de kunst van het (niet) springen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Meegs schreef: do 15 april 2021, 16:48
yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 15:22

Ja, had als kind ook graag op BMX gezeten, nu ga ik me daar niet meer aan wagen
Ik wist als kind niet eens dat bmx-en bestond... gek genoeg op mijn 6de wel een bmx gekregen voor mijn verjaardag, maar meer dan een stoeprandje op en af springen kwam ik niet.
yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 15:22
Beiden liggen inmiddels in de tuin, dinsdag met Tiewrap even wezen oefenen maar het blijft lastig (en vermoeiend :bier: ).

ps, die kleine krijgt vrij weinig tips van papa, luistert (zoals elk kind van 8) ook vrij slecht naar mijn adviezen ..... wellicht dat ie daarom zo snel progressie boekt. :lol:
En toch zul je moeten blijven oefenen, hoe vermoeiend het ook is. Just "pop that baby and hop" is het toch :-q
Jurf schreef: do 15 april 2021, 15:55 Met een dubbel in de tuin land ik bij de buren :lol:

@yo-eddie: niks mis om makkelijk te beginnen en van daaruit op te bouwen en A line: die heb ik gedaan 8) , maar ondanks 3 dagen erna toewerken en een perfecte voorrijder schijt je toch licht bagger de eerste keer zo hard als je overal op af gaat. :oops:
De 2e keer en daarna gaat dat al beter want dan weet je hoe het werkt, maar ik heb daarna de hele nacht niet kunnen slapen van de adrenaline rushes.
Tegelijkertijd kan je veel beter fietsen dan ik, dus jij kan het ook en is het alleen maar een kwestie van doen.
Een voorrijder kan helpen, zo heb ik ook mijn eerste sprongetjes gemaakt, niet op de A-lijn, iets meer bescheidener bij Filthy Trails. Wel op een hardtail destijds (Yeti DJ die nu daadwerkelijk aan de muur hangt)
Je had daar een gap-lijn en tafels springen vond ik niet eng maar gaps wel. Uiteindelijke gedaan
Afbeelding
zoals je ziet is het niet de perfecte sprong, wel gehaald, maar de landing was scheef en ik gleed daarna onderuit.
Dit was in 2009

In 2010, zelfde gap, maar nu had Styles er tafels tussengezet:
Afbeelding
En ik was inmiddels al wat meer vertrouwd met springen.
Afbeelding
Springen ging al meer natuurlijk waardoor ik niet hard aan de fiets begon te trekken zoals bij de eerste foto.

Dus ja, oefenen in die tuin van je.
Het zit natuurlijk ook tussen je oren, als gap deze nooit aangedurfd , toen er vlonders tussen lagen wel en bleek ik hem makkelijk te halen :lol:
Have fun!
Rinse.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Singletrack Sundays schreef: do 15 april 2021, 16:36 Vaak kan ik het juist wel goed springen in een trail op een klein hobbeltje of wortel maar zodra het echt een flinke steile take off is "lukt" het niet meer :lol:
Ik herken dit van het windsurfen vroeger, timing! Na veel springen van binnenwater windgolfjes had ik genoeg lef om de Noordzee op te gaan. Blijk je aan de vlakwater techniek niets te hebben, opnieuw beginnen. Na veel oefenen op de Noordzeebranding genoeg lef voor trips naar het rif bij Klitmoller, is mijn typische Noordzeetechniek weer niet top voor de point break van het rif daar. Na veel trips en oefenen op Klitmoller genoeg lef voor een maand Hawaii, is de timing van de breaks op Maui compleet anders.

Maar met al het ge-oefen stiekum heel veel plezier, en vrienden gemaakt. En ik heb toch, heel soms, volledig "in control" een set van frontside bottom en top tuns aan elkaar weten te rijgen. De eerste keer op Sprecklesville staat in mijn geheugen gebeiteld, pure joy.

Trainer zegt "je wordt alleen goed in wat je oefent" en "je kunt er nooit meer uit krijgen als wat je er in stopt"

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Heckler40 schreef: do 15 april 2021, 17:32
Singletrack Sundays schreef: do 15 april 2021, 16:36 Vaak kan ik het juist wel goed springen in een trail op een klein hobbeltje of wortel maar zodra het echt een flinke steile take off is "lukt" het niet meer :lol:
Ik herken dit van het windsurfen vroeger, timing! Na veel springen van binnenwater windgolfjes had ik genoeg lef om de Noordzee op te gaan. Blijk je aan de vlakwater techniek niets te hebben, opnieuw beginnen. Na veel oefenen op de Noordzeebranding genoeg lef voor trips naar het rif bij Klitmoller, is mijn typische Noordzeetechniek weer niet top voor de point break van het rif daar. Na veel trips en oefenen op Klitmoller genoeg lef voor een maand Hawaii, is de timing van de breaks op Maui compleet anders.

Maar met al het ge-oefen stiekum heel veel plezier, en vrienden gemaakt. En ik heb toch, heel soms, volledig "in control" een set van frontside bottom en top tuns aan elkaar weten te rijgen. De eerste keer op Sprecklesville staat in mijn geheugen gebeiteld, pure joy.

Trainer zegt "je wordt alleen goed in wat je oefent" en "je kunt er nooit meer uit krijgen als wat je er in stopt"

Enjoy!!
Hahaha, precies hetzelfde met windsurfen, op IJsselmeer gaat het me aardig af en sta af en toe een forward loopje.
Als ik dan op wijk vaar ben ik al lang blij als ik een rocket air kan landen.

Afbeelding

en nog foto van oude jumpline Amerongen, was mooi om te oefenen.
Hier doe ik de dead sailor :lol:
Afbeelding
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ik blijf het fijn vinden om achter iemand aan te rijden en zo de geschikte snelheid te weten.. Mits de jump niet heel gek is weet je dan wel dat je er over komt.

Daarnaast, om te oefenen heb ik me een tijdje geconcentreerd op een soort jumps. Merkte namelijk dat als ik dirt jumps, sprongen op routes die je met snelheid kunt nemen, perfecte bikepark situaties, gaps en alles daar tussen in door elkaar ging rijden dat ik de technieken een beetje door elkaar ging halen, en/of ging compenseren voor minder goed aangelegde jumps.

Hele tijd heb ik weinig gebakken van springen. Oefende te weinig. Eens per maand eens een middagje naar de lokale jump spot is toch te weinig om oude gewoontes af te leren en echt vooruitgang te boeken. Ben een tijdje iets meer gaan springen, heb gezorgd dat de vering van de fiets goed is afgesteld. Dan kom je in een positieve loop.
Nu bak ik er nog steeds niet veel van maar ben heel tevreden met de vooruitgang. De nieuwe (grote) tafels in Malmedy zijn heel fijn om te oefenen en de middelste/langste kom ik nu goed over (toch wel een paar airmiles, 10+ meter). Dus als het weer kan naar Malmedy :wink:

Eigenlijk was voor mij echt doorslaggevend het vertrouwen. Vertrouwen dat ik het jusite doe om genoeg uit de jump te halen en vertrouwen dat ik wel weer met beide wielen in de juiste richting de grond raak. En dat vertrouwen bouw je op met oefenen, mijn inziens.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vertrouwen opbouwen om een jump echt in te zetten (zoals een bunny hop), dus vooral meer vanuit mijn armen.
Vond deze nog: https://www.pinkbike.com/video/528715/ ....... ook vooral op snelheid en met mijn armen filter ik de afzet vd jump a.h.w. weg in plaats van dat ik 'm gebruik voor airtime.... dat is echt een automatisme geworden die moeilijk af te leren lijkt te zijn ..... werk aan de winkel!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Toch is dit wel een nette sprong, en soms is op snelheid springen moeilijker dan airtime halen :wink:
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bikermarcel schreef: do 15 april 2021, 21:52 Toch is dit wel een nette sprong, en soms is op snelheid springen moeilijker dan airtime halen :wink:
..... toch wil ik liever dit kunnen https://www.pinkbike.com/video/528733/ ..... vooral die dubbel durf ik dus niet omdat je daar moet springen. Video is ouwe fietsmaat die wel echt knap kan fietsen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Misschien wat vaker met je ouwe fietsmaatje naar Spaarnwoude :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

marcomtb1972 schreef: do 15 april 2021, 22:06 Misschien wat vaker met je ouwe fietsmaatje naar Spaarnwoude :-q
Nop, die gast is wel een natural, té goed ... en zo'n type van: "dat doe je gewoon zo, kan jij ook wel" :-? :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 21:26 Vertrouwen opbouwen om een jump echt in te zetten (zoals een bunny hop), dus vooral meer vanuit mijn armen.
Vond deze nog: https://www.pinkbike.com/video/528715/ ....... ook vooral op snelheid en met mijn armen filter ik de afzet vd jump a.h.w. weg in plaats van dat ik 'm gebruik voor airtime.... dat is echt een automatisme geworden die moeilijk af te leren lijkt te zijn ..... werk aan de winkel!
Je neemt de schans ook meer als een drop. Tenminste daar lijkt het op.

Dat herken ik ook bij mezelf. Een drop en dan vooral "to flat" vind ik niet zo spannend maar een sprong waarbij je hoogte zou kunnen maken doe je gauw weer je wieltjes op de grond :lol:

Maar zoals al eerder gezegd: wil je progressie dan met je meer oefenen. En het helpt heel erg als je niet zo bang bent om een keer onderuit te gaan.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 21:26 Vertrouwen opbouwen om een jump echt in te zetten (zoals een bunny hop), dus vooral meer vanuit mijn armen.
Vond deze nog: https://www.pinkbike.com/video/528715/ ....... ook vooral op snelheid en met mijn armen filter ik de afzet vd jump a.h.w. weg in plaats van dat ik 'm gebruik voor airtime.... dat is echt een automatisme geworden die moeilijk af te leren lijkt te zijn ..... werk aan de winkel!
Herkenbaar, ik pakte de sprong ook vaak weg. Nog steeds wel een beetje. En bij die video land je 'm wel super op de landing dus je gevoel wat te doen klopt perfect.

Een ingesleten patroon dat wegpakken. Mij hielp het om vooral te oefenen op snellere sprongen met meer afstand dan hoogte, relatief. Hoog en kort kan vervelend landen zijn als je wat fout doet.
Kies een tafel die je echt niet over kunt komen met wegpakken of neutraal springen en have fun :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat springen is zo'n ongrijpbaar iets.
Denk dat ik redelijk vergelijkbaar ben met yo-eddy (die is technisch wel zeker beter).
Met precies dezelfde problemen met springen.

Ik ben weer actief motorcross en trial gaan doen, hoop dat dat ook helpt.
Of soms ga ik voor de sprong door mijn knieën om zo de mogelijkheid om te absorberen onklaar te maken.

Maar eigenlijk willen wij die *pop* die je bij het zoontje van yo-eddy zo mooi ziet.

Feit is wel dat ik ook wel meer zou kunnen oefenen.

Na het spelen in je tuin ging de sprong bij de kneet beter als ooit tevoren.
Je tip van de fiets schuin doen leek super.
Ik denk alleen dat als iemand een foto had gemaakt dat niet had overeengekomen met mijn beleving.

Wat trouwens ook grappig is, ik durf veel springen niet te halen tot soms met de motor gewoon omhoog stuiteren door een echt slechte landing.
Maar heb dan niet de ballen om de sprong gewoon te halen wat vele malen minder gevaarlijk is.

Hidde-extreme zorgt weer flink voor inspiratie zo :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

tiewrap schreef: do 15 april 2021, 22:40

Na het spelen in je tuin ging de sprong bij de kneet beter als ooit tevoren.
Je tip van de fiets schuin doen leek super.
Ik denk alleen dat als iemand een foto had gemaakt dat niet had overeengekomen met mijn beleving.

Beleving is waar het uiteindelijk om gaat toch? Of heb je YT kanaal wekelijks te vullen met content? :D
Als ik die sprong bij de Kneet doe heb ik soms ook een heel spectaculair gevoel. Ik heb het ook een keer opgenomen. Dan lijkt het nergens op :~

Dan is het wel weer de vraag waarmee je jezelf vergelijkt. Het meeste vergelijkmateriaal is vaak een Howto van een (semi)prof op YT. Dan lijken je eigen kunsten al snel minder :wink:

Maar zoals ik al zei: het gaat om je eigen beleving. Als het goed voelde moet je gewoon tevreden zijn. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 21:56 ..... toch wil ik liever dit kunnen https://www.pinkbike.com/video/528733/ ..... vooral die dubbel durf ik dus niet omdat je daar moet springen. Video is ouwe fietsmaat die wel echt knap kan fietsen.
Volgens mij is het probleem daar niet de sprong maar de hele korte aanloop er naartoe. Althans dat is mijn excuus bij die :lol:
Ik zou bijna zeggenbouw of koop een Sender ramp MET lip zodat je hem niet al te veel kunt absorberen maar wel moet afzetten en begin gewoon makkelijk tot het goed/beter voelt. Na een poosje heb je muscle memory en kun je het makkelijker in verschillende omstandigheden.
Afbeelding.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Het is denk ik ook wel iets wat je jong moet leren, ik ben begonnen met mountainbike op mijn 32e, dan ga je toch wat meer nadenken over wat er bij een crash kan gebeuren.

Daarnaast zijn er in Nederland slechts heel weinig plekken waar je aan je skills kan werken. Ik kom wel eens in een bikepark maar dat is 1à2 x per jaar en daarmee ga je je skills niet mee verbeteren.
Gelukkig komen er wel steeds meer tafeltjes en dubbels in vaste routes.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie