(gap) jumps oefenen: hoe en waar?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Inmiddels heb ik in Bikepark Kleve een gap gepakt die alweer wat verder was dan ik ooit had gedaan, maar het is nog steeds niet de 4-5 meter van Elten. Ben daar ook niet meer geweest, maar hij zit nog wel in de bucket.
Ik hou de vorderingen van Bikepark Mook in de gaten, het lijkt erop dat de tafels op die lijnen ideaal oefenmateriaal gaan zijn. Maar mijn doel was dit jaar, dus dat wordt even spannend.

Het dichtleggen van een gap met hout kan ook averechts werken lijkt me. Niet committed zijn omdat je weet dat je toch niet zo hard kan vallen.
Aachen staat ook weer op de korte termijn ridelist, maar is nu dicht.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Jumpen zonder vering kan, maar de foutmarge is maar heel klein. Ook is het materiaal er niet op gemaakt.

Afbeelding
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Enduro055
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 12:31

Over de gap jump in elten: het is echt een van de makkelijkste jumps daar, heel relaxed als je de juiste lijn rijd.

Als je nog iemand wilt volgen voor de jumps daar ben ik sws wel down, we zijn er waarschijnlijk volgende week weer met een kleine 1,5 meter groep.
fietsen, hoe werkt dat?
TillyGemert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 april 2008, 08:29
Contacteer:

@Bram87

Kun je een kleine dubbel "netjes en smooth" clearen..? Het makkelijkst is om dat eerst te leren.

Leer je fiets en vering kennen. Als je de rebound van je vering "kan en leert gebruiken" heb je vaak veel minder snelheid nodig.

"Wil" niet meteen te groot want dat levert alleen maar ongelukken op. Probeer eerst een kleine dubbel smooth en netjes te landen. Als je de kleine sprongen onder de knie hebt, waarbij je relaxed en zonder schrik op je fiets blijft zitten, dan kun je verder gaan naar het grotere werk.

Wel of geen vering maakt inderdaad niet uit. Alles op een BMX leren is nog het beste want dan wordt je "echt smooth".

2 Weken terug was ik in het nieuwe Bikepark Mook. Het is officeel nog niet open, maar daar liggen een paar leuke dubbels / rollers in (bovenaan) waar je heel fijn op kan oefenen. Verder naar beneden liggen twee tafels die je, indien gewenst, met behoorlijk wat snelheid kan pakken, maar voor je zover bent om dat "netjes" te doen ben je al wel weer een stukje verder.

Jumpen is niet iets wat je in twee weken leert. Het is een skill die komt met de tijd. Veel fietsen en proberen zo smooth en stylish mogelijk te worden. :-q
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Mook is vet... Vorige week ook geweest om mee te helpen en natuurlijk even te fietsen. Dit is echt iets unieks in Nederland en superdikke tafels. Vooral de laatste is een leuke uitdaging :-q
Maar voor iedereen wat te fietsen.. Dik respect voor de mensen die dit hebben ontwikkeld!

Eindelijk iets voor fietsers die niet geobsedeerd zijn door Strava! :winkie:

Is inderdaad nog niet open voor publiek maar zal niet lang meer duren.

Er wordt ook aangeraden om nog niet te komen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Beetje dubbel, je bent nu de derde die zegt dat hij in Mook heeft gereden maar dat het eigenlijk niet open is maar wel heel vet is :lol:

ik denk dat ik redelijk kan springen, in ieder geval de meeste tafels in Willingen en ook de wat grotere op bijvoorbeeld Hot Shots (Leogang) en de paar die in Les Orres liggen lukken wel netjes (netjes bedoel ik als je bijna geen veerweg gebruikt in de landing en redelijk zelf bepaalt wel wiel als eerste de landing raakt). Misschien dat daar zelfs wel een tafel bij zat met dezelfde lengte als de gapjump in Elten. Maar in een bikepark voelt het allemaal wat makkelijker dan zoiets random in het bos waar je niet een volle dag 'stoked' bent.
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Bram87 schreef: di 1 december 2020, 16:33 Beetje dubbel, je bent nu de derde die zegt dat hij in Mook heeft gereden maar dat het eigenlijk niet open is maar wel heel vet is :lol:
Ja ik heb geluk gehad... Maar ik weet wel dat ik daar vaak te vinden ben :-q
Gebruikersavatar
twijg
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 11:18
Mijn mountainbike: Trek Slash Project One

Bram87 schreef: di 1 december 2020, 16:33 Beetje dubbel, je bent nu de derde die zegt dat hij in Mook heeft gereden maar dat het eigenlijk niet open is maar wel heel vet is :lol:
Ook leuk om iets "dubbel" te noemen als het topic gaat over jumps, gaps, tafels en.....dubbels :D
Ride it like you stole it!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zet hem hier ook nog een keer neer, graag wachten tot het geopend is.
Ik hoor veel mensen over respect voor de bouwers, die kan je tonen door nog even netjes te wachten.
Daarna kan je elke dag gratis helemaal los gaan. :-q
Jamis Diablo schreef: za 28 november 2020, 16:24 Het parkje is bijna klaar, we zijn bezig met afwerken.
De verwachting is dat de opening over circa een maand is.
Tot die tijd is het niet toegestaan om er gaan rijden. Er zijn toch mensen die zo dom zijn om de verboden toegang borden te negeren en hun fiets over het hek gooien.
Er moeten nog informatie borden over het technisch niveau worden geplaatst en als er nu iemand crashed hebben we echt een probleem.
Het verzoek is dan ook dringend om gewoon netjes te wachten tot de opening :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Beringen? Nieuwe jump-lines daarzo.

In dit filmpje heb je ze wat in beeld, hij rijd de meest rechtse niet maar krijg je een idee (als ik het goed zie is de landing van die laatste jump rechts ook niet gereed).
https://youtu.be/NN-GR5RcUvM?t=20
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Amai, Philippe Geubels op dn MTB? :lol:

Maar ziet er best leuk uit :-q
Toch maar een keer gaan kijken daar.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

floris500 schreef: di 1 december 2020, 17:42In dit filmpje heb je ze wat in beeld, hij rijd de meest rechtse niet maar krijg je een idee (als ik het goed zie is de landing van die laatste jump rechts ook niet gereed).
1) Tussen de middelste en de rechter zitten een paar stapjes.
2) Die afloop is zo bedoeld (aangenamer om door te rollen dan hardpack).
3) Doordat het bovenop ligt, heb je rekening te houden met de wind; beschutting daartegen is echt 0.0


Naast de jumps hebben ze een aantal (korte) enduro lijnen: niet lang, wel (serieus) steil en niet echt te onderschatten passages.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

cheeta schreef: di 1 december 2020, 19:22
1) Tussen de middelste en de rechter zitten een paar stapjes.
2) Die afloop is zo bedoeld (aangenamer om door te rollen dan hardpack).
3) Doordat het bovenop ligt, heb je rekening te houden met de wind; beschutting daartegen is echt 0.0


Naast de jumps hebben ze een aantal (korte) enduro lijnen: niet lang, wel (serieus) steil en niet echt te onderschatten passages.
Is dat Beringen iets voor ons clubje voor een middagje vermaak GJ of niet de moeite en die 2 uur in de auto gebruiken voor een dagje Aachener wald o.i.d.?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jefro98 schreef: di 1 december 2020, 20:40Is dat Beringen iets voor ons clubje voor een middagje vermaak GJ of niet de moeite en die 2 uur in de auto gebruiken voor een dagje Aachener wald o.i.d.?
Ligt eraan wat je zoekt, als je met de verkeerde verwachting er naar toe gaat kan het behoorlijk tegenvallen...

1) Als je een leuke omgeving wilt om een rondje van 30km te doen en tijdens dat rondje wat tegen te komen dan zou ik doorrijden naar Aachen, onder Luik, ... omdat dit evenveel uitstraling heeft als een vuilnisbelt en als je rondjes wilt rijden het niet echt ontspannen is (de XC wedstrijd daar doet uit m'n hoofd 900 hoogtemeters op 18km om een indruk te geven, dat kun je iets afvlakken maar ook weer niet heel veel).

2) Als het je absoluut niet om het uitzicht (ofschoon dat vanuit ander perspectief ook best mooi kan zijn), het maken van kilometers, etc... te doen is maar je dingen wilt uitproberen, dingen van elkaar afkijken en proberen, misschien een beetje elkaar uitdagen, etc... op drops (6 verschillende hoogtes uit m'n hoofd, al zul jij ook gewoon meteen de hoogste pakken), die jump lines, de verscheidene (man-made) rockgardens die er liggen, de enduro lijnen (impressie van een paar gejat van YT) met tamelijk "smerige" bochten en off-camber, geen support of alleen catchberm, etc.. dan kun je je er probleemloos een dag vermaken.


Ik was er ~2 weken geleden en toen stond er behoorlijk wat wind die je omdat er 0 beschutting is bovenop, op de jump lijn dan ook vol tegen had en dat was wel duidelijk merkbaar (al ik heb liever tegenwind dan zijwind). Ook het deel aan de achterzijde en in het bijzonder de enduro lijnen zagen eruit als een modderfestijn, welke ik om die reden op dat moment maar gelaten heb wat het was. Wat dat betreft is het nu waarschijnlijk niet de beste tijd...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

:-q
Thx voor de uitleg.
Is dus meer een locatie voor de zomerdag om een keer een middagje mee te pakken op de heen of terug weg van een weekendje LHR. :-D
Plaats reactie