Enduro/XC Trail routes NL

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk filmpje!

Binnenkort even checken!

Bedankt voor de tip.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

R-HARMS schreef: zo 27 december 2020, 10:44 De nieuwe rode lus op de Rheden route al gezien? Ze leggen daar zeer leuke stukjes aan welke "on" Nederlands zijn en bijna Enduro te noemen!
We hebben het in beeld proberen te brengen :D Check onze nieuwe video E-MUD:

https://youtu.be/98nZoqJnU4E

Afbeelding
Leuk hoor! Zowel track als filmpje! Krijg er zo zin in om eens op te zoeken.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Idd heel leuk filmpje en de track onmiddelijk toegevoegd aan het 'must-do' lijstje. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, nou... zeker leuk! Maar enduro….? XC Trail dekt de lading wel goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

dit is toch echt xc volgens mij,
leuk maar om hier iets van enduro in te zien nee
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Die trail ligt er nu ongeveer een jaar en fiets hem best vaak. in het begin was het vooral een Xc achtig ding. Inmiddels liggen er allerlei leuke trapjes en wat dropjes en recent hebben ze er grotere dorps naast elkaar (3 stuks, van klein, middel en groter) aan toegevoegd. Nu is er wel sprake van een echte trail-achtige route. Als je beetje door rijdt dan heb je er echt een pittig rondje aan (komt ook door de klim). Maar das geen enduro, hoeft ook niet, dit is voor Nederlandse begrippen heel gaaf.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik vind dit ook een mooie toevoeging, zeker gezien het verdwijnen van de oude zuiderlijke stuuwwal.

Om toch te zeiken nu iedereen de term 'enduro' misbruikt (enduro is een wedstrijdformaat - geen timing = geen enduro :winkie: ): Wat in Nederland vooral ontbreekt is de noodzaak/mogelijkheid tot lijnkeus. Alles is in flinke mate gladgestreken of opgevuld. Natuurlijk zit er een bepaald risico in bovengenoemde drops, of in HS@UHR met Mach 5 in vliegen – ik zeg ook niet dat je er geen skills voor nodig hebt! – maar a la 'enduro' een ruwe lijn voor je interpreteren en de veiligste of snelste lijn er uit halen is bijna nergens mogelijk. Het blijft allemaal spoor volgen en naar de middellijn sturen.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

eRicW schreef: do 31 december 2020, 12:22 Ik vind dit ook een mooie toevoeging, zeker gezien het verdwijnen van de oude zuiderlijke stuuwwal.

Om toch te zeiken nu iedereen de term 'enduro' misbruikt (enduro is een wedstrijdformaat - geen timing = geen enduro :winkie: ): Wat in Nederland vooral ontbreekt is de noodzaak/mogelijkheid tot lijnkeus. Alles is in flinke mate gladgestreken of opgevuld. Natuurlijk zit er een bepaald risico in bovengenoemde drops, of in HS@UHR met Mach 5 in vliegen – ik zeg ook niet dat je er geen skills voor nodig hebt! – maar a la 'enduro' een ruwe lijn voor je interpreteren en de veiligste of snelste lijn er uit halen is bijna nergens mogelijk. Het blijft allemaal spoor volgen en naar de middellijn sturen.
Technisch gezien heb je gelijk: Enduro is een wedstrijd formaat.
Maar de term wordt (oa ook door mij) vaak gebruikt voor de manier van rijden: technische trails die naar beneden lopen aan elkaar plakken door verbindingsstukken die omhoog lopen. Dus up/down.
Trails rijden (wat we in NL dus doen door gebrek aan hoogteverschil) is ook heel veel vlak/traverseren en dus over het algemeen: continu trappen.
Andere manier van rijden dus :bier:
Ride a bike!
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

hwpaints schreef: di 29 december 2020, 10:50 dit is toch echt xc volgens mij,
leuk maar om hier iets van enduro in te zien nee
Sinds wanneer zitten er drops, berms en jumps in een xc parcour? 😉
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Juan007 schreef: do 31 december 2020, 18:29
hwpaints schreef: di 29 december 2020, 10:50 dit is toch echt xc volgens mij,
leuk maar om hier iets van enduro in te zien nee
Sinds wanneer zitten er drops, berms en jumps in een xc parcour? 😉
Sinds heel lang, zie de XC-wereldbekerwedstrijden :wink: . En op meer steeds meer parcoursen in Nl begin je het tegen te komen. Wat mij betreft wel een aanwinst.
En aardig technische trails op en af rijden, dat doe ik best vaak, al XC-end alhier in de omgeving (Zuid L eo). Maar dat is nog steeds geen 'enduro'.

Even los van het wedstrijdformat: het wordt pas enduro-waardig terrein als het bovengemiddeld onvoorspelbaar technisch (op en) af wordt. Pak en beet rood-plus trails, zwarte trails, en erger, naar internationale maatstaven gemeten.
In Nl vind je simpelweg geen endurowaardige parcoursen, een hoogst uitzonderlijke enkele lijn daargelaten, wellicht.
Je moet 's lands grens over, om dat op te zoeken.
Of je moet een enkel 'geheim' aangelegd parkje weten te liggen. Ken er wel een paar, maar delen wordt niet op prijs gesteld, betreft geen formele vaste parcoursen.
Spaarnwoude bv is ook zo'n uitzondering, formeel aangelegd en vrij toegankelijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Juan007 schreef: do 31 december 2020, 18:29Sinds wanneer zitten er drops, berms en jumps in een xc parcour? 😉
Misschien tijd om eens te gaan kijken wat XC(O) nu werkelijk is... :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Er zijn veel blauwe trails(international/trailforks) op EWS-races.

XC Racing op technische secties ziet eruit als paralympische sport in vergelijking met EWS & DHI.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

Juan007 schreef: do 31 december 2020, 18:29
hwpaints schreef: di 29 december 2020, 10:50 dit is toch echt xc volgens mij,
leuk maar om hier iets van enduro in te zien nee
Sinds wanneer zitten er drops, berms en jumps in een xc parcour? 😉
tja dat is xc,
het meeste wat hier gebeurt is boswielrennen zelfs de landelijke jeugdwedstrijden zijn technischer als 99% van de vaste route's hier in Nederland, denk zelfs dat een groot deel van mountainbike Nederland de drops en rockgardens gaan lopen terwijl de 12 jarige jeugd er af knalt.
ik zou eens gaan kijken bij een wedstrijdje van de jeugd denk dat je verschiet. [Apeldoorn ofzo]
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Hier in Zuid-Limburg liggen echt wel stukken die technisch te vergelijken zijn met de betere Ardennen spots. Beetje zoeken of aansluiten bij wat locals, vaak liggen de leukste stukken zo ongeveer naast de vaste routes.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Plaats reactie