onder zich kan krijgen. Qua lichaam komen ze even hoog, qua achterwiel is er verschil.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 10 april 2020, 11:19
yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 09:55 Dit is gewoon een wedstrijdje hoogspringen maar dan op de fiets ..... of vind je dat ze op de olympische spelen ook "smokkelen" bij hoogspringen?
En zo worden die 70cm nog makkelijker voor je :-q
Nee, want met een wielbasis van 99,4cm komt die timing veel nauwkeuriger en daarnaast gaat het in mijn optiek om de toepasbaarheid op de trails. Hoe groot is de kans dat je over een touwtje / latje moet springen tijdens het rijden?
Ik denk dat het eerder een boomstam of een steen wordt, en die zijn vaak wat dikker dan 1cm.
Maar goed, als een dikke stam lukt, zal een touwtje natuurlijk geen probleem zijn. Alleen wat is het nut er van? :winkie:
yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 10:12 Technisch gezien moet je de 70cm drop na de sprong ook nog landen in dezelfde beweging door, volgens mij (of voor mij :winkie: ) is dat het meest lastig.
Technisch gezien valt dat niet meer onder de bunny hop, dus als je er over heen bent, maakt het niet uit of je landt of crasht toch? :winkie: :bier:
Maar gelukkig kan ik hoger droppen dan hoppen, dus daar maak ik me niet zo druk over.

Even nog voor de duidelijkheid, voor een hoge bunny hop zijn er sowieso een aantal factoren van belang:
- fysieke fitheid
- explosiviteit
- timing
- techniek
- bike geometrie
- bike setup

fysieke fitheid en explosiviteit zijn bij mij ruim voldoende om zelfs een meter te kunnen halen, daar twijfel ik niet aan.
Timing en techniek wordt steeds beter, dus dat komt vanzelf wel goed met oefenen.
Bike geo is niet zo optimaal als een bmx, maar een street trials bike komt wel heel erg in de buurt.
Bike setup is bij mij inmiddels ook (bijna) optimaal, dus daar ligt het ook niet aan.

Maar eigenlijk zijn we in dit topic dus wel appels met peren aan t vergelijken. Er reageerde iemand een aantal posts terug met een hop van dik 90cm (geloof ik) op een bmx.
Kun je dat vergelijken met een hop van 90cm op een downhill bak?
Ik denk t niet, dus mijn 70cm is ook niet hetzelfde (of beter) als jouw 40-50cm.

Het enige wat we echt kunnen vergelijken zijn de eerste 4 factoren, maar zolang we een andere categorie bike gebruiken, is het resultaat eigenlijk nooit eerlijk....
Ach, gaat ook niet om "eerlijk" ik spring die (bijna) 50cm met 105kg schoon aan de haak op mijn do-it all fiets, niet fit, zeker niet explosief (nooit geweest) wel een redelijke techniek, timing is iets dat terug komt als je het veel doet. Mocht ik mij oude pr van 65cm willen verbreken dan moet ik echt gaan trainen en daar heb ik helemaal geen tijd voor/andere prioriteiten. Ik pak af en toe mijn fiets en kijk wat er nog lukt, dat is anders dan de uren oefenen wat ik vroeger elke dag uit school deed.

Als jij straks op jouw optimaal geprepareerde Bike/street Trial fiets meer dan een halve meter bunny hopt is dat toch al erg netjes, getuigt van goede techniek, explosiviteit en timing. Red je de 70cm+ over een latje dan vind ik dat indrukwekkend. Kom je straks voorwaarts over een meter dan neem ik mijn helm voor je af .

Wat de toepassing op de Trails betreft, dat is altijd mijn insteek geweest, ik ben 1.98m dus dat gerommel op kleine street/bmx/trial fietsjes heb ik nooit gedaan. Altijd gewoon op mijn standaard MTB van dienst met alleen het zadel naar beneden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 10 april 2020, 11:37 Vergeet factor 7 niet; het gaat om de lol toch? ;-)

Wel mooi om de verschillen in techniek te zien in dat filmpje.
Degene die het hoogst komt is degene die de fiets zo ver mogelijk onder zich kan krijgen. Qua lichaam komen ze even hoog, qua achterwiel is er verschil.
Precies! En dat is ook mede de reden waarom je met een BMX en trials bike hoger kunt komen dan met een reguliere mtb omdat die bikes gewoon lager zijn.
Je kunt het evt nog iets verder doen door je bike naast je lichaam te krijgen, maar dan houdt het toch echt op.

Ali Clarkson:
Afbeelding

Brad Simms is er ook erg goed in trouwens ;)

Daarnaast helpen een korte chainstay en relatief hoge handle bars ook zeker mee, omdat je veel makkelijker je voorwiel omhoog krijgt zonder daarvoor te ver naar achteren te hoeven hangen.
Toen ik net deze street trial bike had, probeerde ik vanuit stilstand (had ik al vaker gedaan) even een bunnyhop aan te zetten door mijn voorwiel explosief omhoog te trekken. Veel lichter als verwacht dus ik trok de bike volledig onder me vandaan.
Toen ik de eerste keer op een bmx stapte gebeurde hetzelfde. Voldoende explosieve kracht dus, alleen niet op het juiste moment en niet in de juiste houding (gewicht te ver naar achteren).
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 11:38 Ach, gaat ook niet om "eerlijk" ik spring die (bijna) 50cm met 105kg schoon aan de haak op mijn do-it all fiets, niet fit, zeker niet explosief (nooit geweest) wel een redelijke techniek, timing is iets dat terug komt als je het veel doet. Mocht ik mij oude pr van 65cm willen verbreken dan moet ik echt gaan trainen en daar heb ik helemaal geen tijd voor/andere prioriteiten. Ik pak af en toe mijn fiets en kijk wat er nog lukt, dat is anders dan de uren oefenen wat ik vroeger elke dag uit school deed.

Als jij straks op jouw optimaal geprepareerde Bike/street Trial fiets meer dan een halve meter bunny hopt is dat toch al erg netjes, getuigt van goede techniek, explosiviteit en timing. Red je de 70cm+ over een latje dan vind ik dat indrukwekkend. Kom je straks voorwaarts over een meter dan neem ik mijn helm voor je af .

Wat de toepassing op de Trails betreft, dat is altijd mijn insteek geweest, ik ben 1.98m dus dat gerommel op kleine street/bmx/trial fietsjes heb ik nooit gedaan. Altijd gewoon op mijn standaard MTB van dienst met alleen het zadel naar beneden.
ik ben de afgelopen 2 maanden 7,5kg afgevallen omdat mij dat beter uitkomt met biken (doel is 10kg, naar ~87kg), dat zal zeker meehelpen.
Ali Clarkson, Danny M, Fabio Wibmer, etc zijn ook allemaal geen forse gasten.
uren oefenen lukt mij helaas ook niet, maar ik probeer wel zo vaak mogelijk 1-1,5 uur vrij te maken om te biken (liefst 7 dagen per week :winkie: )

Dat was het voor mij ook in eerste instantie, maar inmiddels begin ik street trials steeds leuker te vinden en zijn er ook meer tricks die de bunny hop als basis hebben, dus de noodzaak om hem goed onder controle te gaan krijgen is er zeker, wil ik verder komen.

EDIT: net een paar stapelbare balkjes gezaagd om mee te gaan spelen:

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mark-V schreef: di 7 april 2020, 21:25 Ik heb nog geen motivatie gevonden om echt voor de bunny hop te oefenen, maar wel wat gespeeld met de hoek van mijn riser handlebar en inmiddels een positie gevonden waar de bunny hop een stuk natuurlijker aanvoelt (ipv veel te ver achterover hangen).
Het grappige is nu dat ik zonder er bij na te denken muurtjes en trapjes op kan hoppen, als ik vertrouwen heb dat ik het kan, maar toen ik vanmiddag de eerste keer dit trapje op hopte, wilde ik daarna de camera plaatsen en toen had ik er toch 3x voor nodig voor het lukte.
Iets met druk of zo ;)

Maar dus ook geen rolmaat bij gehad. Daarom mijn wiel als basis gebruikt om te meten,, en het muurtje van gisteren (niet op video) en het trapje van vandaag waren net iets hoger dan mijn voorwiel. (Muurtje was zelfs nog iets hoger dan de trap).
Net mijn wiel opgemeten en is 66cm hoog.
Dus 70cm haal ik al aardig.
Moet er wel bij vermelden dat het muurtje makkelijker is dan de trap, terwijl de trap mentaal makkelijker is...

En ik ben bij lange na nog niet explosief genoeg in mijn afzet, dus nog veel ruimte voor verbetering ;)

Video van de trap:

Afbeelding
Hier heb ik een fully voor :winkie: .
Tot een trede of 5 rijd ik met mijn 110/110mm Lux een trap op.
Boomstammen rijd ik overheen, zolang ik met mijn voorblad de boom niet raak.
Zijn ze dikker, dan 'hop' ik wel een beetje. Dwz: ik smokkel, want ik gebruik SPD's. Ik hop tegen op/de boom, en laat dan de vering verder zijn werk doen.
Echte zuivere bunny hop beheers ik dus niet.
Maar dit werkt voor mij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: vr 10 april 2020, 15:59 Hier heb ik een fully voor :winkie: .
Tot een trede of 5 rijd ik met mijn 110/110mm Lux een trap op.
Boomstammen rijd ik overheen, zolang ik met mijn voorblad de boom niet raak.
Zijn ze dikker, dan 'hop' ik wel een beetje. Dwz: ik smokkel, want ik gebruik SPD's. Ik hop tegen op/de boom, en laat dan de vering verder zijn werk doen.
Echte zuivere bunny hop beheers ik dus niet.
Maar dit werkt voor mij.
Skills zijn gewoon te koop :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Schrijf ik net dat ik met mijn 105kg wat zwaar begin te worden ..... zak ik door de North Shore van de kids heen :winkie: :winkie:
op: 01:17 ..... skinnie balkje daarna ligt ook los....

https://www.youtube.com/watch?v=k-lCbhRcNMU

ps, hoe zet je die video's van YT met "een plaatje" op het forum :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 16:39 Schrijf ik net dat ik met mijn 105kg wat zwaar begin te worden ..... zak ik door de North Shore van de kids heen :winkie: :winkie:
op: 01:17 ..... skinnie balkje daarna ligt ook los....
Haha, wel netjes dat je er niet van schrikt en gewoon door rijdt! :-q
yo-eddy schreef: vr 10 april 2020, 16:39 ps, hoe zet je die video's van YT met "een plaatje" op het forum :roll:
Dat is ook eigenlijk een beetje smokkelen :D

Code: Selecteer alles

[url=<youtube_video_link_hier>][img]<afbeelding_of_screenshot_hier>[/img][/url]
Voorbeeld:

Code: Selecteer alles

[url=https://www.youtube.com/watch?v=q5zBbLWIhHY][img]https://i.ibb.co/ZNQ74q7/Capture.png[/img][/url]
aurelius schreef: vr 10 april 2020, 15:59 Hier heb ik een fully voor :winkie: .
Tot een trede of 5 rijd ik met mijn 110/110mm Lux een trap op.
Boomstammen rijd ik overheen, zolang ik met mijn voorblad de boom niet raak.
Zijn ze dikker, dan 'hop' ik wel een beetje. Dwz: ik smokkel, want ik gebruik SPD's. Ik hop tegen op/de boom, en laat dan de vering verder zijn werk doen.
Echte zuivere bunny hop beheers ik dus niet.
Maar dit werkt voor mij.
trapje op met de fully
groter trapje op
Maar eerlijk is eerlijk, minimaal 2,7 bar is wel wenselijk in de 2e optie, want anders blijft er niet veel van je velgen over ;)

SPD is trouwens als vloeken in de kerk hier in dit topic :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor boswielsrenners...
(het moment waarop je je echt bejaard begint te voelen)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: za 11 april 2020, 17:09 Voor boswielsrenners...
(het moment waarop je je echt bejaard begint te voelen)
Mooi toch, mag jij ook gewoon nog doen hoor :D :D
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Vandaag even gespeeld met die ribben, maar moest vantevoren eigenlijk al beter weten, want ik had echt mn dag niet...
Gewoon bekaf en niets ging lekker, balans niet (warming up op boomstammen), timing niet en gewoon het hele biken niet.
Maar toch wilde ik het even proberen om te kijken hoe het ging:

Afbeelding

10 ribbetjes op de korte kant op elkaar, dus bij lange na niet in de buurt van de 70cm, maar dat voelde voor nu wel voldoende want er zat totaal geen explosiviteit in.... gewoon gaar eigenlijk :winkie:

Hopelijk gaat het morgen beter en wordt ik niet ziek ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: za 11 april 2020, 20:14 Vandaag even gespeeld met die ribben, maar moest vantevoren eigenlijk al beter weten, want ik had echt mn dag niet...
Gewoon bekaf en niets ging lekker, balans niet (warming up op boomstammen), timing niet en gewoon het hele biken niet.
Maar toch wilde ik het even proberen om te kijken hoe het ging:

Afbeelding

10 ribbetjes op de korte kant op elkaar, dus bij lange na niet in de buurt van de 70cm, maar dat voelde voor nu wel voldoende want er zat totaal geen explosiviteit in.... gewoon gaar eigenlijk :winkie:

Hopelijk gaat het morgen beter en wordt ik niet ziek ;)

Don't push it hè, denk aan factor 7, soms heb je je dag niet. Evengoed een nette poging voor een offday :-q :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ja precies... dat zijn de meest risicovolle momenten op crashes, dus rustig aan gedaan.
Vandaag gaat t aweer iets beter, al voel ik me nog steeds gaar dus ik ben nog aan t twijfelen of ik überhaupt op de bike stap vandaag, in ieder geval ga ik geen bunny hops doen.
Misschien ga ik mn Transition Scout maar s afbouwen, ben ook wel zeer benieuwd hoe dat gaat rijden ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: zo 12 april 2020, 11:24 Ja precies... dat zijn de meest risicovolle momenten op crashes, dus rustig aan gedaan.
Vandaag gaat t aweer iets beter, al voel ik me nog steeds gaar dus ik ben nog aan t twijfelen of ik überhaupt op de bike stap vandaag, in ieder geval ga ik geen bunny hops doen.
Misschien ga ik mn Transition Scout maar s afbouwen, ben ook wel zeer benieuwd hoe dat gaat rijden ;)
Gaaf project weer :-q

Hier nog ff wat gepiel van gister ( https://www.youtube.com/watch?v=v3AvMVS1bZw
) ... die draai vd picknicktafel kon ik vroeger heel makkelijk maar met een 150mm vork blijft mijn voorwiel steeds "plakken" moet dat echt wat dynamischer/explosiever doen en de "rebound" vd vork beter gebruiken ..... hij lukte eergisteren op een lager tafeltje maar gister had ik ook niet echt de "spirit" blijkbaar :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Hierbij mijn bescheiden bunnyhop. Ik kwam niet hoger vandaag. Ik had geen rolmaat maar het is rond de 30cm .

https://m.pinkbike.com/video/514674/
Plaats reactie