Landen met een HT of Fully
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Als je slappe 150mm+ veerweg gewende armpjes hebt, zou dat zo maar kunnen natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Geen betere armtraining als elke maand geld uit de pinautomaat moeten trekken voor een nieuwe fiets toch?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
‘t was iets meer dan een meter ... bijna twee zeg maar https://youtu.be/RasqhGT-5YcLars TB schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 11:19Je ziet ene Danny M. van 4 meter naar beneden springen op zijn hardtailtje en keurig soepel landen. De opmerking van anders landen kwam van mij naar aanleiding van een fimpje van ene Patrick S. die ook probleemloos grote hoogtes pakt en normaal heel soepel land. Maar die nu een drop van een meter pakte, naar vlak, netjes zijn achterwiel op zijn Patricks neerzette en voor volledig doorsloeg en bijna met zijn kin op het stuur kwam. Een paar weken daarvoor had ik een gelijke ervaring, dus het viel me meteen op.Herman de Biker schreef: ↑di 27 oktober 2020, 15:16
Eens! Je houding zou m.i. bij beide fietsen grotendeels hetzelfde moeten zijn..
Ookal rijd ik met de fully, mijn benen maken dezelfde “in en uitverende beweging” bij een landing en laat zodoende niet alle impact op de achtervering en band aankomen..
Je houding moet bij een fully berekend zijn op een eventueel hard uitverende achterkant en bij een hardtail moet je houding berekend zijn op een eventuele harde klap
Kortom soepel in de beentjes zijn
En als Patrick er dus al moeite mee heeft, dan is er toch iets meer aan de hand?
Vorig jaar heb ik ook al eens gespeeld met mijn landingstechnieken op een fully, maar mijn conclusie was dat het landen op twee wielen tegelijkertijd eigenlijk meestal de beste methode was. Als ik hem neerzette als een hardtail, dan sloeg de voorkant vaak harder door.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Op het moment van landen komt hij wel ver achter het zadel terecht lijkt mij.
Daardoor worden zijn armen bijna horizontaal gerekt en komt zijn hoofd idd heel dicht bij het stuur.
Zou je je lichaam niet meer boven het zadel moeten houden om dan met je benen de landing op te vangen?
Daardoor worden zijn armen bijna horizontaal gerekt en komt zijn hoofd idd heel dicht bij het stuur.
Zou je je lichaam niet meer boven het zadel moeten houden om dan met je benen de landing op te vangen?
Hij trekt zijn stuur op en ik kan niet uitvinden waarom je dat in deze situatie zou doen.
Omdat je dat precies zo doet bij een HT...Knakworstkweker schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 18:48 Hij trekt zijn stuur op en ik kan niet uitvinden waarom je dat in deze situatie zou doen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Om eerder op je achterwiel te landen als op je voorwiel?Lars TB schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 18:58Omdat je dat precies zo doet bij een HT...Knakworstkweker schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 18:48 Hij trekt zijn stuur op en ik kan niet uitvinden waarom je dat in deze situatie zou doen.
Ik laat meestal de fiets van een drop 'rollen' en trek voor het landen het stuur een beetje op en strek de benen dan ook alsof je naar achter kantelt.
Maar dat zal dan ook wel verkeerd zijn?
Als jij vindt dat MacAskill en Patrick Smit het fout doen, dan mag dat best.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-edit-
1. lage snelheid: wiel optrekken
2. hogere snelheid: fiets voor je uitschuiven
Ik heb doorgaans optie 2
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op wo 28 oktober 2020, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Als je een fiets instelt op het opvangen van 80kg over twee wielen en je gaat dan ineens die 80kg op één wiel opvangen dan reageert dat denk ik anders.
Als je gewend bent 30cm zwaartepunt verplaatsing op te vangen met je armen en benen en ineens neemt de vering daar een flink stuk van over dan kan ik me ook wel voorstellen dat zoiets je verrast.
Maar ik kan niet fietsen dus ik weet echt niet of t uitmaakt.
Als je gewend bent 30cm zwaartepunt verplaatsing op te vangen met je armen en benen en ineens neemt de vering daar een flink stuk van over dan kan ik me ook wel voorstellen dat zoiets je verrast.
Maar ik kan niet fietsen dus ik weet echt niet of t uitmaakt.
Lekker fietsen!
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik zie dit gebeuren op dat filmpje en dan land hij ook nog erg ver achter z'n zadel waardoor bij impact z'n vork helemaal eerst naar voren wil ipv in door het gebrek aan gewicht aan de voorkant.maverick76 schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 16:28 Misschien komt de veranderende stuurhoek van een fully er ook bij kijken. Als je met een fully iets eerder op je achterwiel land dan word je stuurhoek nog flauwer dan dat hij al was omdat de achterkant eerst inveert waardoor de vork een fractie van een seconde eerst naar voren wil flexen ipv in wil veren waardoor je een soort klap ervaart. Dit heb ik ook wel ervaren bij hele slacke hardtails zoals de Hello Dave. Bij drops naar flat wil die vork gewoon vooruit buigen ipv inveren, heel vervelend gevoel. Maargoed, dat zijn ook geen flatland bikes.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
3. hogere snelheid en landen op vlak: wiel optrekkenKnakworstkweker schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 19:23-edit-
1. lage snelheid: wiel optrekken
2. hogere snelheid: fiets voor je uitschuiven
Ik heb doorgaans optie 2
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Op een fully zou ik naar vlak altijd proberen met 2 wielen gelijk te landen en dan gecentreerd op de fiets.
Eddy, maak een filmpje met iemand op een fully en een hardtail die deze drop doen en dan in slowmotion.
Eddy, maak een filmpje met iemand op een fully en een hardtail die deze drop doen en dan in slowmotion.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Als je het "Drop GMA" filmpje bekijkt zie je dat het met een fully uberhaubt erg lastig is om heelhuids van het hoge deel van de drop af te komenyo-eddy schreef: ↑wo 28 oktober 2020, 17:21
‘t was iets meer dan een meter ... bijna twee zeg maar https://youtu.be/RasqhGT-5Yc
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Normaal ligt er bij die drop in mijn tuin (me tuin voor de jeugd ) een landings plank zodat ik de hoogte in kans stellen voor de koters .... dat ding is echt niet aangelegd voor “into flat” ... dat maakt Pat verder niet uit maar op een vlakken knollen grasveld land je nooit echt prettig .... wie een kans wil wagen is welkom
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime