Landen met een HT of Fully

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
maverick76
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1421
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Jones Spaceframe, Surly Troll

di 27 oktober 2020, 20:25

Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
“Don’t buy upgrades, ride up grades…” Eddy M
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

di 27 oktober 2020, 20:49

maverick76 schreef:
di 27 oktober 2020, 20:25
Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
:lol: :lol: :lol:
'BUILT not Bought '


SNOWDON MK1 RP27 MK5 RP29
Gebruikersavatar
maverick76
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1421
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Jones Spaceframe, Surly Troll

di 27 oktober 2020, 20:51

Ja, ik probeer er toch steeds doekjes om te binden maar ze vallen er toch steeds af. :roll:
“Don’t buy upgrades, ride up grades…” Eddy M
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6951
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

di 27 oktober 2020, 23:35

Geen idee. De laatste HT waarmee ik sprong heb ik nooit gehad.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

wo 28 oktober 2020, 00:27

Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
Steun Bikepark Mook en win dikke prijzen! https://bikepark-mook.nl/de-loterij
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3727
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wo 28 oktober 2020, 09:41

Jamis Diablo schreef:
wo 28 oktober 2020, 00:27
Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
Het punt van impact is bij een HT duidelijker en dus beter op te anticiperen wellicht?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

wo 28 oktober 2020, 09:45

Precies
Steun Bikepark Mook en win dikke prijzen! https://bikepark-mook.nl/de-loterij
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4070
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

wo 28 oktober 2020, 10:17

Conclusie: voor wie netjes landen met een HT goed beheerst, is het niet vanzelfsprekend dat hij dat op een fully ook zo netjes kan :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 14304
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 28 oktober 2020, 11:19

Herman de Biker schreef:
di 27 oktober 2020, 15:16
ThijsE schreef:
di 27 oktober 2020, 14:35
De techniek die je gebruikt bij het landen zou tussen een fully en hardtail niet hoeven te verschillen was onze conclusie.
Eens! Je houding zou m.i. bij beide fietsen grotendeels hetzelfde moeten zijn..
Ookal rijd ik met de fully, mijn benen maken dezelfde “in en uitverende beweging” bij een landing en laat zodoende niet alle impact op de achtervering en band aankomen..

Je houding moet bij een fully berekend zijn op een eventueel hard uitverende achterkant en bij een hardtail moet je houding berekend zijn op een eventuele harde klap
Kortom soepel in de beentjes zijn 8)
Je ziet ene Danny M. van 4 meter naar beneden springen op zijn hardtailtje en keurig soepel landen. De opmerking van anders landen kwam van mij naar aanleiding van een fimpje van ene Patrick S. die ook probleemloos grote hoogtes pakt en normaal heel soepel land. Maar die nu een drop van een meter pakte, naar vlak, netjes zijn achterwiel op zijn Patricks neerzette en voor volledig doorsloeg en bijna met zijn kin op het stuur kwam. Een paar weken daarvoor had ik een gelijke ervaring, dus het viel me meteen op.

En als Patrick er dus al moeite mee heeft, dan is er toch iets meer aan de hand?

Vorig jaar heb ik ook al eens gespeeld met mijn landingstechnieken op een fully, maar mijn conclusie was dat het landen op twee wielen tegelijkertijd eigenlijk meestal de beste methode was. Als ik hem neerzette als een hardtail, dan sloeg de voorkant vaak harder door.
Rasmazzer schreef: ... dat XC in het algemeen niet mountainbiken is ...
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3308
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Cube AMS 120

wo 28 oktober 2020, 11:57

I'll ride the wave, where it takes me...
Sabai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

wo 28 oktober 2020, 13:47

yo-eddy schreef:
wo 28 oktober 2020, 09:41
Jamis Diablo schreef:
wo 28 oktober 2020, 00:27
Ik geloof er niks van dat een HT rijder een betere timing heeft.
Je hebt gewoon een moment van impact en op dat moment ga je je lichaam inveren.
Dat moment ligt bij een fully later, omdat de vering het eerste stuk opvangt.
Ligt dus aan de fiets, niet aan de rijder.
Het punt van impact is bij een HT duidelijker en dus beter op te anticiperen wellicht?
Zoiets doe je toch op gevoel? Althans ik wel. Ik heb er nog nooit bewust op gelet.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2571
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

wo 28 oktober 2020, 14:18

Giant-E schreef:
wo 28 oktober 2020, 11:57
https://twitter.com/gmbntweet/status/13 ... 28674?s=19

Game on! :lol:
Tsja, dat krijg je met die fully's natuurlijk... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Knakworstkweker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1112
Lid geworden op: za 29 augustus 2020, 00:17

wo 28 oktober 2020, 16:14

maverick76 schreef:
di 27 oktober 2020, 20:25
Ik denk dat het 2 dingen betreft.

Fully rijders zijn meestal niet zo van de techniek en vertrouwen simpelweg op hun vering, lomp rijden is lomp landen.

Ook zit er op een fully meer troep dat je hoort veren, tikken etc. dus het klinkt ook vaak een stuk lomper.

Hardtail rijden is echt beheerst en gecontroleerd rijden en snap dat dat zeker niet voor iedereen leuk is.
Waarvan akte

De keren dat ik een fully heb gereden (niet van mezelf) was deze meestal van een zwaardere rijder dus de vering was voor mij dan al iets stugger denk ik.

Op 2 wielen landen met een fully werkte voor mij simpelweg beter, maar toch miste ik de feedback van een HT.

En met een fully landen is een kunst an sich heb ik ondervonden.
Je gewicht moet in het midden blijven, wat je bij een HT of BMX dus nooit doet, en met je benen min of meer jezelf schuin naar achter 'uitdrukken'.

Het ging, maar wat dat betreft heb ik echt liever een HT.

Persoonlijke voorkeur niks meer, niks minder
Gebruikersavatar
maverick76
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1421
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Jones Spaceframe, Surly Troll

wo 28 oktober 2020, 16:28

Misschien komt de veranderende stuurhoek van een fully er ook bij kijken. Als je met een fully iets eerder op je achterwiel land dan word je stuurhoek nog flauwer dan dat hij al was omdat de achterkant eerst inveert waardoor de vork een fractie van een seconde eerst naar voren wil flexen ipv in wil veren waardoor je een soort klap ervaart. Dit heb ik ook wel ervaren bij hele slacke hardtails zoals de Hello Dave. Bij drops naar flat wil die vork gewoon vooruit buigen ipv inveren, heel vervelend gevoel. Maargoed, dat zijn ook geen flatland bikes.
“Don’t buy upgrades, ride up grades…” Eddy M
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

wo 28 oktober 2020, 16:38

maverick76 schreef:
wo 28 oktober 2020, 16:28
Misschien komt de veranderende stuurhoek van een fully er ook bij kijken. Als je met een fully iets eerder op je achterwiel land dan word je stuurhoek nog flauwer dan dat hij al was omdat de achterkant eerst inveert waardoor de vork een fractie van een seconde eerst naar voren wil flexen ipv in wil veren waardoor je een soort klap ervaart.
Ja zou zomaar eens kunnen.. en je reach daardoor dus ook wat kleiner wordt en als je armen die impact op dat moment niet lekker opvangen, dan lig je dus bijna op je stuur?
'BUILT not Bought '


SNOWDON MK1 RP27 MK5 RP29
Plaats reactie