Ongevallen verzekering bikepark

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat verzeker je dan exact?

Of met andere woorden: welke kosten die je maakt ná een ongeval op een zebrapad/ fietspad/ downhillpad vallen niét onder je ziektekostenverzekering of aanvullende reiskostenverzekering?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ik ben afgelopen vakantie in portes de soleil (morzine) ten val gekomen en heb daar mijn arm gebroken. Dit was het eerste jaar dat ik geen aanvullende verzkering en/of reisverzekering heb afgesloten. Je kent het wel, ik ben ouder en verantwoordelijker, je moet nog rijden en echt grenzen verleggen hoeft niet meer dus lekker rustig aan doen. Ik heb de werldwijde zorgverzekering van het zilveren kruis.
Na de val afgevoerd van de berg door mountainpatrol en toen 2x met een ambulance vervoerd naar een ziekenhuis en toen een prive kliniek.
Ik heb kwa medische kosten 0 euro moeten betalen (behalve eigen risico later en van te voren afstemmen of het behandelend ziekenhuis op de lijst bij je zorgverzekeraar staat).
Echter het losknippen van mijn beschermers, mijn shirt en helm worden niet vergoed dus die moet ik helaas wel zelf betalen. (geen reisverzekering)
Ik was tevens een bestuurder van ons vervoer naar en van frankrijk en dat was dus ook niet meer te doen. Ik heb iemand vanuit nederland met de trein laten komen om ons/de auto op te pikken. Deze persoon moest daar treinticket (a280e) en een covid test voor doen.
Deze heeft hij zelf bij de reisverzekering opgegeven en vergoed gekregen! (onder het mom van anders komt mijn zoon niet thuis, mijn bijrijder)
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Keer rug en oogkas gebroken - downhill op camping om brood te halen, voorvork afgebroken....... met 2 ambulance ritten uiteindelijk in ziekenhuis in Tours terecht gekomen, geopereeerd, 10 dagen gelegen toen door NL ambulance (bestuurd door zwager en zus als verpleegkundige) afgevoerd naar NL nooit 1 rekening van gezien, allemaal door NL ziektekosten verzekeraar afgehandeld, zelfs vergoeding kapotte kleding en oakly bril.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mijn duit voor het zakje:

In Dolomieten in een afdaling achterop een camper geklapt. De camper won. Mijn kop ving de klap op en ik ben als crash dummy in een scheurende mini-ambu vervoerd.
Door de hele afdeling radiologie getrokken: röntgen, CT en MRI. Lichte hersenschudding en verbod om auto te rijden. Fiets in de prak.

Nieuwe fiets via de NTFU en alle medische kosten gewoon door de ziektekostenverzekering gedekt. Nooit iets van gehoord.
Zaakschade aan de camper door de m’n persoonlijke WA-verzekering afgehandeld.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Betaald de NFTU een beetje fatsoenlijk uit?
De meeste verzekeringen rekenen met een onrealistisch hoge afschrijving.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Bij een betrouwbaar mannetje uit Malden had ik de fiets tweedehands gekocht met 105. Na uitkering van de NTFU kocht ik een bijna nieuwe met Ultegra
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

jawi91 schreef: di 28 september 2021, 17:44 Hallo,

Ik was benieuwt hoe anderen hun verzekering geregeld hebben, aangezien de meeste reisverzekeringen Downhill/bikepark niet in de voorwaarden hebben staan ( enkel recreatief mtb, dus gewoon een rondje door de bergen ) en je dus ook niet gedekt bent voor zoiets volgens mijn verzekeringsman.. Stel dat je met een gipsvlucht afgevoerd moet worden oid? Het gaat natuurlijk heel lang goed maar een ongeluk zit in een klein hoekje en je loopt niet altijd weg na een crash.
Ik heb het nu meerdere keren gevraagd bij die van mij (Unive): ik heb een verzekering met extra modules en dan zit heel Europa daar erin. En zolang ik niet meedoe aan door organisaties geregelde wedstrijden, zit het erin.

Als ik meedoe aan een wedstrijdje Amerongen, ben ik dus niet verzekerd. Knal ik de Alpen af in m'n eentje, dan wel.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

bert l. schreef: wo 29 september 2021, 13:33 Bij een betrouwbaar mannetje uit Malden had ik de fiets tweedehands gekocht met 105. Na uitkering van de NTFU kocht ik een bijna nieuwe met Ultegra
De conclusie is dus dat tegen een camper aanknallen loont :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Marcobiker schreef: wo 29 september 2021, 16:10
bert l. schreef: wo 29 september 2021, 13:33 Bij een betrouwbaar mannetje uit Malden had ik de fiets tweedehands gekocht met 105. Na uitkering van de NTFU kocht ik een bijna nieuwe met Ultegra
De conclusie is dus dat tegen een camper aanknallen loont :-q
Don't try this at home. Je mag mijn ervaringen niet zomaar veralgemeniseren :P
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Een paar jaar geleden eens een rondje verzekeraars gebeld met de vraag "als ik op vakantie in Gran Canaria via een lokale organisator een begeleide mtb-trip maak en ik flikker in het ravijn en er moet een helikopter komen om me op te pikken en naar het ZKH brengen, is dit dan gedekt met jullie reisverzekering?". 3 van de 5 keer: euh, dat zou ik u niet kunnen vertellen...

Centraal Beheer gaf aan dat zoiets gedekt is: het is geen risico-sport zoals skieën of duiken, die expliciet genoemd en uitgesloten zijn.
Ik vraag me trouwens nog steeds af of mijn casus door je standaard ziektekostenverzekeing wordt gedekt...
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik werd door een soort reddingsbrigade opgehaald omdat de camping nogal afgelegen lag en met een rescue voertuig naar ziekenhuis uur verder vervoerd. Dus als daar een helikopter voor nodig was, maakt denk ik geen verschil.

Het schijnt dat de Nederlander gemiddeld ernstig oververzekerd is. Je WA en ziektenkosten verzekering dekken bijna alles.

Hou mij ten goede ik heb een doorlopende reisverzekering 😂
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voorlopige conclusie: met een reisverzekering en je persoonlijke WA plus je Nederlandse ziektekostenverzekering ben je goed gedekt. Alleen als jouw sport specifiek als risicosport benoemd wordt, moet je een extra dekking afsluiten. De 'handige ongevallenverzekering' aan kassa van het bikepark is vooral handig voor hen. Mooi verdienmodel.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dat is het fijne aan downhillen: het is nog altijd fietsen. Jeweetwel, gewoon fietsen, precies hetzelfde als Henk en Ingrid ook doen van de camping naar het bakkertje verderop op hun meegebrachte Stella's.

Dus geen risicosport :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

het lijstje bijzondere sporten ziet eruit alsof een stagiaire een middagje op youtube naar extreme sports heeft zitten zoeken. Snorkelskiën, Yetiballing???

maar downhillen staat erbij, ik denk dat de reddingskosten in een bikepark eerder lager dan hoger zijn vergeleken met een random alpine singletrail. omdat het meestal makkelijker bereikbaar is en het is ook makkelijker uit te vogelen waar je bent, dus ze hoeven niet te zoeken.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

asphaltdude schreef: wo 29 september 2021, 23:38 Dat is het fijne aan downhillen: het is nog altijd fietsen. Jeweetwel, gewoon fietsen, precies hetzelfde als Henk en Ingrid ook doen van de camping naar het bakkertje verderop op hun meegebrachte Stella's.

Dus geen risicosport :bier:
Idd ja. Op papier is het geen risicosport volgens de NLe verzekeraars 😂
Plaats reactie