Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Houwwie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 15:31

Iemand interesse om dit weekend naar lac Blanc in de Vogezen te gaan? Ik rij het liefst de freestyle line de hele dag, maar alles is ok. Idee is vrijdagmiddag/avond heen. Zaterdag en zondag rijden, zondagmiddag/avond weer naar huis. Heb een camper waar alles in en oppast. Wel een ford nugget, miss een tentje voor erbij wel handig. Parkeren gewoon onderaan de lift.

Hoor het graag!

Ciao,
Ewoud

Misschien beter/ook een oproep in Let's Ride plaatsen?
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Houwwie schreef: wo 10 augustus 2022, 11:49 * naar lac Blanc in de Vogezen te gaan? Ik rij het liefst de freestyle line*
Even uit nieuwsgierigheid; welke lijn is de freestyle? Ik ken alleen onderstaande lijnen (volgens website lac blanc):

SMOOTH Wide slope for beginners, accessible in all-terrain wheelchairs
EASY Beginners track, first wooden modules to progress, one of the favorites!
COOL Blue Flowtrail, readings, more readings!
FLOW A descent with jumps, slope, flow and fun!
FAT A must-have in the bikepark for those who spend their time in the air!
ROOTS May freeride be with us! Between footbridges and natural riding, let's go for a beautiful long and technical walk!
4X Bumps and bends, for a smooth finish!
NUTS Used for the French DH cups, it is reserved for pure descenders!
R'LINE An XL version of La Fat, with no loopholes!
Houwwie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 15:31

Ik bedoel ik de la fat. Op youtube genoeg te vinden. Cheers
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Houwwie schreef: wo 10 augustus 2022, 15:06 Ik bedoel ik de la fat. Op youtube genoeg te vinden. Cheers
Ik ken 'm. geen youtube voor nodig :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Houwwie schreef: wo 10 augustus 2022, 15:06 Ik bedoel ik de la fat. Op youtube genoeg te vinden. Cheers
La Fat rules. Maar Roots ook. :bier:
Houwwie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 15:31

La fat is inderdaad goud.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Net twee dagen Hafjell (Noorwegen) achter de rug. Wat een vet park is dat. Heel veel enduro spul (zeker de helft van de trails heeft rock gardens en/of worteltapijten), maar er zijn ook wat flow trails (wel op zijn Noors, dus bij lange na niet zo smooth als bijv. Winterberg). Ik vond het wel een lastig park (vergelijkbaar met La Bresse of mss iets lastiger). In totaal 19 trails, van groen gravel tot diepzwart.
Was onderdeel van onze tocht door Noorwegen met het gezin, dus ik was met junior (9).

(Hele) korte impressie (moet nog even moed vinden om om een mooie compilatie te maken):

https://gopro.com/v/pJW5WNDdlpb2G
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Puur uit interesse een vraag.

Hoe goed is een bikepark te rijden met een CX fiets?

Ik heb mijn oude alu hardtail gehouden als winterfiets, maar hierbij was ook meteen de vraag, is het te doen om er een bikepark mee te rijden?

Ik heb hem al een paar keer over Mook en Netersel gezet, maar ik vraag me dan af of ik qua travel tekort ga komen omdat de vork maar 100mm is.

Wielen zijn het probleem niet, die zijn op all-mountain gebouwd (DT-Swiss xm421 36 spaaks met een 350 naaf).

Remupgrade is inmiddels voor achter al gedaan (4-pots, 2 pots was kapot) en op mijn voorrem voel ik de noodzaak nog niet zo.

Banden combi is Maxxis Ardent race 2.4 voor, Ikon 2.35 achter.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik neem aan dat je een XC-fiets bedoelt, en geen cyclocrosser?

Ik zou er weinig lol aan beleven. Maar dat ben ik. Ik fiets op de heuvelrug al met 160/148.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Peelrijder schreef: wo 31 augustus 2022, 12:11
Remupgrade is inmiddels voor achter al gedaan (4-pots, 2 pots was kapot) en op mijn voorrem voel ik de noodzaak nog niet zo.
Ik zou die ene 4-pods dan altijd voor monteren.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Junior rijdt met een 100 mm hardtail in de parks, maar die weegt dertig kilo... Bij "ietsje" meer gewicht is wat veerweg wel fijn. Een beetje meer downhill-reichte geo waarschijnlijk ook, al weet ik me nog redelijk te redden op de downcountry Tallboy

Overigens zie je in sommige parks wel XC fietsen rijden, maar die nemen dan eigenlijk altijd de groene flow-routes.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Peelrijder schreef: wo 31 augustus 2022, 12:11 Puur uit interesse een vraag.

Hoe goed is een bikepark te rijden met een CX fiets?

Ik heb mijn oude alu hardtail gehouden als winterfiets, maar hierbij was ook meteen de vraag, is het te doen om er een bikepark mee te rijden?

Ik heb hem al een paar keer over Mook en Netersel gezet, maar ik vraag me dan af of ik qua travel tekort ga komen omdat de vork maar 100mm is.

Wielen zijn het probleem niet, die zijn op all-mountain gebouwd (DT-Swiss xm421 36 spaaks met een 350 naaf).

Remupgrade is inmiddels voor achter al gedaan (4-pots, 2 pots was kapot) en op mijn voorrem voel ik de noodzaak nog niet zo.

Banden combi is Maxxis Ardent race 2.4 voor, Ikon 2.35 achter.
Remkracht is 1 ding, je moet het ook nog kunnen overbrengen op de ondergrond. Ikon en AR hebben wel erg weinig profiel. Een setje trailbandjes ala Ardent, NoNi of trailkings hebben meer grip en rij je minder snel kapot.

Verder hangt het van het desbetreffende bikepark/trails af, het ene park is het andere niet. (Groen/(licht)blauwe flowtrails zoals de schneewitchen, Fairy en SRAM flow country in Winterberg, flow en flow country Willingen en de blauwe lijnen in Solden zullen best gaan maar, zoals gezegd, zou ik wel een wat grover profiel monteren. Parken als Portes du soleil enzo is weer heel andere koek (technisch gezien zal het wel gaan maar of je dan ook nog lol hebt?)

Vergeet ook de brakebumps niet, die zijn van een andere categorie dan op bv Mook of UHR. Zeker aan het einde van het seizoen. Ergo: 100mm kan wel (beperkt) maar houdt zeker niet over.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb Bikepark VAM-berg (ik verzin die benaming niet) en eentje in Twente (naam kwijt) hoogstpersoonlijk met een kromstuurfiets gedaan en ik ben er zeker van dat je de makkelijke lijn in Mook (is dat rood, wat groen had moeten zijn?) ook met een CX probleemloos beneden kunt komen, net zoals een Willingen flowtrail en aan de SuperMorzine zijde heb ik het een Brit op een van de flowtrails zien doen (gewoon omdat het kan, toen z'n DH stuk was). Anderzijs is op andere plaatsen als La Thuile, ... de kans dat iets breekt (fiets en/of berijder) volgens mij toch op z'n minst substantieel te noemen...

Waarmee je eigenlijk twee punten komt:
a) wat versta je onder een bikepark, want erg eenduidig is dat niet nadat ook 3 kombochten, 2 tafels en een roller op een vlak stuk land bikepark zijn gaan heten.
b) is het gewoon omdat het kan, of ...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

"Echte" bikeparks waar ik XC-fietsen hardtails van "groen" af heb zien rijden: Les Orres, Lac Blanc, Hafjell. In Lac Blanc is blauw ook nog wel te doen, in de andere twee is het niet aan te raden. In Winterberg rijden ze ook van Blauw af, maar dat is omdat in Winterberg alles een kleurtje is opgeschoven ;-)

(Dat is buiten wat klein grut gerekend dat ook gewoon de lastige afdalingen op een 100mm hardtail rijdt. Maar het scheelt nogal als je 2/3x zo licht en een cm of 50 korter bent :-) )

Wel een dropper monteren (of het zadel gewoon max omlaag zetten)!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

In Solden ook hele groepen...gewoon in lycra al dan niet icm een fullface en kniebeschermers :~
Plaats reactie