Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Vanaf volgende week zit ik 3 weken in Frankrijk. De MTB gaat mee, na vorig jaar de bike park vuurdoop in de Pyreneeen is het plan ook dit jaar weer de nodige negatieve hoogtemeters te maken. Eerst in de buurt van bike park La Bresse (Vogezen), daarna vlakbij bike park Les Orres. Iemand ervaring een van deze parks? Welke afdalingen zijn leuk voor iemand met weinig bike park ervaring? En welke afdalingen zijn te doen voor de mini-me? (die net als ik ook vorig jaar zijn vuurdoop kreeg)
Beide parks lijken ook over 'VTT' routes te beschikken die vanaf de lift bereikbaar zijn en in het dal eindigen. Ik neem aan dat daar ook geklommen moet worden. Hoe zijn die routes.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) La Bresse heeft ook aardig wat enduro achtige afdalingen in de omgeving, in verschillende moeilijkheidsklassen, sommige zijn vanuit het bikepark te rijden. Zo is "L'Enduro des Hautes Vosges" die je kant doen door na de lift nog een stukje verder te klimmen de moeite IMHO.

2) Bikepark Hohneck:
* Makkelijker flowtrails naar beneden doen ze niet aan, meeste is "natuurlijk" en met wortels, stenen en bij momenten steil.
* Gewoon met groen beginnen, wanneer dat lekker loopt door naar blauw (Chiteelet), dan Barrage die volgens mij ook een paar 'rode' opties heeft, Schuss zie je onder de lift liggen kun je ter plekke zien of je hem wilt rijden (~ overal omheen rijden) of niet.
* Freeride linen liggen doorgaans behoorlijk vol met jumps en niet van 2 a 3m. Sommige gevallen kun je er door rijden als je genoeg snelheid vermindert of er omheen manoeuvreren maar enig ritme zit er dan niet meer in.
* Normaal is voor het bikepark fullface en beschermers verplicht.
* Volgen mij heb ik kinderen (<10j) op groen gezien maar ik herinner me groen niet zo, daarboven wordt het snel een stuk moeilijker; volgens mij is het aanbod aan tracks wat goed te doen is met kinderen groter in LacBlanc (40min) waar La Easy, La Smooth en La Cool en 4X moeten te doen zijn.

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

mijn eerste gedachte is ook dat lac blanc geschikter is dan la bresse, maar het zijn allebei leuke parken waar je jezelf met wat gezond verstand niet op de groene of blauwe routes in de nesten zal werken.
de rode trails zijn steiler en met veel wortels als dat je ligt kan je daar ook nog een kijkje nemen.

lac blanc is niet de hele week open, in het weekend is het er meestal drukker, maar op ma en di kan je er rustig in je eigen tempo rijden.
https://www.lacblanc-bikepark.com/bike- ... raires.htm

voor les orres geldt hetzelfde, groen en blauw kan iedereen rijden die ook op de utrechtse heuvelrug soepel rond rijdt.
rood zou je met extra veerweg en beschermers ook nog een heel eind moeten komen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3248
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

La Bresse heeft zoiezo 2 mooie rode enduro achtige lijnen.
Kan het me niet goed herrineren, maar dacht dat ze vrij goed te rollen waren, maar ook weer niet makkelijk.
De lijnen onder de lift waren voor mij te lastig om het echt leuk te maken (kan niet springen).
Er liep daar wel een makkelijkere die geschikter voor kinderen zou kunnen zijn.
Niet echt veel dus.

Ben er mogelijk volgende week zelf ook.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@cheeta: zo heb ik het vorig jaar in de Pyreneeen ook aangepakt inderdaad. Groen met de mini-me, blauw was vooral voor mij leuk, rood was bij vlagen leuk uitdagend en soms ver buiten mijn comfort zone. Goede tip van de fullface, ik zag het idd ergens op een van de sites staan. Bescherming had ik al, fullface zojuist besteld, hopelijk is 'ie er voor mijn vertrek. (Huren kan natuurlijk ook, maar dat vinnik nie fijn, en ik zal 'em nog wel eens vaker gaan gebruiken hoop ik)

Zin an!

@tiewrap: nou, wie weet tot volgende week dan :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

In de buurt van La Bresse liggen ook wat leuke wandelpaden waar je netjes naar beneden kan. Je zou dan met de lift omhoog kunnen, even doorfietsen over de "route de cretes" en dan naar beneden.

Hier kan je wel iets uithalen:

https://www.strava.com/activities/2396360033

https://www.strava.com/activities/2398872738

https://www.strava.com/activities/2393506249
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Persoonlijk vind ik de blauwe "Barrage" makkelijker dan de blauwe "Chitelets" in La Bresse.
full face helm is inderdaad verplicht trouwens.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Bij mij net omgekeerd :-D Maar ik betwijfel of kinderen veel plezier gaan hebben in la Bresse als ze nog niet veel bike park ervaring hebben, tenzij ze altijd die groene doen maar daar gaat de lol wel snel af zijn.

Is er iemand op de hoogte of er voor la Bresse restricties zijn ivm covid? Ik kan op de site of op hun Facebook er niks van terug vinden. Voor ferme Libert moet je reserveren en zijn handschoenen verplicht, in winterberg/willingen ook handschoenen en mondmasker. Ik zou de week van 13juli een paar dagen la Bresse willen doen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Goede vraag (pending reply La Bresse)...
Bij LacBlanc staat er wel wat op de site: https://www.lacblanc-bikepark.com/bike- ... les-v2.pdf


De blauwe trails, moet een ieder maar zelf kijken wat er makkelijker uitziet gezien er geen eenduidigheid is...
* Chitelet: https://www.youtube.com/watch?v=szZki2uiRiU
* Barrage: https://www.youtube.com/watch?v=_fCqb9yikuw


La Cool in LacBlanc ter vergelijking: https://www.youtube.com/watch?v=Qu340Mn01Ic
(en daar zitten La Easy en La Smooth nog duidelijk onder)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Geen beperking op het aantal toegelaten rijders per dag in lac blanc, enkel de 'gewone' maatregelen. Dat valt dan best mee. Ik vermoed dat het voor la Bresse wel ongeveer hetzelfde zal zijn. Merci!
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Gaan er nog meer van hier morgen naar Bikepark Winterberg?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik heb begrepen dat er veranderingen zijn aangebracht in de Barrage (bike park La Bresse), dit las ik tenminste op hun FB pagina (eerst verkennen voordat de remmen worden losgelaten). Ik ben er zelf nog niet geweest.
Lac Blanc is meer geschikt voor beginners, daar is echt geen twijfel over.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

38x10 schreef: wo 1 juli 2020, 22:48 Vanaf volgende week zit ik 3 weken in Frankrijk. De MTB gaat mee, na vorig jaar de bike park vuurdoop in de Pyreneeen is het plan ook dit jaar weer de nodige negatieve hoogtemeters te maken. Eerst in de buurt van bike park La Bresse (Vogezen), daarna vlakbij bike park Les Orres. Iemand ervaring een van deze parks? Welke afdalingen zijn leuk voor iemand met weinig bike park ervaring? En welke afdalingen zijn te doen voor de mini-me? (die net als ik ook vorig jaar zijn vuurdoop kreeg)
Beide parks lijken ook over 'VTT' routes te beschikken die vanaf de lift bereikbaar zijn en in het dal eindigen. Ik neem aan dat daar ook geklommen moet worden. Hoe zijn die routes.
ik zit tot de 24e bij Les Orres. Geen ervaring daar, dus ik laat me ook verrassen :) staat zat op YT in ieder geval
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hurck schreef: vr 3 juli 2020, 10:00 Bij mij net omgekeerd :-D Maar ik betwijfel of kinderen veel plezier gaan hebben in la Bresse als ze nog niet veel bike park ervaring hebben, tenzij ze altijd die groene doen maar daar gaat de lol wel snel af zijn.

(...)
De mini-me is voor zijn leeftijd erg ervaren, maar ook pas 7 jaar oud. M.a.w., als we een paar keer groen dan, dan vintie dat ook vast vet, en alles extra is mooi meegenomen! Ik ga uiteraard eerst zelf een keertje verkennen. Full face helmpies zijn net afgeleverd door de postbode, dus we zijn er klaar voor! :-q
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Een paar keer de groene run en dan beneden de pumptrack nog enkele keren en dan is zijn/haar kaars misschien toch al uit gezien de leeftijd. Veel plezier :-q
Plaats reactie