Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: di 7 juni 2022, 12:22
Lars TB schreef: di 7 juni 2022, 11:32

Inderdaad voor de flow/jump-lijnen de compressie een paar slagen dicht en de rebound iets langzamer, voor en achter. En voor de DH-lijn alles weer snel zetten, open(-er). Dat maakt een wereld van verschil!
Die Lapierre die zowel Diablo als ik hebben is gemaakt als echte Downhill-racer. Heeft ook gelijk een paar worldcups gewonnen. Dat ding is gemaakt om op de grond te blijven, immers in de lucht verlies je snelheid. Alles aan dat ding is gemaakt om zo snel mogelijk weer op de grond te komen en snelheid op te pikken. Ronduit lastig om mee te springen tenzij je achterlijk hard gaat. Maar ermee op hoge snelheid echt ruw terrein rijden: super.
Weet je wat nou het mooie is: mijn advies werkt perfect voor de Lapierre van Diablo, maar gaat inderdaad nooit werken voor de jouwe!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: di 7 juni 2022, 14:14
MVMVML schreef: di 7 juni 2022, 12:22
Die Lapierre die zowel Diablo als ik hebben is gemaakt als echte Downhill-racer. Heeft ook gelijk een paar worldcups gewonnen. Dat ding is gemaakt om op de grond te blijven, immers in de lucht verlies je snelheid. Alles aan dat ding is gemaakt om zo snel mogelijk weer op de grond te komen en snelheid op te pikken. Ronduit lastig om mee te springen tenzij je achterlijk hard gaat. Maar ermee op hoge snelheid echt ruw terrein rijden: super.
Weet je wat nou het mooie is: mijn advies werkt perfect voor de Lapierre van Diablo, maar gaat inderdaad nooit werken voor de jouwe!
Ok man. Jij weet het, want je hebt enorm veel ervaring met die fietsen. :bier:
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 896
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ja, ik snap jouw beredenering ook niet.

Jouw Lapierre heeft World Cups gewonnen, is gemaakt voor snelheid dus er is niet mee te springen?
Mijn V10 heeft nog veel meer World Cups gewonnen, is gemaakt voor snelheid maar springen is geen enkel probleem…
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik snap weinig van Fully's maar hier een filmpje van een bejaarde en een kind van 11 die hun Demo's met heul veul vering prima van de grond krijgen ..... .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wanneer je met een relatief lage snelheid gewoon op een jump afrijdt en er op hoopt gelanceerd te worden dan is het niet onrealistisch dat een "short" travel fiets nog de lucht in wordt gekatapulteerd terwijl een DH machine bijna alles absorbeert.

Maar feitelijk ben je er dan gewoon op aan het hopen dat oploop en snelheid het werk doen terwijl je zelf gewoon passagier bent, wanneer je zelf actief je afzet bepaalt dan zijn er an sich trucks om dat voor een groot deel te ondervangen... Compressiedemping verhogen wanneer je puur jumptrail rijdt, helpt an sich ook.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Uiteraard kan je er wel mee springen, maar wat ik bedoel is dat vanwege het specifieke veersysteem op deze Lap, het lastiger is dan bij veel anderen. Heb ook op een Commencal Furious gezeten en die is opmerkelijk 'poppy-er'.

Je moet echt flinke snelheid hebben om dat ding de lucht in te krijgen, want bij lage pakt de vering echt zoveel van de schans op. Sowieso komt dat ding het beste naar zijn recht op hogere snelheden, echt ruw terrein en steile afdalingen.

Maar ik ben dan ook een slechte springer, dat zal ongetwijfeld het grootste probleem zijn :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 08:33 Maar ik ben dan ook een slechte springer, dat zal ongetwijfeld het grootste probleem zijn :winkie:
Nee, het grootste probleem is dat je er geen verstand van hebt en niet luistert naar mensen die er wel verstand van hebben :roll:
MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 08:33 Uiteraard kan je er wel mee springen, maar wat ik bedoel is dat vanwege het specifieke veersysteem op deze Lap, het lastiger is dan bij veel anderen. Heb ook op een Commencal Furious gezeten en die is opmerkelijk 'poppy-er'.

Je moet echt flinke snelheid hebben om dat ding de lucht in te krijgen, want bij lage pakt de vering echt zoveel van de schans op. Sowieso komt dat ding het beste naar zijn recht op hogere snelheden, echt ruw terrein en steile afdalingen.
tldr: je moet vering en demping scheiden.

Ja, de vering is zo gemaakt dat deze optimaal grotere klappen op hogere snelheid kan verwerken. Het veersysteem is vrij lineair, het bouwt weinig extra 'weerstand' op om makkelijk veel veerweg te gebruiken.

Met de demping van de demper controleer je het veersysteem. Je kunt op die oliedruk zoveel tegenwerking creëren dat een demper nauwelijks inveert, ondanks dat het veersysteem wel zou kunnen inveren. En het mooie is dat je bij een goede demper ook nog kan bepalen wanneer de vering dan wel of niet (of minder) reageert. De olie zou alleen weerstand kunnen leveren als je heel langzaam op de vering duwt. Maar het dempingssysteem dan wel open gooit als de vering snel in wordt gedrukt. Of andersom. Hiermee kun je dus bepalen dat als je je afzet tegen een springbult (dat is een vrij langzame beweging, vindt plaats over bij wijze van spreken een meter om de fiets te preloaden) de fiets nauwelijks inzakt. Maar deze bij de landing dan wel enigszins inveert omdat dat zeg binnen 10 cm moet gebeuren. Dat zal dan ongeveer het middengebied van de compressie demping zijn. Raak je met die afstelling een boomwortel op hogere snelheid en de 'high speed compresssion' staat 'open' (weinig demping), dan zal de demper toch open gaan en zorgen dat de boomwortel opgeslokt wordt. Rijd je met die afstelling iets langzamer door een rockgarden, dan lijkt het net of je nauwelijks veerweg hebt omdat de vering nauwelijks door de demper heen gedrukt kan worden.
Bij een slechte/minder goede demper heb je dan ook nog dat het ene stelbereik invloed heeft op het andere en als je dan de 'low speed compression' dicht draait zul je dit ook merken bij de HSC.

En dan de andere kant op: rebound. Rijd je over een wortel dan wil je dat het wiel deze opslokt, maar direct na de wortel de band ook weer de grond raakt. Hiervoor moet de vering snel uitveren. Hierdoor houd je grip en controle. Maar als je met die setup van 2 meter hoog naar beneden komt vallen de na het opvangen van de klap de vering weer snel uitveert, dan word je een soort van gelanceerd (zie diverse YT filmpjes). Hier wil je dus dat de vering iets rustiger terugkomt. En dan ook weer andersom: rijd je met meer rebounddemping over de boomwortel, dan komt het achterwiel niet meteen terug en blijft dus even boven de grond zweven. En als dat in een bocht of tijdens het remmen gebeurt, dan heb je dus even geen grip.

Deze wetmatigheden gelden ook voor downhill fietsen. En op een dh-bak waar ze de rampage mee rijden staat de vering en demping dus compleet anders dan op diezelfde fiets waar ze een worldcup mee rijden.
MVMVML schreef: di 7 juni 2022, 16:05 Ok man. Jij weet het, want je hebt enorm veel ervaring met die fietsen. :bier:
Ik had al een downhill fiets in 1997, een echte. Nu jij weer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 8 juni 2022, 09:57
MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 08:33 Maar ik ben dan ook een slechte springer, dat zal ongetwijfeld het grootste probleem zijn :winkie:
Nee, het grootste probleem is dat je er geen verstand van hebt en niet luistert naar mensen die er wel verstand van hebben :roll:

Ik had al een downhill fiets in 1997, een echte. Nu jij weer.
Rustig aan met je bloeddruk, dit is niet gezond hoor. Maar goed zonnestraaltje, ik geef je wel gelijk. Ook al beaamt zo'n beetje iedereen die erop gereden heeft het. Verder niets mis mee, gewoon een constatering. Uit de praktijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 10:17
Lars TB schreef: wo 8 juni 2022, 09:57

Nee, het grootste probleem is dat je er geen verstand van hebt en niet luistert naar mensen die er wel verstand van hebben :roll:

Ik had al een downhill fiets in 1997, een echte. Nu jij weer.
Rustig aan met je bloeddruk, dit is niet gezond hoor. Maar goed zonnestraaltje, ik geef je wel gelijk. Ook al beaamt zo'n beetje iedereen die erop gereden heeft het. Verder niets mis mee, gewoon een constatering. Uit de praktijk.
Blijf je nu zeggen dat mijn verhaal niet klopt?

Welk gedeelte begrijp je niet?


Mijn doel hier is vooral uit te leggen hoe het zit en de onzin eruit te halen. Als jij dan dom blijft doen dan blijft dit soort materie voor iedereen die jij spreekt wat vaag.
En in jouw beleving klopt jouw verhaal waarschijnlijk omdat je een demper hebt waar je te weinig mee kunt spelen (of je er sowieso niet mee speelt). Dat betekent nog niet dat mijn uitleg niet klopt, dat betekent dat jij niet kunt verifiëren dat mijn uitleg klopt.


En dan nog hoef jij er niets mee te doen. Maar anderen kunnen profiteren van mijn uitleg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat je fiets nu zo is zoals hij is, dat geloven we wel. Dat iedereen dat beaamt is ook logisch.
Wat Lars probeert duidelijk te maken is dat je aan de knopjes kunt draaien om je fiets anders te laten reageren.

Maar misschien is de demper gaar en is alleen dit hoe het spul nog een beetje werkt.
Dan denk jij dat je het optimaal hebt ingesteld en Lars denkt "waarom?".

Enige oplossing is samen het bikepark in :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 juni 2022, 13:58 Dat je fiets nu zo is zoals hij is, dat geloven we wel. Dat iedereen dat beaamt is ook logisch.
Enige oplossing is samen het bikepark in :bier:
Lijkt me echt supergezellig :lol: Dat gaat ongetwijfeld enorm lachen worden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Na een paar biertjes, en een broodje hamburger, valt Lars best wel mee hoor. :wink:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 14:14 Lijkt me echt supergezellig :lol: Dat gaat ongetwijfeld enorm lachen worden.
Wij hebben jou in Lac Blanc zien rijden op je overbemeten apparaat en dat was inderdaad enorm lachen :kiss:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Paar biertjes, beetje aan de knopjes draaien, dan proefrijden.
Dat wordt lachen :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Joepie de schreef: wo 8 juni 2022, 15:00
MVMVML schreef: wo 8 juni 2022, 14:14 Lijkt me echt supergezellig :lol: Dat gaat ongetwijfeld enorm lachen worden.
Wij hebben jou in Lac Blanc zien rijden op je overbemeten apparaat en dat was inderdaad enorm lachen :kiss:
Zit je nou m'n vrouw te fatshamen? 🤨🤔
Plaats reactie