Rug/Torso Beschermers

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Misschien wordt ik toch een dagje ouder... of misschien een dagje slimmer, maar met mijn huidige bucket list voor 2021 zit ik toch steeds serieuzer naar een rugbeschermer en/of volledig torso beschermer te kijken. Full face, elleboog en kniebeschermers etc., daar rij ik al jaren mee wanneer ik ga mogelijk domme dingen doen, maar nooit de stap gemaakt naar full-time rug/torso beschermers (heb wel eens geleend enz).

Ik draag graag een heuptas, geen rugzak, en wil beschermers die daarbij kloppen. Heb jij een favoriete? Waarom? Beter een "protection vest" of zoiets zoals de POC VPD System Torso? Mijn bedoeling is eerder heel ruwe ondergrond dan gigant jumps enz.

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb zo,n Fox Titan vest en dat heeft aan de buitenkant een harde schaal. Het ziet er lomp uit, maar fietsend valt het mij mee wat je ervan merkt en vangt klappen op rotsen goed op.
Met de smart foams ben ik bang dat ze bij scherpe rotsen open getrokken worden waardoor ik meer vertrouwen heb in een stevige buitenschaal.

Ik heb ook een lichter Evo pak van 661. Leuk voor flow lines , maar ik heb geen vertrouwen in dat dat bij harde klappen een groot verschil maakt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier een Evoc protector jacket, ook gekocht uit ouderdom en omdat ik me altijd zwaar under dressed voelde in die spaarzame keren dat ik in een bikepark kom. Heb nog steeds geen full face, staat wel op mijn bucket list.
Blijft altijd beetje dubbel, reed vroeger met Alpen marathons in Zwitserland snoeihard bergaf zonder enige extra protectie maar de eerste keer dat ik in mijn XC outfit (met baggy) uit de lift stapte in Mottolino Livigno voelde dat toch plots wat naakt :roll:
Kwam vooral door de Robocops die voor en na mij uit de lift stapten denk ik.
Dus ben nu langzaam mijzelf aan het aanpassen en het meeste spul is redelijk comfortabel voor een dagje vnml. naar beneden fietsen.
Mijn XC rugzak heeft ook rugbescherming maar dat is een soort "gratis" extraatje waar je verder niets van merkt.
Eerste jaren ook altijd zonder helm gereden maar ook dat is met de huidige helmpjes en het verstand dat met de jaren kwam voorgoed verleden tijd.
Protectie kleding is eigenlijk net als een verzekering een soort "handel in angst" :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Dhr Snelbroek schreef: do 10 december 2020, 22:37 Full face, elleboog en kniebeschermers etc., daar rij ik al jaren mee wanneer ik ga mogelijk domme dingen doen, maar nooit de stap gemaakt naar full-time rug/torso beschermers (heb wel eens geleend enz).

Ik draag graag een heuptas, geen rugzak, en wil beschermers die daarbij kloppen. Heb jij een favoriete? Waarom? Beter een "protection vest" of zoiets zoals de POC VPD System Torso? Mijn bedoeling is eerder heel ruwe ondergrond dan gigant jumps enz.

Bedankt alvast.
Ik maak zelf een beetje de afweging comfort <=> veiligheid, omdat de lompere ritten ook altijd lang zijn. Wél een lichte fullface (TLD stage) en absoluut rugprotectie en kniestukken, maar dan wel iets van lichter d3o materiaal. En geen elleboogprotectie want dat zit bij mij altijd bagger. Ik heb hiervoor een Sweet Protection d3o paneel met riempjes gehad (tip: te toop :winkie: ) en heb die verruild voor een Scott vest dat ietsje meer ventileert. Beide gaan in een noodgeval ook wel samen met een rugzak.

Als je echt alleen maar erg ruwe paden gaat rijden lijkt me dat een borstprotector ook geen gek idee is. Ik heb geen goede ervaring met op m'n ribben vallen (voorheen gebroken, sinds gisteren weer eens gekneusd) en twijfel ook of ik weer een 'upgrade' naar een Fox Titan zoals Jur noemt ga maken. Wat me overigens wel opvalt is dat de gecombineerd borst-en-rugprotectoren vaak een kort rugpaneel hebben, wat me dan weer minder veilig lijkt. :~
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat is echt pasvorm. Bij mijn Titan is alles bedekt tot de heupen. Zou je de protectie langer maken dan wordt het weel heel stijf en ten kostte van bewegingsvrijheid.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Jurf schreef: vr 11 december 2020, 10:45 Dat is echt pasvorm. Bij mijn Titan is alles bedekt tot de heupen. Zou je de protectie langer maken dan wordt het weel heel stijf en ten kostte van bewegingsvrijheid.
Ah, het zou goed kunnen - ik heb een relatief lange rug waardoor iets voor een gemiddelde 75 kg persoon bijna altijd te kort valt. EVOC is daarom echt een no go (vest gehad, vest snel verkocht)
Stamppot with weaksauce!
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Troy lee 7850, eenmaal aan (één geheel, geen rits) erg comfortabel en indien nodig met heuptas en losse elleboog beschermers. Daarbij tld beschermingsfietsbroek 5605 (ook erg comfortabel) en knie/scheenbeschermers. + full face (bikeparks/dh)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Om advies te geven is het wel handig om te weten waar je rijdt.
Wat is heel ruwe ondergrond voor jou?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben ook in de categorie vroeg begonnen zonder helm net als Yo-Eddy, tot ik onbdoeld een boom kuste op de trail.
Met een gap van 5 minuten in mijn geheugen heb ik me mijn oor terug laten aannaaien en de eerste helm gekocht

Sindsdien probeer ik afdoende protectie voor het incident te regelen.

Heb een robocop suit van 661 gehad, met ook harde schalen kniestukken en een padded liner. Maar ik merkte dat ik dat voor trail gebruik op Alpen vakanties eigenlijk niet vaak aandeed. De verhouding klimmen dalen is en uur omhoog voor minuten naar beneden en dat werkte niet. alleen op echte lift-assisted dagen en bikeparks kwam het er van.

Dat spul verruild voor een set d3O knie en armstukken van Race Face met een protectie shirt van 7iDP (borst rug schouders) ook met 3dO foam en dat is een goed compromis. Ik gebruik dat spul nu dus wel en het werkt ook goed genoeg als ik de grens gevonden heb. Bij echt lange klimmen doe ik de kniestukken op de enkels of trek ze pas aan als ik boven kom. De rug protectie van 7iDP heeft opties met een opbouw in lagen die er separaat bij/af kunnen en dat gebruik ik ook.

Waarbij aangetekend dat ik vooral trails rijd en niet de zwarte DH lijnen op de bikeparks

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Na 2x ribben kneuzen, heb ik voor de bikepark en uplift dagen een bodyvest van Leatt gekocht. Versie: Body Vest 3DF AirFit.

Versie met van dat impactschuim, zonder arm en elleboog delen eraan. Elleboog beschermers draag ik los erbij. Leek me fijner en minder warm.

Vest draag ik onder fietsshirt. Klein rugzakje zonder protectie past er prima overheen.

Pluspunten: zit lekker en geeft gevoel van bescherming. Impactschuim wordt soepeler door lichaamswarmte.
Nog niet getest of ik nu geen ribben kneus...

Nadeel: best warm tijdens zomer dagen. Je trekt t niet makkelijk uit. Dus in uplift busje zweet je kapot.

Zo ik nogmaals kopen?
Denk toch van niet. dan zou ik zo'n hardschaal vest van Fox kopen. Draag je over je shirt en kan je eventueel onderaan de lift makkelijk uittrekken.
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

yo-eddy schreef: do 10 december 2020, 23:38 Hier een Evoc protector jacket, ook gekocht uit ouderdom en omdat ik me altijd zwaar under dressed voelde in die spaarzame keren dat ik in een bikepark kom. Heb nog steeds geen full face, staat wel op mijn bucket list.
Blijft altijd beetje dubbel, reed vroeger met Alpen marathons in Zwitserland snoeihard bergaf zonder enige extra protectie maar de eerste keer dat ik in mijn XC outfit (met baggy) uit de lift stapte in Mottolino Livigno voelde dat toch plots wat naakt :roll:
Kwam vooral door de Robocops die voor en na mij uit de lift stapten denk ik.
Dus ben nu langzaam mijzelf aan het aanpassen en het meeste spul is redelijk comfortabel voor een dagje vnml. naar beneden fietsen.
Mijn XC rugzak heeft ook rugbescherming maar dat is een soort "gratis" extraatje waar je verder niets van merkt.
Eerste jaren ook altijd zonder helm gereden maar ook dat is met de huidige helmpjes en het verstand dat met de jaren kwam voorgoed verleden tijd.
Protectie kleding is eigenlijk net als een verzekering een soort "handel in angst" :bier:
Na gisteren weer een rib te hbben gekneusd na een redelijk domme val. Is mijn volgende aanschaf een vest. Die Evoc ziet er redelijk beschaafd en kwalitatief uit. ZIt deze lekker en met 188 raden ze een L aan maar denk toch dan ik een XL nodig heb aangezien altijd alles kleiner uitvalt. Wat zijn jou ervaringen met dit vest?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RobK79 schreef: ma 14 december 2020, 09:02 Na gisteren weer een rib te hbben gekneusd na een redelijk domme val. Is mijn volgende aanschaf een vest. Die Evoc ziet er redelijk beschaafd en kwalitatief uit. ZIt deze lekker en met 188 raden ze een L aan maar denk toch dan ik een XL nodig heb aangezien altijd alles kleiner uitvalt. Wat zijn jou ervaringen met dit vest?
Ik heb een XL, maar ben 1.98 bij 104kg schoon aan de haak
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
nordcore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 15 oktober 2004, 16:35
Mijn mountainbike: Trek Remedy en Cube LTD
Contacteer:

Ik heb in 2008 een volledig bescherm pak aangeschaft , de TrickX "Eagle" bij Barracuda in België.
Dit pak is niet meer te koop.

Hij lijkt qua functionaliteit erg op: https://www.racecompany.fr/trick-x-krow ... prkro.html

Daarnaast een full face helm, knie en scheen beschermers, gaan alleen aan in het hooggebergte of bikepark.

Ik moet zeggen dat het wel ongelofelijk lomp voelt.
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

Ik draag sinds een jaar of 2 bijna altijd een G-form pro X compressie shirt, nadat ik bij simpele vallen gekneusde ribben had of een compleet beurse schouder. Het is met dat spul wat verhard bij impact. Ik merk totaal niet dat ik het draag, alleen bij temperaturen boven de 25 graden is het minder. Rijd er overigens ook met de racefiets en de cyclocrosser mee, want ook dan werkt de zwaartekracht op onverwachte momenten. Al 100 keer gewassen en nog steeds in topconditie.
Ben qua MTB een gevorderde beginner, meer een lycra XC-er dan downhiller, maar probeer toch telkens de grenzen iets te verleggen met een sprongetje hier en een dropje daar.
Ik ben ook de jongste niet meer (60+), en dan besef je kennelijk je kwetsbaarheid wat meer. Al weigert de goegemeente om me heen zo;n shirt te dragen: Doet Mattie van der Poel ook niet, dus dan wij ook niet.
Tot nu toe heeft het me behoed voor sleutelbeenbreuken en gekneusde/gebroken ribben, al kan je dat natuurlijk nooit bewijzen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Joost op 2 wielen schreef: di 15 december 2020, 14:29 Ik draag sinds een jaar of 2 bijna altijd een G-form pro X compressie shirt, nadat ik bij simpele vallen gekneusde ribben had of een compleet beurse schouder. Het is met dat spul wat verhard bij impact. Ik merk totaal niet dat ik het draag, alleen bij temperaturen boven de 25 graden is het minder. Rijd er overigens ook met de racefiets en de cyclocrosser mee, want ook dan werkt de zwaartekracht op onverwachte momenten. Al 100 keer gewassen en nog steeds in topconditie.
Ben qua MTB een gevorderde beginner, meer een lycra XC-er dan downhiller, maar probeer toch telkens de grenzen iets te verleggen met een sprongetje hier en een dropje daar.
Ik ben ook de jongste niet meer (60+), en dan besef je kennelijk je kwetsbaarheid wat meer. Al weigert de goegemeente om me heen zo;n shirt te dragen: Doet Mattie van der Poel ook niet, dus dan wij ook niet.
Tot nu toe heeft het me behoed voor sleutelbeenbreuken en gekneusde/gebroken ribben, al kan je dat natuurlijk nooit bewijzen.
thx voor de tip, fijn voor mijn kleine man tijdens het "gewoon" mountainbiken
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie