Olympics, waarom geen Enduro / Downhill

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Lady's / Gents,

Wat ik me afvraag is waarom downhill mountainbiking en/of enduro mountainbiking geen olympisch sportonderdeel zijn. Een dergelijk stuk "extremesports" zou een spannende toevoeging zijn op de (zomer)spelen toch?
bror
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: di 13 april 2010, 12:24
Mijn mountainbike: kona supreme operator 2013.

zal inderdaad leuk zijn, maar dat word wel moeilijk denk ik. meestal zijn het steden die het organiseren, zoals nu londen. denk dat het daar moeilijk is om een mooie en degelijke downhill track neer te leggen. een enduro is al iets makkelijker, maar alsnog lastig.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

bror schreef:zal inderdaad leuk zijn, maar dat word wel moeilijk denk ik. meestal zijn het steden die het organiseren, zoals nu londen. denk dat het daar moeilijk is om een mooie en degelijke downhill track neer te leggen. een enduro is al iets makkelijker, maar alsnog lastig.
Dat maakt niet uit natuurlijk, want de naam is wel London2012, spelen vinden over heel GB plaats en met bergen als de Ben Nevis moet een spectaculaire uitdaging wel te doen zijn.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

ja precies, bij de winter olympics zag je ook dat de locaties voor het alpineskien en schaatsen tientallen, al niet honderden kilometers van elkaar af lagen....
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De sport is zeer ws niet groot genoeg? Ze kunnen natuurlijk niet van alle sporten alle disiplines op de spelen doen. Dan zal wel heel erg veel worden.

En volgens mij moeten het echt uithoudingssporten zijn
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat weet ik zo nog niet, dit jaar is sportklimmen een demonstratie sport, de klimfederatie wil dat natuurlijk toegelaten zien worden.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

japie carbon schreef:De sport is zeer ws niet groot genoeg? Ze kunnen natuurlijk niet van alle sporten alle disiplines op de spelen doen. Dan zal wel heel erg veel worden.

En volgens mij moeten het echt uithoudingssporten zijn
Boogschieten, schermen, geweerschieten, kanovaren, tafeltennis...?

Zijn allen niet echt 'grote' sporten en ook niet allemaal uithoudingssporten, over spektakel (maar dat is persoonlijk) niet te spreken.

Volgens mij is downhill best een grote sport, gezien het feit dat het door steeds meer media wordt opgepakt en het publiek wat in grote getale naar WK wedstrijden komt.
Denk dat het puur ligt aan het feit dat het een voor OS begrippen redelijk onconventionele sport is.

Lijkt mij persoonlijk wel een hele leuke toevoeging, spannender ook dan het redelijk suffe XC rondje wat ze nu 30 keer rond moeten rijden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daar heb je heleaal gelijk in!

Het moet geloof ik nog een beetje op de oude olymische sporten lijken? Volgens mij zijn ze ook niet echt gecharmeerd van extreme sporten. Er mag bv ook geen motor aan te pas komen
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Nope, het mogen best extreme sporten zijn, dat zie je bij de winterspelen ook (boarder cross, halfpipe, etc.). Daar is het IOC totaal niet bang voor, dat blijkt wel uit recente toevoegingen. Zie ook het windsurfen dat vervangen gaat worden door kite boarden. Hoezo behoudend?

Het grootste probleem is dat een nieuwe sport ten koste moet gaan van bestaande nummers binnen een sport. Doe je er wat bij, dan moet er ook wat af. Zo ging binnen het fietsen de introductie van BMX ten koste van een aantal baanwielren disciplines. Je voegt dus niet zomaar wat toe: Er is gelijk een afweging te maken met disciplines die vaak een lange traditie hebben. Dat gooi je niet zonder slag of stoot overboord en dat begrijp ik volledig.

Voor het IOC is niet de grootte van de sport (in aantal deelnemers) een belangrijk criterium, maar het aantal verschillende landen waar het beoefend wordt. Daarom zal veldrijden niet snel Olympisch kunnen worden. Jammer, want het zou heel goed passen bij de winterspelen, ghehe.

Qua mondiale verspreiding zit Enduro/DH niet heel krap, maar ook niet heel ruim in het jasje. Toch vooral Engelstalig (GBr, Aus, Nzl), Frankrijk, Spanje/Portugal, een paar voormalig oostblok landen (o.a. Tsjechië, Slovenië) en een verdwaalde Japanner of Colombiaan.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Afstand speelt in ieder geval geen rol. Het zeielen en surfen vindt immers ook niet plaats in een vijver in de stad, maar toch een heel wat km'tjes verder van de stad.
Dus moeten ze snel zorgen voor uitbreiding van het aantal landen. Iemand nog een gratis DH voor mij? Maatje groot! En een sponsorcontractje... :winkie: :winkie:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Geen probleem...... als jij maar hard genoeg naar beneden rijd ;)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja dat is wel mijn bedoeling... Wat heb je in de aanbieding voor me :winkie:
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Zie ook het windsurfen dat vervangen gaat worden door kite boarden. Hoezo behoudend?
Waarbij de dicipline binnen het kite surfen waar het IOC voor heeft gekozen even saai/nog saaier is als het huidige windsurfen, namelijk course race..........doet wereldwijd geen hond aan maar lijkt lekker veel op zeilen en daar snappen ze de spelregels bij het IOC al van dus das lekker makkelijk.

Overigens doet er ook bijna niemand aan het type windsurfen waarnaar we zitten te kijken, als ze echt een verjonging willen moeten ze gewoon course-race er uit gooien en freestyle wind & kite surfen toevoegen.

Maar dat zal wel niet gebeuren.....ik ze me het al voor me; Mart Smeets samen met Ducrot die verslag gaan doen van de Downhill wedstrijd :lol: :lol: :lol:

EDIT: overigens is er wel een lobby gaande vanuit de US om skate boarden olympisch te maken..............ben benieuwd wat voor discipline..... slalom?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Mu``
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Close to Jedi.
Contacteer:

Ik denk dat het een paar jaartjes duurt en dat downhill dan wel opgenomen gaat worden.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

zou wel gaaf zijn maar als er inderdaad een dicipline voor moet worden verwijdert dan kan het nog wel eens lastig worden....
Plaats reactie