Welke techniek voor drops?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nee hoor. Maar die heb jij al gecovered :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nu ja deze heeft bv een wat lastigere aan komst (flinke wortels ervoor) en een schuine landing met een afgezaagde boomstam waar je niet op wilt landen. Denk dat je ongeveer anderhalve meter lager en twee en een halve meter verder landt dus onmogelijk te rollen. Hier hoef je eigenlijk geen moer te doen behalve klein beetje snelheid hebben. Hij is ook echt heel makkelijk vanwege de schuine landing: https://www.youtube.com/watch?v=6EyBg4Aomlw

En hier is maar 1 ding het: snelheid zodat je hem niet cased maar het schuine stuk haalt en veel zachter land: https://www.instagram.com/p/CPNwCwsB4uB ... _copy_link

Vraag me af wat je hier nou met een bepaalde techniek nog zou kunnen verbeteren.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MVMVML schreef: ma 28 juni 2021, 12:43 Naar flat ga ik zo hard mogelijk meestal, net voor je eraf rijdt stuur naar voren duwen.
Stuur naar voren duwen? Je bedoelt je zwaartepunt naar achter verplaatsen denk ik, een manual beweging? Als je op je stuur duwt voor een drop is het puntje van je neus het eerste wat de grond gaat raken waarschijnlijk

Eens dat drops met landing in een helling eigenlijk gevoelsmatig geen speciale bewegingen nodig hebben. Voldoende snelheid, niet denken 'rustig aan' maar juist denken 'volle bak er op'. In bikepark Mook wordt de hoogste drop ook zoveel simpeler als je lekker gang hebt.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: di 29 juni 2021, 15:01
MVMVML schreef: ma 28 juni 2021, 12:43 Naar flat ga ik zo hard mogelijk meestal, net voor je eraf rijdt stuur naar voren duwen.
Stuur naar voren duwen? Je bedoelt je zwaartepunt naar achter verplaatsen denk ik, een manual beweging? Als je op je stuur duwt voor een drop is het puntje van je neus het eerste wat de grond gaat raken waarschijnlijk
Ik ga als het ware eerst met m'n borst naar m'n stuur toe en duw dan m'n stuur weg/beweeg m'n lichaam naar achter. Beetje vergelijkbaar met als je in je handen moet klappen met opdrukken, dan ga je ook eerst omlaag om wat explosief naar achter te duwen zodat je even geen gewicht op de grond hebt.
Eens dat drops met landing in een helling eigenlijk gevoelsmatig geen speciale bewegingen nodig hebben. Voldoende snelheid, niet denken 'rustig aan' maar juist denken 'volle bak er op'. In bikepark Mook wordt de hoogste drop ook zoveel simpeler als je lekker gang hebt.
Jep. Ik denk dat ik hier ook maar een heel klein duwtje aan het stuur geef: https://www.instagram.com/p/CMrr_FZhoOr ... _copy_link
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik zit net op insta naar een bericht van Mickey bike adventure te kijken. Maar die laat mensen vlak voor de drop hun kin zowat op hun stuur leggen en bij de landing idem :~ Dat lijkt mij toch niet een juiste manier . Dadelijk kom je vol op je stuur op met je kin als er iets gebeurt wat je niet verwacht. Of zie ik dit verkeerd?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In welke context werd die oefening zo gedaan??
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

corex schreef: wo 30 juni 2021, 13:42 In welke context werd die oefening zo gedaan??
Zal wel in het kader van zo snel mogelijk weer je wielen op de grond hebben zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: wo 30 juni 2021, 15:00
corex schreef: wo 30 juni 2021, 13:42 In welke context werd die oefening zo gedaan??
Zal wel in het kader van zo snel mogelijk weer je wielen op de grond hebben zijn.
Volgens mij is het idee daarachter dat je lichaam niet “valt” maar rechtuit gaat. In de aanloop naar de drop breng je je lichaam omlaag en zodra je fiets over de drop gaat strek je je benen om het hoogteverschil op te vangen waardoor je lichaam ahw rechtdoor gaat. Zelfde techniek als het snel rijden over lage bulten waarbij je niet wil springen. Je vangt met je benen het hoogteverschil op.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 30 juni 2021, 15:13
MVMVML schreef: wo 30 juni 2021, 15:00

Zal wel in het kader van zo snel mogelijk weer je wielen op de grond hebben zijn.
Volgens mij is het idee daarachter dat je lichaam niet “valt” maar rechtuit gaat. In de aanloop naar de drop breng je je lichaam omlaag en zodra je fiets over de drop gaat strek je je benen om het hoogteverschil op te vangen waardoor je lichaam ahw rechtdoor gaat. Zelfde techniek als het snel rijden over lage bulten waarbij je niet wil springen. Je vangt met je benen het hoogteverschil op.
Maar daarvoor hoef je je kin niet vlak bij je stuur te houden lijkt mij...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: wo 30 juni 2021, 16:42
Mad Wally schreef: wo 30 juni 2021, 15:13

Volgens mij is het idee daarachter dat je lichaam niet “valt” maar rechtuit gaat. In de aanloop naar de drop breng je je lichaam omlaag en zodra je fiets over de drop gaat strek je je benen om het hoogteverschil op te vangen waardoor je lichaam ahw rechtdoor gaat. Zelfde techniek als het snel rijden over lage bulten waarbij je niet wil springen. Je vangt met je benen het hoogteverschil op.
Maar daarvoor hoef je je kin niet vlak bij je stuur te houden lijkt mij...
Net voor de drop jezelf zo laag mogelijk positioneren zodat wanneer je na de drop armen en benen strekt je lichaam zich nog steeds op dezelfde hoogte bevind. Een van de eerdere links naar een video beschrijft deze techniek.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie