Bikepark Spaarnwoude |

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
djrik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 7 augustus 2013, 18:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei

zijn er fotos van de bike park?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

djrik schreef:zijn er fotos van de bike park?
Ik heb wel een paar foto's. Zal deze later uploaden.

Wellicht dat een beschrijving van wat er nu ligt wat toevoegt.
Van boven naar beneden wordt de ruimte groter (lees: breder)
Boven is een kleine startheuvel aangelegd. Net geschikt om met je fiets op te staan. Kan soms wel eens een uitdaging zijn om goed op je pedalen de track te starten. Eventueel kan je een aanloopje nemen en dan over de startheuvel rijden i.p.v. er op te gaan staan.

Startheuvel rechtdoor = kleine lage tafel, rollertje, rootsectie
Startheuvel rechtsaf = drop ca. 0,5m in een grote kombocht, rootsectie

Vanaf de rootsectie rechtdoor = drop off van ca 1,5m het dal in, waarbij je links nog een kleine drop met kombochten mee kan pakken.

Vanaf de rootsectie rechtsaf = hoge kombocht met 3 lijnen, waarvan de meest rechtse met een klein gapje.

In het benedendeel komen er al meer lijnen, waarbij je grofweg de grote jumplijn hebt en een escape met kombochten. De grote jumplijn start met een hipjump, gevolg door een gap met lage landing. Daarna de aanloop tot de grote gap (ca. 4 meter gap tussen take-off en landing).

Het laatste deel bestaat uit een kombocht en drop-off van ca 1,0 meter op rechts. en een dirt-achtige gap van ca 2 meter door het midden. Links ligt een kombocht in het verlengde van de rechtse en leidt langs de drop-off lijn naar de finish. Rechts ligt er na de dirt-achtige gap een drop-off van ca 0,5m met verder liggende landing (snelheid is dus wel handig) en een chickenway er rechts naast. Daarna ook de rit naar de finish.

Zoals in heel Spaarnwoude een beetje van toepassing is; zolang het niet langdurig regent is de ondergrond prima te doen. Bij langduriger regen onstaat er een vervelend soort toplaag die -letterlijk én figuurlijk- zuigt. Dus pak je kans om langs te komen voordat de moesson begint. Het bikepark verdient het. Horeca in de vorm van het Snowplanet terras is aanwezig en voldoende parkeerruimte op loopafstand van het bikepark.

Edit: de paar foto's die ik zelf genomen heb van de track.

De startheuvel, gefotografeerd vanaf de trackzijde.
Afbeelding

Zicht vanaf startheuvel, met duidelijk de sporen naar de linker- en rechterlijn.
Afbeelding

Startheuvel in perspectief met het bovengedeelte van de track
Afbeelding

Drop-off in eerste kombocht rechts vanaf startheuvel
Afbeelding

Zicht vanaf take-off op middelste gap in de jumplijn. (Ik sta dus op de take-off).
Afbeelding
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Gisteren troffen we een duidelijk bord aan naast de startheuvel:

Afbeelding

Het was gisteren op sommige plekken te droog aan het worden. Vandaag regent het gelukkig, want de baan kan wel wat vocht gebruiken. De ondergrond van dit park blijft met de huidige samenstelling een punt van aandacht, maar zolang het rijdbaar is dikke pret natuurlijk :-q
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Jb_phantom
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 juni 2012, 10:15
Mijn mountainbike: Cube Analog 26 2013

Wil dit zeggen dat de baan dusdanig af is zodat je kan biken?
Aangezien de opening 1 september is?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jb_phantom schreef:Wil dit zeggen dat de baan dusdanig af is zodat je kan biken?
Aangezien de opening 1 september is?
Zoals wel met meer zaken het geval is komt een opening soms later dan datgene af is dat geopend gaat worden.
Je kan er in principe nu al biken, met dien verstande dat in het middendeel van het park nog volop gewerkt wordt aan verbeteringen. Het kan dus zijn dat je in de periode tot 1 september nog de bouwers in de weg rijdt. Vanaf 1 september is dat risico kleiner. Mocht je van ver moeten komen kan je beter besluiten om op of na 1 september te komen, om teleurstellingen te voorkomen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Niels77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 18 januari 2013, 10:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX, Cube Hanzz

Top :-q Morgenavond iemand op de track? Breng ik m'n trailbike en fullface mee!
It's never too late to have a happy childhood!
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

zag op de FB dat er morgen vanaf 11 uur op de baan gewerkt wordt en dat ze hulp vragen om mee te graven. Morgenavond weet ik niet hoe het zit. Maar is snowplanet dan open?
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

HotSnail schreef:Maar is snowplanet dan open?
Snowplanet is altijd tot laat (23:00 meen ik) open. Momenteel dus langer dan het licht is.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Niels77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 18 januari 2013, 10:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX, Cube Hanzz

Zijn er ook al plannen voor trainingen op de track? Wil graag leren hoe ik de gapjumps moet aanpakken....
It's never too late to have a happy childhood!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Niels77 schreef:Zijn er ook al plannen voor trainingen op de track? Wil graag leren hoe ik de gapjumps moet aanpakken....
Ik heb er gisteren nog een training gegeven, maar dat ging even niet over gaps springen ;)
Dat soort dingen doen is voor een klein deel techniek en voor het grootste deel zit het tussen de oren.
Meestal is dat niet te trainen, maar moet je zelfvertrouwen groeien. Dus : oefenen, oefenen, oefenen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

De eerste filmpjes staan zojuist online op de Facebook pagina van Bikepark Spaarnwoude.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Jb_phantom
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 juni 2012, 10:15
Mijn mountainbike: Cube Analog 26 2013

Ziet er vet uit! Leuk om te beginnen met springen. Met zulke jumps is het meer: Beter te hard dan te zacht gaan neem ik aan?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

En weer even een bezoekje gebracht voor onze eigen snoei- en schepsessie op de XC track.
Op persoonlijke titel ben ik erg blij dat er gehoor is gegeven aan het verzoek om een escape te maken voor de grote gapjump, zodat het leuke lijntje nu voor meerdere mensen rijdbaar is.
Ik wil er graag even een :-q voor opsteken. Er worden vast een boel mensen blij mee gemaakt.

Gekleurde stenen markeren de verschillende jumps. Deze kleuren corresponderen met het bord bij de start en de daarbij aangegeven niveaus.
Afbeelding

Afbeelding

De grote gapjump is voorzien van een escape voor mensen die aan dergelijke gaps geen behoefte hebben. Ik ben er bijvoorbeeld wel blij mee 8)
Afbeelding

Afbeelding

Stenenveldje na de escape gapjump
Afbeelding

Klein gapje naar één van de laatste kombochten
Afbeelding
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

En waar is nu de lift terug omhoog?

Lastig te zien hoe hoog en ver alles is op deze foto's. Wellicht donderdag eens van dichtbij kijken.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Voor de mensen die er bekend zijn: de start is op dezelfde hoogte als het uitzichtpunt (+30m NAP) en de finish is ong. een meter hoger dan de parkeerplaats van Snowplanet. Dat resulteert in een hoogteverschil van ca 29 meter over een lengte van zo'n 225 meter track. Dus heel steil is het niet, althans niet voor mountainbike begrippen.
Desondanks is het een leuke baan geworden met voldoende uitdagingen. Als ik het afmeet aan de reacties uit onze trainingsgroep, dan zijn de meesten er wel enthousiast over ook al zijn het geen dirters of gravity rijders. Je kan er als XC-er ook prima je vaardigheden trainen. Er zijn maar een paar obstakels die echt niet te doen zijn voor de gemiddelde Xc-er. De rest (kombochten, wortelsecties, kleine drop-offs en rollers) is goed te doen met een hoge zadelstand en dunne banden.

Grootste vijand zal de komende periode zich aandienen; langdurige regen en weinig zon.
Dat maakt het met deze ondergrond, net als een groot deel van het XC parcours, (erg) lastig rijden.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Plaats reactie