European Championships Downhill Masters 2011 Kranjska Gora

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Het afgelopen weekend samen met René afgereisd naar Kranjska Gora Slovenië, net over de Oostenrijkse grens. Kranjska Gora is een klein skidorp dat bekendheid geniet vanwege de FIS Worldcup Ski Slalom. Alleen ben ik niet gegaan voor het skiën maar voor het EK Downhill Masters.

Ik denk dat ik een keer of 10 op een downhill fiets heb gezeten, dus met veel te weinig ervaring meedoen aan een EK. Dat is vragen om problemen. Maar vooraf had ik twee doelstellingen:
1. Heelhuids naar huis gaan
2. In de finalerun sneller zijn dan de seeding

De onervarenheid bleek ook al snel, het parcours had de afgelopen weken flink wat regen te verwerken gekregen en zelfs vrijdag regende het nog. Aangezien de ondergrond een soort klei is, werd het spek en spekglad. Daarnaast begon de track na 10 meter gelijk zeer steil met wortels van 10cm hoog en ja... ook wortels zijn glad als het nat is.

Gelukkig was ik niet de enige die problemen had met die sectie, ook de snelle mannen crashten in het bovenste gedeelte veelvuldig.

Na de eerste sectie volgde een zeer snelle sectie met kombochten die je ook rechtdoor kon afsnijden. Daarna dook je een een opnieuw een behoorlijk steile wortelsectie in met werkelijk een "zillion" lijnen. Maar ik kon er geen één vinden waar ik op de fiets kon blijven zitten. Wortels, wortels en nog eens wortels, die naar mijn idee allemaal hoger waren dan de veerweg aankon. :-{ en waarvan de meesten ook nog eens diagonaal over de track liepen. Daarnaast stonden er ook nog een vijftal bomen met van die grote afschrikwekkende oranje kussens midden op die wortelsectie...

Daarna volgde een supersnel stuk over een houten northshore-achtig bruggetje, met voor iedere plankiertje een "heerlijk" knipgat, pfff... Dan een klein taludje op om vervolgens weer een wortelsectie voor je kiezen te krijgen waar je in moest bunnyhoppen om dan weer te landen in een uitgereden kleigeul met een boom in het midden... Hoeveel er daar tegenaan gereden zijn ? Ik denk dat 95% van het startveld die boom wel een keer omarmd hebben..

Daarna het bos uit voor twee kombochten, om vervolgens een offcamber gravelroad te krijgen. Driften en glijden over de losliggende stenen, voor de veiligheid voetje uitgeklikt houden ! Dan een mooi bosje, met ietsje minder wortels maar daarentegen weer veel knipgaten. Op stukje van 100 meter ofzo moest je denk ik wel 20 manuals maken... Dat wil niet zo goed meer, daar sloeg namelijk de vemoeidheid al aardig toe.

Dan de skipiste op, door knipaten richting een houten schans. De schans piloteerde je een meter of acht ver, gelukkig kon je ook een chickenrun nemen. Al snel besloten dat dat mijn route werd. Dan verder de skipiste af voor de laatste 400 meter, damn wat ging je daar hard. Aanremmen voor een chicane, dan een brug over van een meter of 3 hoog. Ook die was best tricky, als je daar te hard ging oversprong je hem gewoon en landde je "to flat". (Bij één het zien gebeuren, wiel volledig aan gort gesprongen).

Na de brug een offcamber bocht op het gras naar rechts en dan nog 150 meter in rechte lijn naar de finish.

Ik heb geen enkele run (zowel niet in de training als in de seeding als in de finale) gereden zonder één of meer valpartijen. En toch de doelstellingen behaald !
1. Ik zit weer thuis zonder gekke dingen (op een paar schrammen en wat blauwe plekken na)
2. Ik heb in de finale 10 seconden sneller gereden dan in de seeding.

En ook René heeft zijn doelstellingen gehaald !

Al met al een superleuk weekend gehad, veel bijgeleerd en ik ga volgend jaar zeker weer ! In 2012 is het EK Masters opnieuw in Kranjska Gora.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

mooi toch!

nog foto's?

zane
Alles kapot
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klinkt goed, foto's zijn welkom.
Hoe kom je met bijna nul ervaring in een EK terecht?
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Inzane schreef:mooi toch!

nog foto's?

zane
Jamis Diablo schreef:Klinkt goed, foto's zijn welkom.
Hoe kom je met bijna nul ervaring in een EK terecht?
Ik ben nog naar foto's aan het speuren, hoop dat ik nog wat kan vinden. Er was nl. erg weinig belangstelling langs de kant. We hebben zelf geen foto's gemaakt. Fototoestel in de afdalingen meenemen was geen optie. We startten allebei in dezelfde categorie (40-44 jr) dus konden ook geen foto's van elkaar maken.

Tsja, hoe kom je met bijna nul ervaring in een EK terecht ? Een master licentie hebben en gewoon inschrijven. Dus gewoon omdat het kan, hahaha :tong René had het idee om te gaan en heb toen in een gekke bui gezegd: dan doe ik ook mee ! En belofte maakt schuld hè ?!

Ik hoop dat er volgend jaar wat meer Nederlanders meedoen, het is gewoon echt leuk. Voor 55,- hebben we 3 dagen lang kunnen rijden (best wel ruime trainingstijden). Het is ca. 11 uur rijden, eten is relatief goedkoop daar. (€ 6,50 goede pizza's, espresso €1,- , wienerschnitzel met frietjes ca. 8,- )

De sfeer is heel relaxed, allemaal mannen/vrouwen die voor de fun komen. Sprak een Pool en vertelde hem mijn tijd en dat ik "Captain Slow" was, zegt ie: We are all "captain slow", just racing for fun. Hoewel er mannen bij zijn die toch echt nog serieus hard gaan. Er is zelfs een categorie 55+, respect hoor hoe die mannen afdalen !

En toch geeft het feit dat het een officieel EK is toch wel spanning ondanks de kleine publieke belangstelling.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Wat foto's van de race (helaas niet van mijzelf):

Schansje na de eerste sectie
Afbeelding

De grote wortelsectie
Afbeelding

Kombochten voordat je de offcamber gravelroad op gaat.
Afbeelding
Afbeelding

De "grote" schans op de skipiste
Afbeelding
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Damn... inderdaad tricky wortels. Verder gave pics. Wel gaaf dat je zo genoten hebt en het nog kan na vertellen :lol: :lol:
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Respect hoor! Ik had het doodeng gevonden...
wittereus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 520
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 09:07
Mijn mountainbike: Cube STEREO HYBRID 160 HPC SL 625 27.5 PACIFIC/RED 2021
Contacteer:

Op de foto's ziet er toch niet zo nat uit, maar ik geloof je en dan worden zo'n wortels killers :winkie:

Volgende keer iemand meenemen voor pics en video :-q

Zier er iig gaaf uit! :bier:
Without biking no fun.
Without fun no biking.
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Wij zijn een paar dagen na het EK in Kransjka Gora geweest. Het is een leuk parkje. Vooral het Lunapark en de lijn in het bos (bij de lift eerst nog een stukje de weg omhoog) vond ik erg leuk. We zagen de restanten van het EK nog wel liggen. De brug was bv afgesloten en de grote sprong op de wei lag nu naast de trails en in omgekeerde richting.

En vanuit de Bovec (waar we lekkere trails hebben gereden en een studio hadden) is het goed te bereiken met de auto.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

Respect hoor!! ik heb zelf pas 3 x in bikeparken gereden, maar verwacht niet dat mijn 11e trip er zo uit gaat zien!
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

heel tof!
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

*maakt plannen met potlood om volgend jaar mee te gaan*
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Ik heb er twee keer een dagje gereden en dat was helemaal niet verkeerd, ben te lang uit het DH gebeuren, om daar mee te doen, maar het blijft verleidelijk.
wittereus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 520
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 09:07
Mijn mountainbike: Cube STEREO HYBRID 160 HPC SL 625 27.5 PACIFIC/RED 2021
Contacteer:

Afgelopen Augustus in Klagenfurt op de camping gestaan en in Kranjska gereden;

Vanuit Klagenfurth was het 45min rijden + over de Wurzenpass = zeer vette grens overgang
Na een aantal dagen met de familie dingen ondernomen te hebben, had ik me een dag genomen om naar Slovenië te rijden om het bikepark in Kransjka Gora te bekijken.
Nou, dat had ik dus eerder moeten doen :roll: wat een vette tracks en na een dag rijden (blaren stonden op de handen) had ik nog maar de helft gereden :-q
Kost je €20,- voor een hele dag en ze hebben een 4 persoons open stoel lift. Fiets moet je zelf aan de achterkant aan je achterwiel ophangen en weer eraf halen.
Echt een aanrader als je in de buurt bent!!
Hier foto's;
http://wittereus.pinkbike.com/album/Kra ... 11/?page=2

Buiten een flinke brandwond van de achterschijfrem en een paar blauwe plekken ben ik goed uit de strijd gekomen :-q
Without biking no fun.
Without fun no biking.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Even een vette topickick,
Net een hotel geboekt in KG om lekker van de natuur te genieten.
heeft iemand nog wat leuke sites in zijn hoofd/favorieten staan voor lekker wat
AM te rijden in dit gebied. of is het gewoon kijken waar je terecht komt?

Ben wel heel benieuwd. Zitten lekker 8 dagen in Spik.

Mvg. Pat.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie