de kunst van het (niet) springen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: do 15 april 2021, 22:57
yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 21:56 ..... toch wil ik liever dit kunnen https://www.pinkbike.com/video/528733/ ..... vooral die dubbel durf ik dus niet omdat je daar moet springen. Video is ouwe fietsmaat die wel echt knap kan fietsen.
Volgens mij is het probleem daar niet de sprong maar de hele korte aanloop er naartoe. Althans dat is mijn excuus bij die :lol:
Ik zou bijna zeggenbouw of koop een Sender ramp MET lip zodat je hem niet al te veel kunt absorberen maar wel moet afzetten en begin gewoon makkelijk tot het goed/beter voelt. Na een poosje heb je muscle memory en kun je het makkelijker in verschillende omstandigheden.
Afbeelding.
Ik heb zo’n rampje hier .... https://youtu.be/AIpyIYTpZig

Eerste keer dat die kleine er mee ging oefenen, je ziet mij op 58 seconden ergens ook dit ding gewoon opslokken zonder enige airtime 🙈😬
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 23:18 Eerste keer dat die kleine er mee ging oefenen, je ziet mij op 58 seconden ergens ook dit ding gewoon opslokken zonder enige airtime 🙈😬
Dat kost je nog een boel moeite ook. Veel meer dan het zou kosten als je hem wel zou springen denk ik. Maar ik ken het gevoel. Ik merk dat ik precies hetzelfde doe op een wat grotere tafel (zoals die op de zwarte lijn bij Mook bijv. Bij mij vanwege angst dat ik er overheen vlieg als ik het niet doe (wat natuurlijk niet zou gebeuren omdat ik toch al te weinig snelheid heb). Zodra de tafel wat kleiner is durf ik het wel. Kortom, klein beginnen en opwerken naar steeds groter.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 23:18 Ik heb zo’n rampje hier .... https://youtu.be/AIpyIYTpZig

Eerste keer dat die kleine er mee ging oefenen, je ziet mij op 58 seconden ergens ook dit ding gewoon opslokken zonder enige airtime 🙈😬
Je bent in ieder geval wel supergoed in absorberen :o :lol: :lol:
Even omdenkend: waarom zou je willen springen? de techniek van het niet springen beheers je perfect en het is een illusie dat je nog langer dan 6maanden je kiddo voorblijft, dus dat echodeukje kun je maar beter snel verwerken.

Anders gezegd, ik heb behoorlijk hoogtevrees en vind superstijl naar benee gewoon niet leuk. Dan kan ik door alle totaal irrationele angst heen dat wel gaan doen, maar ik ga er nooit blij van worden dus zie er de noodzaak niet van. Uiteindelijk gaat het om lol hebben en verschillen vaardigheden en aanleg gewoon van persoon tot persoon.

Mocht je toch nog wat inspriratie zoeken:
https://youtu.be/91AFapGc5Fw?t=490
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik vraag me altijd af of gewicht/lengte ook nog invloed op springen heeft?

Morgen in ieder geval naar Mook om te oefenen op de kleinste tafels. :-D
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik geloof dat Greg Minnaar dat excuus aardig om zeep heeft geholpen met zijn 191cm
En qua windsurf, nederlands beste waver Lampie is 2m en 95kg

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Slow-mo's zijn natuurlijk handig om de beelden goed te kunnen bestuderen.
Bij dat filmpje van Yo-eddy op Spaarnwoude maak je eigenlijk een soort van speedjump, je ziet dat veel bmx-ers ook doen. Soms in een wat overdreven manier.

En zoals ik al eerder zei, kinderen zijn soepeler, helemaal als ze dit soort dingen al heel vroeg leren. Dan wordt het voor hun een "muscle-memory" die bijna lijkt aangeboren.

Mijn vriendin vraagt me ook wel eens om uitleg (bijvoorbeeld iets heel basics als staand fietsen) maar ik kan niet goed uitleggen wat ik allemaal precies doe om goed staand te kunnen fietsen. Zij is pas heel laat gaan leren fietsen (toen ze mij leerde kennen) en mist dus die "muscle-memory" om zoiets basics te doen. Korte klimmetjes vindt ze dus ook niet leuk, die nieuwe bochtensecties in de routes vindt ze ook niet geweldig, aangezien je daar een actieve liefst staande houding wilt hebben, maar gewoon lang een steile berg opklimmen kan ze dan wel. Dan komt ze mij voorbij gesjeesd alsof ik stil sta.

Moraal van deze anekdote, zoek iemand op die vloeiend kan springen zoals je zou willen, maar die dat vooral dan ook in woorden kan omzetten. Niets is zo dodelijk als "dat doe je toch gewoon zo, kun jij ook"... :-q


Gewicht en lengte zou niet iets uit moeten maken, anders zou ik wel een hoogvlieger moeten zijn met mijn lage gewicht en lengte..
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 21:56 ..... toch wil ik liever dit kunnen https://www.pinkbike.com/video/528733/ ..... vooral die dubbel durf ik dus niet omdat je daar moet springen. Video is ouwe fietsmaat die wel echt knap kan fietsen.
0:10, dat is geen dubbel, dat is huck to flat, daar ben ik bang voor.
Ik land het liefst met precisie.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door void op vr 16 april 2021, 10:51, 3 keer totaal gewijzigd.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Als je ouder word (50+),komt het 'wat als' om de hoek kijken..
Ging ik 15jr geleden bij Winterberg en Willingen wel de meeste sprongen doen..als ik nu voor een jump kom,schieten er veel rekenkundige formules door het hoofd :D oftewel..als ik hem niet haal,wat dan..werk,blessures etc.. jongeren hoeven zich hier minder druk over te maken.
Het duurt nu wel langer voordat ik een bepaalde grens over ga..durf ik het nog niet,doe ik het (ook nog) niet.
Maar als het wel lukt,weer een stukje meer zelfvertrouwen gewonnen :bier:
:bier:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurf schreef: vr 16 april 2021, 09:23 Ik geloof dat Greg Minnaar dat excuus aardig om zeep heeft geholpen met zijn 191cm
En qua windsurf, nederlands beste waver Lampie is 2m en 95kg

Afbeelding
En toch vind ik het er bij Lampie altijd een beetje houterig uit zien door zijn lengte.

Ik ben zelf 192 en 90kg en heb dat bij mezelf ook altijd als ik mezelf terug zie op bewegend beeld.
Als je klein bent heb je denk ik wel het voordeel dat je jezelf makkelijk compact kan maken.

Niet perse springen maar merk dat ik soms in steile stukken door mijn lengte en dranghek wat meer moeite heb mijn gewicht laag te houden.
als je klein bent zit je al wat sneller in de fiets, als je lang bent er meer bovenop.
Met de komst van 29 en huidige geo is dat wel minder geworden gelukkig, vroeger met mij out school 26" was dat wel heel erg het geval.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ah top, bedankt! , ik heb een excuus, 1.98m en 105kg :-q :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

robin schreef: vr 16 april 2021, 10:28 Als je ouder word (50+),komt het 'wat als' om de hoek kijken..
Ging ik 15jr geleden bij Winterberg en Willingen wel de meeste sprongen doen..als ik nu voor een jump kom,schieten er veel rekenkundige formules door het hoofd :D oftewel..als ik hem niet haal,wat dan..werk,blessures etc.. jongeren hoeven zich hier minder druk over te maken.
Het duurt nu wel langer voordat ik een bepaalde grens over ga..durf ik het nog niet,doe ik het (ook nog) niet.
Maar als het wel lukt,weer een stukje meer zelfvertrouwen gewonnen :bier:
bijna 46 hier en probeer de dingen die ik kan gewoon veel te herhalen, afstoffen van oude skills lukt ook aardig (musscle memory :wink:)maar een nieuwe skill met wat meer risco lijkt toch ook mentaal lastig. Maar toch, een mooie whip lijkt me echt tof om te beheersen
Laatst gewijzigd door yo-eddy op vr 16 april 2021, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: vr 16 april 2021, 10:27 0:10, dat is geen dubbel, dit is huck to flat, daar ben ik bang voor.
Ik land het liefst met precisie.
Is dezelfde jump als op 0:06, dit is een jongen die je weinig over precisie hoeft te leren op de bike :wink:

https://youtu.be/_sNsI8prQOg?t=208

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik twijfelde niet aan zijn vaardigheden (maar wordt hij echt gesponsord door Red Bull?). Mijn punt was dat ik liever (niet) spring en precies landen in plaats van grote send :)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: vr 16 april 2021, 11:06 Ik twijfelde niet aan zijn vaardigheden (maar wordt hij echt gesponsord door Red Bull?). Mijn punt was dat ik liever (niet) spring en precies landen in plaats van grote send :)
Hij werd gesponsord door Redbull NL lang geleden ..... mag dat helmpje officieel niet meer dragen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kan je afvragen of dat ook de maatstaf is waaraan je jezelf moet meten....

Singletrack Sundays schreef: vr 16 april 2021, 10:33 En toch vind ik het er bij Lampie altijd een beetje houterig uit zien door zijn lengte.

Ik ben zelf 192 en 90kg en heb dat bij mezelf ook altijd als ik mezelf terug zie op bewegend beeld.
Als je klein bent heb je denk ik wel het voordeel dat je jezelf makkelijk compact kan maken.

Niet perse springen maar merk dat ik soms in steile stukken door mijn lengte en dranghek wat meer moeite heb mijn gewicht laag te houden.
als je klein bent zit je al wat sneller in de fiets, als je lang bent er meer bovenop.
Met de komst van 29 en huidige geo is dat wel minder geworden gelukkig, vroeger met mij out school 26" was dat wel heel erg het geval.
Als het stormt en alles is beter in verhouding, dan vind ik dat niet. Bij van die prutomstandigheden met te kleine golven is het idd wat harder werken. En misschien gaat het daar wel mis bij Roy op de fiets, hij heeft gewoon niet de juiste fiets! :bier: :winkie:

Zelf ben ik door de overstap van de net te kleine 27.5 wielen Remedy naar mijn 29er XL Ripmo wel echt enorm vooruitgegaan.
(frustrerend genoeg nog niet een fractie van wat Roy kan, maar er is vooruitgang).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie