(gap) jumps oefenen: hoe en waar?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik zou graag wat hoger/verder kunnen springen. Een tafeltje clearen lukt wel, en gaps tot een meter of 2-2,5 gaan ook. Maar naarmate ze langer worden en je dus meer snelheid nodig hebt, pak ik de chickenrun. Zo stond ik laatst bij 'de' gapjump op de Elterberg, grof gemeten is deze 4 a 5 meter. Je kunt daar niet echt oefenen, het is alles of niks.
Toevallig kwam Tristan Botteram even rijden, die zonder op of om te kijken in z'n eerste run dat ding met een dikke whip meepakt. Hij zei dat het zelfs zou kunnen zonder te trappen (dus rollend van bovenaf).
Nu wil ik dat ding gewoon rijden. Dit jaar. Bij veel dingen zeg ik: f*ck it en gaan. Heb serieus overwogen om Tristan achterna te rijden maar het uitzicht op vakantie en geen fatsoenlijke protectie mee die dag (of fietsmaten om de crash te filmen ;)) hebben me doen besluiten het niet te doen.
Zelfde afgelopen weekend op baantje B/Boer de Vries, op advies van medeforummers hier gaan kijken. Die 2 jumps daar rijd ik prima vanaf, maar om echt op de 'landing' uit te komen heb je aardig wat vaart nodig. Zo niet, land je hem vlak (waarop mijn demper het begaf, hoewel dat van een kleinere drop was daar en ik vermoed dat er een defect in de demper zat).

Ik rij op een '16 150/140 Spectral, maar ik merk bij kleinere tafels/gaps dat veerweg niet veel uitmaakt; als je hem netjes 'cleared' heb je geen veerweg nodig. Hooguit bij de sprong om even te pompen, maar niet per se voor de landing (correcto?).

Dus:
waar oefen je gap-jumps van verschillende lengtes? Het liefst tafels zodat het wat minder 'alles of niets' is. Moet dat per se in een bikepark of zijn er dichterbij huis opties? Moet je dan naar zo'n SFA-achtig park toe?
Kan de Spectral dat soort dingen of ga ik hem slopen?
Eventueel clinics die bij dit soort dingen uitgebreid stil staan?
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Ik weet niet waar je woont maar je hebt bikepark spaarnwoude. En zelf heb ik ook nog een zelf gemaakte spot met gaps en sprongen (Bodegraven)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

www.mtbhopper.com

Kost een paar centen, maar dan kun je gewoon overal je eigen gaps maken.
Hier wat "reclame filmpjes":

https://www.instagram.com/linas_gliaudelis/

Ik heb er ook één, en heb m heel veel gebruikt (momenteel vooral met street trials bezig, dus nu even niet).

Verder maakt de veerweg weinig uit, als je netjes in een downslope landt. Kijk die gasten in Bikepark Lido maar s springen met hun 100mm hardtail:

https://www.instagram.com/p/CBEIxn1Ho8i/

Je veerweg en stevigheid van je bike maakt pas echt uit als je foutjes maakt, of op flat landt... Ik heb een drop van 2,23m naar flat (beiden wielen tegelijkertijd landen) gedaan met 160mm en met lage snelheid.. Dat is niet ideaal :winkie: Maar heb je veel snelheid dan wordt de impact ook alweer minder op je bike...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bram87 schreef: ma 8 juni 2020, 13:45Toevallig kwam Tristan Botteram even rijden, die zonder op of om te kijken in z'n eerste run dat ding met een dikke whip meepakt. Hij zei dat het zelfs zou kunnen zonder te trappen (dus rollend van bovenaf).
Als je dat ding tig keer gesprongen hebt en aanzienlijk grotere hindernissen, dan is dat natuurlijk niet zo heel uitdagend...

Bram87 schreef: ma 8 juni 2020, 13:45Ik rij op een '16 150/140 Spectral, maar ik merk bij kleinere tafels/gaps dat veerweg niet veel uitmaakt; als je hem netjes 'cleared' heb je geen veerweg nodig. Hooguit bij de sprong om even te pompen, maar niet per se voor de landing (correcto?).
In principe heb je geen vering nodig. Ook niet voor de afsprong... Voor kleine hindernissen bij lage snelheid zou ik zelfs willen stellen dat veel veerweg je tegenwerkt.

Bram87 schreef: ma 8 juni 2020, 13:45waar oefen je gap-jumps van verschillende lengtes? Het liefst tafels zodat het wat minder 'alles of niets' is.
Tables zijn per definitie natuurlijk geen gap jumps. Nederland ligt vol met BMX banen (niet altijd even toegankelijk) die liggen vol met hindernissen om te springen... Ik zou in ieder geval iets pakken waar je daadwerkelijk ook een landing hebt om op te mikken en niet Hopper in de middle of nowhere leggen waar je het liefst er met mach 3 op af kan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Jammer dat Filthy Trails er niet meer is. Daar kon je ze perfect oefenen. Gaps met een failsafe.
Dus eigenlijk een soort lage tafels. Dus wel wat slope. Maar meer om wat momentum/airtime te creëren.
Een Hopper kan erbij helpen. Maar niet te hoog en ook een fatsoenlijke landing hebben. Geen gas to flat zeg maar.
Ride a bike!
StephanS
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 21:57

Je zou Bikepark Utrecht kunnen proberen, vooral dirtjumps maar ook wel een aantal tafels en wat drop ins.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik lees mee, dikkere gaps springen was wel 1 van de doelen dit jaar....
Helaas door Corona aardig veranderd.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ligt idd een beetje aan je omgeving maar goed rond vragen aan de locals vind je zo nu en dan nog wel eens een illegegaal bikeparkje ;)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Het enige waar je volgens mij op moet oefenen zijn je angsten uitschakelen. Zou perfect zijn als er ergens een baantje ligt met gaps die steeds een halve meter groter worden, maar dat is er helaas niet in de buurt voor zo ver ik weet (Les Gets heeft wel mooie trail met dat).

Je fiets kan best wat hebben. Heb zelf ook een canyon uit die generatie. Enige dat bij mij inmiddels kapot is is stelknopje van de demper (fox ctd), maar dat komt niet daardoor. Die fiets heeft aardig wat klappen gehad, de grootste klappen waren niet van gaps trouwens.
Had overigens nog wel op mijn lijstje staan om de roadgap in Winterberg te springen met die fiets. Maar toen ik bovenaan stond vond ik mijn fiets toch wel wat fragiel voor zo'n hoogte.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Roadgap is ook een mooi doel. Maar het zou fijn zijn om obstakels te hebben waar je progressie kan zien. 'Koud' een (road)gap clearen zonder ooit iets gecleared te hebben wat een halve meter kleiner is, is wel lastig. Dan kun je je angsten uitschakelen/de bink uithangen maar aan de andere kant is een beetje gezond verstand niet gek. Meestal overtuig ik mezelf wel dat er weinig risico's zijn maar wil dan wel een referentiekader hebben (bijvoorbeeld 4 meter lukt, dan lukt 4,5 ook). Maar de gap in Elten is gewoon een heel stuk groter dan ik heb gedaan.

Kent iemand die/heeft die gereden?
MAXlMUM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 01:13
Mijn mountainbike: Gazelle Bloom

Ik herken de angst. Sinds ik ben gevallen op een gap sprong, moet ik weer een beetje vertrouwen krijgen met het springen over een gat. Ja de gap in de gul bij Elten ken ik van filmpjes. Ik zelf ben er nog nooit geweest, snel maar eens bezoeken.


Het filmpje van mijn crash (gap van 6 meter)
https://www.pinkbike.com/video/518448/

zo moet het in ieder geval niet... :lol:
Hellendoorn local
Probleem'n
Poar neem'n
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

'gevallen' is wel bescheiden uitgedrukt :o wat een klap man. Als je die voorste ziet denk je: hoe moeilijk kan het zijn, wat kan er gebeuren? BAM in your face.
Waar is deze als ik vragen mag?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Bram87 schreef: di 9 juni 2020, 13:54 Roadgap is ook een mooi doel. Maar het zou fijn zijn om obstakels te hebben waar je progressie kan zien. 'Koud' een (road)gap clearen zonder ooit iets gecleared te hebben wat een halve meter kleiner is, is wel lastig. Dan kun je je angsten uitschakelen/de bink uithangen maar aan de andere kant is een beetje gezond verstand niet gek. Meestal overtuig ik mezelf wel dat er weinig risico's zijn maar wil dan wel een referentiekader hebben (bijvoorbeeld 4 meter lukt, dan lukt 4,5 ook). Maar de gap in Elten is gewoon een heel stuk groter dan ik heb gedaan.

Kent iemand die/heeft die gereden?
Ik snap je punt. Ik heb de luxe dat ik ook een downhillfiets heb. Ben gewoon langzaam alles wat ik op die fiets kan aan het 'nadoen' op de canyon spectral (behalve de roadgap dus). Mijn canyon is wat aan de kleine kant voor mij, dus voelt niet altijd even stabiel, dus wat dat betreft lijkt voor mij de grens wel wat bereikt.
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

MAXlMUM schreef: do 11 juni 2020, 13:29 Ik herken de angst. Sinds ik ben gevallen op een gap sprong, moet ik weer een beetje vertrouwen krijgen met het springen over een gat. Ja de gap in de gul bij Elten ken ik van filmpjes. Ik zelf ben er nog nooit geweest, snel maar eens bezoeken.


Het filmpje van mijn crash (gap van 6 meter)
https://www.pinkbike.com/video/518448/

zo moet het in ieder geval niet... :lol:
Wow. beste klap :)

Waar zijn dit soort plekjes?
en waar zit die gap op de Elterberg?
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Oh man, ik ken die jump bij Hoch Elten... die is geen grap. Tristan doet die idd met z'n ogen dicht, maar volgens mij heeft hij die zelfs (mede)gebouwd, dus dat helpt.

Ik heb eerder mijn double angst aangepakt door oa. met een vriend van mij (die beter kon jumpen), en DJ fiets, en volledig beschermers (ten minste knie, rug, en full face) naar een bikepark gegaan. We hebben toen een grote plaat hout op de landing gelegd, in de gap zeg maar, om te zorgen dat je igg niet overlijdt als je de afstand niet haalt. Dit was niet om een tabel te maken, maar gewoon de landing veiliger te maken. Toen ben ik aan de slag gegaan met steeds opbouwen kwa afstand van gap. Dit heb ik gedaan onder instructie van die vriend van mij omdat hij zei toen dat het makkelijker is om de jump te "isoleren", om een jumptrail zoals Hoch Elten moet je natuurlijk direct na landen de rest van de trail mee dealen. Bij de grootste jumps, zeg maar boven wat ik wil/kan doen, heb ik nog steeds liever een sleeptouw van iemand die de jumps kent, voor de snelheid... en dat is 100% mentaal.

Dus in kort, clinic, of instructies van een trouwe jumper, top idee imo!
Ik houd van jumps oefenen in een bikepark, maar Hoch Elten of Aachen bijv. kan ook!
Aan je Spectral zal het niet liggen gelukkig!
Je kan gaps oefenen op tables ook! Als je een table kan vinden met dezelfde lengte als een dubbel die je wilt pakken... well, als je een kan, kan je ook de andere! Daarna is het alleen tussen je oren.
Suces!
Plaats reactie