Arm Pump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

V10? Nooit aan beginnen. Wat een grafbak is dat. Bah.

:winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

#anyfullsus met meer dan 14cm veerweg is al een excuus. Helpt mij ook bij het compenseren van het gebrek aan techniek 🤣
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

14 cm veerweg haal ik niet hoor, zowel voor als achter... Betekent dit dat ik een nieuwe fiets "moet"?? :winkie:?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Yup.
Go big(ger) or go home :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Haha, moet toegeven dat ik soms met een schuin oog naar een Hightower of yeti sb 130 zit te kijken, maar eigenlijk kom ik op mijn 130/110 mm Tallboy t/m rood (single black diamond) prima omlaag, en daarna ligt het toch vooral aan de skillz van de berijder... :winkie: :winkie:

Overigens was de arm pump al een stuk minder dankzij tips en gewenning. Alleen na een afdaling van 1000 non-stop hoogtemeters over rood had ik echt last. Wat ook hielp was juist technischere afdalingen kiezen, waar de snelheid lager ligt en het meer op sturen aankomt. Ligt mij blijkbaar ook een stuk beter.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Arm pump.. zou het iets met de rebound van je vork te maken kunnen hebben? :bier:
https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Sinds ik klim & boulder heb ik er nooit meer last van met fietsen. Exact datzelfde gevoel krijg ik echter wel vrij vaak met boulderen. Dat is een nog iets zwaardere belasting van dezelfde spieren.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Het schijnt dat je ook sterke onderarmen krijgt als je elke dag een blikje spinazie leegknijpt. Dan moet er wel zo hard geknepen worden dat de spinazie via een paraboolvlucht in de wijd open gesperde mondholte terecht komt. Bijkomend nadeel helaas is dat je de hele dag rondloopt met Ă©Ă©n dichtgeknepen oog.

Maar serieus: de klachten onstaan door trekspanning op de onderarmspieren. Dit komt zoals eerder gezegd door krampachtig het stuur vasthouden, maar kan ook door het continu aantrekken van de remhendels komen. Als je buiten het fietsen ook vaak de onderarmspieren belast (zoals ik bij het muizen achter de pc) dan kan je er sowieso sneller last van hebben. Ik heb baat bij het ergonomische handvat Ergon GA3. (Er zijn met dezelfde vorm ook wel andere leveranciers te vinden). Omdat je pols rust op het handvat, hoef je minder je vingers te gebruiken voor het vasthouden van het stuur. Probeer het eens. Als het toch niet helpt dan neem ik de handvatten tegen de door jou betaalde prijs over.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mijn onderarmen zijn wel echt mijn zwakke punt. Ondanks (of wellicht dankzij?) jaren fanatiek wedstrijdroeien. Toetsenbordarmpjes vrees ik... Zouden bepaalde oefeningen helpen? Kan ik mijn sportschoolabo nog eens nuttig besteden..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ergometeren waarbij je aan je vingers hangt is iets wat je in de sportschool kan doen. Knijpveer knijpen kan overal. Klimmen is ook een goede oefening begrijp ik, maar of de sportschool dat biedt?
Lekker fietsen!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

een stukje bezem steel met een touwtje eraan. aan dat touwtje een klein gewichtje en dan oprollen en afrollen. met beide handen op en afrollen uiteraard
Bird Aeris 9 blurple
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

novaterra schreef: ↑za 25 juli 2020, 18:09 een stukje bezem steel met een touwtje eraan. aan dat touwtje een klein gewichtje en dan oprollen en afrollen. met beide handen op en afrollen uiteraard
Beste onderarm oefening EVER!! en dan wel beide kanten op en afrollen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

kettlebells, gewone swing, single arm swing en high pulls.
optrekken en stil hangen

hoe zit het met je core en schouder stabiliteit?

als je jaren geroeid hebt, zou ik niet direkt een probleem met armpump verwachten?
ook als de spierkracht minder is geworden blijft de doorbloeding nog jaren goed.
of knijp je te hard?

je arm is eigenlijk niks meer dan de verbinding tussen je romp en fiets.
wanneer je ellebogen alle kanten opflapperen heb je er niks aan.
dus moet je je arm stabiliseren, dat kan vanuit je schouders, een hoop grote spieren in alle richtingen, dus relatief makkelijk.
of door hard in je stuur te knijpen, kleine spieren die maar een kant op trekken, erg inefficient.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

38x10 schreef: ↑za 25 juli 2020, 13:04 Mijn onderarmen zijn wel echt mijn zwakke punt. Ondanks (of wellicht dankzij?) jaren fanatiek wedstrijdroeien. Toetsenbordarmpjes vrees ik... Zouden bepaalde oefeningen helpen? Kan ik mijn sportschoolabo nog eens nuttig besteden..
Hang boven de deur een lat van ca 35mm en ga daar deadhangs, pull-ups en lock-offs op oefenen.
Waar woke is, is vuur
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

sik schreef: ↑zo 26 juli 2020, 13:32 kettlebells, gewone swing, single arm swing en high pulls.
optrekken en stil hangen

hoe zit het met je core en schouder stabiliteit?

als je jaren geroeid hebt, zou ik niet direkt een probleem met armpump verwachten?
ook als de spierkracht minder is geworden blijft de doorbloeding nog jaren goed.
of knijp je te hard?

je arm is eigenlijk niks meer dan de verbinding tussen je romp en fiets.
wanneer je ellebogen alle kanten opflapperen heb je er niks aan.
dus moet je je arm stabiliseren, dat kan vanuit je schouders, een hoop grote spieren in alle richtingen, dus relatief makkelijk.
of door hard in je stuur te knijpen, kleine spieren die maar een kant op trekken, erg inefficient.

Maar dit doet niks tegen het fenomeen armpump. Iedereen die aan motorsport doet, en dan voornamelijk cross en supermoto kent het. Daar helpen al die core stability trainingen en sterker maken van de spieren niks. Er zijn ook van die ballen met een roterend gewicht erin op de markt, werken ook prima, maar meest eenvoudige is dat oprollen van dat touwtje op de bezemsteel.
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie