Welke techniek voor drops?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik vraag me af welke technieken jullie gebruiken voor drops. Ik denk daarbij aan drops van een halve meter of meer die niet gerold (kunnen) worden.
- naar flat
- naar een aflopende helling
- met een opstaande rand zoals een boomstam of wortels
- als je met heel weinig snelheid aankomt uphill of na een krappe bocht
Ik wil dit graag wat meer oefenen maar wat tips & tricks zou ik op prijs stellen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Enduro055
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 12:31

Mad Wally schreef: di 1 juni 2021, 18:12 Ik vraag me af welke technieken jullie gebruiken voor drops. Ik denk daarbij aan drops van een halve meter of meer die niet gerold (kunnen) worden.
- naar flat
- naar een aflopende helling
- met een opstaande rand zoals een boomstam of wortels
- als je met heel weinig snelheid aankomt uphill of na een krappe bocht
Ik wil dit graag wat meer oefenen maar wat tips & tricks zou ik op prijs stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=7i2GK1NDStM
Zelf vind ik dat deze video de techniek het beste uitlegt, ook de manier om het op te bouwen is echt top.
als je heel langzaam op drops afkomt vindt ik het vaak het fijnst om een wheelie drop te doen(heel makkelijk te leren op de stoeprand voor je deur ;)) of toch wel een manual eraf te doen omdat je met te weinig snelheid anders een hele mooie koprol maakt. Als je wel genoeg snelheid hebt om er fatsoenlijk af te rijden maar niet om de gap te halen kan je altijd nog een bunny hop uitvoeren om voor de snelheid te compenseren. Voor een opstaande rand heb je vaak meerdere keuzes: Pre-hoppen, gebruiken als een soort mini-sprong oploop of overcompenseren met wat die man heeft uitgelegd in de video.
Heel veel info maar ik hoop dat dit een beetje helpt!
fietsen, hoe werkt dat?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mad Wally schreef: di 1 juni 2021, 18:12 - naar flat
Hard gaan
- naar een aflopende helling
Af rijden
- met een opstaande rand zoals een boomstam of wortels
Als jumpje zien
uphill
Afstappen, fiets optillen, na de drop verder gaan met fietsen.
of na een krappe bocht
Hangt af van de landing
Enduro055 schreef: di 1 juni 2021, 18:46 https://www.youtube.com/watch?v=7i2GK1NDStM
Zelf vind ik dat deze video de techniek het beste uitlegt
Zeker!
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor de reacties, ik snap dat er veel technieken zijn, maar die dan de video kende ik nog niet. Op zich wel logisch, want hoe bij een laag zwaartepunt val je minder ver en hoef je dus minder de klap ik te vangen. Aan de andere kant voegt dit opnieuw een variant toe waardoor ik door nog meer bomen het bos niet meer zie. Het lijkt wel alsof elke video op YouTube er een ander idee over heeft (vaak tegenstrijdig) en met goede argumenten komt waarom het zo moet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vaart erin. Gang is alles. Uit het zadel. Op twee wielen landen, of op je achterwiel. Inveren en meeveren. Oefen eerst thuis op een stoeprand of verkeersdrempel
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef: wo 2 juni 2021, 13:34Vaart erin. Gang is alles. Uit het zadel. Op twee wielen landen, of op je achterwiel. Inveren en meeveren.
Heerlijk simplistisch. Genoeg situaties waar je niet gang niet alles is en je ook liever gewoon op je voorwiel landt (als je niet om een boom of in een ravijn wilt eindigen). Wat voor technieken er zijn kun je prima uit YT filmpjes halen, welke benadering het best wanneer werkt is wat lastiger...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het helpt ook als je iemand bij je hebt die de techniek beheerst en je helpt. Of een clinic volgen. Bijvoorbeeld jump/drop clinic.

Youtube filmpjes zijn prima om theorie te doorgronden, maar persoonlijk vind ik het ook wel prettig om (directe) feedback te krijgen om de techniek te verbeteren....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

cheeta schreef: wo 2 juni 2021, 13:57
bert l. schreef: wo 2 juni 2021, 13:34Vaart erin. Gang is alles. Uit het zadel. Op twee wielen landen, of op je achterwiel. Inveren en meeveren.
Heerlijk simplistisch. Genoeg situaties waar je niet gang niet alles is en je ook liever gewoon op je voorwiel landt (als je niet om een boom of in een ravijn wilt eindigen). Wat voor technieken er zijn kun je prima uit YT filmpjes halen, welke benadering het best wanneer werkt is wat lastiger...
Alle begin is KISS ( keep it simple stupid)

Echter kokketeren met de thuis stoep en verkeersdrempel op eigen terrein. Gaat me wat ver. :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Aram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 11:44

Enduro055 schreef: di 1 juni 2021, 18:46
Mad Wally schreef: di 1 juni 2021, 18:12 Ik vraag me af welke technieken jullie gebruiken voor drops. Ik denk daarbij aan drops van een halve meter of meer die niet gerold (kunnen) worden.
- naar flat
- naar een aflopende helling
- met een opstaande rand zoals een boomstam of wortels
- als je met heel weinig snelheid aankomt uphill of na een krappe bocht
Ik wil dit graag wat meer oefenen maar wat tips & tricks zou ik op prijs stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=7i2GK1NDStM
Zelf vind ik dat deze video de techniek het beste uitlegt, ook de manier om het op te bouwen is echt top.
als je heel langzaam op drops afkomt vindt ik het vaak het fijnst om een wheelie drop te doen(heel makkelijk te leren op de stoeprand voor je deur ;)) of toch wel een manual eraf te doen omdat je met te weinig snelheid anders een hele mooie koprol maakt. Als je wel genoeg snelheid hebt om er fatsoenlijk af te rijden maar niet om de gap te halen kan je altijd nog een bunny hop uitvoeren om voor de snelheid te compenseren. Voor een opstaande rand heb je vaak meerdere keuzes: Pre-hoppen, gebruiken als een soort mini-sprong oploop of overcompenseren met wat die man heeft uitgelegd in de video.
Heel veel info maar ik hoop dat dit een beetje helpt!
Joy of bikes met Lee McCormack, echt super, heb ik veel van geleerd!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bert l. schreef: wo 2 juni 2021, 13:34 Vaart erin. Gang is alles. Uit het zadel. Op twee wielen landen, of op je achterwiel. Inveren en meeveren. Oefen eerst thuis op een stoeprand of verkeersdrempel
Vaart en landen op je achterwiel is beide gewoon slecht advies, zéker als je het combineert. Met vaart kun je drops makkelijk maken maar de consequenties worden ook exponentieel hoger. Op je achterwiel landen is bijna nooit een goed idee, omdat je niet kan sturen met een achterwiel. De enige reden om op je achterwiel te landen is een huck to flat van je carport. Maar trials moves doe je dan weer op lage snelheid.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Opstaande rand is altijd tricky, zeker op hele lage snelheid.

Bij hele lage snelheid kan je eigenlijk alleen maar een wheelie drop doen en is het verdomde lastig om de klap van de "rand" in te schatten wat deze met je voorwiel gaat doen met omlaag vallen. Om maar te zwijgen van de aflopende landing die je netjes met 2 wielen wil landen.

Mijn verhaal gaat echt over "stapvoets" aan komen rijden dus na een stijle klim oid.

Wel een hele leuke uitdaging trouwens.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Naar flat ga ik zo hard mogelijk meestal, net voor je eraf rijdt stuur naar voren duwen.

Schuine landings doe ik bijna niets, dat gaat vanzelf.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Enduro055 schreef: di 1 juni 2021, 18:46
Mad Wally schreef: di 1 juni 2021, 18:12 Ik vraag me af welke technieken jullie gebruiken voor drops. Ik denk daarbij aan drops van een halve meter of meer die niet gerold (kunnen) worden.
- naar flat
- naar een aflopende helling
- met een opstaande rand zoals een boomstam of wortels
- als je met heel weinig snelheid aankomt uphill of na een krappe bocht
Ik wil dit graag wat meer oefenen maar wat tips & tricks zou ik op prijs stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=7i2GK1NDStM
Zelf vind ik dat deze video de techniek het beste uitlegt, ook de manier om het op te bouwen is echt top.
als je heel langzaam op drops afkomt vindt ik het vaak het fijnst om een wheelie drop te doen(heel makkelijk te leren op de stoeprand voor je deur ;)) of toch wel een manual eraf te doen omdat je met te weinig snelheid anders een hele mooie koprol maakt. Als je wel genoeg snelheid hebt om er fatsoenlijk af te rijden maar niet om de gap te halen kan je altijd nog een bunny hop uitvoeren om voor de snelheid te compenseren. Voor een opstaande rand heb je vaak meerdere keuzes: Pre-hoppen, gebruiken als een soort mini-sprong oploop of overcompenseren met wat die man heeft uitgelegd in de video.
Heel veel info maar ik hoop dat dit een beetje helpt!
Toch wel weer apart dat veel mensen elkaar totaal tegenspreken. Deze video zegt dus dat je weer geen manual moet doen terwijl vele anderen daar weer bij zweren.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Links schrijven is ook zo'n dingetje... Ik kan het niet. Links typen dan weer wel. :lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leest iedereen over "hele lage snelheid" en "drempel" heen?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie