Hoe houd je je voeten op je pedalen (of vind je ze weer terug) bij een jump?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jamis Diablo schreef: wo 20 januari 2021, 16:24 Als je de hakken naar onderen wijst, kan je nooit je fiets omhoog trekken aan je pedalen wat bij veel sprongen nodig is. (en bij bijv. bunny hops)
Dus voorste voet recht, achterste met de tenen naar beneden. Als je dan druk zet op je achterste voet heb je grip.
Vanaf 4 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=5OPwdTjHMBI
Bijzondere man, maar wel hele duidelijke video. Daar kan ik wel wat mee :-q . Verder wil ik na de corona wel wat workshops gaan volgen.
Qua schoenen/pedalen zit ik met de Specialized 2FO 2.0/DMR Vault wel goed. Bakken met grip, zo moet ik mijn voet echt optillen om mijn voet te verplaatsen of verdraaien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Om (bunnyhop) te oefenen kan je heel makkelijk een Bunny Hop stellage maken van wat hout, spijkers en een plastic buis die er los op ligt.

Ben er zelf ook erg druk mee afgelopen weken

https://www.pinkbike.com/video/527797/
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Deze deed het voor mij wel: https://youtu.be/uSIbCViERO8?list=PLZ1S ... OTfk&t=132 (wacht ff op de Charly Brown analogie)
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Klikpedalen!
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Olieboer schreef: wo 20 januari 2021, 21:14 Klikpedalen!
Dan heb je NOG minder grip, lijkt me niet echt handig :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je kunt nog zo veel fimpjes kijken die het op 1000 manieren uitleggen. De enige manier om het te leren is oefenen, oefenen, oefenen.
10cm bunnyhoppen leer je in een paar uur MITS je echt een paar uur oefent. En dus niet 3 keer proberen en dan een half uur andere dingen doen en weer 3 keer proberen. Hoger leren bunnyhoppen doe je door...... MEER TE OEFENEN 8)
Ik wil het als het weer iets langer licht is ook weer wat meer gaan trainen. Zit er over te denken om om de dag na werktijd een half uur achter op het grasveldje een aantal zaken te oefenen. Ene dag bunnyhop, andere dag Endo-turn, weer een andere dag wheelie, enz. Hopelijk kan ik me daar toe zetten en hou ik het vol. Want ik merk dat wanneer ik echt een half uur vol oefen, het erg snel gaat met leren.

Wel oefen ik af en toe op een zaterdag met 1 of 2 anderen maar dat gaat me nog niet serieus genoeg. Dat is vaak 10 min wat aanklooien en dan door naar het volgende. Mocht er iemand een keer een serieuze sessie willen doen (bunnyhop, drops, endo, wheelie en dat afgewisseld om het half uur) laat het me dan vooral weten, dan spreken we een keer af (Liefst regio Twente 8) ).
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Klitse schreef: do 21 januari 2021, 00:10 Je kunt nog zo veel fimpjes kijken die het op 1000 manieren uitleggen. De enige manier om het te leren is oefenen, oefenen, oefenen.
10cm bunnyhoppen leer je in een paar uur MITS je echt een paar uur oefent. En dus niet 3 keer proberen en dan een half uur andere dingen doen en weer 3 keer proberen. Hoger leren bunnyhoppen doe je door...... MEER TE OEFENEN 8)
Ik wil het als het weer iets langer licht is ook weer wat meer gaan trainen. Zit er over te denken om om de dag na werktijd een half uur achter op het grasveldje een aantal zaken te oefenen. Ene dag bunnyhop, andere dag Endo-turn, weer een andere dag wheelie, enz. Hopelijk kan ik me daar toe zetten en hou ik het vol. Want ik merk dat wanneer ik echt een half uur vol oefen, het erg snel gaat met leren.

Wel oefen ik af en toe op een zaterdag met 1 of 2 anderen maar dat gaat me nog niet serieus genoeg. Dat is vaak 10 min wat aanklooien en dan door naar het volgende. Mocht er iemand een keer een serieuze sessie willen doen (bunnyhop, drops, endo, wheelie en dat afgewisseld om het half uur) laat het me dan vooral weten, dan spreken we een keer af (Liefst regio Twente 8) ).
Niet in regio Twente, maar in Noord-Holland wel: https://twiskemountainbikeroutes.nl/twi ... bike-team/
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MVMVML schreef: do 21 januari 2021, 09:57
Klitse schreef: do 21 januari 2021, 00:10 Je kunt nog zo veel fimpjes kijken die het op 1000 manieren uitleggen. De enige manier om het te leren is oefenen, oefenen, oefenen.
10cm bunnyhoppen leer je in een paar uur MITS je echt een paar uur oefent. En dus niet 3 keer proberen en dan een half uur andere dingen doen en weer 3 keer proberen. Hoger leren bunnyhoppen doe je door...... MEER TE OEFENEN 8)
Ik wil het als het weer iets langer licht is ook weer wat meer gaan trainen. Zit er over te denken om om de dag na werktijd een half uur achter op het grasveldje een aantal zaken te oefenen. Ene dag bunnyhop, andere dag Endo-turn, weer een andere dag wheelie, enz. Hopelijk kan ik me daar toe zetten en hou ik het vol. Want ik merk dat wanneer ik echt een half uur vol oefen, het erg snel gaat met leren.

Wel oefen ik af en toe op een zaterdag met 1 of 2 anderen maar dat gaat me nog niet serieus genoeg. Dat is vaak 10 min wat aanklooien en dan door naar het volgende. Mocht er iemand een keer een serieuze sessie willen doen (bunnyhop, drops, endo, wheelie en dat afgewisseld om het half uur) laat het me dan vooral weten, dan spreken we een keer af (Liefst regio Twente 8) ).
Niet in regio Twente, maar in Noord-Holland wel: https://twiskemountainbikeroutes.nl/twi ... bike-team/
Das me een beetje te ver weg :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Inderdaad oefenen, maar wat ook helpt is jezelf (laten) filmen. Dan kun je je eigen beweging vergelijken met die van de YT filmpjes.

Het beeld dat mensen van hun beweging hebben is vaak heel anders dan dat de camerabeelden ze vertellen namelijk :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

PaneVino schreef: do 21 januari 2021, 12:32 Inderdaad oefenen, maar wat ook helpt is jezelf (laten) filmen. Dan kun je je eigen beweging vergelijken met die van de YT filmpjes.

Het beeld dat mensen van hun beweging hebben is vaak heel anders dan dat de camerabeelden ze vertellen namelijk :-q
+1, oefenen is natuurlijk de basis maar om te finetunen of progressie te maken als je vastzit is kijken naar anderen (en jezelf!) natuurlijk heel leerzaam. Voor mij werkt die combi vaak net ff beter dan alleen maar oefenen.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Klitse schreef: do 21 januari 2021, 00:10Wel oefen ik af en toe op een zaterdag met 1 of 2 anderen maar dat gaat me nog niet serieus genoeg.
:winkie: :bier:
:bier:
Plaats reactie