"kolere" wat een afdaling! :)

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

DaanCramer schreef:Misschien een setje enduroseals gebruiken (of had je die al?)
Nee, d'r zitten nog originele fox in.......... (heeft de vorige eigenaar net zo goed vervangen als de olie!! :winkie: ). Ga zeker Enduro's bestellen ja.
doppert schreef:Inderdaad erg vet dat je gestreden hebt tegen/met de grote namen van de sport. Ook nog een woordje gewisseld met hun of was daar geen kans toe?
Omhoog fietsend ff met Emeline gekletst, had toen geen flauw idee dat ze wk DH kampioene was...... :oops: Al die Fransen ook!! :winkie: :wink:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Leuk verslag! Je hebt geloof ik veel fun gehad en dat is het meest belangrijke imo.
En ja moeten we weer wat zeggen over die trails ? ;)
Biking skills or Hospital bills
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Gaaf man. Mooi gebied om te rijden zo te zien!
Vanavond maar even de rest van de video's kijken :wink:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel mooie prestatie!
En nu de andere kant op; "kolere" wat een klim! ;)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Jan Willem schreef:En nu de andere kant op; "kolere" wat een klim! ;)
Eeeehmmm, wat denk je dat er vooraf gaat aan de afdalingen?! :-q Geregeld met m'n tong op 't stuur en benen die niet meer willen ronddraaien hoor. Met Enduro is het omhoog trappen ook een onderdeel van de fun en uitdaging. Alleen zijn de afdalingen 't leukst (vind ik dan). Deze enduro was naast de 40km 'gewoon' de 1500 hm wegmalen. Die tijdens 't VeloVert festival maakt wel gebruik van liften, daar is 't slechts iets van 450hm omhoog trappen en 4500hm :o :-D naar beneden toe razen. Maar geloof me, dan heb je ook geen benen meer over (als je een beetje hard gaat natuurlijk ;)).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

4500hm afdalen, ik vond de Wilhelminaberg al spannend :D

Trouwens, wel lachen die Ikea klok bij de start :tong
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Nog een klein nieuw filmpje gepubliceerd waarin ik ook net één bochtje mocht vertonen op 1min18 ;)
http://vimeo.com/64815805
Nimbus schreef:Die gravel graatjes heb ik vaker in filmpjes voorbij zien komen op youtube. Iets wat je daar vaker ziet?
Om op je vraag terug te komen, ja d'r zijn hier in de omgeving naast alle keiige puinzooi ook redelijk wat van dit soort graatjes (marnes) te vinden. Maar de echt mooie zoals uit de wedstrijd daar vind je er niet heel erg veel van, meestal zijn het kortere stukken.
DaanCramer schreef:Trouwens, wel lachen die Ikea klok bij de start :tong
Tja, mooi he?! Kan niet allemaal gesponsorde handel zijn!
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

mvdlans schreef:waarin ik ook net één bochtje mocht vertonen op 1min18 ;)
[
Ziet er profi uit :-q
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Gave plaatjes en leuke verhaal hoor! Goed gedaan, en zeker lekker om met de good old Rocky zo lekker mee te doen. Uiteindelijk gaat het toch vooral om sturen en trappen!

Top!
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Laatst maar 'weer eens' richting de Terres Noires gegaan om de fietsen te testen. Blijft een fantastisch gebied daar bij Digne. :-D Ondertussen vind mijn voorvork dat 'ge-enduro' maar minder; bij de oliekeerring wissel zag ik de welbekende slijtsporen van de vorkbushings op mijn binnenpoten, terwijl er altijd voldoende olie in heeft gezeten.... :cry: Nou ja, het is en fiets en die is er voor om gebruikt te worden en voorlopig doet die 't nog prima.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die foto sessie was ook erg goed om de fietshouding te bestuderen en het valt me op dat ik vaak te ver naar achteren hang (armen bijna gestrekt) en de borst te hoog heb. Heb me de laatste paar keer voorgenomen om m'n kin boven het stuur te houden en zo laag mogelijk. De bochtjes gaan ineens een stuk beter en ik krijg daardoor een hoop meer bewegingsvrijheid voorin. Moet wel ff wennen aan dat je hoofd voor m'n gevoel ineens een stuk dichter bij de grond zit... :o Misschien gewoon een kwestie van verder weg kijken! :winkie:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooie beelden :-q
mvdlans schreef:voorgenomen om m'n kin boven het stuur te houden en zo laag mogelijk. De bochtjes gaan ineens een stuk beter en ik krijg daardoor een hoop meer bewegingsvrijheid voorin. Moet wel ff wennen aan dat je hoofd voor m'n gevoel ineens een stuk dichter bij de grond zit... :o Misschien gewoon een kwestie van verder weg kijken! :winkie:
Je hebt het over afdalen? Voor mij zou dat een nieuwe techniek zijn.
Klimmen met de kin op de topcap is bekend; om dit goed te leren gebruiken sommigen een bierdopje als topcap, dan is het wat eenvoudiger om met het gezicht in de juiste richting te gaan :bier: .

Nog leuke dingen meegemaakt?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

lijkt mij nogal link om met je kin dicht bij het stuur te zitten, 1 bobbeltje of zo, en baf kin op het stuur. Bovendien verplaats je dan toch teveel je gewicht naar voren, wat juist niet moet?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik denk niet dat ik deze biker hoef te vertellen hoe hij moet fietsen :wink: .
Ik ben wel heel benieuwd naar zijn uitleg hierover.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Jan Willem schreef:Ik denk niet dat ik deze biker hoef te vertellen hoe hij moet fietsen :wink: .
Ik ben wel heel benieuwd naar zijn uitleg hierover.
Nou steekt je me wel een veer in m'n kont hoor! :-q Ik probeer ook gewoon 'maar' wat het beste voor mij werkt.

Anyway, mijn uitleg; de Slayer is sowieso all behoorlijk downhill georienteerd. De seat tube steekt behoorlijk schuin weg naar achteren. Dan heb ik een medium frame (wat aan de kleine kant is voor mij maar een kleiner frame is een speelsere fiets, daar bestaat geen twijfel over). Daardoor heb ik mijn zadel hoog staan en automatisch ver naar achteren.
In de bochten merkte ik altijd al dat er achter teveel druk was en voor soms wat wazig gevoel. Niet dat ik veel de bochten uitvloog maar het bleef een vaag gevoel. Als het dan steil naar beneden ging had ik het idee bijna achter mijn fiets aan te hangen, wat een slechte positie is omdat je niet goed kan anticiperen op het terrein. En psychisch niet goed want je hebt het idee dat je achter je fiets aan hobbeld, dus achter de feiten aan loopt.
Nu probeer ik dus meer druk voor aan te brengen door dieper en meer naar voren te leunen waardoor er meer druk op de voorband komt waar het moet zijn, je meer vrije armlengte hebt om te anticiperen en het pumpen in de bochten ook beter gaat. Psychisch is dit ook weer beter want zo krijg je het gevoel echt de baas te zijn over je fiets. Kijk, 't is net een hond, hij moet gewoon doen wat je zegt, basta! :winkie: :-q
Gisteren een 2cm langere stuurpen gemonteerd wat ook al een behoorlijke verbetering gaf. Nu nog een breder stuur (heb nu 70cm), ga naar een 78cm en kijk spelenderwijs of ik die nog ga inkorten. (Dat hangt van het aantal crashes af waarbij ik tussen de bomen blijf hangen :winkie: :winkie: :winkie: ).

Anyway, dit lijkt voor mij te werken. Ik krijg nog altijd te horen dat ik me meer moet laten gaan en meer vertrouwen moet hebben. Het is dus denk ik gewoon een kwestie van wennen dat m'n hoofd laag en dichter bij de grond zit (en je brains je dus telkens vertellen, Nee, gevaar).
julie schreef:lijkt mij nogal link om met je kin dicht bij het stuur te zitten, 1 bobbeltje of zo, en baf kin op het stuur. Bovendien verplaats je dan toch teveel je gewicht naar voren, wat juist niet moet?
Ik heb het hier ook over afdalingen waarbij een integraal helm wel prettig is. ;) Maar los daarvan, hoe lager je zwaartepunt is hoe beter de bochtjes gaan dus het zou ook gewoon bij xc moeten werken. Maar goed, die fietsen zijn al langer, hebben een andere geometrie dus op zo'n ding zit je al veel gestrekter. Op een enduro zit je veel meer rechtop. En kin op het stuur niet al te letterlijk nemen hè? :-q
Verder denk ik dat je best een hoop kan spelen met je houding. Tot nu toe nog geen 'otb' (over the bars) ervaring meegemaakt door deze manier van fietsen dus dan zit ik nog binnen de marge denk ik.

Zo, klere, heel epistel... Hoop dat het wat duidelijker is. ;)
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Zo, de meeste sneeuw is hier ondertussen wel weer gesmolten dus de fiets weer van stal gehaald. Achter nieuw rubber er op, nu ook een Ardent 2.4 exo. Valt welliswaar behoorlijk breed maar heb het idee dat door de strakke middenrij je aan rendement niet zo heel erg veel inboet (en behalve die middenrij heb je bijna geen noppen meer tot de zijnoppen om je rendement omlaag te halen). Anyway, de trails zijn nog de blubberig voor m'n oude vertrouwde 2.25 Ardent, dat is alleen maar slippen en glijden.

Kon nu ook lekker mijn nieuwste aanschaf testen; een setje Saint remmen. M'n oude Formula's hadden geen puf meer en konden alleen nog maar piepend en krijsend de berg af gaan. :cry: Nu 100 km en 4000 Hm's verder is dit tot nu toe wel de beste upgrade (gedeelde plaats met een dropper seatpost) die ik op mijn fiets gedaan heb. Wat een power, en hoe goed doseerbaar, geweldig!

Af en toe is de remkracht nog even wennen (en ik heb ook de remmen omgedraaid, had altijd moto stijl, nu rechts achter) dus het eerste OTB'tje was zaterdag een feit. Ik weet niet meer precies wat er gebeurde, ging te steil voor alleen de achterrem en toen kneep ik of te hard voor (ik dacht dat ik toch echt flink naar achteren hing ;) ) of het voorwiel schoot in een kuil, in ieder geval ging ik OTB, een classic. Fiets vloog over me heen en bleef in een boom steken en ik verkreukeld er onder, een classic! Gelukkig alleen een paar schrammen aan over gehouden.

Wat piccies:
Top van de Chabre met héélemaal achterin de Ventoux.
Afbeelding
Ons huis ergens beneden :-D
Afbeelding
De meeste afdalingen richting Sisteron
Afbeelding
800 meter afdaal fun!
Afbeelding
De nieuwe 'remmetjes'
Afbeelding
Het otb'tje, heb er helaas geen filmpje van :winkie:
Afbeelding
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie