Landen met een HT of Fully
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5503
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Gister even een bakkie gedaan met LarsTB waarbij het onderwerp "landen" toevallig de revue passeerde. Vaak valt mij op dat mensen met een fully wat lomper/harder landen dan met een HT..... mijn idee is dat het te maken heeft met timing, met een HT weet je precies wat het moment is dat je fiets de grond raakt en kun je daar met je lichaam op anticiperen ...... met een Fully moet je eerst door je veerweg heen en is het moment dat je met je lichaam de boel opvangt wat "vager" ...... iemand hier nog ideeën over?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5503
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ja, dat wel ..... en ik dacht ook altijd dat het alleen aan mijn epische skills en gruwelijke timing lag ....... maar wellicht is de timing met een fully ook wel gewoon lastiger?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
In welk opzicht bedoel je?
Wiel raakt grond en bereider veert mee?
Fully kan je er dan ook vanaf werpen natuurlijk als je echt verkeerd beweegt weet niet meer hoe dat met de HT was. Daar reed ik ander mee.
Lang geen HT gereden en techniek is wel wat verbeterd, ben wel benieuwd hoe ik hier binnenkort tegenaan kijk met de HT.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5503
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dat je bij een HT één moment hebt waarop je fiets de grond raakt en bij een fully land je in een soort curve waardoor het moment dat je de voorspanning in je lichaam kunt gebruiken lastiger te timen is ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Toevallig afgelopen zaterdag tijdens een mtb-clinic (als deelnemer) ook gehad over landen met een fully tov een hardtail.
Mijn gedachte was dat je met een fully zachter landt (kan landen) omdat de demping hier helpt bij het verwerken van de landing.
De techniek die je gebruikt bij het landen zou tussen een fully en hardtail niet hoeven te verschillen was onze conclusie.
Dus het harder landen met een fully is misschien wel doordat de vering, als je verkeerd timed, tegen je kan werken?
Bijv de rebound die tegen je kan werken?
Mijn gedachte was dat je met een fully zachter landt (kan landen) omdat de demping hier helpt bij het verwerken van de landing.
De techniek die je gebruikt bij het landen zou tussen een fully en hardtail niet hoeven te verschillen was onze conclusie.
Dus het harder landen met een fully is misschien wel doordat de vering, als je verkeerd timed, tegen je kan werken?
Bijv de rebound die tegen je kan werken?
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Dat idd. Ik land bij een fully ook een fractie met mijn gewicht meer centraal geplaatst als met een HT.
Het afbokken (technisch gezien na de landing ) is een kwestie van je rebound goed zetten.
Wat ik ook merk is dat door goed gebruik van de rebound ik met een fully hoger spring als met een HT (wat ook veel zegt over de sprongkracht in mijn benen, maar dat terzijde ).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
In mijn beleving werkt het bij een fully wel anders dan bij een hardtail.
Met de fully kan het best lastig zijn om bottom-out te voorkomen, als je te vroeg stopt met het 'met je lichaam absorberen' van de landing heb je kans op een dikke bottom-out en geef je het frame met je 85kg ook nog eens flinke klap achterna.
Is al vrij lang geleden dat ik met een hardtail gesprongen heb maar mijn gevoel is dat de ingaande lichaamsbewegingen waarmee je een landing op een hardtail absorbeert, korter duren en een andere curve hebben dan wanneer je de landingsenergie met een fully absorbeert.
Bij de fully moet je het absorberen meteen, maar iets voorzichtiger inzetten op het moment dat je de grond raakt en moet je die beweging nog even doorzetten nadat je het diepste punt van de veerweg bereikt hebt.
Je moet in elk geval niet al bezig zijn met je uitgaande beweging terwijl je fiets nog inveert.
Met de fully kan het best lastig zijn om bottom-out te voorkomen, als je te vroeg stopt met het 'met je lichaam absorberen' van de landing heb je kans op een dikke bottom-out en geef je het frame met je 85kg ook nog eens flinke klap achterna.
Is al vrij lang geleden dat ik met een hardtail gesprongen heb maar mijn gevoel is dat de ingaande lichaamsbewegingen waarmee je een landing op een hardtail absorbeert, korter duren en een andere curve hebben dan wanneer je de landingsenergie met een fully absorbeert.
Bij de fully moet je het absorberen meteen, maar iets voorzichtiger inzetten op het moment dat je de grond raakt en moet je die beweging nog even doorzetten nadat je het diepste punt van de veerweg bereikt hebt.
Je moet in elk geval niet al bezig zijn met je uitgaande beweging terwijl je fiets nog inveert.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 27 oktober 2020, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Walk-a-Lot
- All rounder
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09
Grappig, ik heb vrij recent weer een hardtailtje na een jaar of 6 alleen 160mm+ fullies te hebben gereden en ik kan bevestigen dat timing zeker een ding is. De hardtail vereist actiever rijden maar mijn ervaring is echter dat je hier na een paar hobbels al aan bent gewend. Volgens mij is dit probleem te wijten aan een algemener gebrek aan techniek en niet alleen timing (fully/hardtail) gebonden, met het verschil dat fullies over het algemeen een foute techniek minder snel straffen. Op de jumpjes en drops van de lokale xc route zie ik dan ook schrikbarend veel dead sailors of mensen die hun fiets op precies het verkeerde moment naar de grond duwen. Op een hardtail met flats leert men fietsen
- surfroy01
- Mountainbike Junk
- Berichten: 387
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
- Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent
Ik vind dat ik (let op ik he) met een fully veel lomper kan springen dus ook landen maw slechte timing word ik op een HT meteen afgestraft, met een fully is er een ruime marge.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Eens! Je houding zou m.i. bij beide fietsen grotendeels hetzelfde moeten zijn..
Ookal rijd ik met de fully, mijn benen maken dezelfde “in en uitverende beweging” bij een landing en laat zodoende niet alle impact op de achtervering en band aankomen..
Je houding moet bij een fully berekend zijn op een eventueel hard uitverende achterkant en bij een hardtail moet je houding berekend zijn op een eventuele harde klap
Kortom soepel in de beentjes zijn
'BUILT not Bought '
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7396
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
De vraag is natuurlijk wat voor landing? Als je iets hebt met een keurige afloop waar je je fiets met enige snelheid op kunt neerzetten heb je noch met een fully noch met een hardtail een excuus om "hard" te landen anders dan een f*** up (case'en / overshoot'en). Daar moet je beide gewoon netjes neerzetten om zo veel mogelijk snelheid eruit te halen, wat niet gaat lukken wanneer je als een baksteen uit de lucht valt.
Wanneer je het hebt over plompverloren in het niets te landen dan heb ik toch de neiging om met een fully en een hardtail iets anders te landen.
1) indien de vering het kan opvangen en je kunt dichter bij je 'normale' houding blijven dan ben je na de landing sneller weer gereed voor het volgende en heb je eventueel benen om op te vangen wat de fiets in de rebound wil doen,
2) een fully kun je gewoon met beide wielen tegelijk neerzetten tot het niveau dat je bottomt, met een hardtail zet ik hem dan liever voornamelijk op het acherwiel neer en vang daar de klap op omdat ik een **** hekel heb wanneer een hardtail bij de landing sterk om de achteras gaat roteren (wat doorgaans nog een keer extra je gewicht naar voren verplaats). Ik heb hier een muurtje (20cm) breed waar je over kan doorrijden tot je er wel af moet springen (70cm ofzo), fully eigenlijk altijd de impact over beide wielen verdelend en hardtail altijd achterwiel eerst.
Wanneer je het hebt over plompverloren in het niets te landen dan heb ik toch de neiging om met een fully en een hardtail iets anders te landen.
1) indien de vering het kan opvangen en je kunt dichter bij je 'normale' houding blijven dan ben je na de landing sneller weer gereed voor het volgende en heb je eventueel benen om op te vangen wat de fiets in de rebound wil doen,
2) een fully kun je gewoon met beide wielen tegelijk neerzetten tot het niveau dat je bottomt, met een hardtail zet ik hem dan liever voornamelijk op het acherwiel neer en vang daar de klap op omdat ik een **** hekel heb wanneer een hardtail bij de landing sterk om de achteras gaat roteren (wat doorgaans nog een keer extra je gewicht naar voren verplaats). Ik heb hier een muurtje (20cm) breed waar je over kan doorrijden tot je er wel af moet springen (70cm ofzo), fully eigenlijk altijd de impact over beide wielen verdelend en hardtail altijd achterwiel eerst.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Bij landen in een transition maakt het weinig uit zolang je niet cased oid. Gewoon lekker 2 wielen tegelijk neerzetten.
Ik rij iig hetzelfde op mijn HT als op mijn fully.
Alleen bij een hogere drop met vlakkere landing zal je met je lichaam meer van de impact zelf op moeten vangen.
Bij weinig snelheid en platte landing kan achterwiel eerst op een HT wel fijner landen. Bijvoorbeeld van een muurtje oid zoals cheeta ook zegt.
Ik rij iig hetzelfde op mijn HT als op mijn fully.
Alleen bij een hogere drop met vlakkere landing zal je met je lichaam meer van de impact zelf op moeten vangen.
Bij weinig snelheid en platte landing kan achterwiel eerst op een HT wel fijner landen. Bijvoorbeeld van een muurtje oid zoals cheeta ook zegt.