Trust Performance voorvork

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

gijsje schreef: za 8 februari 2020, 20:50 Da's wel een heel bijzondere constructie :o nog nooit eerder gezien. Ik moest wel 3x kijken om nou vast te stellen hoe dit nu precies werkt... :winkie:
MTB museum in Arnhem heeft er eentje staan ..... en nog meer leuke probeersels uit het verleden. Aanrader :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die stond al op de agenda ! 👍
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

gijsje schreef: za 8 februari 2020, 20:50 Da's wel een heel bijzondere constructie :o nog nooit eerder gezien. Ik moest wel 3x kijken om nou vast te stellen hoe dit nu precies werkt... :winkie:
En een klein filmpje van de bike https://youtu.be/GBQeC5SuzqM
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Naast de Message met 130mm contour travel geschikt voor 110-140 travel frames, hebben ze nu ook de Shout met 178 contour travel geschikt voor 160-180 frames. Wat het ook interessanter maakt is dat ze geschikt zijn voor 27,5 en 29 en 27,5+ wielen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

graduzzi schreef: zo 9 februari 2020, 09:51 Wat het ook interessanter maakt is dat ze geschikt zijn voor 27,5 en 29 en 27,5+ wielen.
Dat geldt eigenlijk voor bijna elke Boost vork...
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

George schreef: za 8 februari 2020, 20:38 Goede, oude tijd...

Afbeelding

https://www.pinkbike.com/news/now-that- ... rst-1.html
Zoiets zit al jaren in veel BMW motoren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Een paar echte klassiekers rijden ook vorken met dit concept.
Afbeelding

En er zijn plenty Linkage vorken in de MTB historie, AMP research, Lawwill Leader, Answer Kilo, USE SUB en vast nog wel een stel waar ik nu niet op kom. Maar een van de meer verkochtte typs is denk ik de Girvin Vector. Ik heb zelf nog gereden met een Proflex Beast als in de archief foto onder. LInkages lijken op een inverted versie van de Trust, zijn rond de head tube opgehangen. Persoonlijk vind ik dat beter bekken.

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

yo-eddy schreef: zo 9 februari 2020, 10:18
graduzzi schreef: zo 9 februari 2020, 09:51 Wat het ook interessanter maakt is dat ze geschikt zijn voor 27,5 en 29 en 27,5+ wielen.
Dat geldt eigenlijk voor bijna elke Boost vork...
In mijn Bos Deville 35 gaat echt geen 29 in hoor, en een Fox 34 gaat er ook geen 29er in. Misschien dat ik iets niet goed doe.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heckler40 schreef: zo 9 februari 2020, 13:56 Ik heb zelf nog gereden met een Proflex Beast als in de archief foto onder. LInkages lijken op een inverted versie van de Trust, zijn rond de head tube opgehangen. Persoonlijk vind ik dat beter bekken.

Afbeelding
Grote verschil wat ik zo als leek zie tussen de Trust en Girvin is de beweging die het wiel kan maken.
Bij een impact op het wiel wil deze naar achteren bewegen.
De Trust is daar op gebouwd, en dat is ook hun grote voordeel zoals ze aangeven.
Bij de Girvin gaat dat niet, omdat de linkage dat niet toe staat, wiel kan alleen naar boven.
Ik zou zo'n Trust best eens willen proberen.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

+1
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jamis Diablo schreef: zo 9 februari 2020, 17:35 Grote verschil wat ik zo als leek zie tussen de Trust en Girvin is de beweging die het wiel kan maken.
Bij een impact op het wiel wil deze naar achteren bewegen.
De Trust is daar op gebouwd, en dat is ook hun grote voordeel zoals ze aangeven.
Bij de Girvin gaat dat niet, omdat de linkage dat niet toe staat, wiel kan alleen naar boven.
Ik zou zo'n Trust best eens willen proberen.
Inderdaad een leek vrees ik, de Vector gaat juist niet alleen naar boven. Girvin maakte in zijn tijd veel marketing rond het “J-shaped axle path” Door het ontwerp van de linkage (hoeken en verschillende lengte van de links onder en boven) beweegt het voorwiel eerst meer naar achteren en verder in de veerweg meer omhoog, als in een letter J. Google maar eens. De claim is dat het helpt met een soepele eerste reactie op obstakels.

De antagonisten wezen er bij de Vector vooral op dat hierdoor bij afdalen op snelheid de wielbasis bij inveren extra verkort en de trail afneemt wat de bike nerveuzer maakt precies waar je op snelheid stabiliteit wilt. De echte Achilleshiel van Grivin was volgens mij de zeer matige demping.

Die discussie krijg je misschien ook voor de Trust, maar stiekem denk ik dat de combinatie van 64 Gr balhoofd vs 71 en 140mm veerweg vs 70mm een veel groter effect op de trail waarde heeft dan het J vorming axle path bij 71gr .

Ik ben zelf niet vies van wat tegendraadse techniek. behalve een Vector had ik ook verschillende Maverick vorken en de upside down RS-1. Heb nog wel naar andere exoten gekeken ook, maar de Trust en ook de Lauf spreken me minder aan. Different strokes for different folks

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Met leek bedoel ik dat ik de mechanische principes niet goed kan uitleggen.
Ik heb zelf ook met een Girvin gereden in een Proflex en een Votec.
Maar daar heb ik alleen een opwaartse beweging gezien.
Zie hier vanaf 6.40 wat ik bedoel: https://youtu.be/TvJLoN5w5jI
Niet om ertegen in te willen gaan, maar omdat ik het wil begrijpen. :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

https://m.youtube.com/watch?v=JUpitAo2-G0
En het is eigenlijk weer terug, maar dan nu ook met de air spring :-q
https://www.pinkbike.com/news/formula-i ... nsion.html
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: ma 10 februari 2020, 00:28 Met leek bedoel ik dat ik de mechanische principes niet goed kan uitleggen.
Ik heb zelf ook met een Girvin gereden in een Proflex en een Votec.
Maar daar heb ik alleen een opwaartse beweging gezien.
Zie hier vanaf 6.40 wat ik bedoel: https://youtu.be/TvJLoN5w5jI
Niet om ertegen in te willen gaan, maar omdat ik het wil begrijpen. :-q
De bovenste link duwt de bovenkant van de vork naar voren totdat die link haaks op de vorkpoten staat, daarna trekt die de vorkpoten juist weer terug. En bij de as gebeurt dus het tegenover gestelde: eerste deel van de slag naar achteren en daarna weer naar voren.

Bij een standaard vork wordt de wielbasis natuurlijk ook iets korter bij inveren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: ma 10 februari 2020, 10:34
Jamis Diablo schreef: ma 10 februari 2020, 00:28 Met leek bedoel ik dat ik de mechanische principes niet goed kan uitleggen.
Ik heb zelf ook met een Girvin gereden in een Proflex en een Votec.
Maar daar heb ik alleen een opwaartse beweging gezien.
Zie hier vanaf 6.40 wat ik bedoel: https://youtu.be/TvJLoN5w5jI
Niet om ertegen in te willen gaan, maar omdat ik het wil begrijpen. :-q
De bovenste link duwt de bovenkant van de vork naar voren totdat die link haaks op de vorkpoten staat, daarna trekt die de vorkpoten juist weer terug. En bij de as gebeurt dus het tegenover gestelde: eerste deel van de slag naar achteren en daarna weer naar voren.

Bij een standaard vork wordt de wielbasis natuurlijk ook iets korter bij inveren.
Aan de onderkant zit ook een link. Kan zo niet zien of ze dezelfde lengte hebben maar in dat geval zou het gelijk opgaan en blijft de balhoofdhoek hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=aEYCqUByp_Q
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie