de kunst van het (niet) springen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mede forummer was hier laatst even langs en het ging over de kunst v.h. springen, daar waar mijn zoontje zonder enige schroom zijn fiets vol durft op te trekken en inmiddels flinke dubbels en tafels kan clearen merk ik dat bij mij over de jaren vooral de kunst vh NIET springen erg in mijn systeem zit ingebakken. Hoop dit met het baantje thuis een beetje te kunnen bijschaven maar zo "natural" jumpen als sommigen gaat 'm waarschijnlijk nooit worden voor mij.

Hier stukje uit filmpje waar ik eerst iets van airtime probeer en daarna op mijn geliefkoosde manier de jump probeer "vlak te poetsen" :wink:

https://youtu.be/sM5_goGx-LI?t=73

Wie hier kan er echt lekker, makkelijk en ontspannen springen?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja doei hè.


Ik hou het nog wel even bij dat bunnyhop-topic :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik probeer het, en het lukt een beetje, maar echt ontspannen is het nog niet. Tafels clearen lukt als ze niet te groot zijn. Worden ze zo groot als in Mook dan slaat de angst toe en durf ik niet meer. Kortom, meer oefenen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Klitse schreef: do 15 april 2021, 13:58 Ik probeer het, en het lukt een beetje, maar echt ontspannen is het nog niet. Tafels clearen lukt als ze niet te groot zijn. Worden ze zo groot als in Mook dan slaat de angst toe en durf ik niet meer. Kortom, meer oefenen.
Ja, ik "zeil" die kleine tafels ook wel gecontroleerd over, maar echt mooi jumpen kun je het niet noemen .... https://youtu.be/x_GH5SZiZmk?t=63

dat rotventje daarna doet 't echt een stuk beter :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik scrub ook liever als trekken niet nodig is.
In Mook trek ik op double voor tables en scrub de tables.

5 jaar geleden toen ik leren (niet) springen met style. Goede oude 26" tijd, style is verdwenen na de overstap naar 29er.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Je bent gezegend met een aardig goede fietsbeheersing (dat steek je zelf niet onder stoelen of banken, en heb je ook al vaak laten zien op foto's en filmpjes), maar het is zoals Klitse zegt, veel oefenen en dan komt dat "makkelijke" er wel in.

Merk het bij mijzelf ook, in de tijd dat ik nog wekelijks op de bmx zat, ging het springen me soepeler af op de mtb. Niet dat ik meters ver sprong, ook op de bmx was ik meer fan van het pompen en duwen. Actief bmx-en doe ik niet meer en dat merk ik ook aan mijn lef en "skills", het slijt.
Daarbij heb ik het bmx-en pas ontdekt toen ik 32 was, daarvoor alleen crosscountry ervaring. Dus veel techniek heb ik niet.

En je "rotventje" krijgt het met de paplepel ingegoten, vader zal ook vast veel adviezen en tips geven. Het lijkt gewoon op jonge leeftijd makkelijker te gaan. Lichaampjes van die gastjes zijn ook veel flexibeler dan die oude gestellen van ons. Als ik het terugkijk naar mijn eigen jeugdsport(zwemmen) dan heb ik ook binnen no time weer de juiste slag te pakken. Zelfs vlinderslag gaat me nog steeds goed af.
Wat me ook hielp, en ik ook niet meer doe, is yoga (of coretraining aangezien "echte mannen" niet aan yoga willen doen) voor je balans en stabiliteit.

Dus ff een dubbeltje of tafel in je tuintrack bouwen en je kan oefenen, oefenen, oefenen tot je een ons weegt :-q :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat joch heeft vast zo,n pa die hem enorm verwend met fietszooi en zelfs een baan achter zijn huis aanlegt voor zoonlief waardoor hij sinds hij kruipt24/7 kan oefenen :wink:
Volgens mij is springen heel erg iets wat tussen de oren zit. Ik zie mensen van stijle dingen rijden en droppen waarbij ik denk zijn ze helemaal gek geworden, maar compleet blokkeren bij een schans waar ik juist weer blij van wordt.
btw de 1e sprong in het eerste filmpje is niks mis mee! Je kan het dus wel, maar kiest er niet altijd voor.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: do 15 april 2021, 14:39 Volgens mij is springen heel erg iets wat tussen de oren zit. Ik zie mensen van stijle dingen rijden en droppen waarbij ik denk zijn ze helemaal gek geworden, maar compleet blokkeren bij een schans waar ik juist weer blij van wordt.
btw de 1e sprong in het eerste filmpje is niks mis mee! Je kan het dus wel, maar kiest er niet altijd voor.
Dat beschrijft mij aardig, hoewel ik dus redelijk rap over die grote tafels kan met minimale airtime, ik kijk altijd met bewondering naar die A-line achtige filmpjes.
1e sprong op video is into flat met alle ruimte om te landen dus vrij veel marge voor "foutjes" ... met die techniek* kom je geen dubbel knap over

* een soort gecontroleerde dead sailor :wink:
Meegs schreef: do 15 april 2021, 14:39 Je bent gezegend met een aardig goede fietsbeheersing (dat steek je zelf niet onder stoelen of banken, en heb je ook al vaak laten zien op foto's en filmpjes), maar het is zoals Klitse zegt, veel oefenen en dan komt dat "makkelijke" er wel in.
Ik heb vooral veel (technische) trail ervaring en uren op de fiets over de laatste 30+ jaren + wat "carpark" trick om stoer te doen :winkie: .... echt aanleg heb ik voor geen enkele sport.

Meegs schreef: do 15 april 2021, 14:39 Merk het bij mijzelf ook, in de tijd dat ik nog wekelijks op de bmx zat, ging het springen me soepeler af op de mtb. Niet dat ik meters ver sprong, ook op de bmx was ik meer fan van het pompen en duwen. Actief bmx-en doe ik niet meer en dat merk ik ook aan mijn lef en "skills", het slijt.
Daarbij heb ik het bmx-en pas ontdekt toen ik 32 was, daarvoor alleen crosscountry ervaring. Dus veel techniek heb ik niet.
Ja, had als kind ook graag op BMX gezeten, nu ga ik me daar niet meer aan wagen
Meegs schreef: do 15 april 2021, 14:39 En je "rotventje" krijgt het met de paplepel ingegoten, vader zal ook vast veel adviezen en tips geven. Het lijkt gewoon op jonge leeftijd makkelijker te gaan. Lichaampjes van die gastjes zijn ook veel flexibeler dan die oude gestellen van ons. Als ik het terugkijk naar mijn eigen jeugdsport(zwemmen) dan heb ik ook binnen no time weer de juiste slag te pakken. Zelfs vlinderslag gaat me nog steeds goed af.
Wat me ook hielp, en ik ook niet meer doe, is yoga (of coretraining aangezien "echte mannen" niet aan yoga willen doen) voor je balans en stabiliteit.
Dus ff een dubbeltje of tafel in je tuintrack bouwen en je kan oefenen, oefenen, oefenen tot je een ons weegt :-q :bier:
Beiden liggen inmiddels in de tuin, dinsdag met Tiewrap even wezen oefenen maar het blijft lastig (en vermoeiend :bier: ).

ps, die kleine krijgt vrij weinig tips van papa, luistert (zoals elk kind van 8) ook vrij slecht naar mijn adviezen ..... wellicht dat ie daarom zo snel progressie boekt. :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Als ik een tafel en dubbel in mijn tuin had denk ik dat ik elke dag gewoon een uurtje ging oefenen. Dan moet je het binnen een paar weken toch goed kunnen lijkt me. Helaas is mijn tuin niet zo groot. :cry:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met een dubbel in de tuin land ik bij de buren :lol:

@yo-eddie: niks mis om makkelijk te beginnen en van daaruit op te bouwen en A line: die heb ik gedaan 8) , maar ondanks 3 dagen erna toewerken en een perfecte voorrijder schijt je toch licht bagger de eerste keer zo hard als je overal op af gaat. :oops:
De 2e keer en daarna gaat dat al beter want dan weet je hoe het werkt, maar ik heb daarna de hele nacht niet kunnen slapen van de adrenaline rushes.
Tegelijkertijd kan je veel beter fietsen dan ik, dus jij kan het ook en is het alleen maar een kwestie van doen.

Buiten de doos denkende: ik spring een stuk beter met een fully doordat ik de achtervering gebruik voor de pre-load. Misschien zit daar een deel van de oplossing, of in ieder geval een goed excuus :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Herkenbaar, op zich kan ik het wel maar druk toch vaak uit onzekerheid mijn bike naar beneden.
Vaak kan ik het juist wel goed springen in een trail op een klein hobbeltje of wortel maar zodra het echt een flinke steile take off is "lukt" het niet meer :lol:
Op lage snelheid is het ook niet zon probleem maar vooral sprongen op hoge snelheid zoals op Mook druk ik meteen mijn bike na de afzet.

Ben nu wel meer aan het oefenen, wat vooral wel een leuke oefening is om te proberen met minimale snelheid toch een tafel te halen, hierdoor moet je wel de juiste techniek toepassen en helpt je snelheid niet meer om er gewoon lomp over heen te vliegen.
Op Leersum liggen twee kleine bultjes waar je dit heel goed kan oefenen, eerst op snelheid en dan steeds je aanloop stukje korter maken.
jammer genoeg liggen er niet heel veel van dit soort plekken dichter bij huis,
In het Twiske is wel een tafeltje maar die is zo klein dat je hem altijd wel haalt, niet echt goed oefenmateriaal dus.
Spaarnwoude ligt tegenwoordig ook wat maar de tafel ligt achter een gap jumpje waardoor je altijd met snelheid aan komt rijden.
Have fun!
Rinse.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Gang is alles! Gewoon gas erop en gaan :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 15:22

Ja, had als kind ook graag op BMX gezeten, nu ga ik me daar niet meer aan wagen
Ik wist als kind niet eens dat bmx-en bestond... gek genoeg op mijn 6de wel een bmx gekregen voor mijn verjaardag, maar meer dan een stoeprandje op en af springen kwam ik niet.
yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 15:22
Beiden liggen inmiddels in de tuin, dinsdag met Tiewrap even wezen oefenen maar het blijft lastig (en vermoeiend :bier: ).

ps, die kleine krijgt vrij weinig tips van papa, luistert (zoals elk kind van 8) ook vrij slecht naar mijn adviezen ..... wellicht dat ie daarom zo snel progressie boekt. :lol:
En toch zul je moeten blijven oefenen, hoe vermoeiend het ook is. Just "pop that baby and hop" is het toch :-q
Jurf schreef: do 15 april 2021, 15:55 Met een dubbel in de tuin land ik bij de buren :lol:

@yo-eddie: niks mis om makkelijk te beginnen en van daaruit op te bouwen en A line: die heb ik gedaan 8) , maar ondanks 3 dagen erna toewerken en een perfecte voorrijder schijt je toch licht bagger de eerste keer zo hard als je overal op af gaat. :oops:
De 2e keer en daarna gaat dat al beter want dan weet je hoe het werkt, maar ik heb daarna de hele nacht niet kunnen slapen van de adrenaline rushes.
Tegelijkertijd kan je veel beter fietsen dan ik, dus jij kan het ook en is het alleen maar een kwestie van doen.
Een voorrijder kan helpen, zo heb ik ook mijn eerste sprongetjes gemaakt, niet op de A-lijn, iets meer bescheidener bij Filthy Trails. Wel op een hardtail destijds (Yeti DJ die nu daadwerkelijk aan de muur hangt)
Je had daar een gap-lijn en tafels springen vond ik niet eng maar gaps wel. Uiteindelijke gedaan
Afbeelding
zoals je ziet is het niet de perfecte sprong, wel gehaald, maar de landing was scheef en ik gleed daarna onderuit.
Dit was in 2009

In 2010, zelfde gap, maar nu had Styles er tafels tussengezet:
Afbeelding
En ik was inmiddels al wat meer vertrouwd met springen.
Afbeelding
Springen ging al meer natuurlijk waardoor ik niet hard aan de fiets begon te trekken zoals bij de eerste foto.

Dus ja, oefenen in die tuin van je.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

..... uiteraard oefenen, oefenen, oefenen .... maar ik ga dus ook niet graag op mijn bek :wink: ..dus lastig om uit m'n comfort zone te gaan. Denk dat het aanleren van een "riddle" ook wel gaat helpen. Wellicht zet ik binnenkort een camera neer en post ik wat oefen materiaal (....... en hoor je mijn zoontje op de achtergrond lachen :lol: ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: do 15 april 2021, 14:37 Ik scrub ook liever als trekken niet nodig is.
In Mook trek ik op double voor tables en scrub de tables.

5 jaar geleden toen ik leren (niet) springen met style. Goede oude 26" tijd, style is verdwenen na de overstap naar 29er.
Afbeelding
Lekker plaatje ..... dat wil ik dus :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie