Enduro races

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er zijn vanwege het weer ook veel uitgevallen als ik het me goed herriner.

Je rijdt toch pas bij elite als je een bijpassende licentie hebt ?
Volgens mij start alles op 1 hoop, met dien verstande dat de snelle gasten wel vooraan starten.
Ik dacht op basis van naam of resultaten in het verleden.
Achterin het veld gaat het vooral om het plezier, maar ook daar is er 1 iemand de langzaamste en proberen ze zo hard mogelijk te gaan.


Vraag 1 : ja
Vraag 2 : die jongens zijn snel, heel snel. Zo ongeveer 2x zo snel als mij. Maar de 1e helft van de wedstrijd is al aardig rap.

Ik heb het al vaker gezegd, maar om aan deze wedstrijden mee te doen, moet je de trails goed kunnen rijden, en het leuk vinden om dat zo rap mogelijk te doen. Dat is ook eigenlijk misschien wel het verschil tussen trail en enduro.
Voor de moeilijke dingen is er een chicken run.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Bedankt voor de tips. Nog maar even goed over nadenken en misschien een keer die kant op om zelf eens een route van een voorafgaand jaar te rijden.
tiewrap schreef: do 24 maart 2022, 00:11 Er zijn vanwege het weer ook veel uitgevallen als ik het me goed herriner.

Je rijdt toch pas bij elite als je een bijpassende licentie hebt ?
Volgens mij start alles op 1 hoop, met dien verstande dat de snelle gasten wel vooraan starten.
Dit zag ik in het regelement staan (met behulp van google translate):

Het BEC staat open voor iedereen; vanaf 15 jaar in het jaar. De leeftijdscategorieën worden als volgt verdeeld:
--> Nieuwe indeling van categorieën
DAMES 15 jaar en ouder,
CADETS 15-16 jaar oud
JUNIOREN 17-18 jaar,
ELITES 19-34 jaar oud,
MEESTERS 1 35-44 jaar oud,
MEESTERS 2 45 tot 54 jaar oud,
MASTERS 3 55 jaar en ouder
Maar als iedereen vanaf stage 2 door elkaar heen rijdt waarvan de snelste jongens vooraan, dan maken de categoriën verder inderdaad niet heel veel uit, alleen voor het eindklassement dan.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 23 maart 2022, 23:38 Ik heb deze een paar jaar geleden vanaf GPS gereden. https://es.wikiloc.com/rutas-outdoor/be ... 7-23426501
Aanvulling op mijn vorige bericht, weet iemand of je de routes van voorafgaande jaren mag en kunt rijden? Ik zag namelijk het volgende in de regelementen staan:
Aangezien de routes militair, particulier of beschermd land kunnen innemen, worden de deelnemers eraan herinnerd dat het strikt verboden is om de geautoriseerde paden te verlaten.

Passage is alleen toegestaan ​​op de dag van de race in het belang van het evenement en de duurzaamheid ervan. Het zal daarom verboden zijn om voor en na te rijden. Hij kan worden uitgesloten van deelname aan de volgende evenementen.
en:
HET IS DAAROM VERBODEN OM VOOR EN NA DE WEDSTRIJD ZONDER TOESTEMMING OP DE SPOOR TE RIJDEN, SOMMIGE KRUISWEGEN/PRIVÉ-EIGENSCHAPPEN
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Het is onmogelijk om competitief te zijn in BEC zonder de routes buiten het evenement te rijden in mijn opinie# en voor sommige mensen zijn het ook gewoon hun home trails. De meeste gaan alleen 2~3 maanden voordien en misschien niet het weekend van tevoren...
# Als zelfs een nieuwe stage je 10 man achter elkaar een blinde drop op 10cm precies tussen de wortels ziet landen weet je volgens mij genoeg. Vanzelfsprekend kan men op punten het wat anders tapen waardoor je een bocht of obstakels iets anders moet rijden maar da's 5%...

2) Remouchamps is een officieel trail park aan het worden (zie Trailforks voor de trails), waarbij de trails grotendeels uit vorige edities komen dus die kun je sowieso rijden. Andere zijn inmiddels wel afgesloten, of die nog wel voor het evenement gebruikt kunnen worden of dat er wat nieuws ontstaat ??? (al zullen die ook wel ergens bekend zijn) Maar als je 5 van de 6 kent ben je ook al een stuk verder dan 0 van de 6.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

cheeta schreef: do 24 maart 2022, 11:45 Remouchamps is een officieel trail park aan het worden (zie Trailforks voor de trails), waarbij de trails grotendeels uit vorige edities komen dus die kun je sowieso rijden. Andere zijn inmiddels wel afgesloten...
E.e.a. is redelijk goed uitgezet en 'beveiligd' tegen het creëren van zijspoortjes e.d. middels hekwerk, stenen, etc. Mits je een kaartje hebt (Trailsforks op je telefoon) of een GPX track van de aanrijroute's wijst het zich allemaal zelf en kan er qua legaliteit niet zo veel mis gaan. Sommige trails hebben hier en daar nog wel een 2/3-spoor waar je nog lijnkeus hebt.

La Golden heeft – meen ik – 1 serieuzere drop waar je niet in een oogopslag netjes omheen kan, maar kan kan me voorstellen dat er tijdens de wedstrijd wel een B-lijn is.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

goed om te weten. Maar eens een keer heen gaan!

Zijn de routes bepijlt/aangegeven (of in ieder geval de start)? Of moet je er met gps en bijv. trailforks komen en spreekt het daarna voor zich?
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

In principe zijn de enduro routes niet bepijlt (zal waarschijnlijk wel veranderen als het een officieel trail center is.) dus je zal op trailforks of GPS even moeten kijken voor de klimmen, als je eenmaal een afdaling hebt gevonden is het niet zo heel moeilijk te volgen. Op het moment zijn er wel heel wat trails dicht, alles wat op trailforks staat is legaal op het moment.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bikermarcel schreef: do 24 maart 2022, 13:41 goed om te weten. Maar eens een keer heen gaan!

Zijn de routes bepijlt/aangegeven (of in ieder geval de start)? Of moet je er met gps en bijv. trailforks komen en spreekt het daarna voor zich?
Ik lees hierboven:
...Mits je een kaartje hebt (Trailsforks op je telefoon) of een GPX track van de aanrijroute's wijst het zich allemaal zelf...

Er schiet me een vraag te binnen.
Ben je wel eens in de Ardennen geweest?
Ook buiten de vaste routes?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

ThaSingleTrackMastah schreef: Er schiet me een vraag te binnen.
Ben je wel eens in de Ardennen geweest?
Ook buiten de vaste routes?
De Ardennen ben ik nog nooit geweest. Wel veel bikeparken. Leogang, Geisskopf, winterberg, freiburg en Les Gets en dan niet alleen de flowtrails
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, dat zou genoeg moeten zijn.
Hoewel het in de Ardennen wel vies nat en glad kan zijn op de dag vd wedstrijd.
Maar wat hier al gezegd werd, gewoon van tevoren gaan kijken.
Liefst een gpx van de nieuwe editie, anders een oudere.
Remouchamps, Spa, Chaudfontaine, SartTillman etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 13:35

Weet iemand of convertible helmen ook toegelaten worden in de BEC? Ik denk er aan om in Daverdisse mijn eerste enduro te gaan rijden
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Daverdisse gereden wtosser ?

In Daverdisse (de la Lesse) werd er volgens een ander concept gereden.
Je moest in duo rijden en moest binnen 20seconden van elkaar blijven.
Je kon op iedere willekeurige special starten, voor t eerst dat ik mee maak met de chip in een stuurbordje.
Ik begreep er uit dat de duo's ook met veiligheid te maken had.
Er stonden ook niet overal vrijwilligers.

De weersomstandigheden waren helemaal eens gunstig, een klein buitje tevoren maakte het helemaal perfect.
Daardoor ook minder technisch, hoewel sommige features toch nog best pittig waren.
Zelf miste ik in dit concept wel wat wedstrijdspanning. Er werd nu niet in het frans af geteld :wink:
Mijn uitslag was hetzelfde als altijd, op 3/4 van het veld.
Dit keer wel na een jaar bijna niet fietsen en na een paar specials met meer vertrouwen als voorheen.
Tijd voor mij om geen chickenruns meer te nemen, daar kan ik de meeste tijd pakken nu denk ik.
https://www.tvlux.be/video/sport/cyclis ... 40087.html#

Op naar Remouchamps!
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ziet er heel gaaf uit!

De opleiding heeft helaas de week na BEC Ambleve tentamens ingepland.., dus maar op zoek gaan naar een ander event
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Enduro Ambleve done and dusted :)

Goed geoefend van tevoren, dus ik zat er lekker snel goed in.
Van tevoren verkend (legaal !) en doordat het droog was veel vertrouwen.
Voor mij echt een pracht van een wedstrijd gehad.
130e geworden, wat voor mij ver boven verwachting is.
Het veld is echt sterk bij zo'n wedstrijd.

En manmanman wat is dit een mooie sport zeg :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Tof man! Wat hebben jullie nou uiteindelijk aan KM en hoogtemeters gereden?
Plaats reactie