de kunst van het (niet) springen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

yo-eddy schreef: vr 16 april 2021, 10:47
robin schreef: vr 16 april 2021, 10:28 Als je ouder word (50+),komt het 'wat als' om de hoek kijken..
Ging ik 15jr geleden bij Winterberg en Willingen wel de meeste sprongen doen..als ik nu voor een jump kom,schieten er veel rekenkundige formules door het hoofd :D oftewel..als ik hem niet haal,wat dan..werk,blessures etc.. jongeren hoeven zich hier minder druk over te maken.
Het duurt nu wel langer voordat ik een bepaalde grens over ga..durf ik het nog niet,doe ik het (ook nog) niet.
Maar als het wel lukt,weer een stukje meer zelfvertrouwen gewonnen :bier:
bijna 46 hier en probeer de dingen die ik kan gewoon veel te herhalen, afstoffen van oude skills lukt ook aardig (musscle memory :wink:)maar een nieuwe skill met wat meer risco lijkt toch ook mentaal lastig. Maar toch, een mooie whip lijkt me echt tof om te beheersen
Ik vind het al tof om een mooie landing in te zetten :D
Maar de fun is het belangrijkst..en de rest komt vanzelf wel weer.
Het is altijd mooi om de skills van andere gasten te zien,de kunst afkijken en langzamerhand zelf weer wat pogingen wagen...met eventuele grondinspecties..
:bier:
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 23:18

Ik heb zo’n rampje hier .... https://youtu.be/AIpyIYTpZig

Eerste keer dat die kleine er mee ging oefenen, je ziet mij op 58 seconden ergens ook dit ding gewoon opslokken zonder enige airtime 🙈😬
het verschil tussen jou en je zoontje lijkt wel heel erg op de voor en na beelden uit dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=TOTqWG5ssow

de eerste bikepark sprongen van het seizoen zijn altijd weer wennen. wat voor mij het beste werkt is een table (liever een paar achter elkaar) die comfortabel haalbaar is en hem dan een aantal keer achter elkaar springen, niet sneller of verder springen maar vooral vloeiender en hoger.
vloeiender is mooi die boog maken, zie het als de bult in een pumptrack waarvan het bovenste deel ontbreekt.
hoger is meer pop bij de afzet, dat is bij mij voornamelijk een kwestie van vertrouwen in mijn techniek. dat je elke keer dat je jezelf lanceert hetzelfde resultaat krijgt en niet ineens verkeerd in de lucht hangt, omdat mn lichaamspositie of timing niet klopte.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als het ritme er is, geen blessure en de vorm van de dag is redelijk, wil sporadisch nog wel eens wat lukken...
(al is het lastig ritme te houden wanneer je geen BMX rijdt of continu bikepark en is het al 20 jaar een proces van aftakeling)

Afbeelding


Hinernis pakken die je in ieder geval niet moet halen (of zonder consequenties kan casen) met een redelijke oploop (niet zo'n 40cm hoog miniding) en een mooie lange afloop zodat je wel iets hebt om op te focussen om hem neer te zetten (de boog naar beneden wil je zelf inzetten), niet echt te ver kunt springen en er ook niet voorover afgat wanneer je 5cm te kort komt.

Dan gewoon gas terug nemen dat je wel echt moet gaan afzetten en niet kan wegdrukken of rustig beginnen en alleen op afzet focussen zonder dat je je drukt maakt of je het haalt en langzaam de snelheid opvoeren. Als je je voorraad toiletpapier nog hebt kun je die ook bovenop zetten (en naarmate je progressie maakt naar achteren verplaatsen)...

Normaal vind je na verloop van tijd wel een relaxte snelheid waarbij je niet de halve oploop aan het wegdrukken bent en je ook niet echt flink moeite hoeft te doen om het te halen, wat doorgaans de conditie is dat je kunt porberen om de fiets wat in de lucht te bewegen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

vanavond toch even wat geoefend op 't baantje toen de koters op bed lagen, armen gaan al wat beter gestrekt nu de rest van het lichaam wat meer naar het stuur brengen .....

https://youtu.be/5FGV6vL5NDA?t=66


hier wat screenshots (lijkt toch altijd wat stoerder :winkie: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ha ! Dat is hem in die slowmotion !
Vet :-q

Vandaag met de brommer aan het oefenen geweest en ik doe precies hetzelfde als op de fiets.
Ook daar is het nu mijn grootste verbeterpunt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lekker bezig en wat een jaloersmakend oefenterrein :-q
Misschien is het de hoek van filmen, maar ik lijk mijn fiets wat meer te verlengen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: za 17 april 2021, 22:19 Lekker bezig en wat een jaloersmakend oefenterrein :-q
Misschien is het de hoek van filmen, maar ik lijk mijn fiets wat meer te verlengen.
Redelijk vermoeiend om steeds snelheid te maken voor mijn "diesel" conditie, ik mis nog wat hoogteverschil in de tuin :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

yo-eddy schreef: za 17 april 2021, 22:27
Jurf schreef: za 17 april 2021, 22:19 Lekker bezig en wat een jaloersmakend oefenterrein :-q
Misschien is het de hoek van filmen, maar ik lijk mijn fiets wat meer te verlengen.
Redelijk vermoeiend om steeds snelheid te maken voor mijn "diesel" conditie, ik mis nog wat hoogteverschil in de tuin :lol:
Starttoren met lift maken. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afzet, afzet, afzet...

De essentie: https://www.youtube.com/watch?v=JOIMB11Z9-U

Vergelijk ook even hoe de rijder in het voorbeeld helemaal uitgestrekt is en niet al z'n benen aan het intrekken is nog voor het achterwiel goed en wel van de grond is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: za 17 april 2021, 23:10 Afzet, afzet, afzet...

De essentie: https://www.youtube.com/watch?v=JOIMB11Z9-U

Vergelijk ook even hoe de rijder in het voorbeeld helemaal uitgestrekt is en niet al z'n benen aan het intrekken is nog voor het achterwiel goed en wel van de grond is.
Helemaal gelijk hoor, 30 jaar gewoonte aan de kant zetten gaat niet in een half uurtje, nu vooral geprobeerd te focussen op de armen strekken bij de afzet en er gelijk een "riddle" in krijgen voor stabiliteit als het ooit hoger en verder gaat.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

:-q
Heerlijk hoor, zo'n oefensessie in je tuin. Mooi achtergrond licht ook.

Maar er valt me nog 1 verschil op met al die andere filmpjes. Zij hebben zwarte banden en jij hebt witte... Misschien dat zwart toch meer "pop" geeft bij het springen :bier: :winkie:

:-q
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

(niet) springen vs springen, dezelfde feature, dezelfde snelheid.
video

Afbeelding
vs
Afbeelding

Afbeelding
vs
Afbeelding
Laatst gewijzigd door void op ma 19 april 2021, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Meegs schreef: ma 19 april 2021, 10:25 :-q
Heerlijk hoor, zo'n oefensessie in je tuin. Mooi achtergrond licht ook.

Maar er valt me nog 1 verschil op met al die andere filmpjes. Zij hebben zwarte banden en jij hebt witte... Misschien dat zwart toch meer "pop" geeft bij het springen :bier: :winkie:

:-q
We kunnen van alles verzinnen ...... en dan komt er zo'n 12 jarig BMX talentje vd club van je zoontje op z'n te grote MTB op je baantje fietsen :-{ :o :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Hahahaha, zo is het maar net.
zaterdag in Mook mannen van middelbare leeftijd in full DH outfits zien worstelen om net het kleinste tafeltje te halen. (incluis mijzelf)
En paar kinderen in lycra club tenue en XC Ht's en locale jeugd op Halfords Bikes alles met gemak zien springen.

Dan voel je je toch wel een beetje lullig kan ik je vertellen :lol: :lol:
ben toen maar snel de blauwe route op gevlucht.
Have fun!
Rinse.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Maarre, na dat filmpje van je gezien te hebben: waarom dat stuur scheef bij elke sprong? Wanneer je een bult niet haalt, en je voorwiel is niet voldoende recht, ga je waarschijnlijk onderuit. Ik neem aan dat je zoontje dat op de BMX-training ook leert? Was 1 van de basiselementen van jumps die ik leerde, vroeger al op de BMX.
Pas gaan showen wanneer je een jump goed haalt, niet eerder!
Plaats reactie