Waarom geen shimano-nexus naaf voor DH?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
wittereus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 520
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 09:07
Mijn mountainbike: Cube STEREO HYBRID 160 HPC SL 625 27.5 PACIFIC/RED 2021
Contacteer:

Beste allemaal,

Ik loop al een tijd met de volgende vraag rond;
Waarom zie je in de DH wereld geen shimano-nexus naven met 8 speed intern?
Deze bedoel ik;
http://www.sheldonbrown.com/harris/shimano-nexus.html
http://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html

Is de naaf niet geschikt voor DH gebruik?

Voordelen wat ik zie zijn;
1. Geen of weinig onderhoud?
2. Eenvoudigere ketting geleiders?
3. Geen achterderrie die kapot kan gaan?

Groeten!
Without biking no fun.
Without fun no biking.
Mrtnrider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 27 september 2009, 22:27
Mijn mountainbike: New team 2011

Zwaar, lomp, inbouwbreedte en kettinggeleiders die eronder hangen kunnen ook kapot gaan of derriepads krom buigen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hebben ze daar niet de Alfine tegenwoordig voor? Of heb ik het dan bij het verkeerde eind? (ik namelijk bar weinig verstand van wat er gebruikelijk is op een DH bak)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het niet bestaat. Er is volop geëxperimenteerd met versnellingsnaven in DH bikes en het wordt nog steeds gedaan. Bijvoorbeeld door Nicolai:

Afbeelding

Je kunt je echter afvragen of de voordelen opwegen tegen de nadelen zoals Mrtrider ook al aangeeft. Of er ook Nexus naven voor zijn ingezet weet ik niet, erg betrouwbaar zijn/waren die niet...
Mrtnrider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 27 september 2009, 22:27
Mijn mountainbike: New team 2011

Nicolais zijn ook echt zware frames, dus dat maakt niet uit als ze dat daar in steken.
Mrtnrider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 27 september 2009, 22:27
Mijn mountainbike: New team 2011

Even gewicht op een rijtje.
Hope pro 2 naaf: 285 gr.
Sram x0 achterder.: 192gr.
Sram pg970 cassette: 325gr

-----------------------------------
802 gram voor de set.

De achternaaf van Nexus weegt zo'n 1500 gram, bijna 2x zoveel dus.

Die set wat ik bovenstaande heb neergezet, is naar mijn weten beter en ook veel lichter.
(Ik heb de shifter bij geen van beide meegerekend)

Daarbij ook nog dat een nexus naaf geen 150mm inbouw heeft.

Daarom niet dus!
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Maar in een Nicolai zit de naaf in het frame en vangt op die manier geen klappen op. Het probleem lag hem in de as (die ook het zonnewiel is) en de tandwielen die daar omheen zitten. Door een landing buigt het asje altijd een beetje en dan worden de tanden extra belast. Een naaf die de eventuele druk wel aan kon is een Rohloff naaf. Deze naven zijn naar mijn weten ook de enigste die langdurig gebruik op een tandem aankunnen. Maargoed, Rohloff is ook meteen de euro's.

Nadeel is zoals hierboven gezegd ook het hoge gewicht.
Loeky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 15 oktober 2007, 11:28

George schreef:Dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het niet bestaat. Er is volop geëxperimenteerd met versnellingsnaven in DH bikes en het wordt nog steeds gedaan. Bijvoorbeeld door Nicolai:

[img]plaatje_van_de_ION_G-boxx[/img]

Je kunt je echter afvragen of de voordelen opwegen tegen de nadelen zoals Mrtrider ook al aangeeft. Of er ook Nexus naven voor zijn ingezet weet ik niet, erg betrouwbaar zijn/waren die niet...
je hebt hier de G-boxx 2 afgebeeld, en dat is een gearbox en geen ingebouwde naaf. Bij de G-boxx 1 was dit wel het geval, en dit was een Rohloff naaf.
Belangrijkste voordelen hiervan zijn de centrale massa, licht achterwiel en dus een lagere ongeveerde massa waardoor het achterwiel
beter reageert op oneffenheden. Ook kun je met deze jongens schakelen in stilstand.

Zo'n naaf wil je dus niet in je achterwiel hebben, aangezien deze de ongeveerde massa verhoogt en ook accelereren trager zal maken. De Alfine is idd beter bestand tegen offroad gebruik dan de nexus, maar voor DH gebruik is hij niet getest en wordt hij dan ook niet aangeraden.
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Kan me herinneren dat GT er wel mee aan de slag is gegaan enkele jaren geleden. Gewoon een nexus 8 naaf. :)

Got it: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... t=GT+nexus" onclick="window.open(this.href);return false;
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Ik denk alleen wel dat bij een Nexus naaf de versnellingen minder snel zwaarder schakelen als bij een conventioneel systeem of Rohloff naaf. Daarnaast liggen de verhoudingen tussen versnelling tamelijk ver uit elkaar.
Bovendien als je begint met trappen bij een Nexus naaf draait deze even in een heel licht verzet om dan pas het goede verzet aan te koppelen.
Als je al aan een versnellingsnaaf begint, neem dan een Rohloff.
Ingebouwd in het centrum van het frame lijkt mij een mooiere oplossing dan in het achterwiel.
Mrtnrider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 27 september 2009, 22:27
Mijn mountainbike: New team 2011

marcel frenk schreef:Ik denk alleen wel dat bij een Nexus naaf de versnellingen minder snel zwaarder schakelen als bij een conventioneel systeem of Rohloff naaf. Daarnaast liggen de verhoudingen tussen versnelling tamelijk ver uit elkaar.
Bovendien als je begint met trappen bij een Nexus naaf draait deze even in een heel licht verzet om dan pas het goede verzet aan te koppelen.
Als je al aan een versnellingsnaaf begint, neem dan een Rohloff.
Ingebouwd in het centrum van het frame lijkt mij een mooiere oplossing dan in het achterwiel.
En is lomper, je hebt veel meer frame nodig en altijd wel een langere ketting of een 2e ketting.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waarom zou je een naaf willen nemen als je het toch in het frame wilt inbouwen?
Het is misschien gemakkelijk qua 'standaard' componenten maar daar houdt het dan ook wel mee op.


Tja, waarom zou je eigenlijk ueberhaupt een Nexus willen monteren in het achterwiel?
  • Nexus heeft geen schijfremmontage, ofschoon er wat knutseloplossingen bestaan...
    Inbouwbreedte en type as komt niet overeen met het merendeel der DH frames (wat Maarten al aangaf).
  • Zoals Maarten al aangaf is het ding lomp zwaar, wat de nadelen heeft die Loeky heeft beschreven,
  • Op DH fietsen vind je veelal race cassettes om versnellingen dicht bij elkaar te hebben. Dan ga je geen naaf monteren die qua overbrengingen hetzelfde spectrum afdekt als een 3x8 (grote stappen, niet altijd logische stappen).
    En die racecassette kun je ook prima met een short-cage af die een stukje minder kwetsbaar is...
  • Zo geweldig schakelt een Nexus niet onder vollast...
  • Veerconstructie van DH frames zorgt in 99% voor verschillen in kettinglengte over de veerweg, waardoor je nog spanners en kettinggeleiding nodig hebt.
  • ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 4 mei 2003, 11:28

Check de oude GT freeride fiets, weet ff de naam niet. Daar zit een Nexus naaf in....
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

cheeta schreef: Nexus heeft geen schijfremmontage, ofschoon er wat knutseloplossingen bestaan...
Daar hebben ze Alfine voor op de markt gebracht. Deze heeft CL montage...
Mrtnrider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 27 september 2009, 22:27
Mijn mountainbike: New team 2011

stevo87 schreef:
cheeta schreef: Nexus heeft geen schijfremmontage, ofschoon er wat knutseloplossingen bestaan...
Daar hebben ze Alfine voor op de markt gebracht. Deze heeft CL montage...
En is die ook in 150mmx12 uitvoering?
Gesloten