Nieuwe DH-bike kopen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
DH_Tim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 18:21

Dag lezer,

Ik ben opzoek naar een nieuwe downhill-bike.

Ik heb zelf al wat 'nodige ervaring' op gedaan: Trysil in Noorwegen, Solden, Kronplatz, Tignes, Chamonix. En nu wil ik het serieuzer aanpakken, dus een downhill fiets aanschaffen. Ook heb ik al lessen gehad. Voor de komende zomer staat Are in Zweden op programma, mits de grenzen opengaan natuurlijk :-D .

Helaas kan ik weinig bike-winkels vinden met downhill-bikes in Nederland. Hebben jullie nog wat tips, wat betreft winkels in Nederland of in Duitsland. Afstand is voor mij geen probleem. En wat vinden jullie van een tweedehands downhill fiets? Is dat handig, ja of nee? Verder bezit ik al over een XC-bike, dus ik hoef niet nog een bike waarmee ik de berg op moet.

Dank. :-q

Mvg,

Tim
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

viewtopic.php?f=20&t=141921&p=2394439#p2394439


Hier staat nog een leuke op het forum. Als de maat goed is, koop je er een erg goede aan. Is geen full-on DH bike, meer bikepark met achteraan 180 mm, goed wendbaar, iets speelser dan een DH-bike. En je kunt er nog alle kanten mee op. Daarnaast is deze fiets weinig gebruikt en maakt Banshee zeer degelijk spul.

Gebruikt is vaak wel een optie, meestal zijn DH-bikes extra stevig gebouwd en worden niet heel veel gebruikt (wel intensief). Maar koop ze dan weer niet te oud. Sowieso is er de afgelopen jaren wel wat veranderd wat geometrie en veerelementen betreft. Iets van ouder dan 5 jaar is minder modern. Maar afhankelijk van hoe fanatiek je bent kun je er nog mega lol mee hebben. Hooguit is de ultieme snelheid er wat minder.


Nieuw moet je inderdaad bijna uit de folder kiezen. Bij Rose Versand hadden ze wel DH-bikes die je kon bekijken en proef zitten, maar dat vind je verder alleen bij downhillgebieden, nauwelijks in het vlakke NL, België of Duitsland. Eerder op de gok. Echt fout kun je niet gaan, zijn min of meer dezelfde fietsen, maar het karakter kan wel verschillen. Maar daar geeft een test op een website toch vaak wel een aardig antwoord op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien kun je nog wat meer info geven over je budget en hoe vaak je denkt te gaan downhillen en wat je daar precies mee bedoelt (flow, ruige, natuurlijke trails)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mocht je het vervelend vinden om een los frame te kopen en hem zelf te bouwen, ik ben aan t overwegen om hem weer op te bouwen en op die manier te verkopen.
Prima bike met een bekende geschiedenis :). Ik heb hem o.a. gebruikt bij de Minidownhill cup in WIjchen en de City Downhill in Nijmegen en omdat dat vooral de actie is die ik zal rijden, heb ik besloten iets lichters te nemen, want die Darkside is wel echt overkill voor die dingen hier.
Maar een ding is zeker, hij is oersterk en door de in hoogte verstelbare dropouts kun je hem slacker en minder slack zetten. Daardoor is hij met 160mm vork en met een 200mm vork ook nog heel goed te rijden, al hoort er officieel een 180mm in.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Mocht je 2de hands kopen: kijk op https://bikemarkt.mtb-news.de
Keuze is reuze!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Neem aan dat je fietsen gehuurd hebt, kun je er daar niet 1 van doen?
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

paulus1981 schreef: do 28 mei 2020, 21:45 Neem aan dat je fietsen gehuurd hebt, kun je er daar niet 1 van doen?
Was ook mijn suggestie. Of huur een keer bij bikeparks in de buurt, zoals Willingen en Winterberg (die overigens ook na elk seizoen hun huur bikes verkopen...wel goed gebruikt dan natuurlijk maar toch)
DH_Tim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 18:21

paulus1981 schreef: do 28 mei 2020, 21:45 Neem aan dat je fietsen gehuurd hebt, kun je er daar niet 1 van doen?
Dat wilde ik ook toen ik afgelopen zomer in Solden was, totdat de fietsendrager het begaf onderweg naar Solden was... Had toen mijn XC-bike los in mijn auto terug naar NL gedaan. Gelukkig had ik nog garantie, en om dan een nieuwe fietsendrager te kopen in Solden... Heb ik maar de aankoop even uitgesteld.
DH_Tim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 18:21

Mark-V schreef: do 28 mei 2020, 21:35 Mocht je het vervelend vinden om een los frame te kopen en hem zelf te bouwen, ik ben aan t overwegen om hem weer op te bouwen en op die manier te verkopen.
Prima bike met een bekende geschiedenis :). Ik heb hem o.a. gebruikt bij de Minidownhill cup in WIjchen en de City Downhill in Nijmegen en omdat dat vooral de actie is die ik zal rijden, heb ik besloten iets lichters te nemen, want die Darkside is wel echt overkill voor die dingen hier.
Maar een ding is zeker, hij is oersterk en door de in hoogte verstelbare dropouts kun je hem slacker en minder slack zetten. Daardoor is hij met 160mm vork en met een 200mm vork ook nog heel goed te rijden, al hoort er officieel een 180mm in.
Kunt u mij hier meer over vertellen?
DH_Tim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 18:21

Lars TB schreef: do 28 mei 2020, 21:08 Misschien kun je nog wat meer info geven over je budget en hoe vaak je denkt te gaan downhillen en wat je daar precies mee bedoelt (flow, ruige, natuurlijke trails)
- Mijn budget is wel max 5000 euro. En dan denk ik, dat ik wel wat aardig geld kan overhouden.
- Zo gauw ik in de bergen ben, wil ik eigenlijk altijd wel downhillen, denk dan aan minimaal 2 weken, met dagen verspreidt over een jaar. Maar dit kan ook weer oplopen. Ik probeer het nu wat serieuzer aan te pakken.
- Ik heb eigenlijk geen voorkeur qua ondergrond met downhillen, ik vind alles wel leuk.
DH_Tim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 18:21

Lars TB schreef: do 28 mei 2020, 20:20 viewtopic.php?f=20&t=141921&p=2394439#p2394439


Hier staat nog een leuke op het forum. Als de maat goed is, koop je er een erg goede aan. Is geen full-on DH bike, meer bikepark met achteraan 180 mm, goed wendbaar, iets speelser dan een DH-bike. En je kunt er nog alle kanten mee op. Daarnaast is deze fiets weinig gebruikt en maakt Banshee zeer degelijk spul.

Gebruikt is vaak wel een optie, meestal zijn DH-bikes extra stevig gebouwd en worden niet heel veel gebruikt (wel intensief). Maar koop ze dan weer niet te oud. Sowieso is er de afgelopen jaren wel wat veranderd wat geometrie en veerelementen betreft. Iets van ouder dan 5 jaar is minder modern. Maar afhankelijk van hoe fanatiek je bent kun je er nog mega lol mee hebben. Hooguit is de ultieme snelheid er wat minder.


Nieuw moet je inderdaad bijna uit de folder kiezen. Bij Rose Versand hadden ze wel DH-bikes die je kon bekijken en proef zitten, maar dat vind je verder alleen bij downhillgebieden, nauwelijks in het vlakke NL, België of Duitsland. Eerder op de gok. Echt fout kun je niet gaan, zijn min of meer dezelfde fietsen, maar het karakter kan wel verschillen. Maar daar geeft een test op een website toch vaak wel een aardig antwoord op.
Dank voor uw info, ik ben zelf geen fan van Rose bikes. Vorig jaar er geweest in Bocholt, en de leveringstijden zijn wel erg lang. Ik rij er altijd erlangs wanneer ik naar Duitsland of zuidelijker moet :-D .
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor 5K heeft elk merk topfietsen te koop, dus budget moet echt genoeg zijn.

Voorop gesteld dat er heel veel mensen zijn die veel betere skills hebben dan ik, toch mijn 2 centjes:
Wat betreft ondergrond: als je echt DH tracks gaat rijden ben je met een DH fiets wel het best af maar voor Flowtrails en Jumplines moet je wel achterlijk hard gaan en hoog springen wil dat beter werken als een stevige single crown fiets, dus ik zou daar wel kijken waar je blij van wordt.
Persoonlijk had ik op bijv Winterberg meer lol met mijn Remedy als met een geleende Canyon Sender.

Wij zijn vorige jaar naast wat Winterberg tripjes ook in Whistler en Wales geweest bij beide ook DH fietsen gehuurd en ze waren allemaal top, maar zaten ook echt wel behoorlijke verschillen in.
Aan alles valt te wennen, maar op bijv een GT Fury voelde ik mij meteen thuis, die had iets meer pop mogen hebben maar was makkelijk in de omgang en maakte mij een betere rider als ik ben terwijl de Specialized Demo nu weer niet mijn fiets was.
Wellicht dat daar potentieel meer uit te halen valt, maar dat vond ik harder werken.
Commencal beviel eerlijk gezegt nog het beste: goede mix tussen het vertrouwde van de GT, maar met wat meer pop.
Canyon Sender idem, wel meer pop, maar alleen bij Winterberg gereden en daar voelde hij als te veel bike, in Wales wel okee, maar daar moet je soms nog best ff een stuk trappen en dat kunnen ze gewoon niet.

Zelf overweeg ik om straks naast een stevige trailbike een Torque of Nomad te nemen ipv een full on DH. Met die fietsen kom je tenminstte ook nog boven op eigen kracht.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wat zijn je ambities?
om in een bikepark te rijden heb je niet direkt een downhillbak nodig.
wel als je van plan bent om wedstrijdtempo te rijden en roadgaps te springen.
maar 90% van de bikepark bezoekers rijdt tegenwoordig met 160-180mm veerweg, een lompere fiets zou ze eerder in de weg zitten, dan dat ze er baat bij hebben.
Er komen de laatste tijd ook steeds meer endurotrails bij, waarvoor je vanaf de lift nog een stukje moet fietsen dit is met 160-180mm veerweg nog goed te doen, maar met een DH'er wordt het waarschijnlijk lopen.

met een lichtere fiets kan je ook dichterbij huis nog wat spelen.

of 5000Eur voor 14 dagen per jaar een zinvolle besteding is kan ik niet voor jou bepalen, maar voor 3000 heb je een prima fiets en dan houd je 2000 over voor extra weekendjes weg.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DH_Tim schreef: za 30 mei 2020, 12:25
Mark-V schreef: do 28 mei 2020, 21:35 Mocht je het vervelend vinden om een los frame te kopen en hem zelf te bouwen, ik ben aan t overwegen om hem weer op te bouwen en op die manier te verkopen.
Prima bike met een bekende geschiedenis :). Ik heb hem o.a. gebruikt bij de Minidownhill cup in WIjchen en de City Downhill in Nijmegen en omdat dat vooral de actie is die ik zal rijden, heb ik besloten iets lichters te nemen, want die Darkside is wel echt overkill voor die dingen hier.
Maar een ding is zeker, hij is oersterk en door de in hoogte verstelbare dropouts kun je hem slacker en minder slack zetten. Daardoor is hij met 160mm vork en met een 200mm vork ook nog heel goed te rijden, al hoort er officieel een 180mm in.
Kunt u mij hier meer over vertellen?
Hij hangt bij mij in de schuur en op zich is hij mogelijk makkelijker te verkopen als ie opgebouwd is. Al zal dat dan wel met onderdelen zijn die ik heb liggen.
Als ik naar je budget kijk zou ik persoonlijk zelf de nieuwe onderdelen er op (laten) doen.
Dan kun je hem helemaal naar je eigen smaak maken, en je kunt er jaren mee vooruit (ruim onder de 5000 euro).
Dit frame is nog steeds exact hetzelfde als het frame wat nu in de winkels ligt, alleen de kleurstelling verandert regelmatig. Met de beschikbare dropouts kun je zelfs naar boost toe, maar 27,5" normaal en 26" zitten erbij...
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... ruz-v10-cc

Zoiets niks voor jou? Weinig geld voor een HELE goede, relatief lichte fiets. Heb hem zelf ook naast de Bronson. Waar ik voorheen enkel DH deed met de Bronson (Winterberg/Lac Blanc/Chatel etc), ga ik dat nu doen met de V10. Had hem al ooit gehuurd enkele dagen in Whistler, en wist dus waar ik aan begon. Ik heb hem nu afgelopen maandag voor het eerst getest in Winterberg, en voor mij is hij ideaal. Voelt als een Bronson Plus, alleen dan veel stiller. Boxxer coil en Vivid Air, best straf afgesteld dus geen foepfiets. Zat eerst te kijken naar een nieuwe V10 29'er, maar dit is voor mij de perfecte fiets. Heb een maatje M, wel met reach adjuster erin, ben zelf 1.78cm.
Plaats reactie